Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer annskaffelse av hund, usikker på rase


Nyskjerrigpåalt
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst på hund, og alltid sett på meg selv som et "hundemenneske". Heller aldri hatt problemer med noen hunder, og har kommet bra overens med så og si alle hunder jeg har møtt.

Har lyst til å finne ut hvordan hunder som muligens passer til meg. Ikke dermed sagt det blir hundekjøp med det første, og er vel mer fantasering enn direkte planlegging, ettersom det ikke passer sånn som situasjonen er nå.

Dette blir mest en familiehund og kompis

Jeg bor i landlige strøk, og det er kort vei til skog. Har ikke plass mangel, og dermed går det fint med større hunder.

Jeg er middels aktiv, og blir nok ingen lange joggeturer. Gåturer går fint, og kan fint bli sykkelturer om sommeren. Er ganske kraftig plattfot, som gjør at jeg ikke ser for meg at det blir over en times gåtur daglig.

Har ikke så veldig mye erfaring med hund, men vi hadde hund når jeg var mindre. Har også søsken med hunder, og andre folk som det er mulig å spørre om råd og hjelp. Og blir det hund, så blir det litt kursing på meg.

Jobber til vanlig en 8 timer daglig, og blir derfor borte mellom 8 og 10 timer daglig. Men har nær slekt som er mye hjemme, som fint kan passe på hunden i perioder, ellers finnes det også hundepassere i nærheten.

Har sett for meg at det kan være moro å prøve lydighetstrening, og sportrening.

Hunden burde være familie vennlig, har mange små unger i nær slekt

Også mange bekjente som har katter og hester

Medium til lite pels stell.

Medium til stor størrelse. Ingen veskehund

Forelsker meg veldig fort i hunder som ser veldig "ulv" aktig ut, men fått med meg at de aller fleste av dem krever veldig mye trim, sammenlignet med veldig mange andre hunder. Liker også litt mer korthårede hunder vanligvis, sammenlignet med de med langt hår.

Huskyer, Lapsk Vallhund, Grå Elghund og en del andre har jeg sett på, men de virker å kreve en god del mosjon enn gjennomsnittet.

Føre det blir hund, så har jeg planer om å dra på forskjellige hunde utstillinger, for å se på de forskjellige hundene, men tenkte det kan være fint å få litt informasjon her, siden det virker som folk er veldig villig til å dele erfaringer og historier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om folk har litt informasjon om hunderasene i tillegg og gjerne erfaringer fra hunder dere har hatt eller møtt. Har ikke så stor peiling på de aller fleste hunderasene.

Dogs4all var en fin ide! Ikke hørt noe reklame på radioen enda, så hadde ikke tenkt på det ;)

Hvordan er Finsk Lapphund i forhold til Lapsk Vallhund? Leste de i utgangspunktet var samme rase

Kan jo også legge til at jeg har mulighet til å rett som det er la hunden springe litt fritt, under oppsyn så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si at du forespeiler et fint hundeliv for flere raser! :) Og du virker gjennomtenkt og seriøs i ditt innlegg, noe som lover godt for planleggingen av hund frem i tid.

Hvor mye tid tenker du å bruke på mentaltrening? Ser du er interessert i lydighet, så jeg tror mentaltrening er noe hunden vil få en god del av? :)

Hvor er terskelen din for lyd?

Norsk elghund grå har lav terskel for å åpne kjeften. Koselige hunder, men sterkt jaktinstinkt så derfor ikke noe særlig å ha løst f.eks.

Raser jeg ville sett nøyere på:

Siberian Husky. Jeg tror ikke de vil være for krevende for deg egentlig. Du kan snørekjøre om vinteren, gå med kløv, sykle, osv. De har jaktinstinkt, men min erfaring er at de er lettere å ha løst enn elghund f.eks. Jeg er mer kjent med alaska husky, så jeg regner med at SHeierne her på sonen kan fortelle litt mer.

Korthåret collie. Mer førerorientert og dermed mer lovende innenfor lydighet. Enklere å ha løst. Familievennlige og koselige hunder (jeg har dessverre bare møtt et par, så jeg ville forhørt meg mer med kjentfolk innen rasen. Men min oppfatning fra både de jeg har møtt og sonenkortisene er at de kan passe deg).

Retrievere som golden og labbis. Familievennlige og omgjengelige raser, kan kreve en del i valpe- og unghundperioden, men ikke noe jeg ikke tror du kan takle med det du forteller her.

Finsk lapphund. Kjenner ingen dessverre, men sonenlappisene virker herlige med både folk og dyr.

Whippet. Enkle og skjønne hunder, elsker å løpe løst. Litt jaktinstinkt, men slik jeg har skjønt det så er det ofte ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om folk har litt informasjon om hunderasene i tillegg og gjerne erfaringer fra hunder dere har hatt eller møtt. Har ikke så stor peiling på de aller fleste hunderasene.

Dogs4all var en fin ide! Ikke hørt noe reklame på radioen enda, så hadde ikke tenkt på det ;)

Hvordan er Finsk Lapphund i forhold til Lapsk Vallhund? Leste de i utgangspunktet var samme rase

Kan jo også legge til at jeg har mulighet til å rett som det er la hunden springe litt fritt, under oppsyn så klart.

Den lapske vallhunden er en del mer krevende, og trenger nok godt mer enn en times tur per dag. Den finske krever litt mindre, men er fortsatt en morsom, aktiv hund. Opprinnelig en gjeterhund, men åpenbart ikke brukt mye til det lengre.

Det er noen lapphundeiere på forumet som sikkert kan dele sine erfaringer, du kan jo søke litt også, er flere tråder om rasen og hundene på forumet her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si at du forespeiler et fint hundeliv for flere raser! :) Og du virker gjennomtenkt og seriøs i ditt innlegg, noe som lover godt for planleggingen av hund frem i tid.

Hvor mye tid tenker du å bruke på mentaltrening? Ser du er interessert i lydighet, så jeg tror mentaltrening er noe hunden vil få en god del av? :)

Hvor er terskelen din for lyd?

Norsk elghund grå har lav terskel for å åpne kjeften. Koselige hunder, men sterkt jaktinstinkt så derfor ikke noe særlig å ha løst f.eks.

Raser jeg ville sett nøyere på:

Siberian Husky. Jeg tror ikke de vil være for krevende for deg egentlig. Du kan snørekjøre om vinteren, gå med kløv, sykle, osv. De har jaktinstinkt, men min erfaring er at de er lettere å ha løst enn elghund f.eks. Jeg er mer kjent med alaska husky, så jeg regner med at SHeierne her på sonen kan fortelle litt mer.

Korthåret collie. Mer førerorientert og dermed mer lovende innenfor lydighet. Enklere å ha løst. Familievennlige og koselige hunder (jeg har dessverre bare møtt et par, så jeg ville forhørt meg mer med kjentfolk innen rasen. Men min oppfatning fra både de jeg har møtt og sonenkortisene er at de kan passe deg).

Retrievere som golden og labbis. Familievennlige og omgjengelige raser, kan kreve en del i valpe- og unghundperioden, men ikke noe jeg ikke tror du kan takle med det du forteller her.

Finsk lapphund. Kjenner ingen dessverre, men sonenlappisene virker herlige med både folk og dyr.

Whippet. Enkle og skjønne hunder, elsker å løpe løst. Litt jaktinstinkt, men slik jeg har skjønt det så er det ofte ikke noe problem.

Har alltid hatt lyst på hund, så har jo sånn sett tenkt igjennom det over lengre tid, selv om tankegangen for det meste kommer når jeg møter nye hunder. Som en kamerat av meg som har en Alaskan Malmut. Ekstremt fin hund. Lydig nok til at den sjeldent trenger bånd i skogen. Er jo en aktiv person som eier den, og tror ikke jeg har vært borti en mer lydig eller "robust" hund.

Kan se for meg en del mental trening ja. Kan tenke meg å drive med øvelser hvor hunden kan leite etter folk og gjenstander ut i fra lukt og lyd eller andre øvelser som kan være morsomme for oss begge.

Litt lyd er helt ok. Ikke så begeistret for både det eller piping, men at den bjeffer når det kommer folk eller er litt trafikk uten for kan jeg fint leve med. Regner med at den del kan bli trent bort også.

Lest litt om klikktrening, selv om jeg aldri har vært bori det. Av de hundene jeg kjenner er det brukt mer beskjeder som "tyst!" og "hopp ned!". Selv om det er lydige hunder, så er det få jeg kjenner som får "tyst" til å fungere i mer enn noen sekunder.

Heller ikke noe must at hunden må kunne springe fritt, men er i så fall en mulighet. Spesielt det med tanke på om en hund skal få mer enn en times tur hver dag. Selv om det virker som mange av de som krever lengre turer også har en god del mer jakt innstinkt.

Sånn egentlig ikke helt sansen for korthåret collie. De langhårete kan se veldig majestetiske ut, men de korthårede ser ut som om dem har fått militær sveis, for mangel på en bedre beskrivelse.

Whippet kjenner jeg ikke igjen på navn, så den må jeg sjekke opp!

Tenkt på både retrievere og labbradorer, men ikke lest meg opp på så mye om dem enda.

Det meste som jeg finner om siberian husky, eller polarhunder generelt er folk som vil ha en kamerat for langturer på fjellet, så veit egentlig svært lite om hvordan de fungerer sånn ellers

Den lapske vallhunden er en del mer krevende, og trenger nok godt mer enn en times tur per dag. Den finske krever litt mindre, men er fortsatt en morsom, aktiv hund. Opprinnelig en gjeterhund, men åpenbart ikke brukt mye til det lengre.

Det er noen lapphundeiere på forumet som sikkert kan dele sine erfaringer, du kan jo søke litt også, er flere tråder om rasen og hundene på forumet her. :)

Lest en del om lapphunder generelt her, bare ikke så mye på forskjellen på dem to. Fra bilder jeg har sett av Finsk Lapphund, så ser de litt veldig "simba" ut i forhold til det jeg kunne tenkt meg. Men fra det jeg har lest er de veldig intelligente og virker fine å ha med å gjøre, selv om dem også kan virke litt egenrådige.

Lapsk Vallhund blir nok mer uaktuelt da, siden jeg nok ikke kommer til å ha tid til å kunne gå stort mye mer enn det og de vanlige tisseturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Finsk Lapphund i forhold til Lapsk Vallhund? Leste de i utgangspunktet var samme rase

Jeg har en finsk lapphund i ca 2 år nå, og kjenner mange andre eiere som har lengre erfaring enn meg :)

I forhold til lapsk vallhund er de ja, som du skriver, i utgangspunktet en og samme rase. Det er ikke mange tiårene siden de ble adskilt, og de fleste finske lapphunder har det vi nå kaller lapske vallhunder bak seg, og omvendt. På generell basis er lapsk vallhund en mer krevende arbeidshund enn den finske lapphunden, men individforskjellene er store, så de kan ligne hverandre både i utseende og gemytt fortsatt :)

Begge er raser som er kjekke å ha med å gjøre, jevnt over happy-go-lucky hunder som er med på det meste. Finsk lapphund som jeg kjenner aller best er en god allroundhund som fungerer til det meste, enten det er lange fjellturer eller LP-trening. Du kjøper ikke nødvendigvis lapphund om du vil ha en lydighetschampion selv om det er mulig, men de fungerer til det om du skjønner :)

Min lapphund er min første hund, og har blitt utprøvingshunden, og til nå er det ingenting han virkelig ikke har fungert til, han er med på alt og trives med hva enn vi finner på.

Han er godkjent besøkshund gjennom Norske Terapihundskolen og vi har gått som frivillige på sykehjem, det har vært kjempestas! Har pause nå grunnet div årsaker, men blir å ta det opp igjen snart :) Vi trener endel lydighet, konkurranser har ikke gått bra grunnet undertegnedes nerver, men bikkja er det ikke noe feil med :P Vet av flere lapphunder både i Norge, Sverige og Finland som går i eller har opprykk til klasse Elite i Lydighet, og i Finland finnes det både agility- og lydighetschampions i rasen :)

1378160_10153435297370341_309201031_n.jp

Vi har prøvd oss på menneskespor og på blodspor, og blodspor er det vi syns er mest artig. Veldig mange lapphunder brukes til spor både på hobbybasis og i konkurranse, og kjenne flere som er ettersøkshunder, viltsporchampions og noen som også trener med norske redningshunder.

426634_10152923580100341_809562487_n.jpg

Utseendemessig varierer lapphund endel. Rasestandarden sier kraftig bygget med lang og tett pels, og spennet der i mellom er jo enormt. Nå er min 2,5 år og er nok ikke helt satt i pelsen, men han ser ut til å bli en moderat+ pelset hund.

1151059_10153174313505341_1147066046_n.j

Det som dog er det kjekke med lapphundene (både finsk og lapsk) er at de er gjennomgående funksjonelt bygget, og med riktig pelskvalitet er det minimalt med stell. Min har bra og riktig pels, og selv om han ser fluffy ut er det lite styr med det. Etter turer i ekte trøndersk vått høstvær trenger jeg bare å tørke over labber, fanene og magen, på resten av kroppen preller det bare av og han er tørr på null komma niks. Møkk renner rett av når pelsen tørker. Med mindre han har vært i dusjen og jeg virkelig jobber for det blir han ikke våt til skinnet, så han tørker alltid fort. Jeg er en person som ikke hæler pelsstell, og for meg er detta innafor :P Etter at han fikk voksenpelsen må han kun børstes i røyteperioder, og ellers steller han seg selv han. Men, jeg kjenner jo de med voksne hunder som sliter mye med dårlig pels og floker, og spesielt kastratpels mister funksjonen sin og blir nærmest håpløs. Min fungerer godt sommer som vinter, selv om han jo setter mest pris på minusgradene :P Enkelte lapphunder sliter i sommervarmen, men vi har vært heldige. Vi har fint kunnet gått på lange fjellturer sommerstid, bare vi har vært oppmerksomme på at han drikker nok. Han er en tvert igjennom glad gutt som elsker å være med på hva enn vi finner på. Han er stødig og en hund jeg kan ta med på alt, som var akkurat det jeg så etter.

1395937_10153451043540341_2033101573_n.j

Mye av dette stemmer helt klart for lapsk vallhund og, men helt ærlig vil nok den finske trives mer med moderat mosjon enn den lapske. Det største aberet med lapphundrasene er nok lyden, men det er på ingen måte umulig å ha stille hunder, velg fra linjer som er stille, og jobb med det fra dag 1. Min er en stille sjel, og takk og lov for det siden jeg er allergisk mot bjeffing :P

Opprinnelig en gjeterhund, men åpenbart ikke brukt mye til det lengre.

Mja, SÅ sjeldent er det ikke. Kullsøstra til faren til min er aktiv og dyktig reingjeter, og både i Sverige og Finland er det mange som fortsatt brukes aktivt. I Danmark er det endel som bruker de på kyr.

5604_10151639070553555_889887558_n.jpg

Finsk reingjeter

Her er tanta til min hund som er reingjeter her i Norge, her har det akkurat blitt felt bjørn som hun sporet opp

945332_10151457346952186_1675057720_n.jp

Men klart, like utbredt som det var før er det jo ikke, men jeg er overraska over hvor mange som fortsatt brukes aktivt :) Men de er jo ikke gjeterhunder på det viset man tenker på eksempelvis BC :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke helt tak på hvilken type hund du ser for deg egentlig (sånn bortsett fra at du foretrekker ulveutseende). Med litt fysiske begrensninger så tenker jeg at både du og hunden vil få det lettere om du skaffer deg en hund som trives med og er enkel og aktivisere på andre måter enn fysisk aktivitet. En hund som liker og jobbe med hodet og bruke seg litt på den måten også. Og da tenker jeg vell helst en rase som er litt mer førerorientert og trenbar/willing to please enn for eksempel husky eller elghund, MEN med tilrettelegging og kreativitet så vil jeg ikke påstå at det er umulig for deg og sikte etter en Siberian heller, du trenger jo ikke kjøpe fra de mest meriterte og heftigste brukslinjene. Men det bunner jo i hva du ønsker deg, hva du synes er greit og hva du kanskje synes blir litt slitsomt. Der er vi mennesker forskjellige.

Jeg tenker at en times gåtur er lite for en husky, men kan du for eksempel legge inn et par sykkel (ski? om vinteren) turer i uken, hvor den får løpe og bruke seg litt (kanskje trekke også?), hiver på en kløv eller sele og kjettingslep på dager det blir en times båndtur og bruker litt tid på aktivisering (søk/spor, lek, trikse trening) etc utenom så vil jeg påstå at det holder for en husky. Om det er det du vil ha da så klart.

Men husky må man jo regne med blir båndhund så der vil du jo for eksempel kunne få det enklere med andre raser. Får du en rase som kan løpe litt løs så kan jo du koble av båndet og luffe avgårde i ditt eget tempo, mens hunden kan fly rundt og få masse trening, enten på egen hånd eller med andre hunder. Men igjen, smak og behag, noen vil absolutt ikke ha båndhunder, andre gjør seg ingen verdens ting av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en finsk lapphund i ca 2 år nå, og kjenner mange andre eiere som har lengre erfaring enn meg :)

Det var mye informasjon om finsk lapphund! Og jeg må si det er virkelig fine hunder! ;)

Hvordan er det med å ha dem litt løse i nærheten av skogen? Vandrer mye på egenhånd? Og si få fall hvor langt, og hvordan er det å få dem til å komme tilbake igjen?

Hvordan er dem i møte med andre hunder og mennesker? Sjenerte eller imøtekommende?

Lett lært? Og hvordan er dem på klikkertrening? Jeg har lest litt på det, men aldri sett det blitt brukt. Ser ut som noe jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å prøve.

Blir vel til at nesten samme hvordan hund jeg får, så må en begynne med kløv ser det ut som

Ihvertfall en av hundene jeg vil se på i lillestrøm i November hvis det blir turen!

Jeg får ikke helt tak på hvilken type hund du ser for deg egentlig

Jeg tenker at en times gåtur er lite for en husky, men kan du for eksempel legge inn et par sykkel (ski? om vinteren) turer i uken, hvor den får løpe og bruke seg litt (kanskje trekke også?), hiver på en kløv eller sele og kjettingslep på dager det blir en times båndtur og bruker litt tid på aktivisering (søk/spor, lek, trikse trening) etc utenom så vil jeg påstå at det holder for en husky. Om det er det du vil ha da så klart.

Men husky må man jo regne med blir båndhund så der vil du jo for eksempel kunne få det enklere med andre raser. Får du en rase som kan løpe litt løs så kan jo du koble av båndet og luffe avgårde i ditt eget tempo, mens hunden kan fly rundt og få masse trening, enten på egen hånd eller med andre hunder. Men igjen, smak og behag, noen vil absolutt ikke ha båndhunder, andre gjør seg ingen verdens ting av det.

Ser for meg en hund som er villig og har lyst til å lære. Blir jo hobby basis, så trenger ikke være noe som trenger å være noe som kan vinne en haug med konkurranser. Liker store hunder. Hunder som kan være med på litt, og ikke en hund som bare er en veske hund eller lignende. Som jeg har nevnt, så kunne jeg tenkt meg sporing og annen mer mental trening.

Hvordan er huskyer å trene opp til søking, triks og kommandoer?

Både trekking og kløv kunne vært interessant, og jeg kjenner ihvertfall en person som har drevet litt med både på kløv og små trekking.

Trekking av kjelke blant annet kunne en jo fint prøvd om vinteren, og jeg ser for meg at det kan være morosamt.

Kunne tenkt meg en hund som kan springe litt løst, men har jo lest at de fleste polarhunder har veldig mye jakt i seg, og derfor ikke er lett å holde styr på. Jeg har sett eksempler på noen individer som er ekstremt lydige, og som fint springer i skogen et stykke unna eieren sin. Men er vel som sagt individ forskjeller, og så er disse folkene også veldig flinke med hundene sine.

Ikke at det er noe problem at hunden for det meste må gå i bånd, og jaktinstinktet kan dempes nok til at den kan styres i nærheten ihvertfall til en grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig variabelt hvor trenbare huskyer er til trisk, lydighet osv. Hvis man har en som man greier å trigge motivasjonen hos, kan man jo få den gjennom bronsemerket og mulig litt lenger. Men du må bruke kobbel….
Noen kan gå løse. Jeg har hatt et par slike. Men de er i mindretall. Og du vet ikke hva du får i valpen du kjøper deg. Jeg har hatt søsken der ene kunne gå løs og den andre måtte dobbeltsikres alltid pga intense jaktinstinkter. Og nei - den type jaktinstinkt lar seg ikke dempe noe nevneverdig...

Hvis du vil ha en mer trenbar førerorientert hund som kan brukes til det du nevner hadde jeg heller sett i retning retriever, feks labrador (som jeg har hatt). Eller korthåret collie som jeg selv har nå. Det viktigste er å ha en hund som fungerer i hverdagen din. En god hund har ikke utseende. En vakker hund kan fort blir et gnagsår om den ikke fungerer hjemme hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg en hund som er villig og har lyst til å lære. Blir jo hobby basis, så trenger ikke være noe som trenger å være noe som kan vinne en haug med konkurranser. Liker store hunder. Hunder som kan være med på litt, og ikke en hund som bare er en veske hund eller lignende. Som jeg har nevnt, så kunne jeg tenkt meg sporing og annen mer mental trening.

Hvordan er huskyer å trene opp til søking, triks og kommandoer?

Både trekking og kløv kunne vært interessant, og jeg kjenner ihvertfall en person som har drevet litt med både på kløv og små trekking.

Trekking av kjelke blant annet kunne en jo fint prøvd om vinteren, og jeg ser for meg at det kan være morosamt.

Kunne tenkt meg en hund som kan springe litt løst, men har jo lest at de fleste polarhunder har veldig mye jakt i seg, og derfor ikke er lett å holde styr på. Jeg har sett eksempler på noen individer som er ekstremt lydige, og som fint springer i skogen et stykke unna eieren sin. Men er vel som sagt individ forskjeller, og så er disse folkene også veldig flinke med hundene sine.

Ikke at det er noe problem at hunden for det meste må gå i bånd, og jaktinstinktet kan dempes nok til at den kan styres i nærheten ihvertfall til en grad.

Polarhunder flest er allrighte spor og søkshunder, spm er vell evnt bare motivasjon da (hva søker de etter), mat og villt, null problem, andre ting er jeg usikker på. De er jo trenbare så lenge man finner motivasjonen, men det kan jo være nok problem det i seg selv, og finne motivasjon. Det er ikke slike ting de er avlet for så de er ikke nødvendigvis så interessert i og jobbe for deg, de jobber for seg selv som regel og er det mat inn i bildet så gjør de ofte nesten hva som helst :P Er det ingen mat, da er det verre. Så viss dette er noe du vil holde på med så er det nok hunder du vil få mer glede av enn en husky.

Greia med polarhunder er gjerne ikke at de stikker av(sånn til vanlig), de fleste jeg vet av, inkl de to malamutene jeg har hatt har fint kunnet gå løse, problemet er jo da om man støter på villt/husdyr, da hjelper det ikke hvor lydig hunden er eller hvor nerme den er, da stikker de ofte uansett hvor mye man står og brøler. Dette er selvfølgelig litt indivibassert og litt aldersbasert, problemet er jo at du aldri vet hva som venter deg, og dermed så er det en ganske stor sjangs og ta, og slippe de. Man kan jo gå 100 turer uten og se villt av interesse, men like surt er det uansett den ene gangen det er villt der og hunden stikker og blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye informasjon om finsk lapphund! Og jeg må si det er virkelig fine hunder! ;)

Hvordan er det med å ha dem litt løse i nærheten av skogen? Vandrer mye på egenhånd? Og si få fall hvor langt, og hvordan er det å få dem til å komme tilbake igjen?

Hvordan er dem i møte med andre hunder og mennesker? Sjenerte eller imøtekommende?

Lett lært? Og hvordan er dem på klikkertrening? Jeg har lest litt på det, men aldri sett det blitt brukt. Ser ut som noe jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å prøve.

Blir vel til at nesten samme hvordan hund jeg får, så må en begynne med kløv ser det ut som

Ihvertfall en av hundene jeg vil se på i lillestrøm i November hvis det blir turen!

Hum, finsk lapphund er en veldig heterogen rase, så jeg vet av hunder som er helt umulige å ha løs, som stikker av så fort de får sjansen og blir borte til de er ferdige med det de ville gjøre, og jeg kjenner hunder som tilbringer hele livet tuslende i eierens føtter. Min er midt i mellom, men tusler mest i føttene mine. Men de ER egenrådige og selvstendige (uten at jeg vil kalle de strie og sta), men som polarhunder flest så har de sine egne meninger, og om du ikke klarer å motivere den til å bry deg om deg så klarer de seg helt fint på egenhånd. Jeg vet av ei lapphundtispe som i november i fjor var på rømmen i 2,5 uke, og når hun omsider ble funnet hadde hun knapt gått ned i vekt, og de har ikke fått tak i noen som har innlosjert henne, så etter alt å dømme har hun klart seg bortimot på egenhånd. Så det å jobbe med motivasjon er alfa og omega, for du vil ikke nødvendigvis få en hund som jobber med deg fordi at jobbinga i seg sjøl er artig, selv om de er hunder som liker å jobbe, om du forstår meg rett :P Jeg syns dog dette er en artig (og slitsom) utfordring jeg da, for jeg må bruke meg selv mye for å få ham med. Er langt fra i mål, men jeg lærer noe nytt hele tida. Men det er mange som ikke gidder det, og det skjønner jeg godt :P

Min er utrolig imøtekommende både mot folk og dyr, men ikke sånn at han tar helt av. En veldig behagelig hund sånn sett. De fleste jeg kjenner personlig er også på denne måten, men vet av lapphunder som er ekstremt myke, smiskete og lave i møte med folk og dyr. Særlig tisper kan bli i overkant dempende syns jeg. Men jeg liker hunder som er litt rett på og glade og fornøyde, uten at de er in your face 24/7.

Jeg syns min er lettlært i form av at han stort sett lærer ting lett, men mange repetisjoner er drepen, så jeg må ofte være kreativ. Jeg har brukt mye klikker siden han var valp, og min responerer godt på det. Frishaping er ikke min sterke side og følgelig ikke hans, men jeg syns han er lærenem og lur, selv om han fort melder seg ut etter ørti sitt-repetisjoner. For å få pirket på eksempelvis momenter må jeg være strukturert og kreativ, og det kan ofte være frustrerende, men samtidig artig når vi finner nøkkelen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig variabelt hvor trenbare huskyer er til trisk, lydighet osv.

Noen kan gå løse. Jeg har hatt et par slike. Men de er i mindretall. Og du vet ikke hva du får i valpen du kjøper deg.

Hvis du vil ha en mer trenbar førerorientert hund som kan brukes til det du nevner hadde jeg heller sett i retning retriever, feks labrador (som jeg har hatt). Eller korthåret collie som jeg selv har nå. Det viktigste er å ha en hund som fungerer i hverdagen din. En god hund har ikke utseende. En vakker hund kan fort blir et gnagsår om den ikke fungerer hjemme hos deg.

Helt enig at hvordan hundens oppførsel er har mer å si enn hvordan den ser ut. Derfor jeg også spør og graver litt her for å finne ut av litt forskjellige raser og hvordan de er å ha med å gjøre.

Polarhunder flest er allrighte spor og søkshunder, spm er vell evnt bare motivasjon da (hva søker de etter), mat og villt, null problem, andre ting er jeg usikker på. De er jo trenbare så lenge man finner motivasjonen, men det kan jo være nok problem det i seg selv, og finne motivasjon. Det er ikke slike ting de er avlet for så de er ikke nødvendigvis så interessert i og jobbe for deg, de jobber for seg selv som regel og er det mat inn i bildet så gjør de ofte nesten hva som helst :P Er det ingen mat, da er det verre. Så viss dette er noe du vil holde på med så er det nok hunder du vil få mer glede av enn en husky.

Man kan jo gå 100 turer uten og se villt av interesse, men like surt er det uansett den ene gangen det er villt der og hunden stikker og blir borte.

Skjønner. Er vel en del hunder som blir bra motivert av noa god biter har jeg fått med meg ;) Driver å leser meg opp på forskjellige hunderaser og titter blant annet rundt på forumet her for å få litt bedre overblikk.

Sånn å fortstå. Veldig mye vilt i området her, og det er ikke uvanlig å se både elg og rådyr på et jorde i nærheten her omtrent daglig i perioder.

Hum, finsk lapphund er en veldig heterogen rase, så jeg vet av hunder som er helt umulige å ha løs, som stikker av så fort de får sjansen og blir borte til de er ferdige med det de ville gjøre, og jeg kjenner hunder som tilbringer hele livet tuslende i eierens føtter. Min er midt i mellom, men tusler mest i føttene mine. Men de ER egenrådige og selvstendige (uten at jeg vil kalle de strie og sta), men som polarhunder flest så har de sine egne meninger, og om du ikke klarer å motivere den til å bry deg om deg så klarer de seg helt fint på egenhånd. Jeg vet av ei lapphundtispe som i november i fjor var på rømmen i 2,5 uke, og når hun omsider ble funnet hadde hun knapt gått ned i vekt, og de har ikke fått tak i noen som har innlosjert henne, så etter alt å dømme har hun klart seg bortimot på egenhånd. Så det å jobbe med motivasjon er alfa og omega, for du vil ikke nødvendigvis få en hund som jobber med deg fordi at jobbinga i seg sjøl er artig, selv om de er hunder som liker å jobbe, om du forstår meg rett :P Jeg syns dog dette er en artig (og slitsom) utfordring jeg da, for jeg må bruke meg selv mye for å få ham med. Er langt fra i mål, men jeg lærer noe nytt hele tida. Men det er mange som ikke gidder det, og det skjønner jeg godt :P

Min er utrolig imøtekommende både mot folk og dyr, men ikke sånn at han tar helt av. En veldig behagelig hund sånn sett. De fleste jeg kjenner personlig er også på denne måten, men vet av lapphunder som er ekstremt myke, smiskete og lave i møte med folk og dyr. Særlig tisper kan bli i overkant dempende syns jeg. Men jeg liker hunder som er litt rett på og glade og fornøyde, uten at de er in your face 24/7.

Jeg syns min er lettlært i form av at han stort sett lærer ting lett, men mange repetisjoner er drepen, så jeg må ofte være kreativ. Jeg har brukt mye klikker siden han var valp, og min responerer godt på det. Frishaping er ikke min sterke side og følgelig ikke hans, men jeg syns han er lærenem og lur, selv om han fort melder seg ut etter ørti sitt-repetisjoner. For å få pirket på eksempelvis momenter må jeg være strukturert og kreativ, og det kan ofte være frustrerende, men samtidig artig når vi finner nøkkelen :P

Er moro med litt utfordring, og trenger ikke en hund som alltid er med føttene mine heller. Noen eksempler på hvordan du har gått fram for å få fram motivasjonen du trenger fra hunden?

Hørtes ut som en perfekt balansering av hvor pågående en hund egentlig burde være!

Hørtes bra ut. Høres generelt ut som du har en smart og fin hund egentlig ;)

Ikke så flink på sånne utrykk, og utifra det jeg leser på google så er frishaping noe med klikkertrening og at hunden skal tenke på egenhånd uten noen form for hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk anbefaller en siberian husky til en som kommer til å gå maks 1 times gåtur om dagen (og siden det er fysiske hindringer som setter det som maks regner jeg med at det ikke er veldig heftige turer heller?) og kanskje sykling på sommern. Selv om utstillingsavla sibber ikke er så ekstreme trekkhunder lenger, så det er det fortsatt fysiske hunder som har behov for å bruke seg og gjerne trekke. De er ikke de enkleste å lære å gå pent i bånd, de er vanskelig å motivere for trening, men å lære noen små triks liker de godt og de kan ikke gå løs pga sterkt jaktinstinkt. Hva, bortsett fra utseende, gjør at dette er en godt egna rase for TS?

Da syns jeg finsk lapphund var et bedre forslag. De er litt av det samme, men mer førerorienterte, oftest ikke veldig mye jaktinstinkt, så de kan lære å gå løs, trives med tur og fysisk aktivitet, men har ikke det samme drivet og behovet for det som huskyer. De er også litt utfordrende ifht motivasjon i trening, men ikke noe hinder i å lære dem vanlig hverdagslydighet og triks og moro (hadde du sett etter en konkurransehund ville jeg sett mot andre raser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo sibbe før å ha hunden løs ble et tema, men uansett: Snørekjøring, kløv, sykling osv er jo greie aktiviteter det, så om det blir jevnlig og det ikke er viktig å ha den løs, ser jeg ikke helt problemet jeg altså. Jeg vet ikke noe om plattfot, så vet ikke om det også gjør at disse aktivitetene blir maks 1 time..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS burde ha en førerorientert rase som har gode forusetninger til å kunne være løs hver dag(utenom båndtvang kanskje), jeg. TS bor en plass hvor det er mulig. Personlig synes jeg ikke det finnes noe vakrere og bedre for en hund enn å kunne springe løs hver dag, spesielt hvis man ikke går så fryktelig langt hver dag. Hils på noen korthårede collier, TS. De er myye vakrere i virkeligheten enn på bilder (spesielt oppstilt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo sibbe før å ha hunden løs ble et tema, men uansett: Snørekjøring, kløv, sykling osv er jo greie aktiviteter det, så om det blir jevnlig og det ikke er viktig å ha den løs, ser jeg ikke helt problemet jeg altså. Jeg vet ikke noe om plattfot, så vet ikke om det også gjør at disse aktivitetene blir maks 1 time..?

Andre aktiviteter vil selvfølgelig kunne bli mer enn en time, men kommer jo ann på hvor mye tid en har på de forskjellige dagene.

Jeg synes TS burde ha en førerorientert rase som har gode forusetninger til å kunne være løs hver dag(utenom båndtvang kanskje), jeg. TS bor en plass hvor det er mulig. Personlig synes jeg ikke det finnes noe vakrere og bedre for en hund enn å kunne springe løs hver dag, spesielt hvis man ikke går så fryktelig langt hver dag. Hils på noen korthårede collier, TS. De er myye vakrere i virkeligheten enn på bilder (spesielt oppstilt) :)

Tenker det blir Dog4All i lillestrøm neste helg, så da får jeg ta en titt på de også!

Men hva er egentlig TS forkortelse for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre aktiviteter vil selvfølgelig kunne bli mer enn en time, men kommer jo ann på hvor mye tid en har på de forskjellige dagene.

Tenker det blir Dog4All i lillestrøm neste helg, så da får jeg ta en titt på de også!

Men hva er egentlig TS forkortelse for?

TS=Tråd-Starter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...