Gå til innhold
Hundesonen.no

– Ulven tok kameraten min


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ulvedebatt til side, bare som en hundeeier til en annen, hvordan kan du si det om noen som nettopp har mistet hunden sin? Selv når man gjør dumme ting, selv om man tar risikoer, selv om man tar valg s

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske

Posted Images

Slike utsagn styrker jo bare min tro. Du må gjerne (mot)bevise meg at jeg tar feil. Overbevis meg om at jegere er bedre til å ta ut syke og svake dyr enn rovdyrene. Lykke til. :D

Innen kvotene så er det jegerne som velger individene ja.

Og nok en gang: noen ganger kan det være smart å holde kjeft framfor å fjerne all tvil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og nok en gang: noen ganger kan det være smart å holde kjeft framfor å fjerne all tvil.

Djeez...

Jeg venter spent..

Ok så vet jeg ikke så mye om jakt men jeg vet at rovdyra er gode på dette. Det gir seg mye selv at de syke og svakeste dyra er de som blir bytte først. Rovdyra bruker ikke mer ressurser enn nødvendig for å spise. 2 dyr, ett friskt og ett sykt hvem tar dem? Så må dere gjerne opplyse meg hvordan jegerne gjør dette bedre.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

På svar om hvordan det er hvis jegerene ikke velger ut individene selv. Hvordan fungerer det da? At naturoppsynsmenn markerer elg som skal tas ut med rosa prikk mellom øya?

Rosa prikk på hunndyr og blå på hanndyr. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at folk blir så sinnssykt på grensen til usakelige med en gang det er snakk om ulv. Jeg ligger på en gylden (og dermed ganske vanskelig/umulig) middelvei i rovdyrdebatten. Jeg er gårdsdatter, jegerdatter, til dels jeger, og for naturlig mangfold. Det høres jo teit ut, ja, fordi jeg ikke er enten for eller i mot.

Mitt innlegg er forøvrig ikke i tilknytning saken eller for/mot ulv. Tenkte kanskje at jeg kunne opplyse litt om jakt mtp et par flåsete kommentarer her.

Men til forvaltning av elgstammen. Jeg kan egentlig bare snakke for hvordan det foregår her i bygda da jeg ikke har nevneverdig erfaring med elgjakt andre steder. Ja, det er selvfølgelig litt om å gjøre å få flest tagger på geviret som skal opp på veggen noen ganger, så litt halvveis ukritisk kan det være der noen ganger. Men vårt jaktlag forsøker så godt det lar seg gjøre å skille gode, unge okser og kuer som kan produsere gode avkom kontra de som sannsynligvis ikke gjør det (her er det jo da lettest å se på hvor mange kalver kua gir og som blir gode voksne. Ja, her "kjenner" jegerne en del av dyrene i skogen nettopp for å kunne gjøre sånne vurderinger), og prøver å forvalte det slik innenfor kvoten at gode produksjonsdyr får leve, mens de andre tas ut. De som tas ut er jo ikke nødvendigvis svake selv om de ikke har like godt potensiale til å gi gode avkom.
Jegerne har såpass erfaring eller opplæring til å kunne vurdere om en okse har mange kuer (da pga observasjoner i løpet av hele året), og da tas de med mindre "harem" oftere, rett og slett for å kunne sikre elgstammen, samtidig som den reguleres slik at bestanden ikke blir for stor. Jeg lever ikke i ulveland, en bjørn eller to (eller 4-5) er det riktignok her, men akkurat her er det ikke rovdyrbestand stor nok til at naturen kan forvalte seg selv. Og takk gud for det, for ellers hadde det nok gått enda dårligere med bøndene her (men det er en helt annen diskusjon).

Og joda, senest denne uka tok et av jaktlagene her ut ei skrall ku (uten kalv). Naturen hadde sikkert gått sin gang den etterhvert, men de tok henne altså på kvota si (noe de antakelig ikke tjener særlig på å ha gjort). For 3 dager siden tok vårt jaktlag en pitteliten kalv som ikke ville blitt et like godt produksjonsdyr som en kalv i normal størrelse.

Klart kunne forvaltningen være bedre mtp å ta ut de svakeste hele tiden, men grunnen til at store dyr foretrekkes er jo for å kunne ha flere kg kjøtt å selge - akkurat som med kjøttfe. Det er jo business. Har full respekt for at noen ikke liker jakt, men jeg har null respekt for de som ikke engang prøver å forstå greia med å forvalte bestanden. Nei, de svakeste er ikke alltid de som tas først, men som regel er det heller ikke de mest lovende produksjonsdyrene som blir tatt først heller.

Litt rotete dette kanskje, og sikkert noe jeg har glemt å nevne, men jeg skulle jo egentlig sitte på fingrene her, jeg... :sleep:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En revolusjonær avsløring - alle rovdyr tar ut det viltet det er mest lønnsomt å ta ut. For en som jakter til beins med tenner som våpen, er et svakt og sykt individ lønnsomt å ta. For mennesker som har kuler og krutt og ikke trenger å gå i nærkamp med viltet, så er det lønnsomt å ta ut et stort og sterkt individ. Det har noe med hvor mye energi man bruker for å skaffe seg energi å gjøre. Survival of the fittest og sånt, liksom.

Det moderne mennesket spiser ikke syke og svake individer. I beste fall forer vi bikkjene våre med det, i verste fall blir det destruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så vet jeg ikke så mye om jakt men jeg vet at rovdyra er gode på dette. Det gir seg mye selv at de syke og svakeste dyra er de som blir bytte først. Rovdyra bruker ikke mer ressurser enn nødvendig for å spise. 2 dyr, ett friskt og ett sykt hvem tar dem? Så må dere gjerne opplyse meg hvordan jegerne gjør dette bedre.

På svar om hvordan det er hvis jegerene ikke velger ut individene selv. Hvordan fungerer det da? At naturoppsynsmenn markerer elg som skal tas ut med rosa prikk mellom øya?

Jaktkvotene settes ganske strikte mht hvor mange kyr, okser, 1,5-åringer og kalver som kan tas ut pr jaktlag. Så er det opp til jaktlaget/jegeren selv å vurdere dyrene innenfor disse kvotene. Kvotene settes slik at det skal være en reproduksjonsdyktig bestand, uten at det blir overproduksjon.

Også skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor ulver herjer vilt i en sauebesetning og åpenbart dreper for moro skyld, når de i følge enkelte her åpenbart bare tar ut syke og svake individer til eget konsum... :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

*forkortet*

Flott og fin historie det. Mener du fortsatt at de som forsøker som du beskriver gjør dette bedre enn naturen selv?

Trodde det begynte bli ganske allmen kjent at menneskenes inngripen i naturen sjeldent er suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Også skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor ulver herjer vilt i en sauebesetning og åpenbart dreper for moro skyld, når de i følge enkelte her åpenbart bare tar ut syke og svake individer til eget konsum... :aww:.

Dette er godt vitenskapelig dokumentert som fordi det er unaturlig for ulven å få sånne matfat servert så det roter til jaktsekvensen. Istedet for å avslutte den fortsetter de på neste dyr osv osv. Har visst noe med instinkter å gjøre, rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og fin historie det. Mener du fortsatt at de som forsøker som du beskriver gjør dette bedre enn naturen selv?

Trodde det begynte bli ganske allmen kjent at menneskenes inngripen i naturen sjeldent er suksess.

Siden du er på nett og diskuterer, så antar jeg du bor i et hus med strøm? Jeg er ganske sikker på at din hverdag også er full av ting som "griper inn i naturen"? Du har kanskje bil? Du spiser kjøtt? Du kjøper kjøtt til hundene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Siden du er på nett og diskuterer, så antar jeg du bor i et hus med strøm? Jeg er ganske sikker på at din hverdag også er full av ting som "griper inn i naturen"? Du har kanskje bil? Du spiser kjøtt? Du kjøper kjøtt til hundene dine?

Naturligvis, How come?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, How come?

Vel.. Siden du er så innmari opptatt av at natures way er det beste, hvorfor lever du ikke i en grotte og sanker og jakter mat, mens du overlever kun på det du kan produsere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktkvotene settes ganske strikte mht hvor mange kyr, okser, 1,5-åringer og kalver som kan tas ut pr jaktlag. Så er det opp til jaktlaget/jegeren selv å vurdere dyrene innenfor disse kvotene. Kvotene settes slik at det skal være en reproduksjonsdyktig bestand, uten at det blir overproduksjon.

Også skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor ulver herjer vilt i en sauebesetning og åpenbart dreper for moro skyld, når de i følge enkelte her åpenbart bare tar ut syke og svake individer til eget konsum... :aww:.

Antakelig fordi de kan....... Men å bytte ut saueraser,gjerde inn osv er ikke tema. Ingen skal tvinge Sidrumpa Ola Nordmann til å tenke nytt nei!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel.. Siden du er så innmari opptatt av at natures way er det beste, hvorfor lever du ikke i en grotte og sanker og jakter mat, mens du overlever kun på det du kan produsere selv?

Sku gjerne gjort det jeg, det er bare ikke akspetert av etablissementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og fin historie det. Mener du fortsatt at de som forsøker som du beskriver gjør dette bedre enn naturen selv?

Trodde det begynte bli ganske allmen kjent at menneskenes inngripen i naturen sjeldent er suksess.

Yup, her gjør de det.

Antakelig fordi de kan.... Men å bytte ut saueraser,gjerde inn osv er ikke tema. Ingen skal tvinge Sidrumpa Ola Nordmann til å tenke nytt nei!

Penger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et fint innlegg Khela! Vi gjør det på samme måte her, på andre siden av landet, hvor dyrene vi jakter ikke har naturlige fiender (annet enn rev som tar en stor andel av rådyrkjeene). Vi tar veldig gjerne og aller helst ut dyr som er bevist "dårlige" representanter, for eksempel kyr som går uten kalv flere år på rad. Oksene er lokalfredet til midt i oktober, for å sikre at de får gå trygge gjennom hele brunstperioden. Svake eller skadede dyr tas ut så langt det er mulig. Returbukker av rådyr er høyt ønsket, de er på vei ned fra toppen og har ikke lenger mye å by på. Jegerne kjenner terrenget og dyrene gjennom hele året, de bruker timesvis på observasjon og overvåkning av skogen.

Jeg vil anbefale dere som kritiserer norske jegere så inderlig å sette dere inn i hvordan praktisk jakt faktisk fungerer her til lands, ikke hvordan dere tror det fungerer ut i fra tabloide overskrifter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg vil anbefale dere som kritiserer norske jegere så inderlig å sette dere inn i hvordan praktisk jakt faktisk fungerer her til lands, ikke hvordan dere tror det fungerer ut i fra tabloide overskrifter.

Uten at jeg har noe tall på omfanget så foregår jo store deler av jakta på salg / utleie av lisenser / kvoter så der utgår jo en like stor del av glansbildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe tall på det så foregår jo store deler av jakta på salg / utleie av lisenser / kvoter så der utgår jo en like stor del av glansbildene.

Det varierer stort med hva slags type jakt du snakker om. Her hos oss har vi ikke salg av noe som helst, det er kun grunneiere og deres inviterte som har rett til å jakte. Det gjelder alle former for jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, da er det jo bare å søke en eller anna nobel pris..

Det svaret fortjener et LOL :rolleyes: - dagens usaklighet fra meg.

Uten at jeg har noe tall på omfanget så foregår jo store deler av jakta på salg / utleie av lisenser / kvoter så der utgår jo en like stor del av glansbildene.

Ingen som har forespeilet glansbilder. Men hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...