Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt om lengde på tur, igjen :)


ida
 Share

Recommended Posts

Hurra for meg! Runkeeper, hundene og jeg har gått 51,3 kilometer denne uken. For noen er det sikkert ikke en bragd, for meg var det en morsom utfordring fra meg til meg å nå målet om 50 kilometer på en uke. Det er til orientering 7,2 kilometer om dagen. Egentlig ikke så langt, ikke sant? Det var egentlig ikke så vanskelig, heller. Orket jeg ikke å gå så langt etter jobben, "sparte" jeg et par tre kilometer til kveldstur.

Når dere snakker om at èn times tur er mye, passe eller lite for ulike raser, mener dere da en time til sammen pr døgn, eller en time hovedtur og morgen- og kveldstur i tillegg?

Jeg har oppdaget at det ligger mange kilometer og halvtimer eller mer i rimelig korte småturer, når man legger dem sammen. Dessuten går man mye lenger på grus og asfaltveier med hunder i bånd, enn i skogen med hunder som flyr hit og dit og somler med ulike prosjekter :)

Så 5mila var mest for meg. Hundene blir nok vel så lykkelige og spreke av en time og 2, 5 kilometer frislepp i skauen som av en time og fem kilometer grusvei i bånd.

Tror likevel jeg fortsetter å legge litt press på meg selv. Får til både frislepp og distanser, jeg. I allfall så lenge det ikke er mørkt innen jeg kommer fra jobb :D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket har til "alle tider" (dvs. frem til historisk tid) gått minst 10-15 km per dag :P

Mine hunder klarer seg fint med 2-3 korte turer for dagen (da mener jeg veldig korte turer), så lenge de får en lengre tur/frislipp en gang i blant. Jeg har egentlig ikke særlig rutiner på hvor mye tur hundene får, men det er viktig for meg at hundene er i god fysisk kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket har til "alle tider" (dvs. frem til historisk tid) gått minst 10-15 km per dag :P

Jeg skrur bare på Runkeeperen når jeg går med hundene. All tråkking på jobb og opp og ned til tbanen og slikt, tells ikke. Så klart det ligger mange kilometere i all "umålbar" gåing :D Tror jeg er et menneske fra alle tider, jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er! :thumbs: (Uten at jeg vet noe om hva som er "normalt")

Jeg må begynne å huske å ta på runkeper hver gang jeg går tur,selv på de korteste,for som du sier så blir det faktisk litt tilslutt,og det er motiverende!

Jeg prøvde å ha den på på jobb en dag,jobber på Europris og blir mye gåing i løpet av dagen,men var ikke dekning til det :thumbsdown: Hadde vært morsomt å se hvor mye jeg "trener" i løpet av uken utenom med bikkja :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg! Deilig å nå mål man har satt seg :D

Jeg har dumbphone, så har ikke RunekPer tilgjengelig når jeg er ute og går. Hadde vært kjekt å se hvor langt man går på en uke (og målt høydemeter og, for oss som har byfjell og sånt, det hadde vært interessant!)! For hunden sin del er jeg enig i at hvor lenge vi er ute er viktigere enn hvor langt vi går, og har derfor i den forstand aldri brydd meg om km, men er jo en ekstra motivator for en selv å kunne telle km :)

Ang den timen med tur, så tenker jeg da hovedtur, så kommer lufteturer i tillegg. En time fordelt på 3-4 turer kommer man jo bare "rundt kvartalet" med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Moro å nå målene sine da :)

Jeg er forresten ikke enig i at det betyr mer for hundene hvor lenge de er ute enn hvor langt man går. Hvor langt jeg går i km betyr kanskje ikke så mye, men snuseturer hvor man luffer av gårde gir ikke hundene mine noen tilfredsstillelse annet enn at de liker å snuse der og da. For at de skal være fornøyd må de ha fått bevege seg i godt tempo over distanser så de får brukt kroppen sin litt. Om det betyr at de løper rundt meg løs utenfor sti i skogen mens jeg går 5 km eller om vi sammen går 10 km i godt tempo på skogsstier har ikke så mye å si, de bryr seg jo ikke om hvor langt jeg beveger meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha nådd målet ditt :D

Om jeg sier en rase krever 1 times tur, eller om jeg sier jeg pleier å gi mine hunder 1 times tur, så er det hovedturen jeg tenker på. Jeg pleier ikke å gå lufteturer ellers da. Det blir bare å slippe de ut i bakgården. Men noen dager blir det små lufteturer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på hovedturen når jeg sier en time(eller mer), det hender seg det er dager hvor det blir 2-3 småturer isteden, men jeg merker både på meg og bikkja at det ikke er det samme, selv om det er det samme i minutter. Men jeg sier egentlig aldri noe om hva som er passe mosjon i måleenhet tid, det eneste jeg påstår med den måleenheten er minimum, og da sier jeg minimum en time, og det går egentlig ikke mosjon, men minimum av tid som hunden bør få utenfor leiligheten, snuse, se på livet og kose seg litt på hundevis, uavhengig av antall km. Jeg kan feks sykle 12 km på under en time, det er bra trim det for en hund, men alikevell synes jeg det er for lite på en dag, ikke i fysisk trim, men i tid utendørs, så på sykledager tar vi gjerne en litt lengre kveldstur. En time kan være så mye forskjellig, så man må ta med i betraktning både hvor langt man har gått(hunden har gått), hvor lenge man har vært ute (en del verdi i det alene også, selv om det ikke er så mye fysisk trim) og hvilken hund man har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med målet! Slikt er så gøy!

Jeg tenker også bare hovedturen når jeg tenker minst èn time om dagen. Tisseturer kommer utenom, men de er for oss som regel temmelig korte (bortsett fra hvis jeg ikke har fått gått noe særlig på dagen, da utvider jeg kveldsturen litt).

Jeg ser for min del at det er sånn sett verken varighet eller km i seg selv som teller mest - det er frislipp. En halvtime hvor han kan løpe løs i skog og mark betyr mer for hans livsglede og mosjon enn 1,5 timer på asfalt i bånd. Det er derfor frislipp er så viktig i mitt hundehold, jeg ser hvor mye mer han får igjen for det, både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er!!!

Jeg går minst 1time morgen og ettermiddag (blir alltid mer) og minst 30 min før vi legger oss på kvelden.

Merker forskjell på Chicka nå som hun har blitt eldre, før så likte hun å gå i høyt tempo og gå langt, nå som hun er gammel så liker hun mer snusing og er VELDIG fokusert på at vi skal være lenge ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med målet!

Jeg tenker også at hunden fortjener en hovedtur på minimum 1 time om dagen, og så kommer det noen lufteturer i tillegg. Av og til er hovedturen rolig, andre ganger jogger vi/går på ski/beveger oss raskt i ulendt terreng. Ofte varer den mer enn 1 time.

Jeg skjønner hva Therese mener med at det ikke er tiden som har noe å si - min ville ikke vært fornøyd med en rolig snusetur i bånd hver dag, selv om den varte i en time. Men jeg tenker mer som Malamuten - hunden trenger å være i minimum 1 time på "oppdagelsesferd" utenfor leiligheten hver dag, og så må vi variere hva vi gjør på den timen/de timene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, for et artig mål, det skal jeg prøve på sjøl :D

Ja, og jeg har bare walking på distanse som mål. Ikke noe fart eller running :)

Så flinke dere er!

Jeg går minst 1time morgen og ettermiddag (blir alltid mer) og minst 30 min før vi legger oss på kvelden.

Merker forskjell på Chicka nå som hun har blitt eldre, før så likte hun å gå i høyt tempo og gå langt, nå som hun er gammel så liker hun mer snusing og er VELDIG fokusert på at vi skal være lenge ute ;)

Men altså, jeg står opp kvart over seks hver morgen og er på jobb ti på åtte. Før jeg drar får hundene et kvarter "nå må dere gå på do, for det blir lenge til neste anledning" tur. Orker ikke stå opp før, jeg. Da jeg bodde i Enebakk sto jeg opp halv seks og var hjemme igjen ca tolv timer senere. Aldri mer.

Etter jobben vil hundene ut, men jeg er jo egentlig både litt sulten og sliten. Noen ganger spiser jeg før vi går, men som regel går vi med èn gang. Da er det fint om det er litt drittvær, så de kan fly i skauen uten at jeg trenger å være redd for at hjernedøde eiere med slossehunder er ute i samme ærend (vet det er mye av dette som bare er i mitt hode, men jeg vil så gjerne ha styring på hvilke hunder som hilser på mine).

Det er egentlig om kvelden jeg går de beste turene, men da blir det båndturer, fordi det er så mørkt. Har prøvd meg med hodelykt og refleksvester, men da fant jeg igjen hundene ved hjørnet på naboblokka, overlykkelige for at de hadde funnet opplyst vei og reddet oss alle sammen fra den skumsle natteskogen. Det er tøffingene mine det, tenker jeg :)

Tre timesturer og vel så det, er aldeles udelukket her i huset. Så mange timer har jeg bare ikke. Må jo brette sammen tøy, tømme oppvaskmaskin, støvsuge, dra over badet, ligge på sofaen (det burde stå først, hvis jeg skulle skrevet listen i prioritert rekkefølge) sånn innimellom, også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg har bare walking på distanse som mål. Ikke noe fart eller running :)

Men altså, jeg står opp kvart over seks hver morgen og er på jobb ti på åtte. Før jeg drar får hundene et kvarter "nå må dere gå på do, for det blir lenge til neste anledning" tur. Orker ikke stå opp før, jeg. Da jeg bodde i Enebakk sto jeg opp halv seks og var hjemme igjen ca tolv timer senere. Aldri mer.

Tre timesturer og vel så det, er aldeles udelukket her i huset. Så mange timer har jeg bare ikke. Må jo brette sammen tøy, tømme oppvaskmaskin, støvsuge, dra over badet, ligge på sofaen (det burde stå først, hvis jeg skulle skrevet listen i prioritert rekkefølge) sånn innimellom, også :lol:

Du, du trenger ikke forklare deg fordi andre går mer tur enn deg ;) Så lenge hundene dine er happy (og det er jeg sikker på at de er), så er det alt som teller :)

Turmessig sett er jeg innmari fornøyd med å jobbe på ettermiddagen. Ikke sjans i havet at fjotten hadde fått noe lang tur før jobb om jeg begynte på jobb kl åtte om morgenen altså! Blir helt matt av sånne folk som står opp kl 5 for å jogge en time før jobb.. (altså, kudos til dere som greier det, men for min del er det så totalt urealistisk at det er ikke vits i å vurdere det engang). I tillegg trenger jeg ikke tenke på at det blir mørkt, siden hovedturen tas på formiddag/tidlig ettermiddag. Er imponert over dere som går lange turer hver eneste dag etter jobb jeg! Jeg mener, det er alltid deilig å komme seg ut, men jeg vet hvor lett det er å bli fanget av sofaen etter en lang dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, du trenger ikke forklare deg fordi andre går mer tur enn deg ;) Så lenge hundene dine er happy (og det er jeg sikker på at de er), så er det alt som teller :)

Turmessig sett er jeg innmari fornøyd med å jobbe på ettermiddagen. Ikke sjans i havet at fjotten hadde fått noe lang tur før jobb om jeg begynte på jobb kl åtte om morgenen altså! Blir helt matt av sånne folk som står opp kl 5 for å jogge en time før jobb.. (altså, kudos til dere som greier det, men for min del er det så totalt urealistisk at det er ikke vits i å vurdere det engang). I tillegg trenger jeg ikke tenke på at det blir mørkt, siden hovedturen tas på formiddag/tidlig ettermiddag. Er imponert over dere som går lange turer hver eneste dag etter jobb jeg! Jeg mener, det er alltid deilig å komme seg ut, men jeg vet hvor lett det er å bli fanget av sofaen etter en lang dag!

Mener ikke at jeg trenger å forklare, eller unnskylde meg, men hvis noen har noen hemmelige supertriks som gjør at man får til å gi hundene enda mer, er det jo fint om de deler. Jeg har igrunnen bare dårlig samvittighet fordi jeg trener alt for lite (les LP), jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at jeg trenger å forklare, eller unnskylde meg, men hvis noen har noen hemmelige supertriks som gjør at man får til å gi hundene enda mer, er det jo fint om de deler. Jeg har igrunnen bare dårlig samvittighet fordi jeg trener alt for lite (les LP), jeg.

Dessverre, med mindre man er ufør og ikke jobber så kommer det nok bare an på energinivå og prioriteringer :P

Her blir det stort sett 5 min for og tisse på morningen, 90-120 minutter tur etter jobb (varierer om det blir før eller etter middag) og kveldstur på 15-20 min. Jeg jobber jo skift da, men det er ikke så store forskjeller annet enn rekkefølge. Jobber jeg kveld så blir det og starte dagen med 90-120 min tur, 5 min tisse før jobb og 15-20 min lufting før natten, etter jobb. Noen dager så er vi jo og trener også, og da blir naturlig nok turen litt kortere, hundetrening tar fort mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg har bare walking på distanse som mål. Ikke noe fart eller running :)

Men altså, jeg står opp kvart over seks hver morgen og er på jobb ti på åtte. Før jeg drar får hundene et kvarter "nå må dere gå på do, for det blir lenge til neste anledning" tur. Orker ikke stå opp før, jeg. Da jeg bodde i Enebakk sto jeg opp halv seks og var hjemme igjen ca tolv timer senere. Aldri mer.

Etter jobben vil hundene ut, men jeg er jo egentlig både litt sulten og sliten. Noen ganger spiser jeg før vi går, men som regel går vi med èn gang. Da er det fint om det er litt drittvær, så de kan fly i skauen uten at jeg trenger å være redd for at hjernedøde eiere med slossehunder er ute i samme ærend (vet det er mye av dette som bare er i mitt hode, men jeg vil så gjerne ha styring på hvilke hunder som hilser på mine).

Det er egentlig om kvelden jeg går de beste turene, men da blir det båndturer, fordi det er så mørkt. Har prøvd meg med hodelykt og refleksvester, men da fant jeg igjen hundene ved hjørnet på naboblokka, overlykkelige for at de hadde funnet opplyst vei og reddet oss alle sammen fra den skumsle natteskogen. Det er tøffingene mine det, tenker jeg :)

Tre timesturer og vel så det, er aldeles udelukket her i huset. Så mange timer har jeg bare ikke. Må jo brette sammen tøy, tømme oppvaskmaskin, støvsuge, dra over badet, ligge på sofaen (det burde stå først, hvis jeg skulle skrevet listen i prioritert rekkefølge) sånn innimellom, også :lol:

Men altså, jeg er ufør og MÅ være mye ute pga sykdommen, derfor kan jeg klare å få dette til ;)

Ser jo det at jeg virker som et overmenneske dersom jeg hadde hatt jobb og gitt dette til hunden samtidig ;)

Da jeg jobbet så begynte jeg på jobben kl 07.00, da gikk jeg ca 30min med hun før jeg dro,stod opp kl 05.00, det var hardt med denne rutinen, men jeg er heldigvis A menneske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå må jeg innrømme at jeg er litt ute av laget i forhold til turgåing, frallen er så veldig gravid og i en periode hadde vi en hund for mye som gjorde det vanskelig å gå tur i det store og det hele så det ble mer frislipp.

Men normalen hos meg er:

Morgen - 20-30 minutter

Etterjobb - 20 - 30 minutter

Kveld - 40-60 minutter

Totalt sett så blir dette rundt en 10-12 kilometer i lengde, men noe kortere om vi tar turen opp i skogen men til gjengjeld så løper galskapen da løs så da får han på en måte mer mosjon. I tillegg til det over så trener vi jo litt og kaster litt ball osv. Summa summarum så får mine hunder mellom 2 og 3 timer aktivitet hver dag - røykepausene mine hvor de løper på gårdsplassen er da ikke inkludert.

Noen ganger blir det selvsagt mindre og noen ganger mer, men nå tror jeg at jeg må bruke Runkeper hver tur for å se hvor langt vi klarer å gå på en uke. Morsom utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! 7 km/dagen er en bra distanse ja!

Jeg pleide å gå noe i den dur før, men så gikk jeg på en smell, så nå er vi nede i halvparten, annenhver dag, i snitt.. Det er viktig at man ikke pangstarter trening, men tar det gradvis. Har heldigvis en litt eldre hund nå, som også trenger opptrening igjen, så det går greit for vår del nå. Det er bare så leit å få avsmak på det man elsket før, men for alt jeg vet kan du være i storform og ha gått mange og lange turer lenge. :) Hvis målet er å holde nivået der, så ønsker jeg deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...