Gå til innhold
Hundesonen.no

Raptus etter bading


buddy13
 Share

Recommended Posts

Valpen min får raptus hver gang han har badet!! Han er en liten gris, og elsker gjørme, kattemøkk, hestemøkk++, så han bades ca 1 gang i uka. Han er veldig ok både under dusjingen og når han tørkes. Men når han begynner å bli tørr, så begynner han og "klikke" litt. Han får helt raptus, løper rundt, knurrer, hyler (ikke av smerte, mer av "jeg-er-gira"), graver overalt og er helt på G. Biter ikke eller noe, er bare i sin egen lille verden.

Det som ikke er fullt så kult, er at han løper overalt, graver i/på ting, velter ting og slikt.

Hvordan reagerer jeg på slike raptuser? Kommer kun etter bading / når han er fuktig (sett tendensene når det regner også). 6 mnd valp. Har til nå bundet han / satt han i buret til han roer seg, men folk gir meg så mange forskjellige råd - noen sier jeg må korrigere han mens han driver på (men hvordan?), andre sier han bare skal få styre på.

Hva mener dere? Jeg vet jeg kan bli ytterligere forvirret nå, men jeg har som sagt funnet en ok metode for oss, men er nysgjerrig på hvordan andre ville taklet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine voksne hunder har skikkelig fest etter at de er ferdig med å vaskes, og det trur jeg er veldig vanlig. :) Jeg er så heldig å ha ha inngjerda hage, så jeg bare lemper dem ut der når de er våte rett ut av dusjen, og tørker dem ute mens vi har drakamp med håndkleet og leker siste. :D

Fullstendig villmannlek inne har aldri vært greit, og din skal jo selvsagt heller ikke få lov til å herje løs. I stedet for å putte han i et bur, kan du jo feks forsøke å legge håndklær og diverse på badegulvet, og tørke han der og la han rase fra seg på badet med rulling i teppene og tørk og kos med deg. :) Jeg synes det er så fint at mine avreagerer så fort etter noe de virkelig ikke liker (som å dusje), at jeg oppmuntrer feiringa. Det skjønner jeg at ikke alle ønsker, og jeg forstår også at du ikke vil at han skal bli helt mongo. Men det hjelper neppe å kjefte, så da må du enten kontrollere han bedre, eller minske området han "feirer" på. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge til rette for at hunden får ut den overskuddsenergien etter dusjen. F eks kan jeg lukke døra/sperre for, og la dyret gni seg i senga si, på gulvteppet og slikt. Gidder ikke å korrigere det. Helt normalt at de blir gira etter dusjing :) Lettelse over at det er over, holde varme, tørke seg... må da være lov å uttrykke det :D

Det jeg ofte kan gjøre er å finne atter et stort håndkle og virkelig rufse-tørke slik at hunden får gnidd av seg raptussen på den måten. Kosestund det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en regel på at vi ikke herjer inne, så han er egentlig veldig rolig inne. Men ikke når det kommer til after-bading, gitt. Vi sitter lenge på badegulvet, men uansett om han er tørr når vi forlater badet, så bare "må" han ha en raptusrunde. Vi har ikke inngjerdet hage, så kan ikke slippe han rett ut, men jeg ser at jeg må være flinkere med planlegging, og kanskje bare fjerne ting han kan velte/ødelegge på sin vei... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får også raptus etter bading. Jeg lar de holde på, jeg. All annen raptus skal foregå ute, men post-bade-raptus er lov inne. Men jeg sørger for at dører til rom det ikke er greit å ha raptus i lukket. Heldigvis varer det ikke så lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva dette kommer av? Når jeg har tørket Ozu når han har blitt ordentlig våt - enten etter regntur eller dusj - så må jeg passe på å tørke ham GODT før jeg slipper ham ut av badet. For det første han gjør er å hoppe opp i sofaen og "tørke seg" videre, borrer snuten nedi det han finner av tepper og puter. Så vi ender opp med våt sofa hvis ikke hunden er tørr nok. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det heldigvis kanskje vanlig da, når jeg har snakket om det blant kjentsfolk høres det ut som bikkja mi er et unormalt monster :P

Er nok ganske så vanlig ja :)

Min hund blir og villmann etter at han kommer ut i dusjen, løper rundt, hopper og spretter, roter frem alle lekene sine osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på fire og valpen på snart 6 mnd gjør det samme - villmannspringing og gnur seg på tepper og sofa osv. Jeg legger noen håndklær på gulvet og lar de styre på, blir de for ville så prøver jeg å avlede med å gi litt godbiter eller tyggeting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er prosedyren: Tørke så godt det lar seg gjøre, legge håndklær utover badegulvet så potene blir littegranne tørrere, åpne døra og ikke stå i veien for valpen :lol: Det blir raptusløping rundt alle møbler, og det er helt greit. Han er så rolig inne ellers at akkurat etter dusj får han holde på. Han hater virkelig dusjen, og med den valpe-ulla tar det kjempelang tid å skylle ham skikkelig også, så han må holde ut leeenge. Jeg syns det er helt i orden at han prater om det en stund etterpå, med å løpe rundt og avreagere. Siden vi bor i blokk hadde det tatt veldig lang tid om han ikke skulle få raptusifisere før vi fikk ham ut også. Det eneste som er dumt er at han sklir enda mer enn vanlig på parketten når han er våt og har den farta, så jeg blir litt bekymra for at han skal skade seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim er 8 og får fremdeles baderaptus. :ahappy: Jeg synes det er gøy jeg, og rutinen er etter en dusj, å tørke bikkja greit og få han til å riste seg godt på badet før vi løper ut i hagen og leker. Med sånn kjekk belgerpels er han attpåtil nesten tørr når vi kommer inn. :ahappy: Før vi hadde hage, ble det fuktig i stua. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim er 8 og får fremdeles baderaptus. :ahappy: Jeg synes det er gøy jeg, og rutinen er etter en dusj, å tørke bikkja greit og få han til å riste seg godt på badet før vi løper ut i hagen og leker. Med sånn kjekk belgerpels er han attpåtil nesten tørr når vi kommer inn. :ahappy: Før vi hadde hage, ble det fuktig i stua. :P

Jeg ser for meg nybadet og våt hund som ruller seg i nyklippet gress. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...