Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til gode bøker


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker å lese en god bok, og kunne tenke meg noen tips og innspill. Jeg er ikke ute etter krimbøker, fantasybøker, eller "fra virkeligheten". Men det trenger selvsagt heller ikke å være så veldig tunglest eller klassisk.

Jeg er på jakt etter en god bok, en bok med betraktninger, underfundigheter og som gjør at du sitter igjen med følelsen av å ha lest noe givende. Jeg er veldig glad i gode hverdagsskildringer f.eks elsker jeg Min Kamp av Knausgård, Erlend Loe og "Jeg skal gjøre deg så lykkelig", av Anne B. Ragde.

Forfatteren trenger ikke være norsk, jeg er f.eks også nysgjerrig på japanske forfattere i etterkrigstiden, selv om jeg ikke har lest noe av dem (men har sett noen gode filmer). Ønsker å lese noe kontemporær litteratur (tungvint ord, men fant ikke et bedre norsk ord i farten).

Noen som har noen tips....? Happy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som jeg skrev i første posten så er jeg ikke interessert i krim.:)

Nei, har ikke lest noe annet av Ragde. Har innbilt meg at hun egentlig er krimforfatter - har hun andre bøker som kan minne om "Jeg vil gjøre deg så lykkelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som jeg skrev i første posten så er jeg ikke interessert i krim. :)

Nei, har ikke lest noe annet av Ragde. Har innbilt meg at hun egentlig er krimforfatter - har hun andre bøker som kan minne om "Jeg vil gjøre deg så lykkelig"?

Kan ikke huske å ha lest krimbøker av henne? Men en kald dag i hel-vete, samt berlinerpoplene (hele serien), synes er eg bra. Mener det er hun som har en trilogi om en boxer også, men husker ikke hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kafka på stranden" er japansk, og ikke helt fantasy, men kanskje litt, men har definitivt noen filosofiske aspekter ved seg som er svært spennende. "Barnepiken" er en fantastisk bok om det å være svart hushjelp i sørstatene på 1960-tallet. Meget interessant og gripende.

Gert Nygårdshaug er min favoritt-forfatter. Hans bøker er helt fullstendig fantastiske. Han har en krimserie som jeg ikke har lest og dermed ikke kan si noe om (bøkene om Frederick Drum), men de er jo uansett ikke interessante for deg. En god del av de andre bøkene hans beveger seg mellom samfunnskritikk og filosofi, med en dæsj humor, en del religion og mytologi, og "vondt i hjertet"-øyeblikk. Jeg har lest flere av bøkene hans mange ganger og blir forbløffet for hver side.

Mine Nygårdshaug-favoritter:

"Mengele Zoo" (bok 1, triologi)

"Himmelblomsttreet" (bok 2, triologi)

"Prost Gotvins geometri" (bok 3, triologi)

"Dverghesten"

"Nullplusspluss" (han har også en bok som heter "Nullpluss" som på et vis henger sammen med denne, men "Nullpluss" har jeg ikke lest)

"Klokkemakeren"

Og dersom noen fantasy-interesserte kikker innom denne tråden: "His dark materials"/"Den mørke materien"-triologien av Phillip Pullman. Verdens beste bøker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt bøkene:

Arven av Katherine Webb

Indias datter av Shilpi Somaya Gowda

CeeCee Honeycutts reddende engel av Beth Hoffman

Og så er jeg veldig begeistret for bøkene til Emily Griffin og Cecilia Ahern. Liker de veldig godt hvis jeg vil ha en lettlest, fin og "hjernedød" bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time". Om en autistisk gutt og en død hund. Lenge siden jeg leste den, men jeg husker at den var utrolig bra.

Den har jeg lest. Jeg likte den ganske så godt, helt til jeg fant ut at forfatteren ikke hadde tenkt over at gutten var autist. Da mistet den litt av poenget for meg.

Gert Nygårdshaug har jeg hørt om. Tror vi har "Mengele Zoo" også, og har hørt veldig mye bra om den. Men har ikke fått meg til å lese den enda, for det er et tema som opptar meg veldig. Er redd jeg blir for sint og opprørt om jeg leser den. Men takk for de andre tipsene også!

Også er jeg egentlig veldig glad i fantasy, er bare ikke det jeg er på jakt etter i denne omgang.

Takker til dere andre også for tips. Skal sjekke dem ut alle sammen. :) (Og ta en ekstra titt på Ragde).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og elsker Minos-trilogien til Nygårdshaug, samt Chimera. Svermen av Frank Schatzing er litt i samme gate.

Av asiatisk litteratur er jo Haruki Murakami et stort navn. Hans "enkleste" bok er vel Norwegian Wood. Ellers er som nevnt Kafka on the shore en av hans bestselgere. Jeg holder nå på med 1Q84, den er litt tung å komme gjennom kjenner jeg. Du bør også ta en titt på Kazuo Ishiguro (f.eks Never let me go og The remains of the day). Jeg har nettopp kjøpt meg en bok av den kinesiske nobelprisvinneren Mo Yan, kan gi en oppdatering når jeg har lest den:) Fra andre siden kan du f.eks titte på Orhan Pamuk, tyrkisk forfatter.

Av norsk litteratur er Pedro Carmona-Alvarez sin Rust en av mine absolutte favoritter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extremely loud and incredibly close.. Sinnsykt bra bok. Morsom og trist. Veldig gripende. Jeg ser for meg at den absolutt bør leses på originalspråket, engelsk. Er ikke noe vanskelig språk.

Har også nettopp lest Kafka på stranden av Murakami, og den likte jeg veldig godt. Er nok litt hat elsk bok det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg lest. Jeg likte den ganske så godt, helt til jeg fant ut at forfatteren ikke hadde tenkt over at gutten var autist. Da mistet den litt av poenget for meg.

Gert Nygårdshaug har jeg hørt om. Tror vi har "Mengele Zoo" også, og har hørt veldig mye bra om den. Men har ikke fått meg til å lese den enda, for det er et tema som opptar meg veldig. Er redd jeg blir for sint og opprørt om jeg leser den. Men takk for de andre tipsene også!

Mengele Zoo handler ikke om Mengele Zoo, men om "regnskogsterrorisme", for å si det enkelt. Sånn i tilfellet du antok at det hadde noe med nazismen å gjøre. :) Fantastiske bøker, løp og kjøp!

Anne B. Ragde skriver ikke krim, men har enkle, gode beskrivelser av mellommenneskelige forhold. Om du skal lese oversatt, japansk litteratur som Murakami (min favoritt!!), så kan du etter min mening likegodt lese dem på norsk. De norske oversettelsene er virkelig gode, og du slipper det ekstra leddet med japansk oversatt til engelsk "oversatt" til norsk av deg idet du leser dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal lese oversatt, japansk litteratur som Murakami (min favoritt!), så kan du etter min mening likegodt lese dem på norsk. De norske oversettelsene er virkelig gode, og du slipper det ekstra leddet med japansk oversatt til engelsk "oversatt" til norsk av deg idet du leser dem.

Men mener jeg har hørt at de er oversatt fra engelske oversettelsene, men skal ikke si noe sikkert. Gode er de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengele Zoo handler ikke om Mengele Zoo, men om "regnskogsterrorisme", for å si det enkelt. Sånn i tilfellet du antok at det hadde noe med nazismen å gjøre. :) Fantastiske bøker, løp og kjøp!

Anne B. Ragde skriver ikke krim, men har enkle, gode beskrivelser av mellommenneskelige forhold. Om du skal lese oversatt, japansk litteratur som Murakami (min favoritt!), så kan du etter min mening likegodt lese dem på norsk. De norske oversettelsene er virkelig gode, og du slipper det ekstra leddet med japansk oversatt til engelsk "oversatt" til norsk av deg idet du leser dem.

Ja, jeg har lest bakpå "Mengele Zoo", og det er nettopp hvites behandling av urinnvånere som gjør meg så sint og frustrert at jeg innbiller meg at jeg ikke har godt å av lese den boken. Synd, for jeg har hørt den er en klassiker.

Ja, japanske bøker regner jeg med å lese på norsk. Får se mer på Ragde. Og har faktisk snust på "Never let me go" tidligere i dag. Trekkoppfuglen høres også interessant ut.

Leser "Fvonk" av Loe akkurat nå, sånn bare for å stille lese-sulten her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest bakpå "Mengele Zoo", og det er nettopp hvites behandling av urinnvånere som gjør meg så sint og frustrert at jeg innbiller meg at jeg ikke har godt å av lese den boken. Synd, for jeg har hørt den er en klassiker.

Jeg var klar til å slippe alt for å reise og bli regnskogsterrorist etter å ha lest boka, men jeg synes det er viktig å la seg engasjere, rive med, gråte, skrike og bli fly forbanna på verdens urettferdighet utover underskriftskampanjer på FB, så jeg oppsøker gjerne de bøkene som lærer meg noe gjennom de gode historiene. Jeg synes du skal lese den. :)

Men mener jeg har hørt at de er oversatt fra engelske oversettelsene, men skal ikke si noe sikkert. Gode er de uansett.

Joda, en del av dem er det, men ikke alle. :)

Yodel lagde en lignende tråd for ikke så lenge siden, du kan jo sjekke der om du finner noen gode tips?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke disse blir for enkle for deg, men felles for de er at jeg synes de har et godt språk og en fin historie. Jeg klarer ikke lese bøker med dårlig språk, og jeg ELSKER bøker som blir små drops fordi de er så pene i språket - man får bare lyst til å plukke ut ord etter ord og suge på de, akkurat som et kamferdrops! Men det er ikke akkurat horisontutvidende litteratur heller. Anyways:

"Secret life of bees", "The help", "Drømmehjerte", "Mofongo", "Hotellet på hjørnet av bitter og søt" og "Pinnsvinets eleganse" er bøker jeg er glad i!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke disse blir for enkle for deg, men felles for de er at jeg synes de har et godt språk og en fin historie. Jeg klarer ikke lese bøker med dårlig språk, og jeg ELSKER bøker som blir små drops fordi de er så pene i språket - man får bare lyst til å plukke ut ord etter ord og suge på de, akkurat som et kamferdrops! Men det er ikke akkurat horisontutvidende litteratur heller. Anyways:

"Secret life of bees", "The help", "Drømmehjerte", "Mofongo", "Hotellet på hjørnet av bitter og søt" og "Pinnsvinets eleganse" er bøker jeg er glad i!

Nåja, hvis du har lest Erlend Loe, så har vel han det enkleste språket av alle norske forfattere. Det gjør ingenting at boken i seg selv er lettlest, men jeg vil at den skal gi meg noe mer enn bare underholdning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, hvis du har lest Erlend Loe, så har vel han det enkleste språket av alle norske forfattere. Det gjør ingenting at boken i seg selv er lettlest, men jeg vil at den skal gi meg noe mer enn bare underholdning. :)

Jeg vil i aller høyeste grad anbefale deg å lese disse "kioskvelterne" på engelsk og ikke norsk. På norsk blir de ekstremt banale og naive i språket (ikke som et bevisst grep som fra Loe, men bare fordi oversetterne har en hang til kleinhet. :P), mens de på originalspråket er lettere å svelge. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i aller høyeste grad anbefale deg å lese disse "kioskvelterne" på engelsk og ikke norsk. På norsk blir de ekstremt banale og naive i språket (ikke som et bevisst grep som fra Loe, men bare fordi oversetterne har en hang til kleinhet. :P), mens de på originalspråket er lettere å svelge. :)

Ja, er helt enig. Harry Potter er jo uutholdelig på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere begge! Med unntak av Pinnsvinets eleganse da, er ikke den egentlig fransk? For min del blir det hakket for komplisert altså :P

EDIT: Det er ikke dype bøker dette, men flere av de er allikevel bøker som har gitt meg mer enn ren underholdning, som f.eks. Marian Keyes sine bøker blir. Har du forresten lest Saman er ein mindre aleine? Jeg har aldri helt fått taket på den, men veldig mange liker den godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine all time favorites, som jeg anbefaler skamløst til alle som liker å lese. :wub:

Jeg er sikker på at jeg egentlig ville elsket den jeg også, jeg har nok bare prøvd den i dårlige leseperioder ... Har liksom ikke blitt helt fanget. Men jeg vet jo at det er en knakende god bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...