Gå til innhold
Hundesonen.no

Uvanlig jokke problematikk


Nemz
 Share

Recommended Posts

Valpen min på 5 måneder jokker som en gal. Når jeg ser det får han beskjed om at det ikke skal gjøres. Alle bamser er ryddet bort. Men for vær ting jeg fjerner finner han noe nytt og jokke på. Det nye nå var en vanlig klut. Kjøkkenklut. Jeg får ikke sett på han 24 timer i døgnet, så selvfølgelig får han da jokket. Han jokker aldri da jeg er i samme rom.

Problemet er ikke selve jokkinga, men det som skjer da han jokker. Forhuden (huden på utsiden penis) bretter seg alltid innover. Hver gang må han ha hjelp til og få den på plass. I førsten klippet jeg håret vekk i tilfelle det var problemet. Det gjorde alt verre for da har jeg ikke noe "å ta tak i" for å hjelpe det på plass. Det er 0 % sjanse for at den går tilbake av seg selv.

Hva gjør man for å stoppe dette problemet?? Hvordan går man frem etc?? Litt desperat. Har jo lest at de kan få kroniske skader da tuppen på penis blir ute for lenge.

Det er en liten hund på 2.6 kg hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om forhudsproblematikk, men tenker at det jo er en grunn til at han jukker. Det høres litt snålt ut at han skal være så himla viril alt i 5-mndsalderen, og at det kanskje ikke er så hormonelt betinga, heller enn at han er litt understimulert eller overspent?

Tipper en del hannhundeiere med snoppeerfaring kan si noe om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg får jo ikke tømt han for energi 24 t i døgnet. Han kan ligge å sove å brått bare gni bevege seg litt (halv jokking) å da er det vrengt. Han kan "lufte den". Da er den vrengt. Eller ha jokket mens jeg er på do. Han er en rolig valp. Sover mye. Oppfører seg nydelig. Det er kanskje 4 ganger i døgnet han må ha hjelp. Så han er ingen "Jokke 24/7" som det så ut som jeg mente. Det er heller selve akten som er gal. Han vibrerer da han jokker. Som en vibrator. Tar jeg vekk det han jokker på mens han jokker ligger han på siden og forsetter i luften. Ser merkelig crazy ut.

Hvordan jobber man med stressreduksjon på en rolig valp?? Hvordan stoppe det da han sover?? Lufter den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å for de som lurer. Vi er minimum ute å leker 2 timer på en dag. I hans tempo. Vi er ute i skog og mark i vært fall 1 time. Han har hodebry leker inne og vi leker også inne. Pluss at vi øver litt ligg, sitt etc. Så han er nok stimulert tror da jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør dere ellers i hverdagen? Får han turer og hjernetrim? Det er ikke sånn at du skal aktivisere ham hele tida, men om du får han til å bruke energien sin på riktig måte noen ganger i løpet av dagen kan det redusere behovet han har for å jokke på ting ellers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hannhunder flest lufter ganske ofte og skal ikke ha noe problem med og få ting på plass av den grunn. Slike ting vil heller ikke forsvinne av en kastrering (hverken kjemisk eller fysisk). Men om han ikke er stresset og ikke jokker 24/7 som jeg fikk inntrykk av, så er det kanskje heller noe fysisk? Trang forhud for eksempel? Kan jo være derfor jokkinga kommer også, fordi det er noe som er ekkelt der. Men er det trang forhud for eksempel så er jo det fullt mulig og fikse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinær så på penis da jeg fortalte om problemet. Å kom egentlig ikke med noe konstruktivt. Han sjekket forhud å sa "den virker da ikke så stram". Kan man operere forhud hvis det er det som er problemet, og hvordan gjør de det? Jeg trodde heller ikke problemet ville løses med kjemisk kastrering da gutten må kunne lufte den uasett. Kanskje dra til annen veterinær. Hva er best å bruke da man må hjelpe den tilbake? Bruker vaselin nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som bør fikses nå (hvis det er stram forhud) , eller bør det fikses da han er voksen? Å kan det gå over?? Har forresten aldri sett en hund se så "gal" og vibrerendes ut da de jokker. Så kanskje det er noe ubehag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg syns det er litt rart at forhuden ikke trekker seg fram igjen av seg selv. Da tenker jeg at det kan jo være et mer "fysisk" problem som kan gjøres noe med? Har aldri vært borti noen hannhund som har det problemet, men sikkert noen andre som har erfaring der.

Red; så at andre nevnte det samme mens jeg skrev. Hvis forhuden er stram så bør det kunne gjøres noe med. Det gjøres jo hos mennesker...

Når det gjelder jokkingen er det jo ikke sikkert det har noe med problemet med forhuden. Der er jeg enig med de andre her. Utfordre hjernen hans mer, så tar ikke jokkingen helt overhånd. Kanskje. Ellers så kan også for mye aktivisering/stimulans føre til jokking, og med en fem måneder gammel valp så skjer det ofte veldig mye oppi hodet, så det de trenger aller mest er kanskje ikke leking og løping og herjing, men mer aktiviteter som er rolige og krever mer hjernekapasitet. Lite konkrete råd her, men jeg syns det er litt tidlig å tenke kjemisk kastrering? Veldig mange hannvalper har jo noen litt mer hypersexuelle perioder, som går over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyrer er ikke valper lengre når de er 5 mndr, de er unghunder i full kjønnsmodning, ganske snart voksne (hormonelt sett). Så jeg ville fiksa den forhuden så snart som mulig, han vokser minimalt fremover og vil neppe bli noe videre i huden av seg selv.

Har du en reproduksjonspesialist i nærheten? Da vill jeg best en time der og fått sett på tissefanten. Om spesialisten ikke sier noe er galt ville jeg sjekket med en nevrolog, det at tissefanten setter seg fast kan være et bieffekt av et anfall, siden du sier dirrer og ligger på siden og jokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinær så på penis da jeg fortalte om problemet. Å kom egentlig ikke med noe konstruktivt. Han sjekket forhud å sa "den virker da ikke så stram". Kan man operere forhud hvis det er det som er problemet, og hvordan gjør de det? Jeg trodde heller ikke problemet ville løses med kjemisk kastrering da gutten må kunne lufte den uasett. Kanskje dra til annen veterinær. Hva er best å bruke da man må hjelpe den tilbake? Bruker vaselin nå.

Ja, prøv en nyt vet. Er det forhuden så fikses den lett, ja. Jeg ville fått det fikset så raskt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

.....mens jeg tenker.... kan du ikke bare avbryte jokkingen og så la snoppen være?

Jeg hadde en liten onanist når min var valp - han var motbydelig, men han fikk bare beskjed om å drite i det og det gikk over det. Han er hverken hyperseksuell eller ekkel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer tulip, få det undersøkt fysisk dette.

Har hannhund selv, han har aldri vært noe særlig jukkete av seg, skjedde noen få ganger når han var 8-10 uker. Han er nå 2,5 år, og det forekommer jo at han lufter seg litt, og til tross for at han er veldig langpelsa i området har vi aldri sett at forhuden ikke har gått tilbake.

Dirringer sammen med jokking har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....mens jeg tenker.... kan du ikke bare avbryte jokkingen og så la snoppen være?

Jeg hadde en liten onanist når min var valp - han var motbydelig, men han fikk bare beskjed om å drite i det og det gikk over det. Han er hverken hyperseksuell eller ekkel nå.

Men det er jo ikke jokkingen som er problemet. Men sår og utstyr som ikke kommer seg inn igjen. ikke en gang etter lufting, noe som blir vondt og ubehagelig for hunden.

Edit: Ikke sår som i sår, men at han blir "sår"/øm av og gå slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skal jeg ringe litt rundt å høre om noen kan fysisk hjelpe han. Jeg ble jo skremt da jeg leste på en amerikansk side om dette problemet. Å i noen tilfeller må de jo amputere deler av penis pga skade da " tuppen " blir ute for lenge. Å den vrengte forhuden skaper trykk i tuppen da det er vrengt. Usj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til en annen veterinær du og forklar problemet og si at du lurer på om forhuden er for stram. Og du vil ha den fikset :) Det er hverken bra eller godt for hunden å gå rundt med forhud som henger! Og det er nok lett å fikse vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om forhudsproblematikk, men tenker at det jo er en grunn til at han jukker.

Ah, her kommer jeg inn i bildet!

Min (ikke penis, men valp) har hatt LITT av det samme problemet. Rundt samme alder, men litt større størrelse (igjen, valp - ikke penis). Han jukket seg halvt ihjel. Tenåringen i meg var stum av beundring. Den voksne mannen i meg var ikke like imponert.

Jeg fant ut noen fellesnevnere med jukkingen. 1. Han var OVERTRETT. 2. Jeg spiste ofte mat eller var i andre situasjoner hvor han ikke kunne få hva jeg hadde, som vaskeklut eller hansker. Roet kraftig ned på aktivitetsnivået, og vips: En jukkefri hund! Eller, han jukker ikke i friluft lenger. Tisper av alle størrelser er selvsagt interessante, selv om han ikke helt har skjønt hvor hullet er enda.

Du kan jo gjerne sjekke opp i stram forhud også. Det kan være veldig irriterende...har jeg hørt...kremt. Om den har det, så vil nok det ikke være så rart om han driver med sånt tull hele tiden. Iallefall ikke totalt ulogisk :)

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj. Jeg hadde også en hund som gledes jokket i alder av 8-9 mnd. Han gjorde det når han var under stimulert, dvs når han hadde vært alene hjemme og jeg kom hjem. Så da klippet jeg på han bånd og dro han ut for jeg orker ikke denne ligge på siden og jokke seansen :-P og en gang fikk bia bed en hvite flekker :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...