Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

@ - jeg er helt enig i at tips og råd fra alle kanter fort blir overflødig. Jeg linket kun for jeg "kom til å tenke på" Marie når jeg så det, og jeg er iallefall sånn at hvis jeg ikke føler meg alene så er kjipe ting hakket enklere å takle enn om jeg føler meg alene :)

Det er major kudospoints til deg at du klarer å få tingene til å gå rundt, og jeg håper du ikke møter den berømte veggen hvis du jobber fulltid, har en hverdag med et barn og sjeldent sover ordentlig. Ikke fordi jeg vil deg vondt, men fordi jeg alltid har tenkt på menneskekroppen som et maskineri som krever skjønnhetssøvnen sin :P Jeg hadde aldri, aldri overlevd noe sånn, jeg krever så alt for mye søvn at det nesten er slitsomt. Men det må man jo og bare akseptere og lære seg å leve med, som med det meste i livet :)

Sånn apropo søvn og behov. Mitt nye arbeidssted har forsket fram følgende konklusjon nylig;

http://www.uu.se/forskning/forskningsnytt/artikel/?id=3121&area=10,16&typ=artikel&na=&lang=sv

"Vi fann att en natt med total brist på sömn följdes av förhöjda blodkoncentrationer av NSE och S-100B. Blodnivåer av dessa ämnen stiger vanligtvis efter en akut hjärnskada. Därmed indikerar våra resultat att en natts sömnbrist kan öka risken för förlust av nervceller. En alternativ förklaring för våra fynd kan vara att sömnbrist försämrar blodhjärnbarriärens funktion, förklarar sömnforskaren Christian Benedict, vid Institutionen för neurovetenskap, Uppsala universitet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ofte har tenkt at den som oppfant søvnberøvelse som torturmetode må ha vært en småbarnsmor.

Hadde jeg ikke lagt meg likt som A ca 2 ganger i uka - uansett hvordan huset ser ut - hadde det ikke gått.

Å bli frarøvet søvn var en av de tingene som gjorde at jeg ikke ønsket å bli mor (jeg hadde heldigvis ingen illusjoner om det sovende søte barnet, selv om ingenting kunne forberedt meg på SÅ lite søvn) og A sitt søvnmønster er en av hovedgrunnene til at flere barn er uaktuelt. Jeg har et stort søvnbehov fra naturens side , stikk motsatt av guttungen.

Men det fungerer, JEG fungerer, fordi jeg aksepterer situasjonen og ikke sammenligner meg med andre. Jeg kommer aldri til å bake cup cakes etter han har lagt seg, eller begynne å følge med på en tv serie før han er eldre.

Kjærestetid skjer ikke hver kveld for å si det sånn og jeg planlegger ingenting etter kl 19:30 i tilfelle jeg sovner likt som A.

Sånn er livet mitt som småbarnsmor og det er helt greit. Det plager nesten andre mer enn meg og sambo ( og pappaen, han har også resignert )

Per dags dato jobber fullt og har min egen stilling (med mye ansvar) i tillegg til vikarierende lederstilling for en avdeling med 15 ansatte.

Hadde jeg begynt å forvente at A sov 10-12 timer sammenhengende hver natt hadde jeg blitt gal og møtt veggen ja.

Men jeg forventer at han våkner senest 05 og har minst 2 oppvåkninger hver natt, alt annet er en bonus .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne har jeg forkasta hele øretermometeret. Fikk ikke til normal måling på meg selv engang, sammenlignet med måling i munn. Eneste er at det må da være feil at det skal være 38,5 i munnhulen for å regnes som feber, regner med det skal være 37,5.

Så lenge hun godtar det så blir det måling i endetarmen, da vet jeg at temperaturen stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og sier det igjen : det eneste som har hjulpet meg med barn og søvn problematikken ( og tro meg, vi har slitt mer enn de fleste, A har ALDRI sovi mer enn 12 timer per døgn og vi var våkne hver 2 time i 9 mnd. Hele natten. ) er å ikke pese med det.

Samme løsningen er den som har funket best med en ekstremt kresen gutt i matveien. Gjett hvor mye han spiste på skolen når rektor, lærer og helsesøster satt rundt han og prøvde å 'motivere'? :aww:

Denne forklarte forresten en god del om gutten min: http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article846257.ece

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes artikkelen Kanger likna til var en av de bedre. Den viste jo til at man kunne tilpasse seg barnets sovebhov så lenge en selv ikke gikk under i prosessen. :)

Så bra at du kan gi **** i hvordan huset ser ut noen dager og legge deg sammen poden. Prioritering er tingen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes artikkelen Kanger likna til var en av de bedre. Den viste jo til at man kunne tilpasse seg barnets sovebhov så lenge en selv ikke gikk under i prosessen. :)

Så bra at du kan gi **** i hvordan huset ser ut noen dager og legge deg sammen poden. Prioritering er tingen :D

Joda, den var av de bedre, men samtidig så synes jeg ofte at noe som faktisk er helt normalt problematiseres , noe som jeg tror ofte gjør vondt verre for foreldrene.

For de aller aller fleste løser det av seg selv før ungen er rundt året og man må ut i jobb liksom. Jeg tror forventningen om hvordan det skal være kan gjøre at det blir og oppleves mye mer slitsomt enn det ellers kunne gjort.

Og omgivelsene - ikke minst. "er han snill, sover han lenge? " Gaaah! Nei, han er en slem liten gutt som sover altfor lite ! *himle*

Og alle forslagene. Har dere prøvd å kutte ut soving på dagen, ha han lengre oppe etc etc. Jupp, alt er prøvd, alt gjorde det verre. Heldigvis var helsesøster oppegående og sa at sånn var det bare noen ganger. Jeg skulle ønske flere sa det. Jeg skulle ønske det sto en artikkel en gang som omtalte hva man kan gjøre for å få nok søvn ( og overleve) som småbarnsforeldre uten at hovedfokuset var på å prøve å endre barnet sitt søvnmønster, for det er faktisk individuelt.

Husarbeidet er langt ned på prilisten min når det røyner på , men den tingen er vi faktisk to om :lol:

Ask, jobb og min egen mentale helse er bare mitt ansvar. Så sambo har ingen illusjoner om at han har fått seg hushjelp.. Han er vel uansett livredd for at jeg skal spørre han om han kan stå opp med A en dag :lol:

Det er INGEN som vil stå opp med A. Selv ikke besteforeldre. .

@Malinka : det må være veldig slitsomt å være høysensitiv i dagens samfunn! Godt du er oppmerksom på det og aksepterer det.

Forsøket på å forklare hva samisk var endte i konklusjonen om at Julenissen er same... prøver igjen en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Lars har snakket om det der med søvn. Jeg har et stort søvnbehov og hadde gått på veggen veldig veldig fort, så om neste baby ikke sover, så tar han ut all permisjon (jeg er jo hjemme.) han tar uansett ut ferie de ukene som er forbeholdt meg (siden han jobber som han gjør.) Han fungerer myyye bedre uten søvn, og har mer tålmodighet :aww::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Lars har snakket om det der med søvn. Jeg har et stort søvnbehov og hadde gått på veggen veldig veldig fort, så om neste baby ikke sover, så tar han ut all permisjon (jeg er jo hjemme.) han tar uansett ut ferie de ukene som er forbeholdt meg (siden han jobber som han gjør.) Han fungerer myyye bedre uten søvn, og har mer tålmodighet :aww::lol:

Jeg ser for meg en baby som ikke sovner før ved 03-04 tiden og A som våkner 04-05 jeg, og da slår eggstokkene automatisk knute på seg :lol:

A er ikke problematisk å legge ( synes jeg, andre synes sikkert det hadde vært problematisk at han noen ganger bruker rundt 1 time på å sovne, men så lenge det ikke blir flere timer hver kveld er det kosestund for oss) , men hadde jeg hatt et b-menneske og a+ - menneske samtidig hadde jeg rablet totalt.

Det hadde bare ikke gått :lol:

Og det hadde jeg jo garantert fått hadde jeg fått en til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det blir en litt skrudd fokus og rosa bobler.

Jeg forventer unntakstilstand og regner med det blir verre enn jeg tror(selv om jeg har bestilt sovebaby :P ) så får jeg glede meg over positive overraskelser etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg en baby som ikke sovner før ved 03-04 tiden og A som våkner 04-05 jeg, og da slår eggstokkene automatisk knute på seg :lol:

Åh herregud, Ask og Ida som søsken hadde blitt katastrofe :lol:

Snørrungen min sliter med å sove, hun er snørrete *sukk* Pøser på med saltvann, men det vil jo ingen ende ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud, Ask og Ida som søsken hadde blitt katastrofe :lol:

Snørrungen min sliter med å sove, hun er snørrete *sukk* Pøser på med saltvann, men det vil jo ingen ende ta...

Det hadde blitt INGENTING søvn det! :lol:

Snørr her også, men definitivt barnehage i morgen så lenge han er feberfri. Det har han vært sånn ca siden kl 10.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevognjungel...

Jeg har sett litt på denne vognen, og liker det jeg ser uten at jeg har noe som helst peiling. Hjulene er hovedårsaken til at jeg vurderer denne, de er store lufthjul, med roterbare forhjul. Da får jeg kanskje en vogn som både funker på dårlige skogveier og kjøpsentre o.l.?

Skal vistnok være enkel å slå sammen, og sportsvogndel følger med. Tester har gitt den god karakter, og sier den er stabil og sånn.

Noen som kjenner til denne og kan gi litt hand-on erfaring? :D

Kronan Duo/S

1203_270743652c-medium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevognjungel...

Jeg har sett litt på denne vognen, og liker det jeg ser uten at jeg har noe som helst peiling. Hjulene er hovedårsaken til at jeg vurderer denne, de er store lufthjul, med roterbare forhjul. Da får jeg kanskje en vogn som både funker på dårlige skogveier og kjøpsentre o.l.?

Skal vistnok være enkel å slå sammen, og sportsvogndel følger med. Tester har gitt den god karakter, og sier den er stabil og sånn.

Noen som kjenner til denne og kan gi litt hand-on erfaring? :D

Kronan Duo/S

1203_270743652c-medium.jpg

Roterbare hjul funker stort sett dårlig på alt annet enn flate fine rette veier, grusveier går fint, borsten syns jeg er pes. Kan hende det hjelper at det er lufthjul. Dog er de geniale på kjøpesenter og butikker og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har sovet i underkant av 8 timer det siste døgnet. Hvem var det som sa at babyer sover mye? :huh: Hun pleier heldigvis å hvertfall ha en time til.

Og neida, hun sover ikke nå heller, lys våken, ligger og spreller på gulvet. Øya mine går i kryss og jeg skjønner ikke hvordan hun kan være så våken som hun er, null problem - hilsen Ida. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A vekket meg 04:20 og insisterte på at han hadde vært våken i mange timer ( feil, jeg var våkn litt før, da snorket han) , så nå måtte vi stå opp. Satte på litt klassisk musikk og tvang han ned i senga igjen og etter en stund med musikklytting sovnet han igjen og sov til 06 :D

Musikk er så bra triks på han, han klarer ikke la være å lytte og så sovner han. Noen ganger.

Han har vært ekstremt opptatt av musikk siden han var et magetroll, jeg måtte sove med ipod under dyna.

Heldigvis går det ann å sette på annet enn Fernando nå. Fra han var 6 uker ( på dagen) til han var over året måtte han høre Fernando HVER gang han skulle sove, vi skulle kjøre bil etc..

Han kjøpte seg Minnie Mus lekemikro for julegavepengene sine, den må man også ha i senga for å få sove. ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roterbare hjul funker stort sett dårlig på alt annet enn flate fine rette veier, grusveier går fint, borsten syns jeg er pes. Kan hende det hjelper at det er lufthjul. Dog er de geniale på kjøpesenter og butikker og sånt.

Selv når man låser hjulene? De kan jo låses, og når de er så store som disse er, håpet jeg litt det kanskje duger fordetom. Hmmm...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når man låser hjulene? De kan jo låses, og når de er så store som disse er, håpet jeg litt det kanskje duger fordetom. Hmmm...

Jeg har ikke lufthjul på min med slike hjul, så kan hende det hjelper. Men er store hjul på min og, og jeg syns den er fin på asfalt og fine grusveier, men gå litt offroad med den funker dårlig. Kommer det noen få cm slaps/snø så blir hjula bare irriterende, selv om de er låst. Men det er nok mye smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lufthjul på min med slike hjul, så kan hende det hjelper. Men er store hjul på min og, og jeg syns den er fin på asfalt og fine grusveier, men gå litt offroad med den funker dårlig. Kommer det noen få cm slaps/snø så blir hjula bare irriterende, selv om de er låst. Men det er nok mye smak og behag.

Greit å vite. Takk :)

Får ta en vurderingssak. Tror nok vi kommer til å bruke vogna mye mer på asfalt, kjøpsentre etc enn offroad. Offroad har vi jo alltids bæreseler av ulike typer. Vi satser nok bare på én vogn i utgangspunktet, ikke flere til ulikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite. Takk :)

Får ta en vurderingssak. Tror nok vi kommer til å bruke vogna mye mer på asfalt, kjøpsentre etc enn offroad. Offroad har vi jo alltids bæreseler av ulike typer. Vi satser nok bare på én vogn i utgangspunktet, ikke flere til ulikt bruk.

Si fra hva dere ender opp med

Jeg har ikke startet å se på vogner enda, men snart .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...