Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør bruk av mobil på skolen forbys?


xxx12345
 Share

  

49 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      32
    • Nei
      17


Recommended Posts

Det er et poeng at mobilene idag brukes til veldig mye både nyttig og unyttig. Man får buss/togbilletter på mobilen, kalakulator, oversetter, klokke, kalender for å skrive ned lekser osv. Ja, når jeg tenker meg om forstår jeg problemet med å ikke ha med mobil på ungdomskole også, selv om jeg skulle ønske det kunne vært et forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre, men jeg tenker at man kan gi ungdommen tillit til at de bruker mobilen rett - helt til de bryter den tilliten. Hvis de klarer å holde seg til nyttig bruk (kalender, oversetter, kalkulator osv), så kan de få lov å ha mobilen hele skoledagen. Også i timene. Men blir den misbrukt til spill, meldinger, Facebook osv så blir den tatt fra dem og låst inn i et skap til skoledagens slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de trenger ikke mobil i skoletiden, ikke på barne og ungdomsskolen i hvert fall. Må de ringe noen, eller andre må ha tak i dem, kan man ringe til skolen. Egentlig trengs det ikke på VGS heller, men høgskole og universitet blir noe annet, da folk er voksne der og gjerne må være tilgjengelig av ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det mest naturlige vil være ett totalforbud mot bruk. Hva de har liggende i sekken sin er jo umulig for lærerne å følge med på. det er også umulig å tillate litt bruk som f.eks kalender og kalkulator da det bare vil føre til misbruk.

Ett totalforbud mot bruk vil bare lære de mobilvett. Slå den av, slå av alt av ringelyder eller i beste fall sette den i flymodus har de bare godt av. Ja, for "wow" det er faktisk ikke sånn at det bare er på fly det er hensiktsmessig bruke flymodus. Sunt folkevett er ett uttrykk som er i ferd med å gå i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se et eneste argument for å ha mobil på skolen jeg! Ikke bare gjelder alle de argumentene som er nevnt hittil i tråden, men du har jo også et økende problem med internettmobbing, bilder som blir tatt av elever i garderoben og spredt rundt - og så videre. Vi har klart oss i SÅ mange år uten mobil på skolen, det er ikke noe problem i det hele tatt å forby det etter min mening. Dersom noen av elevene har særskilte behov kunne man jo hatt en ordning med at det var tillatt for denne eleven i den perioden det var nødvendig, men sånn generelt har ikke mobil noe å gjøre på en barneskole/ungdomsskole.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en spesiell livssituasjon som gjør at skolen er et sted du ofte trenger krisehjelp og en livslinje? Jeg kan ikke huske jeg noen sinne trengte å ringe fra skolen med unntak fra når jeg var syk, og da fikk jeg låne telefon på lærerrommet.

Jeg dissosierer, og skolen er en litt spesiell situasjon ift. det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dissosierer, og skolen er en litt spesiell situasjon ift. det :)

Men da er jo du nettopp i en særegen spesiell situasjon slettes ikke alle er i, ikke sant? Vi kan jo ikke diskutere en sak på bakgrunn av alle unntak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo du nettopp i en særegen spesiell situasjon slettes ikke alle er i, ikke sant? Vi kan jo ikke diskutere en sak på bakgrunn av alle unntak :P

Nei, jeg er enig i den. Likevel mener jeg at den er grei å ha, det kan være flere grunner til at en ikke kan/vil låne en tlf.

Det er vel heller ikke normalt å bli mobbet digitalt? Og ikke alle blir så forstyrret av å ha en mobil tilgjengelig, at de ikke klarer følge undervisningen? Om læreren syns det er for ille med mobilbruk i timen syns jeg vedkommende kan forlange at mobilene ikke brukes i timene, det har jeg ikke et problem med. Forbud mot å ha den med i det hele tatt blir litt overilt. Det har litt med tillit å gjøre, om mobilen ikke misbrukes, kan den vel fint bli brukt som ordbok og kalkulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man går på universitet og høyskole, så burde man få lov til å styre hva man gjør og ikke gjør selv i skoletiden, så lenge man ikke er til forstyrrelse for andre. Strikke er det jo ingen som forby, så er det noe verre enn å spille Candy Crush?

Småskolen burde telefoner ikke vært mulig å bruke i timer. Og i hvert fall ikke ha med i garderober etc pga hva de kan bli brukt til der.

Hadde jeg hatt barn, så hadde de vært utstyrt med mobiltelefoner. Jeg antar jo at de kan arve noen av mine mindre heldige egenskaper, som å være 8 år og gå på tur alene i 5 timer med bikkja. I tillegg veit jeg hvordan skoleveien og skoledagene kan være, og jeg vil at mine barn skal kunne få tak i meg dersom de trengs. Lærere er ikke til å stole på bestandig, jeg tviler på at den biten har forandret seg så kjempemye, og at de fortsatt kommer i forskjellige utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte nei, fordi jeg er for at folk kan ta ansvar for seg selv. Jeg tror ikke vi hjelper noen med og styre alt for dem, for et sjokk de da må få når de blir voksne og får bestemme selv. Dessuten så vet jeg ikke hvor mye mindre forstyrrende det blir uten, så vidt jeg husker så hadde vi da virkelig ikke noe problem hverken med underholdning (utover det læreren sa og gjorde) eller og forstyrre andre i timen før mobilens inntog heller. Det sagt så tror jeg neppe det hadde vært noen krise med et mobilforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg tenker ja i grunnskolen. Det er forstyrrende for en selv og for andre og meget irriterende for lærer. Angrer bittert på at jeg var en av dem og gjorde læreren min pisst off. PC også synes jeg burde forbys i grunnskolen av samme grunn. Og her var jeg også en av "de" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg hysterisk gammel som ikke hadde nevneverdig mobil (mobil med kamera og internett) før førsteklasse vgs...

Er det det som er nemneverdig mobil? Kva skal eg seie då, som ikkje fekk meg nemneverdig mobil før i februar i år? Og den er vel heller ikkje min, strengt talt, men jobben sin... :|

Og til tråden: Eg har i min enkle lille verden gått ut frå at det alltid har vore forbudt å bruke mobiltelefon på skulen, i det aller minste på barne- og ungdomsskulen. Kan ikkje forstå kvifor det ikkje skulle vere slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 10 år får ha med mobil på skolen, men den må ligge avslått ( eller lydløs) i sekken til dagen er over. Jeg synes det er greit han kan ringe og gi beskjed hvis han ikke går hjem etter skolen, og at jeg kan få tak i ham hvis han går til kompiser. Er jo nesten ingen som har fasttelefon hjemme lengre. Tror ikke det er noe stort problem på vår skole at noen gjør slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...