Gå til innhold
Hundesonen.no

Middager som ikke inneholder melk?


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Tomatbaserte gryter og supper lager man lett med å bruke boksetomater. Tilsett vann/kokosmelk om man skal ha det som suppe. Bruk de grønnsakene og proteinene man ønsker og hell tomatene over. Om man skal ha det skikkelig enkelt så kjøper man ferdig strimlet kjøtt og poser med grønnsaker fra frysedisken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let opp veganske oppskrifter. De er fri for melk tross alt, og så legger du bare til kjøtt og fisk. Veganmisjonen er et fint sted å starte. Mange gode oppskrifter der som er enkle og gode. Alt der er ikke glutenfritt da.

Husk at man finner melk i en del ferdigprodukter, så les på alt av innholdsfortegnelse til du kjenner hva du kan bruker og ikke bruke. Det er en ting du må venne deg til når du skal ha ut gluten og sukker også, fordi det er noe man finner i mer eller mindre alt.

Lag fra bunnen av. Siden du sikkert kommer til å måtte holde deg unna en del matvarer til om du har irritate bowl syndrom, så er det en fin vane å legge seg til. Lag større mengder når du har mulighet, og frys ned. Det er enkelt å bare ta opp og tine, samt at det blir rimeligere i lengden dersom man er litt prisbevisst på hva man putter oppi også.

En del retter kan man bytte ut melk med veganske melkealternativer. Nøtter, kokos, ris eller soya. Prøv deg fram, og finn ut hva du foretrekker av smaker.

Wok, curry, supper, salater, ovnsbakte retter og gryter er gode, man kan lage de enkelt og få de akkurat så sunne som man vil..

I starten føles det nok som et ork, men det går seg til og det blir en vane. Største utfordringen synes jeg er å være på farten, siden det er lite "veimat" man kan ty til. Så vær flink og lag med deg niste om du skal steder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ville styrt unna alle halvfabrikata, jeg. Det er enklere å lage selv, så vet man hva man putter i seg.

Nei, den enkle delen er ikkealltid å lese på posen.Man må lese på alt! Dessuten er posemat dritt. Unnskyld.

Tilogmed sånn kakepyntgreier har melkeproteiner i seg.

eg som må være veldig nøye med hva jeg får i meg må lese både innholdsfortegnelse og der hvor det står både carb og proteiner og fett og sammenligne for å få i meg det som er rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange geniale råd her, tusen takk! :flowers: Jeg sliter hardt, kan jo ikke spise sjokolade :cry:

Jeg har egentlig ingenting på et kjøkken å gjøre, er fullstendig clueless. Alt som har med matlaging å gjøre går rett over huet på meg. Derfor er det fint at dere har gitt meg noen linker og helt konkrete oppskrifter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange geniale råd her, tusen takk! :flowers: Jeg sliter hardt, kan jo ikke spise sjokolade :cry:

Ta deg en tur i allergihylla, så finner du melkefri sjokolade. ;) Men når du skal ta ut sukker av dietten, så hjelper jo ikke det akkurat.

Men om du virkelig vil ha sjokolade fortsatt, og gidder å leke litt på kjøkkenet, så er det mulig å lage sin egen sjokolade. Uten melk og sukker. Du finner en del oppskriften i denne bloggen her. Raw sjokolade er ikke som normal sjokolade, men selv synes jeg det smaker utrolig godt. En del "rare" ingredienser, men det finner du på Iherb. Det finnes et helt spekter i kaker i den kategorien også, som da er både uten melk, hvetemel og sukker.

Anbefaler forresten denne suppen her. Det er min absolutte favorittsuppe. God på smak, mettende og allergivennlig. Bruker spinat i stede for stangselleri da, siden jeg ikke er stangselleriens største fan.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne oppskriften ser ganske god ut!

Jeg spiser også mat som er helt melkefri. Jeg lager wok ganske mye, pasta kan man fint ha uten melk, til og med pizza uten ost er ikke så verst :P Laks med agurksalat og poteter og smeltet smør uten melk, nam!

Ellers er favoritten min kyllingtortilla; Steker salatskylling med mais og rødløk i grillkrydder, har i varm tortilla med salad agurk og sweet chili saus! Kjempe enkelt og veldig godt!

Det finnes også mange pose alternativer som er uten melk, feks maggi juicy chicken. Ellers har uncle bens noen sausglass som er uten melk, kombiner med kylling ris og salat.

Husk at du finner melange ut melk, bordsmør uten melk, og diverse soyamelk/rismelk/havremelk produkter. Favoritten min er soyamelk(soyamelk + oboy!).

De aller fleste julekaker kan du for eksempel bake uten melk.

Er ganske mange alternativer, så føler ikke det er så ille å spise melkefritt. Savner Crispo og sour creme and onion chips da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur i allergihylla, så finner du melkefri sjokolade. ;) Men når du skal ta ut sukker av dietten, så hjelper jo ikke det akkurat.

Men om du virkelig vil ha sjokolade fortsatt, og gidder å leke litt på kjøkkenet, så er det mulig å lage sin egen sjokolade. Uten melk og sukker. Du finner en del oppskriften i denne bloggen her. Raw sjokolade er ikke som normal sjokolade, men selv synes jeg det smaker utrolig godt. En del "rare" ingredienser, men det finner du på Iherb. Det finnes et helt spekter i kaker i den kategorien også, som da er både uten melk, hvetemel og sukker.

Anbefaler forresten denne suppen her. Det er min absolutte favorittsuppe. God på smak, mettende og allergivennlig. Bruker spinat i stede for stangselleri da, siden jeg ikke er stangselleriens største fan.

Næmmen, skulle du ha sett. Favorittsuppa mi også jo, og jeg bruker også (masse) spinat i stedet for stangselleri. :ahappy: Anbefales! :thumbs:

Både veganmisjonen og vegetarbloggen.com har mange gode oppskrifter, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, skulle du ha sett. Favorittsuppa mi også jo, og jeg bruker også (masse) spinat i stedet for stangselleri. :ahappy: Anbefales! :thumbs:

Både veganmisjonen og vegetarbloggen.com har mange gode oppskrifter, synes jeg.

Så godt vi er fler om å digge den! :D Samtlige jeg har servert den til har likt den nok til å forsyne seg minst to ganger. Og masse spinat ja. Man skal SE at det er spinat der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte havrefløte fra Oatly som erstatter til fløte/melk i matlaging. Jeg har kjøpt det både på Rema 1000 og Meny, men er litt usikker på hvilke andre butikker som har det. Er ikke noe godt å drikke, men i retter som f.eks. Pasta carbonara og diverse supper så funker det bra :) går også fint å bruke det i potetmos!

Middager som ellers ikke inneholder melk:

Lapskaus/kjøttsuppe

Kjøttdeig og spagetti

Taco (bare å holde seg unna rømmen og osten)

Kyllingsalat

Hamburger

Bakte poteter med kjøttdeig (stekt med paprika, løk og krydder) og salat

Kyllingvinger m/salat og stekte poteter

Hjemmelaget lasagne

Kyllingsuppe

Wok med nudler/ris

Stekt ris med reker/skinke

Er masse man kan lage, men det var det jeg kom på i farten ;) og som sagt - varme retter hvor man bruker melk/fløte, så er det bare å erstatte det med havrefløte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...