Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg- når man ikke helt vet hva man ønsker


Crow
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid tenkt at min første egne hund ville bli en siberian husky, da den har så godt som alt det jeg ser etter i en rase (god helse & psyke, funksjonell pels, trekkvilje++), men så er det jo også dette med at den ikke kan gå løs og heller ikke er så veldig motivert ifh. trening. Før tenkte jeg at det ikke var noe problem, men ettersom tiden har gått har jeg bl.a. begynt med ridning & fått mer interesse for hundetrening. Så slikt sett ville jo f.eks en belgisk fårehund være ett bedre valg. Da vil jeg jo mest sannsynlig få alt jeg får i en siberian og mere til.

Men likevel klarer jeg rett og slett ikke legge fra meg tanken på en siberian. Selv om jeg havner på en annen rase er det jo ikke sikkert jeg får en hund som liker å trekke, og det er jo heller ikke sikkert den kan gå løs eller være med på ridetur heller, selv om oddsen er større. Og jeg har heller ingen store ambisjoner innen hundetrening, selv om det hadde vært fint å vite at det ikke er hunden det står på om jeg skulle ønske å nå langt, så er det jo ikke umulig å trene en siberian heller.

Så, hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at min første egne hund ville bli en siberian husky, da den har så godt som alt det jeg ser etter i en rase (god helse & psyke, funksjonell pels, trekkvilje++), men så er det jo også dette med at den ikke kan gå løs og heller ikke er så veldig motivert ifh. trening. Før tenkte jeg at det ikke var noe problem, men ettersom tiden har gått har jeg bl.a. begynt med ridning & fått mer interesse for hundetrening. Så slikt sett ville jo f.eks en belgisk fårehund være ett bedre valg. Da vil jeg jo mest sannsynlig få alt jeg får i en siberian og mere til.

Men likevel klarer jeg rett og slett ikke legge fra meg tanken på en siberian. Selv om jeg havner på en annen rase er det jo ikke sikkert jeg får en hund som liker å trekke, og det er jo heller ikke sikkert den kan gå løs eller være med på ridetur heller, selv om oddsen er større. Og jeg har heller ingen store ambisjoner innen hundetrening, selv om det hadde vært fint å vite at det ikke er hunden det står på om jeg skulle ønske å nå langt, så er det jo ikke umulig å trene en siberian heller.

Så, hva tenker dere?

Jeg tenker at sjansen er større for at du får en belger feks til og gjøre det meste av det du vil enn at en siberian gjør det. Jeg elsker polarhunder av hele mitt hjerte, både utseende og egenskaper/væremåte, men de duger dessverre ikke til så mye annet enn og gå på tur med(altså de kan godt pusles med, men de duger ikke om man vil komme noen plass), så de er perfekte på sin måte og til sine ting, men dessverre ikke til så mye annet. Mtp på jaktinnstinkt og det og gå løs etc og til en viss grad trenbarhet så kan Alaska husky være et bedre valg enn SH, men det er fortsatt ingen belger da, men litt bedre kanskje, vertfall om man finner riktige linjer. Viss du har interesse for hundetrening osv og har et ønske om og kunne ha med hunden på ridetur (løs da regner jeg med) så ville jeg nok egentlig anbefale deg og kjøpe noe annet, evt satse på 2 hunder på sikt.

Trekk må til en viss grad læres uansett hvilken rase du kjøper og garanti for trekkvillighet har du aldri, men så lenge du kjøper en hund med litt futt og fart i så duger den nok i massevis til ski og sykkelturer også, selv om det ikke er en husky :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er opptatt av utstilling/registrert rase, kunne Tamaskan dog vært noe? Er en student på jobben som har en heeeerlig tispe, hun ser ut som en polarhund/ulv men kan gå løs omtrent overalt og er veldig lydig, om enn ikke en schæfer i lynne/trenbarhet.

Hun jeg kjenner med "rasen" sier at man må være nøye med linjene man kjøper fra, det er ikke alle som er så lettrente og førerorienterte, men hun vet om en i Holland som visstnok har gode, friske og "rase"typiske hunder. Såvidt jeg har forstått er de aller fleste av dem veldig glade i å trekke, de ser ut som ulver, men de færreste har "polarhund"-gemyttet.

Edit: ellers så er jo det å sjekke opp linjer på SHene viktig, det er vel noen linjer som er mer rettet mot trenbarhet/førermykhet enn andre? Utstillingslinjer f.eks? Kjente ei tispe midt i Oslo som kunne gå løs i park osv. Så det spørs vel litt hvor man kjøper fra, hvordan foreldre er og hva man fokuserer på ved valg av valp og trening fra starten av? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er opptatt av utstilling/registrert rase, kunne Tamaskan dog vært noe? Er en student på jobben som har en heeeerlig tispe, hun ser ut som en polarhund/ulv men kan gå løs omtrent overalt og er veldig lydig, om enn ikke en schæfer i lynne/trenbarhet.

Hun jeg kjenner med "rasen" sier at man må være nøye med linjene man kjøper fra, det er ikke alle som er så lettrente og førerorienterte, men hun vet om en i Holland som visstnok har gode, friske og "rase"typiske hunder. Såvidt jeg har forstått er de aller fleste av dem veldig glade i å trekke, de ser ut som ulver, men de færreste har "polarhund"-gemyttet.

Edit: ellers så er jo det å sjekke opp linjer på SHene viktig, det er vel noen linjer som er mer rettet mot trenbarhet/førermykhet enn andre? Utstillingslinjer f.eks? Kjente ei tispe midt i Oslo som kunne gå løs i park osv. Så det spørs vel litt hvor man kjøper fra, hvordan foreldre er og hva man fokuserer på ved valg av valp og trening fra starten av? :ahappy:

Problemet er jo ikke og ha de løse (ikke i seg selv), problemet er jo jaktinnstinkter. Regner med det ikke er mye elg i den parken feks, så da burde det ikke være noe stort problem. Mine malamutter kunne gå løs hvor som helst så lenge de ikke katter eller storvilt, de stakk ikke etter spor e.l. Uansett så er det ikke en belger og skal man på ridetur, hvor man sitter oppå hesten så kan det være en stor fordel med en hund som er litt mer lydhør å kjappere i reaksjonen enn en gjennomsnittlig polarhund, om det kommer biler, hunder, turgåere, syklister etc, eller vilt for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg hadde litt samme problemstilling før jeg fikk min første belger, og jeg kom fram til at det er enklere å få en brukshund til å trekke, enn en trekkhund til å funke i bruks. Så det ble terv, og nå har jeg to :innocent:

Av de to ville jeg definitivt gått for terven som du så mye som tenker på om du vil synes det er greit med en lite trenbar hund som du antagelig ikke kan ha løs. Dersom du lurer på om det vil bli et problem nå, så vil jeg tippe det blir en større og større begrensning for deg etterhvert. Alternativet er jo å finne en litt mindre hyper gjeter-type som allikevel er både trenbar og ok i kroppen til trekk, men da er sannsynligheten større for at du får en som ikke funker spesielt godt til trekk også (sånn mentalt ifht trekklyst).Det finnes ganske mange tråder her inne om belgisk fårehund, så søk opp dem og les :) De er litt for spesielt interesserte, men om du er en av dem de passer med er de fantastiske hunder! Hvis de ikke passer deg, er de fryktelig krevende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...