Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store, lille spørsmålstråden om LP


Tabris
 Share

Recommended Posts

Da har jeg sett videoene, og fikk to "overraskelser" allerede. Jeg visste ikke at det var venstre-vendinger i fvf i klasse 1, jeg trodde ikke det kom før i klasse 2. Nå gjør ikke det noe siden jeg har trent på det også, men greit å vite.

Jeg visste heller ikke at det var lov å belønne (med ros og kos) mellom øvelsene, siden jeg har forstått at belønning er fullstendig ulovlig fra man går inn i ringen til man er ferdig.

Du kan belønne meg litt klapp og kos. men du kan ikke ta helt av. Og de blir vel strengere jo lenger opp i klassene man kommer?

Her er Montis LP og vi fikk aldri noen kommentarer på skryt og klapp mellom øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 304
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ting jeg stusser på "Føreren skal ha hunden på venstre side under og mellom øvelsene. Dersom det er en fysisk grunn eller et handikap til stede, kan føreren ha hunden på høyre side under og mellom

Maria Brandel - håller lydnadssporten på att ta död på sig själv?

Fra LP Norges FB-side: SHK har hatt møte. Klasse 1, 2 og 3 innføres fra 01.01.17 og elite (FCI klasse 3) fra 01.01.16

Posted Images

Kanskje de også trener bruks, og slår to fluer i en smekk?

Hva har flat dekk med bruks å gjøre? :P

Hva er egentlig grunnen til at enkelte velger å lære inn flat dekk i tillegg til/i stede for vanlig sfinx dekk? :)

Flere og flere bruker flat dekk i fellesdekk, for at hundene har en oppgave og jobber med seg selv med å ligge flate. For at de ikke skal f.ex ligge urolige.

1170859_10153098730480464_1947092415_n.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde flat dekk var en øvelse i de høyere bruksklassene, men da husker jeg kanskje feil.

Kl. D: lineføring (4), gå foran i line (2), dekk under marsj (2), innkalling (2), apportering (4), fritt hopp over hinder (4), fellesdekk (5).

Kl. C: lineføring (4), gå foran i line (3), dekk under marsj (2), innkalling (2), kryp (5), apportering (5), fritt hopp over hinder (4), fellesdekk med skudd (5).

Kl. B: fri ved fot (4), innkalling med stå (4), fremmadsending (4), kryp (4), hals på kommando (2), fritt hopp over hinder (3), apportering av tung gjenstand (3), fellesdekk med skudd (4).

Kl. A: fri ved fot (4), innkalling med stå og dekk (4), fremmadsending (4), kryp (4), hals på kommando (2), fritt hopp over hinder (2), apportering metallapport (2), apportering av tung gjenstand (3), stigeklatring (2), fellesdekk med skudd (3).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har flat dekk med bruks å gjøre? :P

Flere og flere bruker flat dekk i fellesdekk, for at hundene har en oppgave og jobber med seg selv med å ligge flate. For at de ikke skal f.ex ligge urolige.

1170859_10153098730480464_1947092415_n.j

Det er jo forståelig, slipper kanskje å tippe stompen også! Men har du ikke da litt større sjangs for snusing hvis du ikke har terpet på det? Har sett mange som ønsker hundene helt flat under innkalling med stå og dekk, samme med dekk under marsj, bare undrer på hva teorien bak det er. For å få momentet mer markant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forståelig, slipper kanskje å tippe stompen også! Men har du ikke da litt større sjangs for snusing hvis du ikke har terpet på det? Har sett mange som ønsker hundene helt flat under innkalling med stå og dekk, samme med dekk under marsj, bare undrer på hva teorien bak det er. For å få momentet mer markant? :)

Snusing kan være et problem ja, man må nesten se ann hver hund, evnt være ekstremt nøye på oppgaven/snusing fra starten av. Snusing er ikke lov om det re flat eller sfinx hos meg :P

Jeg synes ofte flat dekker kan være tregere under innkalling og marsj og bruker de ikke, Issi hadde sfinx dekk, men hun kunne flat dekk. Men hun lå tryggere i fellesdekk som sfinx enn flat, for da hadde hun oversikt. Hun viste oppgaven sin godt og lå bra (selvom hunder løp ut osv).

Skal du ha flat dekk i alle momenter må burde du få inn at det skal utføres kjapt, men ofte kan hundene bli litt trege når de legger seg helt ned.

Teorien bak flat dekk i alle momenter aner jeg ikke da jeg ikke bruker det ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forståelig, slipper kanskje å tippe stompen også! Men har du ikke da litt større sjangs for snusing hvis du ikke har terpet på det? Har sett mange som ønsker hundene helt flat under innkalling med stå og dekk, samme med dekk under marsj, bare undrer på hva teorien bak det er. For å få momentet mer markant? :)

Å lære hunden å ligge med haka i bakken er en veldig konkret oppgave. Hvis hunden har haka i bakken så går det ikke an å snuse, og hunden ligger ofte ganske stabilt (velter ikke så lett over på siden). Den kan heller ikke se seg rundt, se på de andre hundene osv. Det er grunnen til at jeg har flatdekk på felledekk - det er en veldig konkret oppgave der det er lett for meg å vite hva jeg skal belønne og hva jeg ikke skal belønne. Når hunden ligger i vanlig dekk er det f.eks litt vanskelig å vite om det er ok å se seg over skulderen eller ikke. Hva jeg har ellers i programmet har jeg byttet litt på ift hva jeg har lyst til der og da, men jeg bruker det stort sett bare i fellesdekk. Utfordringen med flatdekk er at bevegelsen må skje i ett på både ned-dekk og opp-sitt. Altså skal ikke hunden først ligge, så legge ned hodet. Hunden skal også ligge med hodet i bakken når du går bak hunden og ligge sånn helt til hunden kommanderes til noe annet. I en vanlig dekk kan jo hunden se på deg når du går bak og se på deg når du står ved siden av (før oppsitt f.eks). Det kan de få trekk for hvis de egentlig lå i flatdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Takk for informasjon over, har ikke sett innlegget før nå! :flowers:

Jeg orker ikke lete opp reglementet på telefonen, men om man har fått opprykk så kan man starte i klassen man har har fått opprykk fra inntil et år, deretter må man starte i klassen man har fått opprykk til, sant?

Eks. Fido får opprykk fra LP1 til LP2 på stevne 1f. januar 2013, må Fido starte i LP2 1. januar 2014?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for informasjon over, har ikke sett innlegget før nå! :flowers:

Jeg orker ikke lete opp reglementet på telefonen, men om man har fått opprykk så kan man starte i klassen man har har fått opprykk fra inntil et år, deretter må man starte i klassen man har fått opprykk til, sant?

Eks. Fido får opprykk fra LP1 til LP2 på stevne 1f. januar 2013, må Fido starte i LP2 1. januar 2014?

Nei, har du fått opprykket kan du vente hvor lenge du vil med å starte i neste klasse. Men har du først starta i klassen over kan du ikke gå ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon over, har ikke sett innlegget før nå! :flowers:

Jeg orker ikke lete opp reglementet på telefonen, men om man har fått opprykk så kan man starte i klassen man har har fått opprykk fra inntil et år, deretter må man starte i klassen man har fått opprykk til, sant?

Eks. Fido får opprykk fra LP1 til LP2 på stevne 1f. januar 2013, må Fido starte i LP2 1. januar 2014?

Det du skisserer gjelder i bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Har noen spørsmål. Har ikke lest grundig gjennom tråden her, så beklager om spørsmålene allerede er besvart.

1) Feks stå under marsj, har det noe å si hvilken side du velger å gå tilbake på? Jeg bruker å gå tilbake på samme side som jeg forlot hunden, men ser at veldig mange velger å gå andre veien. Er dette noe man må tenke på, eller blir det usansett? Også oppover i klassene?

2) Når man skal ta med seg hunden igjen etter stå under marsj, har man lov å gi kommando for at hunden skal begynne i fvf igjen - eller skal det komme automatisk uten kommando?

3) Under fellesdekk, får man trekk hvis hunden snuser på bakken rundt- og ser seg litt rundt? Og dersom hunden legger seg på skinka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål. Har ikke lest grundig gjennom tråden her, så beklager om spørsmålene allerede er besvart.

1) Feks stå under marsj, har det noe å si hvilken side du velger å gå tilbake på? Jeg bruker å gå tilbake på samme side som jeg forlot hunden, men ser at veldig mange velger å gå andre veien. Er dette noe man må tenke på, eller blir det uansett? Også oppover i klassene?

2) Når man skal ta med seg hunden igjen etter stå under marsj, har man lov å gi kommando for at hunden skal begynne i fvf igjen - eller skal det komme automatisk uten kommando?

3) Under fellesdekk, får man trekk hvis hunden snuser på bakken rundt- og ser seg litt rundt? Og dersom hunden legger seg på skinka?

2) Du skal si fot/på plass for å få hunden med deg. Begynner den å gå før kommando er det trekk i poeng.

3) Ja, du kan få trekk på alt dette. Hvor mye avhenger av klasse og hva dommeren faktisk får med seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Noen som har svaret på spørsmål 1?

Det har i utgangspunktet ikke noe å si hvilken side du går tilbake på, men om du senere vil videre oppover i klassene vil jeg anbefalle deg å gå tilbake på andre siden. Når du kommer i elite er det ikke mulig å gå tilbake på samme side som du gikk ut. Og det ser mer ryddig ut å gjøre som "folk flest" gjør det i kl 1. Men nei, det er ingen ting i reglementet som sier hvilken side du må gå tilbake på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i utgangspunktet ikke noe å si hvilken side du går tilbake på, men om du senere vil videre oppover i klassene vil jeg anbefalle deg å gå tilbake på andre siden. Når du kommer i elite er det ikke mulig å gå tilbake på samme side som du gikk ut. Og det ser mer ryddig ut å gjøre som "folk flest" gjør det i kl 1. Men nei, det er ingen ting i reglementet som sier hvilken side du må gå tilbake på.

Hvorfor er det ikke mulig å gå tilbake på samme side i elite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hvorfor er det ikke mulig å gå tilbake på samme side i elite?

Skal man ikke gå rundt konene, både den foran og den bak da? Det ser litt mer flytende ut om man går i en "sirkel" enn å ende opp med å lage et åttetall mellom kona :) Glir liksom bedre!

Edit: Tenker her på Z.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skal man ikke gå rundt konene, både den foran og den bak da? Det ser litt mer flytende ut om man går i en "sirkel" enn å ende opp med å lage et åttetall mellom kona :) Glir liksom bedre!

Edit: Tenker her på Z.

Du skal bare gå halvveis til kjeglen bak deg, men problemet blir det samme ja. Du kan ikke begynne å gå sikksakk når du får beskjed om helt om marsj :P

Ok, jeg er ikke helt sikker på hva øvelsene i elite er - men skjønner det kan være lurt å kunne gå tilbake på motsatt side også..

Det er en veldig, veldig enkel sak å lære dem at du går bak på den andre siden da. Jeg syns det er greit å lære dem at du kan gå hvor som helst, men jeg ville begynt å gå tilbake på andre siden for å få inn vanen hos deg og fordi det er greiest å satse på det normale :) Det er ikke noe vanskligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...