Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jeg ville egentlig bare se dette fra en litt annen vinkel, slik at flere erfaringer ble belyst :) Jeg hadde heller ikke orket å burne rundt på trehjulssykkel med 38,5, slik min lille prinsesse gjorde. Jeg tolket det slik at etter dager med 40 og der om kring, var 38, 5 ikke no :) Hun fikk jo antibiotika intravenøst rett som det var fra 10 måneders alderen, så paracet var aldri et tema.

@ : Men sender dere virkelig barna i barnehagen med temperatur oppunder 38?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, 38+ er jo feber uansett om det er barn eller voksne. Man trenger vel ikke gi febernedsettende dersom allmenntilstanden ikke er dårlig. Er allmenntilstanden dårlig så gir man det selvsagt, men jeg følger i hvert fall ingen grense mtp temp for når jeg gir det til E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig bare se dette fra en litt annen vinkel, slik at flere erfaringer ble belyst :) Jeg hadde heller ikke orket å burne rundt på trehjulssykkel med 38,5, slik min lille prinsesse gjorde. Jeg tolket det slik at etter dager med 40 og der om kring, var 38, 5 ikke no :) Hun fikk jo antibiotika intravenøst rett som det var fra 10 måneders alderen, så paracet var aldri et tema.

@ : Men sender dere virkelig barna i barnehagen med temperatur oppunder 38?

Nei, jeg sender ikke A i barnehagen hvis han er syk. Oppunder 38 kan jeg godt ha sendt han i barnehagen med uten å vite det, jeg tar ikke rutinemessig tempen av han hver morgen hvis han virker frisk. Men 38 er da man sender barna hjem fra barnehagen uansett allmenntilstand. Da har barnet per definisjon feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Loke : Hm, de må vel også måle tempen for å se hvor høy feber barnet har, så da er det vel allmentilstanden som er utgangspunktet for dem også, men nå skal jeg slutte, altså :D

Et barn kan ha en dårlig dag uten å være syk. Vi tok tempen når barnet virket mer sutrete og klengete enn vanlig. Hadde de ikke feber og virket ok ellers så vi det ann. Stort sett kviknet ungen til og var seg selv igjen etter kort tid. Man ringer ikke foreldrene bare pga dårlig humør eller dårlig dag.

Edit: jeg har forøvrig oppdaget at et barn har hatt feber uten nedsatt allmenntilstand flere ganger. Øynene og varmestrålingen + kalde hender var et mye tydeligere symptom enn allmenntilstand noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi over på noe litt annet, men jeg syns det er vanskelig å vite når våre elever ikke bør være på skolen. De kan jo ikke si fra at de er syke, så vi er aldeles avhengige av å tolke allmentilstand og atferdsendringer. Feber og oppkast taler for seg selv, men hva med et barn som ikke har sovet om natten og sutrer seg gjennom dagen? Hvis man ikke er syk, men likevel ikke har det bra eller kan følge dagens opplegg, skal man da på skolen eller i barnehagen? Vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg komme å stjele maten dems, det er jo godt!

I know! Så jeg tok resten :aww:

Men hva gjør man når de ikke liker noe egentlig? De vil kun ha grøt. Alt av frukt vi har prøvd, har vært gysninger og brekninger. Fortsette å gi og kanskje de liker det etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know! Så jeg tok resten :aww:

Men hva gjør man når de ikke liker noe egentlig? De vil kun ha grøt. Alt av frukt vi har prøvd, har vært gysninger og brekninger. Fortsette å gi og kanskje de liker det etterhvert?

Har du prøvd å gi dem frukt i nett som de kan holde selv? Det var iallefall veldig stas hos min. Ellers er hun veldig fornøys om hun får spise selv med fingrene, selv om konsistensen er beregnet for skje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer de jevnlig? Kanskje du skal reise på en sjekk bare for å konstantere at noe ikke er på gang? Jeg hadde kynnere med ganske jevne mellomrom på og av (varte i 1-3 timer hver gang) i to uker. Ble sterkere og sterkere. Etter to uker kom vesla. Men nå kom hun bare noen dager før termin altså. Men plagsomme kynnere skal man alltid ta alvorlig fikk jeg beskjed on.

Sikkert ingenting, men jeg ville fått tatt en sjekk. Når skal du til JM igjen? Hos meg begynte det med mye murringer, ikke kynnere da, i uke 32 tror jeg, og da fikk jeg streng beskjed om å roe betraktelig ned.

De kommer ikke regelmessig, men ofte i perioder på en måte. Av og på i noen timer, stort sett på kvelden. Uavhengig om jeg er i bevegelse eller ikke. Varer alt fra sekunder (10-15-ish) til flere minutter av gangen. Vanligst er nok 30-60 sekunder tror jeg (uten å ha målt). Kan komme kjapt etter hverandre eller med timer i mellom. De er ikke smertefulle, men varierende hvor godt de kjennes. Noen kjennes veldig godt, andre ikke i det hele tatt.

Jeg skal på ul på mandag, så kan nevne det da. Neste ordinære time er 21.jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gi dem frukt i nett som de kan holde selv? Det var iallefall veldig stas hos min. Ellers er hun veldig fornøys om hun får spise selv med fingrene, selv om konsistensen er beregnet for skje :P

Har ikke prøvd nett, men det kan jeg gjøre! :) Å la dem spise andre ting med hendene nå blir litt vanskelig, siden de ikke sitter ennå.

De skal ha like mye mme uansett hvor mye grøt de får. Det er normalt? Våkner fortsatt og er sultne to ganger hver om nettene. Bare én som våkner av gangen, så da vekker jeg den andre. Kan ikke drive å stå opp fire ganger hver natt. "Bare gi dem mer grøt om kvelden, så sover de hele natta! " sier folk. Nei, de gjør ikke det :aww: Jeg dytter inn så mye grøt det er plass til, og likevel skal de ha mye mat om natta. De spiser ENORMT mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkeslett for sammentrekkninger den siste drøye timen:

1739

1805

1815

1828

1838

1848

Vært på jobb hele dagen, men ikke noen verken fysisk eller psykisk slitsom jobb, så føler meg ikke sliten-sliten. Men nå har de kommet hvert tiende minutt noen ganger. Æææ! Men de er jo ikke veldig kraftige da.

edit: 1858 og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd nett, men det kan jeg gjøre! :) Å la dem spise andre ting med hendene nå blir litt vanskelig, siden de ikke sitter ennå.

De skal ha like mye mme uansett hvor mye grøt de får. Det er normalt? Våkner fortsatt og er sultne to ganger hver om nettene. Bare én som våkner av gangen, så da vekker jeg den andre. Kan ikke drive å stå opp fire ganger hver natt. "Bare gi dem mer grøt om kvelden, så sover de hele natta! " sier folk. Nei, de gjør ikke det :aww: Jeg dytter inn så mye grøt det er plass til, og likevel skal de ha mye mat om natta. De spiser ENORMT mye!

Ja største tullet jeg har fått høre og! Grøt hjelper ikke en dritt på å få sove eller å sove lengre!

Du kan legge dem på gulvet så kan de grise der :P Isabel sitter heller ikke enda, gleder meg til hun gjør det og kan ha bord foran stolen sin sånn at hun kan plukke mat selv. Nå sitter hun i babye setet til tripptrappstolen og vi gir henne små biter hun kan spise på selv. Kokt gulerot, en brokkolikvast osv. Før nektt hun å spise de mørkegrønne blomstene på toppen, men etter at hun får holde hele kvasten selv, så spiser hun alt! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkeslett for sammentrekkninger den siste drøye timen:

1739

1805

1815

1828

1838

1848

Vært på jobb hele dagen, men ikke noen verken fysisk eller psykisk slitsom jobb, så føler meg ikke sliten-sliten. Men nå har de kommet hvert tiende minutt noen ganger. Æææ! Men de er jo ikke veldig kraftige da.

edit: 1858 og...

Jeg hadde faktisk reist på sjekk, jeg. Bare for å få bekreftet at det ikke er noe på gang :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ring Puttiva!

Vi har lånt "sove uten gråt" på biblioteket og laget soveplan, starting today...

Står forresten at 50 % av alle barn under 2 år våkner flere ganger, så litt dumt at det mases om at de skal kunne sove hele natta fra 6 mnd når det kanskje heller er unntaket enn regelen.

God bedring til Ida! Er flytende paracet dumt? Vi kjøpte det vi og haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med føden. Skal bare ta det med ro, men ringe igjen hvis det enten tar seg opp, blir smertefulle trekkninger, eller om det kommer blod eller væske. Puh - hadde veldig lite lyst til å reise ut av huset i dag.

Kvelden har sålangt blitt brukt til å ligge på sofaen - det skal jeg lett kunne fortsette med :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første ord var "ys" :ahappy:

Det var også et av L sine første ord:) Ys, ys:) hun er fortsatt veldig opptatt av lys:) (juletreet er fantastisk!) Øyelegen sa at barn som er langsynte (som L) ofte var veldig opptatt av lys. Hun forklarte det med noe sånt som at det så man godt/det så likt ut/ der er tydelig uansett, selv om de ser litt dårlig...

Er jo ikke H sitt første ord, men hun skjønner åpenbart mer og mer av dette med å kunne formidle til oss og at det hun sier er "riktig", så lager hun laaange setninger og prater i evigheter om den ene tingen hun har ord på. Hun er ganske søt da altså :ahappy: For eksempel lys, eller melk, eller en av bikjene, etc. Men sånn ellers synes jeg det går sakte på språk-fronten her altså. Gleder meg til å kunne prate med henne på ordentlig!

Tuva sliter med utviklingssprang og tenner om dagen. Vi har gitt paracet innimellom nå, hun har det rett og slett vondt stakkar. Sovner i tolv-ett tiden på natten, våkner hylgrinende, men begynner heldigvis å finne roen selv innimellom bare hun har en mammaarm å krype inntil :wub: Blir ikke slutt på nattamming og å sove i samme seng her med det første.

Vi har også gitt paracet ved smertefulle tannfrembrudd, og jeg har null og niks skrupler med det. Tanna kommer ikke fortere av at ungen har vondt og ikke får sove. Vår nærmeste nabo er allmennlege, og synes det er noe stort tull at vi (les, folk generelt) skal være så forsiktige med paracetamol. Nei, man skal ikke bruke det mye over lang tid, men ved smerter er det ikke noe å lure på, ifølge ham.

Takk :) Med tanke på at jeg hoster og harker og har hatt to dager med feber og ungen omtrent bor inni meg, så var det nok fåfengt å håpe at hun slapp unna.

God bedring til Ida :flowers:

Kjedelig når de blir syke, men før eller siden skjer det jo. Og det er vanskelig å være rasjonell :lol: Vet ikke hvor mange ganger jeg hadde mamma på tråden første gangen H fikk feber, 3 måneder gammel.

@Puttiva høres ut som de kynnerne uroer deg, ta en telefon til føden og spør du :)

Edit: du hadde ringt ja. Brukte litt lang tid på dette innlegget jeg sjø :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ring Puttiva!

Vi har lånt "sove uten gråt" på biblioteket og laget soveplan, starting today...

Står forresten at 50 % av alle barn under 2 år våkner flere ganger, så litt dumt at det mases om at de skal kunne sove hele natta fra 6 mnd når det kanskje heller er unntaket enn regelen.

God bedring til Ida! Er flytende paracet dumt? Vi kjøpte det vi og haha!

Min søster og jeg sov aldri gjennom natten før vi var 3-4 i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know! Så jeg tok resten :aww:

Men hva gjør man når de ikke liker noe egentlig? De vil kun ha grøt. Alt av frukt vi har prøvd, har vært gysninger og brekninger. Fortsette å gi og kanskje de liker det etterhvert?

Har du testa å blande små mengder med nye smaker igrøten? går den ned da? Det var min plan om hun var kresen, men foreløpig spiser hun det hun får - har ikke testa så mye mer enn bare grøt da.

Ja ring Puttiva!

Vi har lånt "sove uten gråt" på biblioteket og laget soveplan, starting today...

Står forresten at 50 % av alle barn under 2 år våkner flere ganger, så litt dumt at det mases om at de skal kunne sove hele natta fra 6 mnd når det kanskje heller er unntaket enn regelen.

God bedring til Ida! Er flytende paracet dumt? Vi kjøpte det vi og haha!

Spennende med sovenplan! Håper det funker :)

I ene boka mi defineres "hele natten" som 5 timer sammenhengende,er det det som er den gjengse definisjonen?

Flytende var litt søl ja :lol: Målte opp halv dose og tok på skje - tror hun fikk inn en brøkdel, resten fikk hun nok i seg for der var vi litt smartere - les: Bonden. :aww: og tok litt og litt. Men stikkpille hadde nok vært veeeldig mye enklere med tanke på hvor mye hun faktisk fikk i seg :lol:

Febern gikk ikke ned mer enn til 38,6 - men hun spiser greit, er fremdeles utillpass, men sover endel... Æææh jeg er så usikker! Tenker hun får en ny dose paracet om en time, da er det 8 timer siden sist, og står de kan få tre ganger i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa å blande små mengder med nye smaker igrøten? går den ned da? Det var min plan om hun var kresen, men foreløpig spiser hun det hun får - har ikke testa så mye mer enn bare grøt da.

Spennende med sovenplan! Håper det funker :)

I ene boka mi defineres "hele natten" som 5 timer sammenhengende,er det det som er den gjengse definisjonen?

Flytende var litt søl ja :lol: Målte opp halv dose og tok på skje - tror hun fikk inn en brøkdel, resten fikk hun nok i seg for der var vi litt smartere - les: Bonden. :aww: og tok litt og litt. Men stikkpille hadde nok vært veeeldig mye enklere med tanke på hvor mye hun faktisk fikk i seg :lol:

Febern gikk ikke ned mer enn til 38,6 - men hun spiser greit, er fremdeles utillpass, men sover endel... Æææh jeg er så usikker! Tenker hun får en ny dose paracet om en time, da er det 8 timer siden sist, og står de kan få tre ganger i døgnet.

Fikk dere ikke med pipette eller sprøyte (uten spiss) til den flytende paracetamolen? Vi har aldri kjøpt flytende paracet, men har alltid fått det med til flytende ibux og antibiotika. Ikke noe søl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...