Gå til innhold
Hundesonen.no

– Ulven tok kameraten min


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Det varierer stort med hva slags type jakt du snakker om. Her hos oss har vi ikke salg av noe som helst, det er kun grunneiere og deres inviterte som har rett til å jakte. Det gjelder alle former for jakt.

Ok så kaller dere det inviterte da. Same shit, potato potato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ulvedebatt til side, bare som en hundeeier til en annen, hvordan kan du si det om noen som nettopp har mistet hunden sin? Selv når man gjør dumme ting, selv om man tar risikoer, selv om man tar valg s

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske

Posted Images

Guest Kåre Lise

Det svaret fortjener et LOL :rolleyes: - dagens usaklighet fra meg.

Det må du jo gjerne le av. Jeg er ganske sikker på at en oppskrift på å kontrollere naturen bedre enn den selv er av stor vitenskapelig interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så kaller dere det inviterte da. Same shit, potato potato.

Hva nøyaktig er problemet?

Det må du jo gjerne le av. Jeg er ganske sikker på at en oppskrift på å kontrollere naturen bedre enn den selv er av stor vitenskapelig interesse.

Siden elgen her ikke har naturlige fiender ville bestanden blitt såpass stor at det ville gått utover helsen til elgene. For mange dyr ifht mat = underernæring og unødvendig lidelse i forhold til å tusle rundt i skogen og plutselig være død av et skudd. For mange dyr i nærheten av vei = flere påkjørsler og lidelse for både mennesker og dyr. For mange dyr i et område = territorialt stress. Og DET er vitenskapelig bevist - basic økologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sku gjerne gjort det jeg, det er bare ikke akspetert av etablissementet.

Du har en ganske naiv og romantisk oppfatning av hva "det naturlige" er, Snusken. Det må være veldig enkelt å ha et sånt syn på livet, særlig når man faktisk ikke trenger å leve sånn, der neste feilslåtte jakt kan bety død. Det er lett å si at man ønsker å leve sånn, når eneste jakta man er på, er i frysedisken på Rema1000.

Ganske typisk for sånne diskusjoner er også denne nedlatende holdninga til folk som driver med primærnæring. Vi burde kanskje være glad for at noen gidder det, sånn at det er noe å jakte på i frysedisken på Rema1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva nøyaktig er problemet?

Siden elgen her ikke har naturlige fiender ville bestanden blitt såpass stor at det ville gått utover helsen til elgene. For mange dyr ifht mat = underernæring og unødvendig lidelse i forhold til å tusle rundt i skogen og plutselig være død av et skudd. For mange dyr i nærheten av vei = flere påkjørsler og lidelse for både mennesker og dyr. For mange dyr i et område = territorialt stress. Og DET er vitenskapelig bevist - basic økologi.

Problemet her er jo mangelen av rovdyr ( naturlige fiender ) som er ett resultat av menneskelig aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo mangelen av rovdyr ( naturlige fiender ) som er ett resultat av menneskelig aktivitet.

Folk må da inderlig få lov til å bo andre steder enn i tjukkeste byen. Sånn f.eks om du har lyst på biff en fredagskveld må jo noen ha bodd på landet og produsert. Eller melk til frokosten. Eller pinnekjøtt til jul (eller når i svartens folk spiser det). Og dyrene skal jo helst ha så mye plass å gå på som mulig. Med mindre du og hundene dine er veganere kan jeg ikke helt ta deg seriøst med det argumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor ulver herjer vilt i en sauebesetning og åpenbart dreper for moro skyld, når de i følge enkelte her åpenbart bare tar ut syke og svake individer til eget konsum... :aww:.

Men likevel er det jo veldig få sauer som blir tatt av ulv, i forhold til hvor mange sauer som dør av andre årsaker (enten det er biler, sykdom, andre rovdyr, osv).

Alt blir så fryktelig blåst ut av proporsjoner. Det er veldig få (jakt)hunder som blir tatt av ulv, så er det egentlig et reelt problem? Det er større sjans for at hunden skal bli påkjørt liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da inderlig få lov til å bo andre steder enn i tjukkeste byen. Sånn f.eks om du har lyst på biff en fredagskveld må jo noen ha bodd på landet og produsert. Eller melk til frokosten. Eller pinnekjøtt til jul (eller når i svartens folk spiser det). Og dyrene skal jo helst ha så mye plass å gå på som mulig. Med mindre du og hundene dine er veganere kan jeg ikke helt ta deg seriøst med det argumentet.

Det blir kastet så mye kjøtt at det er vel ikke noe reellt problem? Fra dyr som har nok plass og spiser relativt økologisk. Men for guds skyld,må ikke spise dyr som har navn? Vi bruker ikke akkurat de ressursene vi har tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel er det jo veldig få sauer som blir tatt av ulv, i forhold til hvor mange sauer som dør av andre årsaker (enten det er biler, sykdom, andre rovdyr, osv).

Alt blir så fryktelig blåst ut av proporsjoner. Det er veldig få (jakt)hunder som blir tatt av ulv, så er det egentlig et reelt problem? Det er større sjans for at hunden skal bli påkjørt liksom.

Det er større sjanse for at den blir skutt og drept av jegere. Faktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kastet så mye kjøtt at det er vel ikke noe reellt problem? Fra dyr som har nok plass og spiser relativt økologisk. Men for guds skyld,må ikke spise dyr som har navn? Vi bruker ikke akkurat de ressursene vi har tilgjengelig?

Det der skjønte jeg ikke helt. Mulig jeg er trøtt og fjern, men.

Jeg svarte på kommentaren med "menneskelig aktivitet", altså det er ikke til å unngå byer eller landbruk i et land, folk må jo bo et sted. Og landbruk tar litt plass. For at folk skal få biff på tallerkenen og melk i glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel er det jo veldig få sauer som blir tatt av ulv, i forhold til hvor mange sauer som dør av andre årsaker (enten det er biler, sykdom, andre rovdyr, osv).

Alt blir så fryktelig blåst ut av proporsjoner. Det er veldig få (jakt)hunder som blir tatt av ulv, så er det egentlig et reelt problem? Det er større sjans for at hunden skal bli påkjørt liksom.

Får (For ;) ) ikke å snakke om flåtten.... Sjodogg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjønte jeg ikke helt. Mulig jeg er trøtt og fjern, men.

Jeg svarte på kommentaren med "menneskelig aktivitet", altså det er ikke til å unngå byer eller landbruk i et land, folk må jo bo et sted. Og landbruk tar litt plass. For at folk skal få biff på tallerkenen og melk i glasset.

Jeg som var trøtt og misforstod deg,sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det der skjønte jeg ikke helt. Mulig jeg er trøtt og fjern, men.

Jeg svarte på kommentaren med "menneskelig aktivitet", altså det er ikke til å unngå byer eller landbruk i et land, folk må jo bo et sted. Og landbruk tar litt plass. For at folk skal få biff på tallerkenen og melk i glasset.

Vanskelig å ikke bli flåsete igjen her nå. Det er da ingen motsetninger her vi bor i "lille" Norge med lav populasjon pr. areal. Vi har ett totalt folketall på størrelse med en middels stor by på verdensbasis. Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å ikke bli flåsete igjen her nå. Det er da ingen motsetninger her vi bor i "lille" Norge med lav populasjon pr. areal. Vi har ett totalt folketall på størrelse med en middels stor by på verdensbasis. Hva er problemet?

Spiser du kjøtt? Poteter? Melk? Egg? Alt dette krever sin plass og sine folk som produserer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du kjøtt? Poteter? Melk? Egg? Alt dette krever sin plass og sine folk som produserer det.

Enn så lenge et bærekraftig og tradisjonsrikt kulturlandskap vedlikeholdes ser jeg ikke hvordan dette er i KLINSJ med naturen. Et landbruk som er i harmoni med naturen, er ikke det samme som å utrydde alle rovdyra i et land i så stor grad at byttedyrene går i ubalanse - og hele økosystemet slingrer så mye at mennesker må inn for å holde systemet i ro. Sistnevnte er mennesklig inngripen som har skapt FEIL i naturens økosystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Spiser du kjøtt? Poteter? Melk? Egg? Alt dette krever sin plass og sine folk som produserer det.

Jada det gjør jeg og er fullstendig klar over det. Se, jeg er en ganske opplyst herremann. Imponert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeldig ot, men liten funfact

Vanskelig å ikke bli flåsete igjen her nå. Det er da ingen motsetninger her vi bor i "lille" Norge med lav populasjon pr. areal. Vi har ett totalt folketall på størrelse med en middels stor by på verdensbasis. Hva er problemet?

Det bor mindre folk i norge enn antall mennesker på togstasjonen i morgenrushet kl 8 i Tokyo. Det er litt sykt!


Ellers har jeg lite å bidra med i diskusjonen annet enn at jeg er i slekt med jegere og syns alskensk viltkjøtt smaker utrolig godt! Heller viltkjøtt fra et dyr som har levd fritt til dagen det blir skutt enn et annet som har bodd i bås store deler av livet!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. rovdyr som herjer i saueflokker<.<rovdyr er "programmert" til å ta ut de svakeste dyrene, ja. Når f.eks. en ulv ser en saueflokk, ser den bare en drøss med svake, hjelpeløse individer. Hvit, norsk sau er totalt hjernedød, helt ute av stand til å forsvare seg, og burde aldri bli sluppet ut i fjell og skog på sjølstyr. Ca 100000 av disse hjelpeløse ulldottene kreperer hvert år av helt andre årsaker enn rovdyr. Ingen - absolutt ingen - gjør noe nummer ut av det...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. rovdyr som herjer i saueflokker<.<rovdyr er "programmert" til å ta ut de svakeste dyrene, ja. Når f.eks. en ulv ser en saueflokk, ser den bare en drøss med svake, hjelpeløse individer. Hvit, norsk sau er totalt hjernedød, helt ute av stand til å forsvare seg, og burde aldri bli sluppet ut i fjell og skog på sjølstyr. Ca 100000 av disse hjelpeløse ulldottene kreperer hvert år av helt andre årsaker enn rovdyr. Ingen - absolutt ingen - gjør noe nummer ut av det...

Helt hjelpesløse og hjernedøde kan de ikke være, av de 106 lam og 70 sau vi slapp ut i sommer kom alle hjem igjen. Bortsett fra to kopplam som døde hjemme på beite. I et område uten rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt hjelpesløse og hjernedøde kan de ikke være, av de 106 lam og 70 sau vi slapp ut i sommer kom alle hjem igjen. Bortsett fra to kopplam som døde hjemme på beite. I et område uten rovdyr.

I rovdyrfrie nord-norge mister vi totalt 20-30 sau og lam hvert år, alle de som driver med sau i "dalen vår". Vil anslå det er rundt 150-200 sau og lam som slippes. Bratte og sleipe fjellsider, samt et landskap med mye stein på stiene gjør at mange mistes til brekte bein. Ser årlig små lam med forbein som dingler, da må man bare ta opp telefon og sende noen etter det for human avlivning.

Andre lam går fra sin mor og blir tatt av reven (sånn sett har vi jo rovdyr).

Noen av de eter faktisk i seg bygningsmateriale og dauer av det.

Så jo, de er skikkelig teite.

Kyrne i dalen er og rimelig teite, de virker å ha en fetisj for å stikke huet inn i dekk, lastestropper og tau. God knows why, og de vil jo virkelig ikke bli hjulpet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken: Ikke fordi det har noe å si, men fordi jeg er lei av at du snur alt jeg sier til å bli negativt, virke løgnaktig eller hyklersk: De inviterte på våre lag er i all hovedsak også innbyggere i samme å bygd som ikke har rett til å jakte (er ikke grunneiere) men som trives med jakt som hobby og ønsker å være med. De kjenner områdene her like godt som grunneierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken: Ikke fordi det har noe å si, men fordi jeg er lei av at du snur alt jeg sier til å bli negativt, virke løgnaktig eller hyklersk: De inviterte på våre lag er i all hovedsak også innbyggere i samme å bygd som ikke har rett til å jakte (er ikke grunneiere) men som trives med jakt som hobby og ønsker å være med. De kjenner områdene her like godt som grunneierne.

Ingen grunn til å ta alt så personlig. Jeg bare poengterer at alt ikke nødvendgvis er sånn alle steder og at jaktturisme er big business mange steder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang rovdyr (spesielt da ulv) som herjer i saueflokker. Såvidt jeg mener å huske er dette et instinkt som sitter fra tiden for store flokkvandringer, når flokker med reinsdyr, bison, urokser osv vandret i tusentalls. Da slaktet ulven ned det den fikk tak i. Når den da ser en flokk med sauer, så slår dette iblant inn.

Og hvit sau ER ganske dumme. Jeg har hørt om flere tilfeller der søyer har stått og sett på andre sauer har blitt drept, i stedet for å rømme. I tillegg til at de ikke eier kondis om våren når de slippes ut fra små binger.

Spælsau, på utegang, er fint. Sjefen på forrige jobben hadde hvit sau når han begynte med sau, fikk gammalnorsk (farget) spælsau og da noen blandinger. Han og fruen SÅ en liten flokk av sauene bli jaget av hund rett etter slipp om våren, når de ikke har den beste kondisen, selv om disse gikk på utegang. De hvite sauene ble sprengt, blandingene og spælsauene klarte å løpe unna, selv om spælsauene helt klart var sprekest. Det har definitivt med avl å gjøre. Spælsauen har ikke vært avlet for å få mest mulig kjøtt og ull på kortest mulig tid.

Selv om disse også blir tatt av rovdyr når de hvite sauene forsvinner. (Fakta fra spælsauebonde på Hadeland som begynte å miste sau på beite når de andre med samme beiteområde sluttet med sau..)

Så ja, det er nok ganske sikkert at gaupe, rev, jerv, bjørn og ulv ser på hvit sau som et enkelt bytte. Iallefall i mitt hode.

Likevel. Å miste en jakthund til ulv, eller å miste en jakthund til elg... Å miste en hund generelt. Er vondt. Men jeg tror ikke jeg hadde gått til media med noen av delene, jeg.

Selvsagt, om det var en gal elg i området som stalket folk og hund på tur og angrep, sånn som enkelte elger gjør, så hadde jeg nok varslet viltnemnda. Samme om det var en uredd, truende ulv som fulgte folk på mye trafikkert tursti f.eks. Jeg hadde vel heller ikke gått mye tur der før man evt visste at det var trygt igjen.

Men hadde jeg vært langt uti skogen og hunden min løp løs (de har ganske liten radius, eldste tispa mi kan jeg omtrent alltid se uansett hvor vi går, ungtispa har litt større radius og hannhunden tar seg en liten sving iblant, men kommer når jeg roper), og jeg mistet hund der, til f.eks en elg, så hadde jeg vært fortvilet. Selvfølgelig. Og det hadde vært kun min feil. Selvfølgelig. Om avisen hadde spurt hva som skjedde, så hadde jeg sikkert fortalt dem det. Jeg hadde ikke krevd alle elger fjernet fra skogen likevel.

Og samme med ulv. Hadde jeg mistet en eller flere til en ulv, som jeg ikke trodde ville ta hundene mine når de var så nære meg, og i flokk, så hadde jeg blitt fortvilet. Det hadde kun vært min feil, som slapp hundene mine. Men jeg hadde ikke krevd alle ulver fjernet fra norsk natur.

Samtidig, så hadde jeg nok aldri sluppet hundene mine i område der jeg visste det var ulv. Til det er jeg for forsiktig. Om jeg drev med jakt med hund, så hadde jeg nok prøvd å fått kjøpt meg inn på en kvote i et ulvefritt område. Og heller eventuelt jaktet med bandhund (hvis jeg drev med elgjakt såklart) i "mitt" område. For jeg hadde ikke tatt sjansen på det, når jeg hadde visst det var ulv der. Selvsagt kunne jeg mistet hund til ulv uansett. Man vet jo ikke alltid om streifulv eller en som tar en svipp over fra nabofylket. Og det hadde vært tragisk for meg og hunden såklart. Selv om det fortsatt var min feil.

Edit: og når man mister hund, og/eller sau som går utenfor husveggen, om det er til gaupe, ulv eller noe annet, så mener jeg man må ta grep. Vilt som blir for trygge på mennesker er ikke noe morsomt. Det gjelder elg også, forsåvidt. Kjenner ei i Sverige som ikke fikk lufta bikkjene sine i fjor vinter for det var en illsint elg utenfor husveggene.. Hva gjør man da? Hva hadde man gjort hvis det var en ulv?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fins ikke ulv i "min" skog, medn her er godt med elg. Jeg er såpass redd for ¨å treffe på ku med kalv, at jeg er forsiktig i sommerhalvåret, og tar ingen sjanser med hundene. Men skulle uhellet være ute og en av hundene måtte bøte med livet? Det hadde selvsagt vært helt forferdelig, men jeg hadde aldri løpt til media, og hadde aldri forlangt noe så tåpelig som at elgen skulle avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men dette gidder jeg ikke å diskuter engang.

Du sier det ikke er jegerene som bestemmer hvilke dyr de skal skyte - med mindre forvaltere / oppsynsmenn merker dyra som skal skytes for jegerene blir "årets kvote er årlinger/2 okser og ei ku" veldig difust og opp til hver jegers vurdering. Med tanke på de flotte historiene vi har hatt i media, blandt annet jegere på så sørpefylla at de tar livet av sine egne jakthunder og setter fyr på ATV'en sin, så har jeg veldig vondt for å tro at alle dyr som skytes i norge er nøye utvalgt til det beste for økosystemet. Det blir som å tro på at alle bikkjer aldri kommer til å stjele mat hvis de får beskjed om å la være - noen følger beskjeden, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...