Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er anbefalt valpepris på "din" rase?


Mikke
 Share

Recommended Posts

Jeg betalte 9000 kr i 2007, 10 000 i 2009 og 11 000 kr i 2011 for malinois.

Som andre har skrevet så ligger prisen nå på 12 000 kr. Jeg lurer på hvor høy man skal gå? Det er dessverre ikke sånn at de som betaler best gir de beste hjemmene til hundene..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skjønner ikke hvorfor folk klager på mopsen når belgeren ligger på 120 000!

Ja, og det slår deg ikke at det kanskje muligens er litt grådig og uetisk å presse opp prisene bare fordi en kan? Mye mulig det er jeg som er for naiv og godtruende her, men jeg synes det er en skumme

Det å avle på raser som ikke klarer å føde sjøl er selvsagt en helt egen diskusjon, men jeg finner det høyst besynderlig om oppdrettere kan forsvare høye valpepriser med at valpene BØR være dyre fordi

Eldste kleiner muinsterlanderen er fra min fars oppdrett, så betalte ingenting, men søstra ble solgt for 7000. Dette var da ett ikke godkjent kull.

Skadi betalte jeg 13 000 for. Hun er fra ett godkjent kull med veldig gode foreldre og besteforeldre på begge sider, så syns det var en grei pris og betale. Jeg får også igjen 2000 med oppdretter hvis hun fyller kravene til godkjent avlshund innen hun er 4 år.

Edit: Glemte litt :)

Endret av HeidiW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur schäferen ligger på sånn ca 11-13 000 kroner nå. Jeg betalte 13 000 SEK for Noomi, men det er inkludert MH test (med kost og losji). Hva voksne schäferhunder ligger på tidvis, får en mopsevalp til å virke som billigsalg på Nille. :P

Priser styres mye av markedet. Er det mange kjøpere og få "varer", så presses prisene opp. Sånn har det vel egentlig alltid vært, og vil være. Så lenge folk betaler 20 000 for en mops, så vil oppdrettere ta 20 000 for en valp. Hvorfor skal de sette ned prisen til 12 000 kr og tape 8 000 kr per valp? 24 000 kr på et kull med 3 valper er mer penger enn de fleste er villige til å ofre for å ikke være med å presse prisene i været. Så enkle er vel de fleste menneskene laget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel ikke at verken keisersnitt på tispa eller store parringsutgifter er grunnlag for å ta en høyere valpepris (og nå snakker jeg generelt, for alle raser) - for familien som skal ha en familiehund spiller det skrekkelig liten rolle at en kjørte tur-retur Oslo-Roma for å få en parring. Det er ikke slik at antall kroner investert i et kull subsekvent øker kvaliteten på valpene. Når en oppdretter gjør en slik kombinasjon, er det jo gjerne for å få noe nytt til sitt eget oppdrett, og da får en ta den økonomiske biten selv, mener jeg.

På samme måte kan ikke valpekjøpere straffes økonomisk for at tispa ikke får veer. Jeg hadde keisersnitt på sist kull, og det kom på cirka 25.000 fredag kveld (forsikring dekket selvfølgelig en del, men langt fra alt). Jeg kan jo ikke dele "utgiftene" på valpekjøperne, det får jo være på min risiko at det ble slik.

På samme måte ville jeg ikke tatt mindre for valpene da jeg bare kjørte ti mil for å bruke en hannhund. Det er ikke et regnskap som skal gå i null, det å drive med oppdrett.

Hvis det er det, lurer jeg på hvem som skal balansere utgiftene jeg hadde i sommer på over 10.000 kroner, siden tispa gikk tom :D

Ellers er valpepris på berner ikke noe bestemt fra raseklubbens side, men de fleste oppdretterne ligger på 13.-14.000 kroner, men jeg ser også noen gå helt opp til 17.000, de har sikkert sine årsaker for det. Det er også noen valpeprodusenter som selger for helt ned til 9.000 har jeg sett, men disse er ikke oppdrettere innenfor klubben, og er mer valpeprodusent enn noe annet. Jeg kjøpte X'en for 12.000 i 2007, og jeg mener vi tok 8.000 for et kull i 1998 og 6.000 for et kull i 1992.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til min hund tok 11-12 for sine valper i 2003. Nå vet jeg ikke, få drev oppdrett av rasen her dengang.

Grunnen til at Mops og Bulldog er dyre hunder å kjøpe har vel mye å gjøre med at alle (så å si iallefall) må bli tatt med keisersnitt, er det ikke? Og det er jo ikke billig, hvertfall ikke når det ikke kommer mange ut av det.

Penger burde ikke være noe issue om man skal ha en slik hund uansett, synes jeg, da, da over halvparten av dem blir så syke at man er nødt til å ha god råd (mange av disse plagene dekkes jo ikke av forsikringen heller).

Det å avle på raser som ikke klarer å føde sjøl er selvsagt en helt egen diskusjon, men jeg finner det høyst besynderlig om oppdrettere kan forsvare høye valpepriser med at valpene BØR være dyre fordi det 1) er dyrt med keisersnitt og 2) innebærer så stor risiko for tispa å ha valpene at det kan hende hun ryker med i prosessen, sånn at oppdretter må sitte igjen med nok penger til å skaffe seg nytt avlsmateriale. Jeg er forøvrig enig om at folk som kjøper disse rasene bør ha litt penger på bok pga forventa veterinærregninger, men da burde jo valpeprisen være tilsvarende lav, sant? Hele greia stinker.

Jeg har den holdninga at en valpekjøper kjøper seg en hund. Ferdig snakka. Alt det arbeidet en oppdretter legger ned i forkant er jo for rasen og oppdrettets skyld, jeg har egentlig ingen forventning om at andre enn spesielt interesserte skal (evne å) sette særlig pris på det. Om jeg velger å avle på min hund og reiser til feks Japan for å parre henne med alt hva det innebærer av kostnader, så vil jo fortsatt ikke de valpene koste mer enn 13.000 kr. Det er jo ikke valpekjøpernes "problem" at jeg går litt voldsomt ut i valg av partner til bikkja mi? Jeg synes det burde ringe ei bjelle hos valpekjøperne som blir møtt med utgifter til keisersnitt som argument for kunstig høye valpepriser. At folk ikke tenker over hvordan bikkjer føder eller andre naturlige ting som skjer med kroppene deres om de ikke blir fortalt det, er en ting, men om du får VITE at moren til valpen din ikke kan føde naturlig fordi bekkenet er deformert/sett inn annen årsak?!?

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15000,-

Tror alle ligger på 12000,- i Norge nå. Det fins ingen anbefalt pris.

Personlig har jeg ingen problemer med det sammenlignet med andre raser/hunder som er HD røntget og kanskje løpt seg inn til en CK.

Jeg har bruks og Lp resultater, MH, MT, HD, AD, Øyenlyst, gjerne ett par championat på mine avlsdyr. +/- pr.hund eller på förhunder. Men tror uansett at mine avlshunder så langt er langt over gjennomsnittet dokumentert på helse og arbeidsresultater sammenlignet med andre raser i gruppe 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å avle på raser som ikke klarer å føde sjøl er selvsagt en helt egen diskusjon, men jeg finner det høyst besynderlig om oppdrettere kan forsvare høye valpepriser med at valpene BØR være dyre fordi det 1) er dyrt med keisersnitt og 2) innebærer så stor risiko for tispa å ha valpene at det kan hende hun ryker med i prosessen, sånn at oppdretter må sitte igjen med nok penger til å skaffe seg nytt avlsmateriale. Jeg er forøvrig enig om at folk som kjøper disse rasene bør ha litt penger på bok pga forventa veterinærregninger, men da burde jo valpeprisen være tilsvarende lav, sant? Hele greia stinker.

Jeg har den holdninga at en valpekjøper kjøper seg en hund. Ferdig snakka. Alt det arbeidet en oppdretter legger ned i forkant er jo for rasen og oppdrettets skyld, jeg har egentlig ingen forventning om at andre enn spesielt interesserte skal (evne å) sette særlig pris på det. Om jeg velger å avle på min hund og reiser til feks Japan for å parre henne med alt hva det innebærer av kostnader, så vil jo fortsatt ikke de valpene koste mer enn 13.000 kr. Det er jo ikke valpekjøpernes "problem" at jeg går litt voldsomt ut i valg av partner til bikkja mi? Jeg synes det burde ringe ei bjelle hos valpekjøperne som blir møtt med utgifter til keisersnitt som argument for kunstig høye valpepriser. At folk ikke tenker over hvordan bikkjer føder eller andre naturlige ting som skjer med kroppene deres om de ikke blir fortalt det, er en ting, men om du får VITE at moren til valpen din ikke kan føde naturlig fordi bekkenet er deformert/sett inn annen årsak?!?

Jeg sier ikke det er riktig. Helt ærlig forsvarer jeg overhodet ikke avlen på disse hundene i det hele tatt slik som standarden er blitt i dag, men det er jo en annen diskusjon.

Men forklaringen på at de skal ligge over gj.snittet trodde bare jeg var nettopp pga. vanligheten av keisersnitt, og evt. insemenering.

Klarer ikke å se en bedre logikk enn det bare, til at det er normalt å selge for nesten dobbelte av vanlig valpepris (blant mange raser i.a.f), men finnes det en annen forklaring så vil jeg såklart høre den. :-)

Blant små hunder generelt er det jo ikke vanlig med store kull, de fleste er jo ikke dyrere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 15 000 for min Bullmastiff, virker som det er den prisen de går for nå for tiden. For noen år siden lå de vel på rundt 12.000 tenker jeg.

Jeg synes det er dyrt med valp altså! Men så kjenner jeg noen oppdrettere og vet at det såvidt går rundt til tross for stiv pris på valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ irsk-setteren var prisen som NISK anbefalte 10 000 for to år siden, nå er den steget til 12 000. Jeg betalte 5000 for henne pga betydelig underbitt (som hun vokste av seg :) )

På korthårs-collien tror jeg prisen ligger på ca 12 000 − 13 000 nå. Easy kjøpte jeg som voksen hund og betalte nesten full pris for henne. Kortis-valpen jeg kjøpte nå fikk jeg til halv pris (6000) som erstatning for Easy. Og langhårsvalpen til redusert pris (9000) fordi hun ikke kan stilles: hun er registrert som KORTHÅR med PELSAVVIK.

De fleste AH jeg har hatt har blitt solgt for 4000 − 5000. Det er vanlig pris for trekkhunder som er "blandingsraser" - som AH regnes som.

Kortisen min kostet 12.000kr, da er mentaltest inkludert i prisen.

Munsterlanderen jeg hadde kostet 11.000kr for to og et halvt år siden.

Ja, jeg glemte å legge til at begge valpene har inkludert MH, og at en viss sum refunderes ved røntgen av hofter og øyelysing. Så summa summarum er "netto" pris for hundene ikke veldig høy sammenlignet med mange andre raser og oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ansees som seriøse oppdrettere på mops, avler ikke videre på tisper som må ta KS ved første kull.

Men valpene fra et kull tatt ved keisersnitt brukes fortsatt videre? Så da blir det jo ikke utelatt fra avlen (dersom det er arvelige årsaker som fører til det keisersnittet), det eneste er at tispa slipper å nødvendigvis gå gjennom et keisersnitt til? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men klarer ikke styre meg... skremmende kilospris på noen raser :blink::rofl::whistle:

:ustol:

:lol: :lol:

Der sa du det!

Er greit norge er et rikt land osv, alt er dyrere. Men når jeg betaler fra 3-6000 for en like bra corgi og ikke minst en mye mer testet corgi litt nedover fra Norge, så lurer man jo på hvorfor man skal støtte norsk avel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste kleiner muinsterlanderen er fra min fars oppdrett, så betalte ingenting, men søstra ble solgt for 7000. Dette var da ett ikke godkjent kull.

Skadi betalte jeg 13 000 for. Hun er fra ett godkjent kull med veldig gode foreldre og besteforeldre på begge sider, så syns det var en grei pris og betale. Jeg får også igjen 2000 med oppdretter hvis hun fyller kravene til godkjent avlshund innen hun er 4 år.

Edit: Glemte litt :)

Det syntes jeg var en knallidé!

Altså man skal jo ikke behøve å betale folk for å få hunden avlsgodkjent, men de som har jobbet med saken vet jo også at 2000kr ikke akkurat er så mye kontra jobben man legger ned i hunden. Men flott at man faktisk kan gi en liten ekstra belønning til de som står på :)

Jeg glemte jo også å si at det hos oppdretteren til kortisen er halv pris på valp dersom man oppnår et av følgende championater agility, lydighet, bruks eller utstillingschampionat (i to land der et av dem må være Sverige eller Danmark).

Det blir også tilbakebetalt 1000kr når HD resultateter foreligger. Samt sponses øyenlysning med 500kr første gangen (etter fylte 1 år).

Selvfølgelig er det også endel reduksjoner dersom hunden ikke får ned begge testikler, blir avlivet pga f.eks epilepsi.

Hvis man trekker fra de punktene man faktisk kan (og forhåpentligvis ønsker) å benytte seg av så ser vi jo egentlig en pris på 10.000kr (forutsatt at MH koster 500kr).

Edit: Så nå at Amenity hadde lagt til dette litt lenger opp.

Endret av Siri Eveline
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit norge er et rikt land osv, alt er dyrere. Men når jeg betaler fra 3-6000 for en like bra corgi og ikke minst en mye mer testet corgi litt nedover fra Norge, så lurer man jo på hvorfor man skal støtte norsk avel.

Det er selvfølgelig en mulighet for de rasene hvor det faktisk er god kvalitet i "billig-Europa". For meg er ikke det per i dag et alternativ - de linjene jeg liker er i land med "norsk" prisnivå. For ikke å snakke om at berner er MINDRE testet enn i Norden når en beveger seg nedover Europa :(

Men for en ordinær familie som skal ha en vanlig familiehund, setter de seg ikke inn i det havet som finnes av utenlandske oppdrettere, og dermed ender de enten med en spansk fabrikkprodusert valp hvor oppdretter er en kjøpmann en aldri får noe hjelp fra - eller en norsk oppdretter med norsk pris. Så hvis en synes norske priser er for høye, tror jeg ikke det hjelper så mye at en og annen over gjennomsnittlig interessert, entusiastisk og ressurssterk person handler i et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig en mulighet for de rasene hvor det faktisk er god kvalitet i "billig-Europa". For meg er ikke det per i dag et alternativ - de linjene jeg liker er i land med "norsk" prisnivå. For ikke å snakke om at berner er MINDRE testet enn i Norden når en beveger seg nedover Europa :(

Men for en ordinær familie som skal ha en vanlig familiehund, setter de seg ikke inn i det havet som finnes av utenlandske oppdrettere, og dermed ender de enten med en spansk fabrikkprodusert valp hvor oppdretter er en kjøpmann en aldri får noe hjelp fra - eller en norsk oppdretter med norsk pris. Så hvis en synes norske priser er for høye, tror jeg ikke det hjelper så mye at en og annen over gjennomsnittlig interessert, entusiastisk og ressurssterk person handler i et annet land.

Ja,går jo litt på rase til rase. Men f.ex så er cardiganen testet for alt mulig nedover, pluss de avler ikke på HD, de øyelyser osv. I norge er det ingen krav og litt deretter avl..

Kelpie føler jeg er godt testet overalt egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dvergpinscher gikk det jo fra 12000 til 13000 og helt til 14000 for rundt 3 år siden, men nå er de tilbake igjen på 12000.

På whippet lå de fleste annonsene på 12000 da vi kjøpte i fjor, men i år ser jeg at prisen ligger på 13000. Tipper den kommer til å falle tilbake igjen på 12 000 etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...