Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetidstisper på treninger/kurs


roxie88
 Share

Recommended Posts

Jeg ser det er vanlig å refundere kursavgift til de som får løpetispe.

Etter noen år som ivrig kursdeltaker (har slutta nå) har jeg aldri noensinne vært borti et kurs hvor en får refundert avgift pga løpetid, så der er nok nærområdet ditt i særstilling om det er vanlig å refundere dette, skal en dømme etter både min og andre i denne trådens erfaring. Intakte tisper får løpetid, sånn er det bare.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er klar over at det kan være et stort problem for noen hannhundeiere at det er løpetisper i nærheten. Men det er kun en brøldel hannhunder som blir SÅ påvirket av løpetid at de ikke kan jobbe når

Chicka fikk løpetid på et av kursene vi var på. Jeg ringte instruktøren og hørte etter om jeg skulle komme og det skulle jeg. Fikk beskjed om å ikke si til noen at hun hadde løpetid, og da han sa de

Oh wow... Dere som får problematiske hannhunder på kurs hvis det er løpetid i nærheten - hvordan er de ellers? Hvordan oppfører de seg på utstillinger og stevner, hvis det er løpetid i nærheten? H

  • 2 weeks later...

Har man tispe så melder man seg vel ikke på et kurs hvis man vet at det er i løpetidperioden? Andre betaler også full pris for kurs, og da skal de ikke evt få et dårligere utbytte av kurset fordi de måtte trene på at det er løpetisper der. Det kan de gjøre på treninger.

Om tispa likevel skulle får løpetid når kurset er, så er det vel så. Da vurderer man hva man skal gjøre.

Jeg har både tispe og hann, og ville tenkt på løpetid om jeg meldte meg på et kurs. Tispa er ikke på sitt beste (mildt sagt) i løpetida, og jeg ville også tenkt på de andre som betalte for kurset, og kanskje ikke fikk fullt utbytte om jeg deltok med ei høyløpsk tispe.

Når man betaler for et kurs, forventer man fullt utbytte i forhold til det instruktøren kan gi, og det som kursbeskrivelsen sier om kurset. En forventer ikke å måtte øve på løpetisper, eller ikke kunne trene på det man trenger fordi det er løpetisper der. En forventer ikke slik problematikk i det hele tatt, en forventer å kunne trene på det som er sagt/gitt i kursbeskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er annerledes der sørpå, men dere må jo også betale full pris for kurs. Her hadde vi nettopp et kurs der instruktør har vært på landslaget i lydighet i mange år, og nå trener rekrutter til landslaget.

Jeg hadde blitt veldig skuffet og sint om jeg måtte bruke den helga med det kurset til å tilpasse meg og hunden løpetisper, og trene på det, istedet for å kunne fokusere på og få hjelp fra instruktør fullt ut. Joda, hannen min bør sikkert kunne takle løpetisper, men jeg er ikke villig til å betale for den treningen med dyr instruktør. Han er bare 1 år, og jeg tror nok han hadde reagert på løpetisper på det kurset. Uten løpetisper så fikk vi en flott framgang, og jeg kan i ettertid bruke den erfaringen og de metodene jeg fikk se og lære med at min hund kunne fokusere på det vi skulle gjøre. Jeg tror ikke jeg hadde hatt samme utbytte av det kurset om det hadde vært løpetisper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig skuffet og sint om jeg måtte bruke den helga med det kurset til å tilpasse meg og hunden løpetisper, og trene på det, istedet for å kunne fokusere på og få hjelp fra instruktør fullt ut.

Mens jeg hadde blitt skuffet og sint om jeg hadde betalt for et kurs og ikke fikk gå fordi at f.eks du ikke klarer å trene din hund bare fordi at min hund har løpetid. Min hund lar seg ikke affisere av at hun har løpetid, min hund er fullt trenbar selv om hun har løpetid, min hund er så lite påvirket av hormoner at jeg ikke veit at hun har løpetid så sant jeg ikke faktisk sjekker.

Min tispe løper ca hver 9-10 mnd, så jeg kan ikke vite helt sikkert når hun får løpetid nei. Det er ikke uvanlig at tisper forskyver løpetider (bare spør enhver oppdretter som har tenkt å pare tispa si, du kan vedde på at ei super-presis tispe enten løper før eller senere enn vanlig, særlig om det bare passer da hun normalt sett ville hatt løpetid :P ). Yngstetispa her venter jeg løpetid på når som helst, hun har bare hatt løpetid en gang før, så jeg aner ikke om hun løper hver 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 mnd - mener du at jeg ikke kan melde henne på noen form for kurs fremover i tilfelle hun kanskje kan finne på å få løpetid akkurat da?

Den respekten og forståelsen dere hannhundeiere ber om, er ikke en enveisgreie. Det er ikke bare hannhundeiere som har utbytte av å gå kurs. Det er ikke bare hannhundeiere som har mål om å konkurrere med sine hunder. Så jeg spør igjen. Hvorfor skal jeg - som har en hund som ikke bryr seg noe om at hun har løpetid i det hele tatt - ta hensyn til dere, bøye av for dere, bakke ut av mine kursplaner for dere, bare fordi at deres hunder har et problem med løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg hadde blitt skuffet og sint om jeg hadde betalt for et kurs og ikke fikk gå fordi at f.eks du ikke klarer å trene din hund bare fordi at min hund har løpetid. Min hund lar seg ikke affisere av at hun har løpetid, min hund er fullt trenbar selv om hun har løpetid, min hund er så lite påvirket av hormoner at jeg ikke veit at hun har løpetid så sant jeg ikke faktisk sjekker.

Min tispe løper ca hver 9-10 mnd, så jeg kan ikke vite helt sikkert når hun får løpetid nei. Det er ikke uvanlig at tisper forskyver løpetider (bare spør enhver oppdretter som har tenkt å pare tispa si, du kan vedde på at ei super-presis tispe enten løper før eller senere enn vanlig, særlig om det bare passer da hun normalt sett ville hatt løpetid :P ). Yngstetispa her venter jeg løpetid på når som helst, hun har bare hatt løpetid en gang før, så jeg aner ikke om hun løper hver 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 mnd - mener du at jeg ikke kan melde henne på noen form for kurs fremover i tilfelle hun kanskje kan finne på å få løpetid akkurat da?

Den respekten og forståelsen dere hannhundeiere ber om, er ikke en enveisgreie. Det er ikke bare hannhundeiere som har utbytte av å gå kurs. Det er ikke bare hannhundeiere som har mål om å konkurrere med sine hunder. Så jeg spør igjen. Hvorfor skal jeg - som har en hund som ikke bryr seg noe om at hun har løpetid i det hele tatt - ta hensyn til dere, bøye av for dere, bakke ut av mine kursplaner for dere, bare fordi at deres hunder har et problem med løpetid?

Som sagt har jeg både tispe og hann selv, og jeg ville selv ha vurdert kurs utfra når tispa mi hadde løpetid. Mye pga at andre da ikke fikk særlig utbytte av et kurs de betaler mye for. Det er to ganger i året at tisper har løpetid, og da kan man lett delta på kurs utenom det. Så selv ville jeg tatt hensyn i så måte, og jeg kan ikke se at det er så vanskelig for andre å få til heller.

Om tispen likevel får løpetid akkurat når det er kurs, selv om hun egentlig skulle hatt det før/senere, så ville jeg selv ha forhørt meg med de som holder kurset om det er ok. Da kan de høre med de som er påmeldt, om det er noen som reagerer på det.

Løpetid er som sagt to ganger i året, ikke noe som foregår hele tiden, og man klarer da egentlig å tilpasse kurs etter det. Normalt sett.

Fint for deg at du kan trene hunder med løpetid uten begrensninger, men forvent ikke at alle andre med hanner kan det når du møter dem på kurs. Og forvent ikke at alle med hanner er villig til å godta at du kommer med en løpetispe på et kurs som koster 2000 kr, og er det de har valgt å investere i den sesongen. Man tar faktisk utgangspunkt i at man kan bruke kursdagene, særlig om det er helgekurs, på å trene sin hund på det man trenger, uten diverse sterke forstyrrelser som en høyløpsk tispe gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest hele tråden?

Ikke alle tisper har løpetid to ganger i året.

Ikke alle tisper har løpetid regelmessig.

Ikke alle kurs går så ofte at det bare er å vente på neste kurs.

Andre kursdeltakere har ingenting de skulle sakt når det gjelder å "godta løpetisper på kurs". Det er ene og alene opp til instruktør å avgjøre.

Å ta hensyn til andre er en selvfølge. Det gjelder uavhengig av hva problemet er, og det er også instruktørens ansvar og legge det opp sånn at det funker, og alle får treningsutbytte.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal belastes økonomisk for at en hannhundeier ikke vil ha med en løpsk tispe på kurs? Instruktøren, deltageren som ikke får vært med eller deltagerne som nekter den å delta? Det er få steder som gir igjen på avgiften om tispene får løpetid, så noen blir jo da belastet økonomisk for det.

Mange tisper løper ganske uregelmessig. Hannhunden kommer til å reagere like mye på en tispe man vet vil ha løpetid da, eller en man ikke vet. Så ser ikke helt forskjellen på de sakene? Løpetid er og blir løpetid for en hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest hele tråden?

Ikke alle tisper har løpetid to ganger i året.

Ikke alle tisper har løpetid regelmessig.

Ikke alle kurs går så ofte at det bare er å vente på neste kurs.

Andre kursdeltakere har ingenting de skulle sakt når det gjelder å "godta løpetisper på kurs". Det er ene og alene opp til instruktør å avgjøre.

Å ta hensyn til andre er en selvfølge. Det gjelder uavhengig av hva problemet er, og det er også instruktørens ansvar og legge det opp sånn at det funker, og alle får treningsutbytte.

Ja, tror jeg har lest det meste. Sier at jeg selv ville tatt hensyn, og ikke meldt på om jeg visste at kurset ble i den tiden jeg forventet løpetid. De fleste tisper er såpass forutsigbare sånn sett, selv om noen faller utenom. Her har vi også ganske kort tid fra innmelding til kurs, så de fleste kan time det ganske bra.

Jeg bor i nord, på et sted der det ikke er kurs hele tiden. Likevel er det såpass jevn tilgang til kurs at de fleste kan gå flere lydighetskurs i løpet av året, selv om vi ikke akkurat bor i bymiljø. Sånn sett kan man godt stå over et kurs og vente til neste om man VET at tispa mest sannsynlig har løpetid på akkurat det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal belastes økonomisk for at en hannhundeier ikke vil ha med en løpsk tispe på kurs? Instruktøren, deltageren som ikke får vært med eller deltagerne som nekter den å delta? Det er få steder som gir igjen på avgiften om tispene får løpetid, så noen blir jo da belastet økonomisk for det.

Mange tisper løper ganske uregelmessig. Hannhunden kommer til å reagere like mye på en tispe man vet vil ha løpetid da, eller en man ikke vet. Så ser ikke helt forskjellen på de sakene? Løpetid er og blir løpetid for en hannhund.

Ja, løpetid er og blir løpetid for en hann.

Og selv om mange tisper ikke løper regelmessig, så gjør de fleste det, og dermed kan man innpasse det etter kurs ganske greit.

Om man likevel kommer på et kurs der det er en høyløpsk tispe, så må man jo finne seg i det. Selv om man betaler dyrt, og kanskje ikke får stort utav kurset. Derfor er det vel en god ting å si fra på forhånd om man har planlagt å ha med seg en høyløpsk tispe, sånn at andre kan velge om man likevel vil delta, eller heller selge sin plass?

Jeg forventer ikke at hanner på 1-2 år kan delta fullt ut på et kurs med ei tispe med løpetid. Det tar sin tid før hanner klarer å konsentrere seg om trening med løpetisper til stede, og det skal ofte litt trening til for at de kan det. Det kan de trene på i hundeklubbens gratis treninger. På kurs vil også eierne til disse ha samme krav og forventninger til utbytte av kurs, og da forventer man ikke løpetisper der.

Dette med økonomisk belastning bør det kanskje være noen regler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg har lest det meste. Sier at jeg selv ville tatt hensyn, og ikke meldt på om jeg visste at kurset ble i den tiden jeg forventet løpetid. De fleste tisper er såpass forutsigbare sånn sett, selv om noen faller utenom. Her har vi også ganske kort tid fra innmelding til kurs, så de fleste kan time det ganske bra.

Jeg bor i nord, på et sted der det ikke er kurs hele tiden. Likevel er det såpass jevn tilgang til kurs at de fleste kan gå flere lydighetskurs i løpet av året, selv om vi ikke akkurat bor i bymiljø. Sånn sett kan man godt stå over et kurs og vente til neste om man VET at tispa mest sannsynlig har løpetid på akkurat det tidspunktet.

Jeg har 4 tisper nå, hvorav den ene enda ikke har fått løpetid (snart 12 mnd gammel). Ingen av mine er så nøyaktige i syklusen at jeg kunne droppet et kurs fordi de muligens kunne få løpetid på den datoen. Det varierer med i alle fall en mnd fra eller til hver gang.

Kurset min yngste går nå går to ganger i året. Å vente til neste kurs var uaktuelt, selv om tispen min er i alder hvor hun kan få løpetid når som helst. Hun trengte det kurset nå og kurset tillater løpetid. Hvorfor skal da jeg måtte legge treningen min på vent fordi andre kanskje ikke takler hennes løpetid?

Jeg har forøvrig selv opplevd å ha en så stor forstyrrelse på kurs at jeg ikke følte vi fikk til noe (jeg hadde tispe). Men så viste det seg i ettertid at hunden fikk supermye ut av kurset. Hun hadde store fremgang på alle plan, i tillegg til at hun taklet forstyrrelsen bedre og bedre, spesielt i etterkant av kurset, når alt var kommet litt på avstand.

Jeg kan se for meg at dette også kan gjelde i mange hanhund/løpetiddstilfeller.

Jeg forventer ikke at hanner på 1-2 år kan delta fullt ut på et kurs med ei tispe med løpetid. Det tar sin tid før hanner klarer å konsentrere seg om trening med løpetisper til stede, og det skal ofte litt trening til for at de kan det. Det kan de trene på i hundeklubbens gratis treninger. På kurs vil også eierne til disse ha samme krav og forventninger til utbytte av kurs, og da forventer man ikke løpetisper der.

Da går det jo an å vente med å melde på hannhunder på kurs før de blir over 2 år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 tisper nå, hvorav den ene enda ikke har fått løpetid (snart 12 mnd gammel). Ingen av mine er så nøyaktige i syklusen at jeg kunne droppet et kurs fordi de muligens kunne få løpetid på den datoen. Det varierer med i alle fall en mnd fra eller til hver gang.

Kurset min yngste går nå går to ganger i året. Å vente til neste kurs var uaktuelt, selv om tispen min er i alder hvor hun kan få løpetid når som helst. Hun trengte det kurset nå og kurset tillater løpetid. Hvorfor skal da jeg måtte legge treningen min på vent fordi andre kanskje ikke takler hennes løpetid?

Jeg har forøvrig selv opplevd å ha en så stor forstyrrelse på kurs at jeg ikke følte vi fikk til noe (jeg hadde tispe). Men så viste det seg i ettertid at hunden fikk supermye ut av kurset. Hun hadde store fremgang på alle plan, i tillegg til at hun taklet forstyrrelsen bedre og bedre, spesielt i etterkant av kurset, når alt var kommet litt på avstand.

Jeg kan se for meg at dette også kan gjelde i mange hanhund/løpetiddstilfeller.

Jeg snakker først og fremst om helgekurs her, det er mest aktuelt for meg. Om du har 4 tisper, så er det ditt valg, og det burde ha liten betydning i denne sammenhengen. De er jo ditt ansvar, og en kan ikke få flere rettigheter og goder, jo flere tisper man har. Så jeg ser ikke helt at andre skal ta hensyn til deg fordi du har flere tisper.

Når det gjelder kurs over lengre tid, så er det klart at man ikke kan tilpasse det like enkelt etter når tispa har løpetid.

Men når jeg betaler over 2000 kr for et helgekurs, så har jeg også store forventninger til at vi får utbytte av det. Og i slike tilfeller ville jeg selv ikke møtt med en løpetispe, og jeg ville ikke blitt helt blid for å betale full pris med en hann om det hadde vært ei løpetispe der. Arrangerer man et sånt kurs, så bør man legge til rette for at alle får den gode opplevelsen. Og deltar man på et helgekurs som er såpass dyrt, så krever man mer, og i det minste at man får det man betaler for, altså trening med instruktør uten særlige forstyrrelser, som ei løpetispe gir.

Det er som regel 5-8 som deltar på et slikt kurs, og da skal det ikke så mye til å tilpasse dette så alle blir fornøyd, evt nekte at løpetisper deltar (og dermed at man får tilbakebetalt kursavgift om det skulle bli løpetid).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensyn er fint, begge veier! Jeg vet ikke hvordan Nix sin syklus blir, så da skal jeg altså droppe kurs fremover i ett år så jeg kan planlegge ut i fra det? Da vil hun bli drøye 2 år før jeg kan tenke på kurs. Hun kan være som moren som løp 4 ganger i året, eller så kan hun bli som halvsøstra med en gang i året. Så nei du, jeg dropper ikke kurs for å ta hensyn til uoppdragne hannhunder som ikke takler at det står ei løpetispe i bilen og venter på tur.

Ja uoppdragne, jeg har hatt min andel av hannhunder og alle inkludert malamuten taklet løpetiden fint uten å gå av hengslene. Alle har trent og vært i nærheten av tisper med løpetid. Malamuten gikk i spann med løpetid og mistet ikke fokus. Det er hva man gjør til det til. Det er kun en brøkdel av hannhunder som er over-hormonelle (selv om folk liker å skylde på det), og da snakker vi om ren skjær oppdragelse. Akkurat der har jeg litt nedenifra og opp holdning. Før noen sier at jeg aldri har hatt en løpetids gal hannhund: jo det har jeg hatt ;)

Stemmer ja til at tispene får være med på kurs, går til slutt i hver økt og holder seg på en annen plass på banen. Trenger ikke å gni det inn på en måte.

Jeg må si Illiya er heldig som har så mye kurs nordpå at hun kan droppe ett kurs for det kommer ett nytt likedan kurs straks... Misunnelig og vi på Østlandet som trodde vi hadde det så fint med kurs ol.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker først og fremst om helgekurs her, det er mest aktuelt for meg. Om du har 4 tisper, så er det ditt valg, og det burde ha liten betydning i denne sammenhengen. De er jo ditt ansvar, og en kan ikke få flere rettigheter og goder, jo flere tisper man har. Så jeg ser ikke helt at andre skal ta hensyn til deg fordi du har flere tisper.

Tror du misforsto hva jeg prøvde å få frem ;)

Jeg skriver:

Jeg har 4 tisper nå, hvorav den ene enda ikke har fått løpetid (snart 12 mnd gammel). Ingen av mine er så nøyaktige i syklusen at jeg kunne droppet et kurs fordi de muligens kunne få løpetid på den datoen. Det varierer med i alle fall en mnd fra eller til hver gang.

Jeg nevnte det altså for å få frem at det slettes ikke er så vanlig at tisper har helt jevn syklus, i alle fall ikke så jevn at man kan velge bort et helgekurs.

Og igjen, om hannene dine ikke tåler å trene med løpetisper før de blir over 2 år, så er det jo bare å vente med å melde på kurs til de er over 2 år da? Da har du jo løst problemet ditt, og slipper å måtte nekte andre å delta på kurs samtidig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kurs vil også eierne til disse ha samme krav og forventninger til utbytte av kurs, og da forventer man ikke løpetisper der.

Skal du på kurs som inkluderer begge kjønn, så må du da vell være sanset nok til å forvente at der kan dukke opp en løpetispe?

Løpetid er en helt naturlig ting. Jeg har både hann og tispe, dog er bare hannen 5mnd. Men har gått kurs med to hanner mellom 1 og 2år, som reagerer sterkt på løpetid, vi fikk jobbet med det vi skulle fordi kursleder la opp til at vi alle skulle lykkes og tispeeierne viste hensyn med hvor og hva de gjorde med sine hunder, selv om det var ikke mindre enn tre løpetisper.

Jeg har foreløpig større problemer med en like naturlig ting som løpetid, nemlig bjeffing, piping og hannhunder som brysker seg opp mot hverandre, noe som har vært et problem de siste tre kursene. Mi reagerer veldig på nettopp det, som flere andre også gjør. Selvsagt skulle jeg vært foruten ettersom vi får minimalt ut av kurset, men dette er noe man opplever i de fleste hverdager med aktiv hund og konkurransesettinger, og er dermed noe jeg må bite i meg.

Vi er meldt på ukeskurs til sommeren som bare går en gang i året med det fokuset jeg ønsker. Jeg har ingen anelse om tispa mi løper da, fordi hun som utallige andre, løper uregelmessig. Om hun løper så stiller jeg uansett, jeg nekter å tape over 3500kr på at enkelte unghundeiere (de fleste reagerer minimalt med mindre man vifter foran dem, vandrer rundt uten truse på treningsplassen og lufter her og der, eller gjør eierne obs på det) har problemer med det.

Det handler om å tilrettelegge, kommunikasjon, vise hensyn og gjensidig respekt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha greit nok det. Dere får bare melde på når som helst, men dere vet jo nå at ikke alle synes det er helt greit. Lev med det, så får vi andre gjøre det også.

Ok at man melder på tisper som man ikke kan forutsi når har løpetid, det får bare jeg og andre ta med, det er en selvfølge. Men en trenger jo ikke å melde på tisper en kan regne med har løpetid i akkurat den helga det er kurs? Eller MÅ man det?

I verste fall har man ikke bare en, men to-tre løpetisper på samme kurset. Og joda, man kan si hva man vil om det å ha hannhund, men jeg synes likevel at man kan ta hensyn til sånne ting på kurs, om man kan forutsi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok at man melder på tisper som man ikke kan forutsi når har løpetid, det får bare jeg og andre ta med, det er en selvfølge. Men en trenger jo ikke å melde på tisper en kan regne med har løpetid i akkurat den helga det er kurs? Eller MÅ man det?

Fordi det kurset faktisk er ett kurs man har ønsket seg lenge ;) Om noen av mine utenlandske "guru'r" kommer til Norge og jeg vet at Nix har løpetid den helgen, så gir jeg jamt f i det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg kan i hvertfall garantere at om det skal komme felles regler på hvem som er økonomisk ansvarlig for at løpetisper ikke skal delta på kurs, og intensjonen er at det er instruktøren/arrangøren, så har jeg avholdt mitt siste kurs. Da får man heller ha separate hannhund/ tispe kurs da, men da blir det jo et problem for de med samkjønnsaggressjon, da blir jo de ekskludert fra kurs også. Så nei, da bør man for fremtiden ha kurs med en og en deltager slik at det blir minst mulig problematisk for noen. For det er klart at det går ikke an å få det til annerledes. Jeg har holdt kurs i tjue år og det er ikke før jeg leser om det på sonen at det er problematisk med løpetisper på kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ta hensyn, jeg planlegger ikke kurs midt i stådagene om jeg kan unngå det(også for min egen del), men på en plass med relativt lite kurs utover hundeskoler og hverdagslydighetskurs så hadde ikke jeg droppet og melde på om det kommer en instruktør oppover som jeg vil gå for. Hensyn tar man, men de taes på kurset. Man kan ta løpetispen til slutt, man sørger for og lufte en annen plass enn på banen/kursområdet og man holder tispa unna de andre hundene. De fleste hanner tåler en slik setting helt fint og vil få masse ut av kurset for det. De som evt ikke gjør det da er jo overhormonelle, men er det da tispeeier sitt ansvar eller feil?

Nei, slike ting går som regel helt fint det så lenge man tar hensyn der og da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amenity: MII regner jeg med? Fikk det ikke med meg enn gang jeg. Kan tenkes at Arv fikk det med seg.

Nei, hadde ikke løpetid da. Men instruktør snakka dengang stadig om arousal.nivå og forstyrrelser :ahappy:

Men hun hadde løpetid på et lydighetskurs vi var på. Jeg tilbød meg da å droppe kurskveldene da hun var på det heteste, men kursleder ønska forstyrrelse av den sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg både tispe og hann selv, og jeg ville selv ha vurdert kurs utfra når tispa mi hadde løpetid. Mye pga at andre da ikke fikk særlig utbytte av et kurs de betaler mye for. Det er to ganger i året at tisper har løpetid, og da kan man lett delta på kurs utenom det. Så selv ville jeg tatt hensyn i så måte, og jeg kan ikke se at det er så vanskelig for andre å få til heller.

Om tispen likevel får løpetid akkurat når det er kurs, selv om hun egentlig skulle hatt det før/senere, så ville jeg selv ha forhørt meg med de som holder kurset om det er ok. Da kan de høre med de som er påmeldt, om det er noen som reagerer på det.

Løpetid er som sagt to ganger i året, ikke noe som foregår hele tiden, og man klarer da egentlig å tilpasse kurs etter det. Normalt sett.

Fint for deg at du kan trene hunder med løpetid uten begrensninger, men forvent ikke at alle andre med hanner kan det når du møter dem på kurs. Og forvent ikke at alle med hanner er villig til å godta at du kommer med en løpetispe på et kurs som koster 2000 kr, og er det de har valgt å investere i den sesongen. Man tar faktisk utgangspunkt i at man kan bruke kursdagene, særlig om det er helgekurs, på åa trene sin hund på det man trenger, uten diverse sterke forstyrrelser som en høyløpsk tispe gir.

Det er vel ikke noe mer greit for meg å tape 2000 kr på et kurs jeg ikke kan gå på fordi at din hanne ikke klarer å fokusere? Som jeg nevnte, selv tispeeiere kan ha ambisjoner med hundene sine. Hvorfor skal det gå utover meg at din hund ikke takler noe så naturlig som løpetid?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny hundeeier jeg.. Jeg tenker at når Keiron er fertil, og jeg skal gå nybegynner kurs med han, fordi vi trenger det begge to, ja da er Keiron uoppdragen og over hormonell og jeg er en bitch som syns at løpske tisper kan bli hjemme så jeg får utbytte av kurset som fersk hundeeier. Jeg tviler på at jeg får særlig kontroll på han i begynnelsen med løpske tisper rundt oss.. Men jeg må vel ta konsekvensen da?

Ikke har jeg råd til at kurset vi er påmeldt på går i dass ett par kvelder fordi hunden min blir til en kåt tennåring som ikke klarer fokusere på noe annet : / Jeg syns at; Ja, jeg som hannhund eier får ta konsekventer med at tisper har løpetid, de kommer til å dukke opp, men jeg syns også at ferske hunde eiere - også hannhund eiere burde få det beste ut av kurs de trenger for å hjelpe seg til å forme ett godt hundehold osv. Uten forstyrrelser som løpske tisper.

Jeg tenker at å jobbe med fokus selv om ei løpsk tispe er i nærheten, er noe som vi kan ta tak i når vi er mer rutinert, da hadde jeg ikke hatt problemer med løpsk tispe på kurs, men de første, de håper jeg virkelig at vi slipper løpske tisper på, sånn at vi får med oss alt sammen, det er jo det som er hele vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette kan være en så stor greie, og ja, jeg vet hva hormonelle hannhunder er. Men det må jo være ekstremt sjelden man ikke kan legge til rette. Kontakt bør jo være noe man ser på som veldig viktig hos en ung hund, så at det også fungerer når det er løpetid der bør jo være noe som står høyt på lista for å få på plass.

Hva med tisper som generelt lukter godt? De skal vel aldri få være med på kurs?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde et pubertetstroll, og meldte meg på et helgekurs for å lære innføring i en eller annen ting jeg ønsket å lære hunden - da hadde jeg blitt ganske overrasket hvis jeg hadde fått streng beskjed om at jeg ufrivillig skal trene kun på omtrent uoppnåelig kontakt rett i bakenden løpetispen, fordi det liksom skulle ha vært en slik flott å begynnelse med den høyst tenkelige forstyrrelsen den unghunden kunne fått. Tjohei, det hadde vært dårlig instruktør det. Jeg håper det langt mellom dem. Jeg har i hvert fall aldri opplevd at det har vært problemer med løpetisper på kurs, og instruktørene tilpasser hver enkelt ut fra problemstillingen. Løpetidstisper lærer man med tiden å forholde seg til, men jeg hadde nok blitt dritsur om jeg betalte 3000 kroner for det overnevnte (les: trene kontakt i bakenden på ei løpetidtispe...) hvis jeg så frem til å lære å trene spesifikke ferdigheter. Ja, tilpasninger på kurs er gull, og løpetidtisper er en helt vanlig ting en gjerne må tilpasse for. Skal det kjøres et kurs hvor det er helt umulig å tilpasse derimot, da mener jeg at det bør informeres om det i forkant/regulere underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremåne, hannhundeiere ass.

Hvorfor er det verre for en hannhundeier at 3000 kr går i dass fordi man har en kjønnsfrosk av en hannhund, enn det er for en tispeeier å at 3000 kr går i dass fordi at det finnes kjønnsfrosker av noen hannhunder? Det er et ****** enkelt spørsmål. Hvorfor skal det være en selvfølge at vi tispeeiere ikke får gå på kurs med våre tisper selv om de har løpetid? Hvorfor er det vi som skal sitte med tap av penger og instruktørtid?

Det er en selvfølge at man tar hensyn. Det er nevnt opptil flere ganger her. Løpetispa luftes ikke i nærheten av treningsbanen/feltet. Løpetispa tas sist ut. Løpetispa er ikke ute når hannhunder trener. Så igjen. Hvorfor er min treningstid mindre verdt enn en hannhundeiers treningstid, bare fordi at min tispe har løpetid, og hannhunden ikke eier konsentrasjon og treningsvilje nok til å komme forbi det?

Det har aldri noen gang vært et tema på de kursene jeg har gått at løpetisper ikke får være med. Hverken den gangen jeg hadde hanner, eller nå som jeg har tisper. Jeg håper jeg aldri havner på et sånt kurs heller, uavhengig av om jeg har tispe eller hannhund å kurse med. Løpetisper er tillatt på de aller fleste stevner. Det er noe hannhunder må forholde seg til. Det er så enkelt som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...