Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkning i rygg og kryss. Hva nå?


Sbtlita
 Share

Recommended Posts

Hei sonenfolket :) mange kloke hoder her inne og nå trenger jeg virkelig hjelp og råd av dere :)

For tre uker siden ble Lorrie (7år) skikkelig dårlig. Det som skjedde var følgende: vi var å gikk tur der Lorrie ville bade når vi kom ned til havet. Hun var en gang uti vannet før vi gikk hjem. Alt gikk fint og hun gikk å la seg i kurven sin. Men da jeg skulle mate hun så jeg at hun ikke fikk bakpart med seg og hun var skikkelig stiv. Hodet hennes så rett frem men pekte på skeiva ut mot høyre og venstrefoten sto på skrå ut mot venstre og hun hadde problemer med å stå på den. Hun krummet også ryggen. Jeg dro med en gang til veterinær der vi sjekket aøt mellom himmel og jord. Kom da frem til at det ikke var prolaps og jeg fikk smertestillende og ny time 3 dager etter for å ta bilder av ryggen til Lorrie.

Hun ble jo da bedre og var helt "fin" når vi tok bilder. Men.. på bildene kom det frem forkalkninger. To av rygghvirvlene til Lorrie er det forkalkninger i, rett bak siste ribbein. Og i selve krysset hennes. Så det tydlig på alle de 5 bildene i forskjellige vinkler vi tok. Det kan jo stemme bra for Lorrie har i det siste hatt en del sjelvinger i bakbeina, vært litt stivere enn normalt og når hun løper i kort galopp så beveger hun bakbeina likt, som en kanin og ikke i en normal galopp der ene beinet går foran det andre. ( hvis det gir mening)

Lorrie var bra i noen uker, og så kom freddan. Da kom jeg hjem til en hund med mye smerter. Det var rett til en dyrelege for å få smertestillende igjen og bestilte time som jeg skal til i mårra.

Denne gangen måtte jeh bære Lorrie opp trappa, jeg kunne ikke ta på hodet hennes uten at hun peip og hun hadde det så ****** at jeg begynte å gråte.

Jeg har begynt forberedelsen på at Lorrie ikke blir her så lenge. Jeg føler at det blir feil å putte en aktiv, ball-bade-pinnegal-lekegal hund på tabletter for hver gang hun får vondt. Og det kommer oftere også. Noen som har erdaringer med det jeg nettopp forklarte?

Jeg skal ringe og bestille time hos kiropraktor til hun i mårra også, just in case det er noe nevrologisk. Også skal jeg ta nye bilder av nakke og øvre rygg i mårra. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike forkalkninger bør hun gå permanent på smertestillende. Om hun da fortsatt ikke kan ha et (for henne) aktivt og godt liv, bør hun få slippe.

Ellers kan Omega3, c-vit og glukosamin være gode tilskudd, da de er med på å dempe smerter/betennelser, smøre ledd og "roe" ned forkalkningene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk lavest mulig vekt på hunden. Lang oppvarming før eventuell tur, løp, lek mm., samt nedtrapping. Dekken kan være godt når minusgradene kommer snikende.

En del hunder har effekt av injeksjoner med Cartrophen. Prat med veterinæren om dette passer for din hund, og les selv nøye også på forsiktighetsregler og interaksjoner her: http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/cartrophen-arthropharm-572533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, vær nøye på oppvarming og nedgåing, pass på at hun ikke fryser med dekkenbruk, kanskje invester i et back on track dekken. Hold hunden i form, men prøv så godt det lar seg gjøre og skjerm henne litt fra den verste herjingen osv, men nå er jo hunden syk, har vondt og er ingen ungfole, og om alternativet uansett er avliving så hadde jeg kjørt på med smertestillende så lenge det funker, og latt henne slippe når de ikke funker mer eller hun blir dårlig av det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt fikk forkalkninger i ryggen på sine gamle dager. Hun var så dårlig at hun bodde under sofaen og kom bare frem en time på kvelden for å spise og gå på do. Det var ikke noe liv for henne, og jeg visste at hvis jeg ikke fant en god løsning veldig fort så måtte vi bare la henne slippe.

Jeg googlet og fant Metacam. Jeg snakket med dyrlegen dagen etter og fikk resept. Etter første tabletten lekte hun på gulvet for første gang på lenge, og hun gikk på Metacam fast hver dag etter det, og fikk livet forlenget med flere år.

Vi måtte til slutt avlive henne pga nyresvikt, noe som nok var pga Metacamen. Men uten den så hadde hun vært avlivet for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapi og/eller kiropraktor kan også hjelpe en god del med løsning på låsninger, bygging av muskulatur/løsning på muskulatur som har stivnet pga forkalkningene. Cartophen hjelper en del hunder. Glukosaminer, essensielle fettsyrer/Omega3&6 kan hjelpe.

Å stå på smertestillende konstant er ikke farlig annet enn for nyrer/evt lever. Men da kan hunden få noen gode mnd/år før eventuelt nyrene ikke klarer mer eller smertestillende ikke hjelper nok.

Jeg ville vært hos veterinær/dyrepleier med fysio- eller kiropraktor-etterutdanning, gjerne en osteopat, anbefaler Astrid Hardie på NVH hvis du bor nære nok Oslo. Hun har virkelig peil på det hun driver med. Og hun er realistisk mtp hva som går og hva som ikke går.

Håper at dere kan finne en løsning som gjør henne smertefri en stund iallefall og som kanskje gir henne noen gode år til sammen med deg. :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Min tidligere hund hadde forkalkninger/spondylose helt nederst i ryggen. Han gikk på rimadyl daglig, og ved litt tyngre aktivitet økte vi dosen. Var flink til å bruke BOT-dekken, og nøye på å holde han varm. Han fikk glukosamin, omega 3 og vitaminer i maten.

Var nøye på å la han gå turer i sitt eget tempo, og flink til å snu før han ble for sliten. Vi var også hos fysio en gang i uken i en periode, noe som også ga resultater i starten.

Cartrophen funket ikke på min hund, desverre, men når den funker utgjør den visst stor forskjell :)

Min fikk diagnosen i November i fjor, og vi hadde 8 måneder sammen før han fikk slippe. Da hadde vi satt opp medisindosen og prøvd det meste. Hadde det ikke vært for rimadylen hadde vi nok hatt kortere tid.

Noen fungerer som sagt kjempebra på cartophen, og får livet forlenget med flere år. Sier som Malamuten: Kjør på med smertestillende så lenge det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi betennelsesdempende og smertestillende noen uker, slik at det roer seg og gå jevnlig til kiropraktor. Amira har mye av det samme du beskriver og har hatt to perioder med smertestillende og noen puljer med 2-3 kiropraktortimer. Det hjelpe masse og jeg har kunne starte opptrening igjen etter mye ro ifb i med de gangene hun har fått låsninger og smerter. Med den behandlingen er hun stort sett såpass bra at hun er med og løper villmann i skogen, trekker bittelitt, trener (og konkurrerer i lydighet) osv.

Altså: med god behandling av blant annet kiropraktor og evt massasje, akupunktur osv kan hunden kanskje bli "god som ny". Men med sånne skader kan de hele tiden få tilbakefall ved en fall el.l., men det er utrolig hvor mye bedre de kan bli med riktig behandling - uten at det er å gi smertestillende for å bare skjule plager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt katt med forkalkninger i ryggen, vi hadde rimadyl liggende hjemme til når det trengtes, hadde det alltid varmt og godt inne og katta fikk velge selv om hun ville gå ut eller ikke. Hun var 11 - 12år når hun fikk diagnosen og ble avlivet 14år gammel av andre årsaker, dog var det nok på tide da alderen merktes veldig godt. Hun var alltid normalvektig hellende mot tynn, veldig varmesøkende og lå mye og slappet av. Tror nok hun har hatt forkalkningene mye lenger enn hva vi har merket, vi ble først obs på det når hun ikke lenger greide å hoppe opp på kjøkkenbenken til matfatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da vært hos dyrelegen og fikk enda mer dårlig nytt. Lorrie har en stor forkalkning som kapsler de to nederste nakkehvirvlene sammen. Den var såpass stor på bildet at til og med uerfarne meg så den. Ikke rart frøkna har vondt :(

Vi skal nå gå konstant på smertestillende i 3 mnd, jeg har kjøpt ett nytt for til hun som er for ledd og bein (Hills J/D), dekken og en buff til halsen hennes.

Vi så samtidig på noen andre bilder som vi tok i mai/juni og der kunne vi ikke se forkalkningene, de i ryggen og nakken. Så dette er noe som er kommer svært fort :(

I dag er en rævva dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metacam går Lorrie på nå og funker greit så lenge hun går på den.. en stund etter avsluttet kur så detter hun tilbake til smertene sine og jeg tror hun har konstante smerter bare ikke i like stor grad...

Vår katt gikk på Metacam hver dag når hun først begynte på det. Det var ingen kur, men fast dose hver dag.

En :hug: angående siste nyheten. Da kan det høres ut som om Lorrie kanskje også trenger daglig smertestillende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt gikk på Metacam hver dag når hun først begynte på det. Det var ingen kur, men fast dose hver dag.

 

En :hug: angående siste nyheten. Da kan det høres ut som om Lorrie kanskje også trenger daglig smertestillende?

Lorrie har smerter hver dag så hun blir å gå i 3 mnd på smertestillende også får jeg bare se an formen hennes etter det. Blir ikke mer ball og pinnelek ihvertfall, og det blir nye prøver i februar for å se om det er kommet mer forkalkninger :(

Men i dag er hun i kjempeform (så bra som den kan bli) og hun prater og logrer så det er så vi skal nyte disse stundene i lag ♥ :)

Takk for svar og gode tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, når det har kommet så kraftig og fort så tenker jeg brudd/prolaps/skiveutglidning på de stedene? 

 

Ang fôret, så vil jeg at du skal lese denne tråden: http://hundesonen.no/forum/topic/62057-hills-jd-analyser-info-osv/

Er nok ikke prolaps eller brudd men kan være skiveutglidning. Vi tok bilder i dag og testet flere av prolapstestene uten resultat... men det var vondt i nakken og det gjorde sånn at vi tok bilder av den.

Er foret bare juks? Fikk den og royal canin mobility anbefalet men siden hun var tom for royal tok jeg Hills. Skal også få kjøpt inn fiskeolje. Kan vom og hundemat med laks hjelpe som tileggsfor tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lurer på om jeg kan bake sukkerbunn som er beregnet til bløtkaker å gi Lorrie når hun har bursdag den 21. Okt? Siden det kan se ut som at det er siste bursdagen hennes vil jeg lage sukkerbunn med krem, ispedd reinskav og andre lekkerbiter,for så å forevige den dagen med masse bilder. Skal da henge en serie på tre bilder av Lorrie på veggen ♥♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lurer på om jeg kan bake sukkerbunn som er beregnet til bløtkaker å gi Lorrie når hun har bursdag den 21. Okt? Siden det kan se ut som at det er siste bursdagen hennes vil jeg lage sukkerbunn med krem, ispedd reinskav og andre lekkerbiter,for så å forevige den dagen med masse bilder. Skal da henge en serie på tre bilder av Lorrie på veggen ♥♥

Jeg synes du skal gjøre det du føler for den dagen. Det er snakk om en dag, og da er ikke det så ille som hva en gjør ofte.

En kan lage kule kaker for hund av kjøtt, V&H, lever, hjerte-kake (jepp, oksehjerter og sånn) også. Litt lys og hundegodteri som pynt kan gi ekte bursdagsfeeling det :D Alternativer finnes jo hvis du vil det.

Jeg synes forresten det er så fint å lese at du gir hunden en real sjans, bruker veterinærens kunnskaper og prøver å se om du kan gi den firbeinte vennen din et verdig hundeliv en stund til. Det kommer du garantert til å være glad for en gang i fremtiden, samt du får satt pris på hver en god dag dere har fremover.

PS! Forkalkninger kan være litt uforutsigbare også i hundens favør. Heldigvis. Det kan være at det kommer en lang og fin periode før en mulig forverring. Av og til kan små tilpasninger og behandling gjøre store forskjeller. Av og til hjelper ingenting, dessverre.

Gode tanker sendes til dere herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lurer på om jeg kan bake sukkerbunn som er beregnet til bløtkaker å gi Lorrie når hun har bursdag den 21. Okt? Siden det kan se ut som at det er siste bursdagen hennes vil jeg lage sukkerbunn med krem, ispedd reinskav og andre lekkerbiter,for så å forevige den dagen med masse bilder. Skal da henge en serie på tre bilder av Lorrie på veggen ♥♥

Å nå fikk jeg tårer i øynene av å lese :cry: Bursdag på samme dag som meg har hun også. Bak det du føler for og ta masse bilder :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foret bare juks? Fikk den og royal canin mobility anbefalet men siden hun var tom for royal tok jeg Hills. Skal også få kjøpt inn fiskeolje. Kan vom og hundemat med laks hjelpe som tileggsfor tror dere?

Juks og juks, du betaler en sinnsyk kilospris for ris og mais... Jeg ville heller fortsatt med det hun allerede eter og gitt olje, glukosamin og c-vit som tilskudd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke prolaps eller brudd men kan være skiveutglidning. Vi tok bilder i dag og testet flere av prolapstestene uten resultat... men det var vondt i nakken og det gjorde sånn at vi tok bilder av den.

Er foret bare juks? Fikk den og royal canin mobility anbefalet men siden hun var tom for royal tok jeg Hills. Skal også få kjøpt inn fiskeolje. Kan vom og hundemat med laks hjelpe som tileggsfor tror dere?

Skiveutglidning og prolaps er det samme. Gi henne det du vil du så lenge det ikke gjør hennne syk. Det er lov og kose seg litt ekstra når det går mot slutten :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...