Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Recommended Posts

Skrevet

HERREGUD UNGE! SPIS NOE DA FOR SVARTE!

Minstebarnet her ble fullammet til 9 måneder. Ikke fordi hun ikke ville spise, men fordi hun var fornøyd og la på seg fint på bare morsmelk. Gikk likevel greit med spising senere. Synes ikke du skal være stresset på grunn av lite spising. Det kommer nok.

• Like 2
  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Skrevet

@raksha og @ : Jeg ammet den første i to år og den siste i tre. Ia fikk osteomyelitt den sommeren før hun fyllte et år og sluttet å krabbe og var på sykehus i to uker og syk hele sommeren. Før hun ble syk, hadde vi prøvd med litt grøt (den spydde hun rett opp igjen), litt babymat på glass (spy), kokte, moste poteter og gulrot (spy), knust banan (spy). Det eneste hun likte var ferskenpurè og det er jo ikke mat. På sykehuset fikk hun helmelk og speilegg og brødskiver, men det var jo ikke så mye matlyst akkurat. I praksis levde hun på pupp til hun var et år. Hun hoppet over all babymat og gikk rett fra pupp til brødskiver og den middagen vi spiste. Puppen ble etter hvert kveldskos. Hun liker enda ikke mais og erter, forresten. Hun veide 13 kilo da hun var 3,5 år og var liten og nett og fremdeles ikke overvettes glad i mat. Nå er hun stor og sterk og sunn og frisk :) Hun fikk jo en svært alvorlig astma og allergi og var ut og inn på sykehus til hun begynte på skolen. Når hun fikk kinderegg, fikk jeg sjokoladen og hun leken :D Maste ikke mye med spising, jeg. Det var så mye annet som var viktigere, så lenge hun fikk i seg næring nok :) Biovit var vår venn :)

• Like 2
Skrevet

Huff :( Jeg kom på det rett etter jeg postet, at dere har slitt litt og at kommentaren min igrunn bare var flåsete og dum. Beklager! Jeg skjønner veldig godt at det er kjipt. Jeg aner ikke om det finnes noe lurt jeg, vi har vært heldige på ammefronten her i huset. Jeg klarer ikke pumpe så om hun hadde hatt vansker med å spise selv hadde ammingen gått fløyten med en gang. :hug:

Ingen fare :) Tar meg ikke nær av sånt! :lol: Men ja, jeg er litt frustrert over tulleungen som syns amming er slitsomt nå - kan godt ligge inntil puppen og smile og kose, og hiver seg rundt og gaper over for så å spytte den rett ut. Aner ikke hvor lenge jeg orker å prøve. Men vil gjerne amme en stund til...

Vært på trilletur i dag! Veldig koselige damer :) Litt pes å reise helt til tolga da, så vet ikke hvor ofte jeg blir med, men hyggelig å se folk og enda mer hyggelig å se at jeg ikke hadde dårligst kondis :lol: og damene hadde babyer som er 2 mnd eldre enn ida. :lol:

Skrevet

Tenk lille babyen min har blitt 1,5 år. ♡ Hvor har tiden blitt av?

*fjernet bilde i tilfelle så det ikke ligger for mange steder og sånn at du kan ha kontroll på hvor det er*

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

HerreMIN, det der er noe av det nydeligste jeg har sett :wub:

Skrevet

Nydelig lita frøken @Baby :)

Her er lillemor nettopp lagt, litt på etterskudd i forhold til normalen. Hun var veldig overtrøtt men likevel klar for senga. Etter 2 minutter hører jeg gjennom babycallen: "Mamma. Mamma. Pappa. Pamm.. Mappa? Pappa? Mleh? Mei mleh!" og like etter det igjen et fornøyd lite "ahh", slik hun gjør når hun kroer seg til rette i senga. Søta :ahappy:

Hun gråter ikke eller roper på oss altså, hun driver og lærer seg at jeg er mamma og han er pappa. Frem til nylig har vi vært litt begge deler begge to. Mleh betyr melk. Mei er enten nei eller meg eller mer, usikker på den :P

• Like 4
Skrevet

Ask tror ikke han får gave av nissen fordi han er slem :(

Det er ikke første gang dette har kommet opp.

Altså er det noen i omgivelsene hans som bevisst eller ubevisst har fortalt han at han er slem og jeg får ikke rettet opp hodet hans sånn bare via samtale.

Jeg pleier å fortelle han at han er en "fin gutt", burde jeg begynne å bruke betegnelsen "snill gutt"? Som en motvekt?

Jeg vet ikke om det er noe poeng i å spørre han hvem som sier han er slem, han er ikke så nøyaktig på detaljer ( og det kan like gjerne være et barn) og jeg er redd det gjør det verre å spørre han ut. Jeg har i hvertfall prøvd å gjøre det klinkende klart at det uansett er feil.

Skrevet

Tror jeg ville prøvd å forklare Ask at det er forksjell på å gjøre slemme ting avogtil og være slem gutt. Og at selv om han kan finne på slemme ting, så betyr ikke det at han er slem.

Skrevet

Tror jeg ville prøvd å forklare Ask at det er forksjell på å gjøre slemme ting avogtil og være slem gutt. Og at selv om han kan finne på slemme ting, så betyr ikke det at han er slem.

Jeg har gjort det. Mange ganger. Vi har pratet om det ganske ofte og jeg forteller han at jeg kjenner han best i hele verden og vet at han er snill selv om han kan gjøre slemme ting når han har vondt inni seg.

Det kommer stadig opp igjen og visstnok sa tilmed nissen ( som er en dukke ) på jobben min til han at han ikke fikk gave. Så det har satt seg dypt. Jeg må få snudd det på et vis :(

Skrevet

Jeg har gjort det. Mange ganger. Vi har pratet om det ganske ofte og jeg forteller han at jeg kjenner han best i hele verden og vet at han er snill selv om han kan gjøre slemme ting når han har vondt inni seg.

Det kommer stadig opp igjen og visstnok sa tilmed nissen ( som er en dukke ) på jobben min til han at han ikke fikk gave. Så det har satt seg dypt. Jeg må få snudd det på et vis :(

Huff, stakkars liten :( Hm - skal dere ha nisse på julaften?

Skrevet

Huff, stakkars liten :( Hm - skal dere ha nisse på julaften?

Han er hos pappaen julaften, men hos meg 1 dag. Og ja, jeg skal sørge for at nissen kommer og forteller han hvor snill han er da :)

Skrevet

Han er hos pappaen julaften, men hos meg 1 dag. Og ja, jeg skal sørge for at nissen kommer og forteller han hvor snill han er da :)

Har du prøvd å si at du kjenner nissen? Og derfor vet helt sikkert at nissen syns han er snill og kommer til å få pakker?

Åååh gleder meg til å ha nisse på julaften igjen :D Blir ikke i år, ho er for lita enda, men nesteår!

Skrevet

Har du prøvd å si at du kjenner nissen? Og derfor vet helt sikkert at nissen syns han er snill og kommer til å få pakker?

Åååh gleder meg til å ha nisse på julaften igjen :D Blir ikke i år, ho er for lita enda, men nesteår!

Nei. Jeg har bare fortalt han at jeg kjenner han bedre enn noen annen og vet at han er verdens fineste og snilleste lille gutt. Og at det tar tid å lære seg å ikke slå når man blir sint og at han har blitt veldig flink til det. Og at alle har lyst til å gjøre slemme ting noen ganger og bla bla bla. ..

Jeg vet ikke helt om jeg har lyst til å skryte på meg å kjenne nissen, kanskje han tror han får fordeler :lol:

• Like 1
Skrevet

Nei. Jeg har bare fortalt han at jeg kjenner han bedre enn noen annen og vet at han er verdens fineste og snilleste lille gutt. Og at det tar tid å lære seg å ikke slå når man blir sint og at han har blitt veldig flink til det. Og at alle har lyst til å gjøre slemme ting noen ganger og bla bla bla. ..

Jeg vet ikke helt om jeg har lyst til å skryte på meg å kjenne nissen, kanskje han tror han får fordeler :lol:

:lol: kan dere skrive et brev til nissen da? Og få svar foreksempel?

Skrevet

:lol: kan dere skrive et brev til nissen da? Og få svar foreksempel?

Det var en god ide! Eller så kan nissen skrive et uventet brev til han!

• Like 1
Skrevet

Nydelig lita frøken @Baby :)

Her er lillemor nettopp lagt, litt på etterskudd i forhold til normalen. Hun var veldig overtrøtt men likevel klar for senga. Etter 2 minutter hører jeg gjennom babycallen: "Mamma. Mamma. Pappa. Pamm.. Mappa? Pappa? Mleh? Mei mleh!" og like etter det igjen et fornøyd lite "ahh", slik hun gjør når hun kroer seg til rette i senga. Søta :ahappy:

Hun gråter ikke eller roper på oss altså, hun driver og lærer seg at jeg er mamma og han er pappa. Frem til nylig har vi vært litt begge deler begge to. Mleh betyr melk. Mei er enten nei eller meg eller mer, usikker på den :P

Haha, så søt :lol:

Her blir det laget prompelyder med munnen hele dagen. Fråden står, og de ser konstant ut som de har rabies. :lol:

• Like 2
Skrevet

Haha, så søt :lol:

Her blir det laget prompelyder med munnen hele dagen. Fråden står, og de ser konstant ut som de har rabies. :lol:

Hørtes kjent ut. Det og spise hånda er virkelig dagens høydepunkt. Og prate på inpust så man hoster er også artig. :lol:

• Like 1
Skrevet

Ok, Bonden nevnte noe som jeg lurer på om kan være noe. Ida er jo så innmari sulten på kveld og natt, så sovner sjelden for natta før tre. Ofte ikke før fire. Hun kan godt halvsove på sofaen men legge henne på soverommet funker ikke. Det er helt greit altså. Har ikke noe behov for at hun skal sove alene.

Men kan det ha noe for seg å vekke henne på morgenen for å prøve å få i henne dagens første flaskemåltid tidligere? Somregel sover hun fra rundt 4 til 9 - 10 - da hekter jeg henne på en pupp og da sovner hun somregel kjapt igjen. Så står vi opp i 11tiden.

Klager ikke egentlig, for hun sover jo når hun først sovner, men er fryktelig slitsomt de dagene vi skal noe og må opp tidlig. :aww: Luxusproblemer. Vet ikke heeeelt hvordan jeg skal komme meg opp tidligere for å for å vekke henne for å flaske om vi ikke sovner før i 4tiden da :lol:

Skrevet

@ : Hvor ble det av realitetsorienteringen? :lol: Unnskyld, jeg skjønner veldig godt at Nissen er noe man må ta alvorlig jeg, altså :D

• Like 1
Skrevet

@ : Hvor ble det av realitetsorienteringen? :lol: Unnskyld, jeg skjønner veldig godt at Nissen er noe man må ta alvorlig jeg, altså :D

Nissen finnes for tenk! :aww:

• Like 1
Skrevet

Sendte mannen ut etter Hipp. Han kom hjem med 22 bokser :aww: Ante ikke hvor jeg skulle gjøre av alt sammen, vi har ikke verdens største kjøkken. Så nå har jeg bygget tårn :lol: Trenger ikke bekymre meg for at det blir tomt mens han er på sjøen da :)

• Like 8
Skrevet

Sendte mannen ut etter Hipp. Han kom hjem med 22 bokser :aww: Ante ikke hvor jeg skulle gjøre av alt sammen, vi har ikke verdens største kjøkken. Så nå har jeg bygget tårn :lol: Trenger ikke bekymre meg for at det blir tomt mens han er på sjøen da :)

:lol: 22 faktisk. Hvor lenge varer en boks?

Hurra! Vi har hatt en vellykket amming i kveld! Hun sov på sofaen og jeg fant ut jeg skulle pumpe, men kom ikke skikkelig i gang før lillemor våknet - hektet henne på og vips der hang hun - på begge brystene. :ahappy:

• Like 5
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...