Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Når skal man begynne å bruke hipp2. Det står på pakken at den ikke kan brukes som morsmelkserstatning, men skal inngå i et variert kosthold. Hva er variert kosthold for en unge på 6 måneder? Jeg antar at en porsjon grøt om dagen og kanskje noen smakebiter fra middagen ikke er nok til å gå over på 2ern enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Når skal man begynne å bruke hipp2. Det står på pakken at den ikke kan brukes som morsmelkserstatning, men skal inngå i et variert kosthold. Hva er variert kosthold for en unge på 6 måneder? Jeg antar at en porsjon grøt om dagen og kanskje noen smakebiter fra middagen ikke er nok til å gå over på 2ern enda?

Jeg googlet og googlet men fant ingen kloke svar. Vi bruker fremdeles nr 1 og gjør det til hun begynner med vanlig kumelk.

Edit: men når jeg leser nå ble jeg litt usikker igjen. Antar det betyr at man ikke skal bruke hipp2 KUN. Men at man kan bruke det når de får fast føde? Forstår det i alle fall sånn at det ikke er så stor forskjell på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp ammingen forresten. Ringer HS i morgen bare for å høre hva hun sier, men ungen er tydelig sulten, jeg legger henne til og hun hyler og vrir på seg, gaper over, spytter ut og vrir på seg igjen, og blir så fornøyd når hun får flaska. Kun om morgenen og innimellom på kvelden hun er interessert... Men hvor mye må jeg amme for å beholde nok til at hun er fornøyd med det hun får om morgenen tro? Fint om hun kan ha en morgensup liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at det var VIKTIG å gå over til nr 2, pga av dobbel så mye jern. Når babyen er fylt 6 mnd skal den ikke lenger kunn få MME og derfor det står som det står :) Ellers innholder de det samme, utenom at nr to har dobbelt så mye jern. Det står som det står på pakken for at ved 6 mnd alder skal barnet ha et mer variert kosthold og begynne å ha mer grøtmåltider og lignende, hvis man bare gir mme.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

:hug: :hug: :hug: Det er veldig veldig lov å være både sur, lei deg og alt det der. Hadde jeg vært hjemme skulle jeg ha seriøst tatt turen opp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, klart det er lov til å bli lei seg for noe sånt Rak! Dette synes jeg var utrolig lite gjennomtenkt/egoistisk av moren din. Klart du ønsker å ha dine der den dagen. :console:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

Jeg hadde blitt vanvittig lei meg :hug: :hug:

Mammaer skal dukke opp i dåpen til barnebarna! Uansett hvor lang vei!

"Mamma, du er helt magisk! " sa Ask og gjorde dagen veldig mye bedre :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

:hug: jeg hadde blitt veldig skuffet, lei meg og faktisk også sint.

Jeg skjønner ikke prioriteringen der i det hele tatt, selv om det er lang reise. Det er litt kortere enn jeg hadde når jeg skulle i barnedåp til mine nevøer, begge er døpt midtvinters og det var aldri snakk om å ikke reise. Selv med egen baby på under året den første gangen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

Her hadde ikke jeg hatt problemer med å spille på samvittighetskortet og si at jeg rett og slett blir skuffet. Hun burde av seg selv forstå hvor viktig det er for deg at de kommer, det viser seg jo bare ved hvor mye du har gjort for å få lagt dåpen til en dato hun selv har sagt at hun kan. Jeg blir rett og slett litt sint og oppgitt på dine vegne, for selvfølgelig burde hun komme!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

Ja det er kjempelov :hug:

Har du sagt det med at de har flyttet om på gudstjenesten?

Jeg tror hun akkurat nå kvier seg litt for alt det "praktiske", men senere tror jeg hun vil angre på at hun ikke var der.

Og hun burde jo benytte muligheten til å se dere når de først er i Norge... :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere :hug: Hun lever litt i sin egen verden og er kjempesur fordi jeg ikke kan trylle og få til gudstjeneste her 2. juledag sånn at de kunne kommet da. Hun har liksom ikke forståelse for at prest, kirketjener og organist kan finne på å ha et liv og derfor ikke kan snu om på "gammel vane" med gudstjeneste 1. dag bare fordi...

Men ja, jeg kommer faktisk til å spille på samvittighetskortet - hun vet jeg har styret for å få det til, men det er visst ikke bra nok. Bonden er helt oppgitt han og, for han skjønner jo at jeg veldig gjerne vil ha henne der. Skrev ikke så mye nå i første mailen, bare at jeg blir lei meg om hun ikke kommer. Så får jeg heller si litt mer etterhvert. Kan hende hun bare er sliten og ikke orker tanken på å reise langt akkurat nå.

Men om hun ikke kommer så skal vi pokker meg ha en kjempefin dag uansett. :aww: Er hennes tap, er hun som mister tid med barnebarnet - Ida er heldigvis for lita til å skjønne noe. Jeg skal alltid klare meg uten henne der, selv om jeg gjerne vil ha henne (og bror) der den dagen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at det var VIKTIG å gå over til nr 2, pga av dobbel så mye jern. Når babyen er fylt 6 mnd skal den ikke lenger kunn få MME og derfor det står som det står :) Ellers innholder de det samme, utenom at nr to har dobbelt så mye jern. Det står som det står på pakken for at ved 6 mnd alder skal barnet ha et mer variert kosthold og begynne å ha mer grøtmåltider og lignende, hvis man bare gir mme.

Måtte konferere med mannen før jeg turte si noe (ammetåke :lol: ), men jeg fikk helt det motsatte svaret på helsestasjon.. Men så sier de mye rart også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Tenkte først jeg overreagerte, så svarte veldig pent på mailen, men kommer til å gi henne noen dager og så forlange å få et svar. Er ikke mer enn 2 mnd til dåpen, og skal jeg invitere noen andre (vi begrenser litt med folk ) så må de nesten få nok tid på seg til å tenke seg om og eventuelt ordne ting... Så jeg må ha svar i god tid før jul, og da kommer jeg til å si nøyaktiv hva jeg føler om det også. Så får hun bestemme selv. Men da får hun ikke mase på bilder og oppdateringer om barnebarnet om hun ikke gidder å reise opp når hun er i norge. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mamma.no/mat/kort-innf%C3%B8ring-i-flaskeverdenen

Her står det:

HVA ER FORSKJELLEN PÅ MME 1 OG 2?

Både Hipp, Småfolk, Nestlè og Holle har et MME2-alternativ. De har noe forskjellig oppgitt bruksområde, så hold tungen rett i munnen. Mens noen MME2 erstatter MME1, skal andre MME2 gis i tillegg til MME1.

MME1 er dog et fullverdig produkt. Det betyr at den inneholder alle vitaminer og mineraler som et lite barn trenger for å leve. Man trenger altså ikke bruke MME2. Det går fint an å bruke MME1 hele perioden barnet drikker morsmelk.

Næringssammensetningen i de ulike alternativene er forskjellig, og dersom barnet er småspist på grøt eller MME1 etter fylte seks måneder, kan det være et poeng å bruke MME2 for å få i seg nok jern. Dersom barnet spiser godt med industrifremkalt grøt og MME1 etter fylte seks måneder trenger man ikke gå over til MME2.

Noen produsenter fører også et tredje alternativ, som da beregnes fra barnet er et år gammelt. I Norge er det vanlig at barn går over til vanlig melk i ettårsalderen, og derfor er ikke dette markedet så stort her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...