Gå til innhold
Hundesonen.no

Hesteprogram i morgen på NRK1 (12/09)


Gjest
 Share

Recommended Posts

"Lykken er en Lyngshest" http://tv.nrk.no/serie/folk/dnpr65005012/12-09-2013

Kl 20:00 Torsdag 12 September, NRK1.

Lyngshesten er hentet opp fra randen av utryddelse, men med 80 føll i året er det ikke nok til å holde en bærekraftig bestand. Hvordan skal hesterasen holdes liv i, og hva er det egentlig med denne rasen? Se mer om Lyngshesten i programmet "lykken er en lyngshest" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm. Det heter NORDLANDSHEST/Lyngshest. hilsen fhv nordlending

ehm, jeg har ikke snørende peiling på hest, men programmet ble forhåndsvist på nrk1 distriktsnyhetene og ble utelukkende omtalt som LYNGSHEST, derav min omtale. Om det er feil får du ta det opp med programskaperene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het er det offisielt Nordlandshest/Lyngshest? Min erfaring er at de kalles Lyngshest litt lengre nordpå og Nordlandshest litt lengre sørover.

Ja, det er det offisielle navnet. Mener det har sammenheng med at det fantes to gjenværende, isolerte "bestander" (hvis man kan bruke det begrepet om tamdyr? ikke veit jeg), én i Lyngen og én i Nordland. På et tidspunkt ble de to adskilte bestandene "slått sammen" i avlssammenheng, derav det sammensatte navnet.

Litt halvdårlig formulert, men hodet mitt er slitent. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke jeg husker helt feil så kommer vell sammenslåingen av navnene på grunn av årslange konflikter mellom de to plassene. De i fra Troms mente rasen var der fra og den skulle da hete Lyngshest, mens de i Nordland mente den var derfra og skulle derfor hete Nordlandshest. :P Er ikke sikker altså ! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke jeg husker helt feil så kommer vell sammenslåingen av navnene på grunn av årslange konflikter mellom de to plassene. De i fra Troms mente rasen var der fra og den skulle da hete Lyngshest, mens de i Nordland mente den var derfra og skulle derfor hete Nordlandshest. :P Er ikke sikker altså ! :icon_confused:

Det kan nok stemme ganske greit. Etter min mening hadde begge rett, siden den typer hester fantes i begge områdene. Jeg er tromsing da, så jeg sier lyngshest :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme ganske greit. Etter min mening hadde begge rett, siden den typer hester fantes i begge områdene. Jeg er tromsing da, så jeg sier lyngshest :P

Husker det ble nevnt noe sånt i en undervisning vi hadde på andre året, og jeg husker jeg skrev noe om navnet da jeg skrev særemnet mitt på samme tid, men det begynner å bli en stund siden nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...