Gå til innhold
Hundesonen.no

Er på jakt etter ny rase, ikke for stor og ikke for liten


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter å leter etter en rase som kan passe hos meg (er i begynnelsen av tyveårene), men sliter veldig med å finne en jeg sytes er perfekt. Hopper mye frem og tilbake mellom forskjellige raser. Så nå spør jeg dere her inne på hundesonen, har dere noen tips. Hunden kommer ikke til å komme i hus før tidligst våren 2015.

Jeg har nå en Border Collie, og har hatt Alaska husky så vet hva krevende hund er.

Det som kan være et problem er at jeg har en kronisk sykdom som mest sannsynlig ikke kommer til å gå bort med det første. Har mennesker som hjelper meg med hunden når jeg er på det sykeste. For meg er det viktig med en hund så jeg kommer meg ut å får brukt kroppen litt og for den mentale helsen min.

Det hunden min får en vanlig dag er to turer på 30 minutter og en tur på 1-3 timer der han får løpe løst, leke med ball, frisby, trener litt lett lydighet og triks (han er er mildt sagt lite interessert i lydighet og andre mentale aktiviteter til min STORE frustrasjon).

Ellers så er jeg veldig opptatt av at hunden skal få være med på mest mulig. Vi har tilgang på hytte på fjellet og ved sjøen. Der er vi veldig mye hele året. Ski turer, turer på sommeren med sekk og telt er obligatorisk.

per dags dato kunne jeg tenkt meg å prøve meg litt på utstilling og så kunne jeg tenkt meg å lært mer om lydighet. Ikke nødvendigvis konkurranse, men sånn at vi ha en god hverdagslydighet og at vi har noe å jobbe med. Med andre ord gå valpekurs, lydighetskurs, og kanskje kurs der jeg kan lære å stille ut hunden.

Ser etter førerorientert, ikke for mye pelsstell (men kan vurderes), ikke aktuelt med en raser som det er mye aggresjon og nervøsitet i. ikke for stor (tenker max 15 kg).

Har sett på raser som

Korthårs Collie (denne er nok litt uaktuel akurat nå pga størrelsen)

Shetland sheepdog

Japansk spisshund

tipbetansk spaniel

Har dere flere raser å komme med? gjerne egne erfaringer?

Hilsen Kråka :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anse en japaner som førerorientert. De er lettlærte når du klarer å motivere dem, og jeg driver selv og trener konkurranselydighet med min. Men det er mer krevende enn å trene med en mer førerorientert rase.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund. ^^, hannhund ville kanskje være best, så du får en litt større hund som tåler kulden bedre enn de minste tispene. Men føler tispene er mer lett-trente enn hannhundene, på de jeg har møtt, kjenner og har hørt om.

Tisper 42-46 cm, 8-10 kg. Hannhunder 46-50 cm, 10-12 kg. (Hannhunden vår er 14 kg, han har mye muskler..)

De er elegante og lette å stille. De er lettlærte og de aller fleste er førerorienterte, selv om noen har mer jakt enn andre. Lundii kan brytes i jakt. Martin tusler for seg selv på tur og leiter etter spennende ting. Mye hva du gjør det til fra begynnelsen også.

De tåler ikke kulde veldig bra

Ørene må beskyttes i sterk kulde, og de bør ha et dekken, kanskje også potesokker om veldig kaldt og veldig lenge ute. Lundii fryser for ingenting, Martin kan fint være med på skitur uten dekken i 10 minus. :ahappy:

Lundii har startet lydighet klasse 1 to ganger, Martin vil jeg aldri få så langt selv om hverdagslydigheten sitter. :)

Er en rase som fint tåler rolige dager, samtidig som de er med på ALT de får tilbud om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om etnahund blir foreslått, så kan helt fint whippet foreslås også :) Enkle og greie hunder som er med på alt. Ingen pelsstell. Veldig frisk rase.

Ikke hunden du velger om du vil gå LP elite, men de holder veldig fint til nivået du beskriver. Jeg er overrasket over hvor lettlært min whippet er.

Av rasene du nevner tenker jeg også at sheltie kan passe bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund. ^^, hannhund ville kanskje være best, så du får en litt større hund som tåler kulden bedre enn de minste tispene. Men føler tispene er mer lett-trente enn hannhundene, på de jeg har møtt, kjenner og har hørt om.

Tisper 42-46 cm, 8-10 kg. Hannhunder 46-50 cm, 10-12 kg. (Hannhunden vår er 14 kg, han har mye muskler..)

De er elegante og lette å stille. De er lettlærte og de aller fleste er førerorienterte, selv om noen har mer jakt enn andre. Lundii kan brytes i jakt. Martin tusler for seg selv på tur og leiter etter spennende ting. Mye hva du gjør det til fra begynnelsen også.

De tåler ikke kulde veldig bra

Ørene må beskyttes i sterk kulde, og de bør ha et dekken, kanskje også potesokker om veldig kaldt og veldig lenge ute. Lundii fryser for ingenting, Martin kan fint være med på skitur uten dekken i 10 minus. :ahappy:

Lundii har startet lydighet klasse 1 to ganger, Martin vil jeg aldri få så langt selv om hverdagslydigheten sitter. :)

Er en rase som fint tåler rolige dager, samtidig som de er med på ALT de får tilbud om.

Etnahund er er rase jeg aldri har sett eller tenkt på..

Er dette en mynde rase eller er jeg helt på jorde?

Har ingen problemer med dekken bruk på hunder, min langhårede border collie elsker å gå med dekken. Han syntes at et varmedekken gjør turen bedre når det er litt kaldt ute (for han del er det snakk om 0 grader og lavere :P hehe).

Hvordan er jaktinstinktet på Etnahunden? Jeg har lyst til at den skal kunne gå løs når det passer seg sånn. Selvsagt når det ikke er båndtvang, og når vi har trent på det.

Jeg kommer mest sannsynlig til å skaffe meg en tispe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens :)

Det jeg ser jeg kunne ha skrevet litt bedre i start innlegget er at jeg er i hovedsak på jakt etter en "familiehund". Nå går det heldigvis fint med BC'en i forhold til min sykdom, men det tror jeg er mer flaks enn noe annet.

Jeg kan ikke ha en hund som krever masse mosjon og mental trening hele tiden. Men noe syntes jeg er kjekt. Å trene lydighet er mest for å kunne ha en suuuper hverdagslydighet og for å føle at vi gjør noe.

Jeg er heller ikke veldig gira på en hund som aldri kan gå løs pga jaktinstinkt.

Har tenkt på Whippet men har lest at de har endel jakt i seg, stemmer dette? syntes det er kjempe flotte hunder, smelter hver gang jeg ser bilde av dem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir et veldig kjapt svar.

Mange påstår at de har en mye jakt, men de whippetene som er i min vennekrets/omgangskrets kan gå løs "over alt". Oppdretter har 10 stk, og hun går løs med dem hele året. De jager etter synet, men snur kjapt, er altså ikke sånn som andre jakthunder som tar opp spor og blir borte i timesvis. De er som regel alltid innenfor synsfeltet.

Jeg tror whippeten vil passe deg ypperlig. Det eneste de faktisk behøver for å trives er å få løpt løs med jevne mellomrom. Ellers så blir de med på absolutt hva det måtte være. Late dager, aktive dager, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahunden går under spisshunder gruppe 5, i "urhund"-delen. Tispene mine er veldig lettrente, og kan fint gå løs, de holder seg innenfor synsvidde hele tiden. Hannhunden min kan også gå løs men holder seg ikke så nær, han tar små runder, men blir ikke borte, forsvinner ikke avgårde på jakt. Jeg har aldri hatt problem med jaktinstinkt. De kan løpe etter nabokatta og de ville sikkert også løpt etter en hare. Men tispene mine snur og kommer. Hannhunden min kunne nok blitt borte noe lenger, men han snur også. De er opprinnelig harehunder som skal spore byttet og markere for jeger når kaninen har gjemt seg, da de jager kaniner på Sicilia, i ulendt terreng. De skal ikke ta byttet selv, selv om dette kan skje, som med harehunder i Norge.

Det er individuelt hvor mye jaktinstinkt som er. De jeg kjenner og har erfaring med her i Norden har generelt ikke slikt jaktinstinkt at de stikker av. Alle jeg kjenner kan gå løs på tur. Det har også mye med trening som valp å gjøre såklart. :ahappy:

Etnahunder er kule hunder som jeg personlig finner mer førerorienterte/treningsvillige enn de fleste mynderaser. Whippet inkludert. Men det er MIN erfaring med de jeg kjenner av begge raser. Det er variasjon på begge rasene, helt klart.

Jeg synes etna, og whippet, er en perfekt familiehund. :ahappy: Selv har jeg falt totalt for etnahunden og kommer nok alltid til å ha denne rasen. :wub:

Edit: og jeg MÅ bare si. Jeg synes de er så utrolig fantastiske mtp tilpasningsevne. Når vi har lite tid, mye å gjøre, så krever de ingenting. Når vi vil ha dem med på ting så er de med på alt. Passer meg helt perfekt. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndene er vel ikke regnet for å være spesielt trenbare og førerorienterte?

Men om de er aktuelle kan du jo absolutt se på dansk/svensk gårdshund. Det er ingen bc mtp førerorientert, men de er lettrente og vil gjerne være med deg der du er. De har jaktinstinkt, men skal også holde seg i nærheten som vakthund.Veldig sosial og skal kunne gå overens med alle folk og dyr "på gården".

Finsk lapphund?

Ellers finnes det jo egentlig en drøss med raser som oppfyller kravene dine. Er bare å velge og vrake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte utfyllende svar :)

Nå kan dere nok ta ordet førerorientert litt med en klype salt. Jeg ser at jeg kanskje kan ha ment noe litt annet en det ordet egentlig betyr.. Jeg er ikke nødvendigvis på jakt etter en Border Collie førerorientert hund, men mer en hund som ønsker å holde seg nær eieren og ikke har en stor trang til å dra på jakt.

Ja, det er mange raser å velge imellom men pga. min helse er jeg litt redd for at jeg kan ende opp med å velge en rase som ikke tåler "late" dager og rolige perioder.

Så kanskje det er lurt med en rase som krever mindre enn det jeg kan tilby? jeg vet ikke.. Er så vanskelig :P Godt jeg har god tid på meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst til å foreslå springer spaniel og tolling retriever :-) Og samt kanskje den lapske vallhunden. Shetland sheepdog er ikke dumt, men der har du litt pels også.

Det er utrolig mange raser å velge av ;)

Lapsk vallhund kan ha en del jaktinstinkter. Og noen er der MYE lyd i….her er jo noen med lapsk vallhund som kan si litt mer om rasen ev. God helse har de - og det er jo en fordel….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte utfyllende svar :)

Nå kan dere nok ta ordet førerorientert litt med en klype salt. Jeg ser at jeg kanskje kan ha ment noe litt annet en det ordet egentlig betyr.. Jeg er ikke nødvendigvis på jakt etter en Border Collie førerorientert hund, men mer en hund som ønsker å holde seg nær eieren og ikke har en stor trang til å dra på jakt.

Ja, det er mange raser å velge imellom men pga. min helse er jeg litt redd for at jeg kan ende opp med å velge en rase som ikke tåler "late" dager og rolige perioder.

Så kanskje det er lurt med en rase som krever mindre enn det jeg kan tilby? jeg vet ikke.. Er så vanskelig :P Godt jeg har god tid på meg :lol:

Da tror jeg DSG eller finsk lapphund for eksempel kan være fine hunder for deg. DSG er jo en relativt aktiv rase, men tåler helt fint en dag under dyna (jeg har ME, og orker ikke nødvendigvis gå tur hver dag, selv om jeg har en mann som tar ham ofte når jeg ikke orker). Det hjelper såklart å gi dem litt mental aktivisering også, vi kan godt droppe tur for et par trikseøkter på stuegulvet på dårlige dager. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner er jo nesten drømme hunden for lille meg som ELSKET 101 dalmatinere da jeg var liten :wub: Men syntes den blir litt stor.

Det er ikke det at jeg ikke kan ha store hunder men det er mest "praktisk" nå å ha en litt mindre hund.

Ellers så går nok toller og springer ut da jeg har et inntrykk av at de krever mye mer enn det jeg kan gi på passe-gode-dager og dårlige dager. Og det er jo noe jeg må ta hensyn til.

Skal se litt på Dansk-Svensk gårdshund :)

Syntes Whippeten på mange måter virker som en flott hund for meg, men er redd for at den ikke holder seg i nærheten og har for mye jakt i seg.. Tenker jeg helt feil da? Er ikke så fryktelig interessert i å ha en hund som må gå i bånd hele livet. Disse tankene bunner vel egentlig i at jeg har lest at mynder han masse jaktinstinkt, men det gjelder kanskje mange av de andre mynde rasene?

Utenom den så er jeg super forelsket i Korthåret Collie etter at jeg hadde ei på prøve. Men tror de også vil kreve litt for mye på de mindre gode dagene + at de er litt stor i forhold til det som er "praktisk".

Tenker også mye på Sheltien, men er litt redd de kanskje er for nervøs? og de fleste Sheltiene jeg har møtt har bråk MASSE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Whippeten på mange måter virker som en flott hund for meg, men er redd for at den ikke holder seg i nærheten og har for mye jakt i seg.. Tenker jeg helt feil da? Er ikke så fryktelig interessert i å ha en hund som må gå i bånd hele livet. Disse tankene bunner vel egentlig i at jeg har lest at mynder han masse jaktinstinkt, men det gjelder kanskje mange av de andre mynde rasene?

Jeg tror du tenker feil ja, i alle fall i forhold til hvor stort problem det er.

Whippeten er den minst "myndete" mynden, og er ikke ekstrem på noen som helst måte.

Den har ikke sånn type jakt at den jakter for seg selv og blir borte i timesvis. De holder seg i nærheten av eier, men kan sette etter et dyr om det dukker opp på veien. Jakter altså etter synet, sånn som mange andre raser, DSG, shiba, dvergpinscher, osv.

Jeg vet ikke om en eneste whippet som må gå i bånd hele tiden. Min er løs hver dag, det samme gjelder for de andre whippeten jeg kjenner. :) Det er dessuten viktig at de får løpe løs jevnlig, det er rett og slett noe de elsker :D

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med å gå løs da. Om det er sånn at du ønsker en hund som kan gå løs i bystrøk og langs vei, så ville jeg valgt en annen hund. Om du vil ha en hund som kan gå løs i skog og mark, i parker, og på tur, så er whippeten et fint valg. En annen ting som er fint med rasen er at det er en rase som går overens med alt, de har ikke noe behov for å bråke og hevde seg.

Min er løs på fellesområdene til borettslaget hver dag. Og løs i skogen flere ganger i uka. Ingen problem å ha henne løs på gården til min søster. Hun bryr seg ikke om hestene, og stikker ikke av. Hun kan jage kattene, men stopper med en gang kattene stopper. Akkurat likt som dvergpinscherne. Det er jagingen som er gøy.

Her var BCen vår verre, hun var den fødte kattemorder...

Det varierer hvor mye jaktinnstinkt/jagelyst de har, så det går jo også an å forhøre seg med oppdretter om før man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar igjen Elisabeth00 :)

Greit da forstår jeg litt mer. For det høres egentlig ut som Whippet er den rase jeg skal ha :ahappy: Har brukt dagen på å lese om den litt overalt og syntes de bare virker herlig :wub:

Tror jeg å få prøvd å møte noen, er ikke så ofte jeg treffer på Whippeter.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den har ikke sånn type jakt at den jakter for seg selv og blir borte i timesvis. De holder seg i nærheten av eier, men kan sette etter et dyr om det dukker opp på veien. Jakter altså etter synet, sånn som mange andre raser, DSG, shiba, dvergpinscher, osv.

Litt OT, men dette er feil. Shibaen jakter ikke kun etter synet. Og det gjør ikke de dsg'ene jeg kjenner heller. Dp kjenner jeg ikke til.

Ellers så høres det ut som at en whippet kan passe for TS. :-)

Sent from my C6603 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...