Gå til innhold
Hundesonen.no

Keo og Lyn, border collie


maysofie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Lyn, alle sammen!  Lyn er kommet for å bli   Lyn er en snerten border collie-tispe som fylte 3 år for et par dager siden. Hun er en solid gjeterhund med godkjent prøve,

Lite bildedryss  

Navn: My Trusted Friend Kane's Glen ISDS: Trusted Friend Glen NO/332899 FCI: NO44004/13 Kallenavn: Keo Født: 8. juni 2013 Rase: Border Collie HD: B AD: A Endelig, etter år med mas og ombestemmelser b

Posted Images

Gratulerer, bra jobba!

Kjempegøy, gratulerer igjen :D

Takk for det, hyggelig å hilse på dere begge to igjen i helga :ahappy:

Så flinke dere er! Gratulerer :)

Det er så gøy å lese om alt dere finner på sammen! :thumbs:

Gratulerer :D det er så kjekt å lese om alt dere gjør! Fine Keo :wub:

Takk alle! Åååh, men så kjekt at man ikke bare i babler i vei for seg selv :icon_redface:

Nå er skolen startet igjen, Keo er glad og lykkelig for å få være med og hilse på masse mennesker, kjente og ukjente, igjen. Greit med ordentlig hverdag igjen. Noen var iallefall veldig glad for å være tilbake i tjenste som personlig varmeflaske i armkroken i natt etter nesten fire uker fra hverandre :wub:

11866299_10153457119637597_2044035819249

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med opprykk i rally lydighet :D

Grattis! :D

Takk for det! :ahappy:

Gratulerer med opprykk, bra du ikke ga opp! :lol:

Jotakk, det kan du si :lol:

Vi har jobba mye med å bli komfortabel rundt andre hunder, tydeligvis har noe fungert selv om vi har en lang vei igjen å gå. Det sagt så har vi lagt lydighet og bruks på hyllen pga fellesøvelsene, iallefall for noen år og til vi har 110% kontroll. Nå skal vi på to stevner til i år i rally, så blir det fokus på rally fremover.

Vi har meldt oss på konkurransekurs i rally som går fra og med neste mandag til nyttår, så får vi se hva vi får til etterhvert. Målet er opprykk til Elite til neste år, bonus er debut i Elite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Disse to skal debutere i nye klasser i morgen, nå er de derimot travelt opptatt med å illustrere forskjellen mellom border og retriever :lol:
11954767_10153499282077597_4742229770925

Kurs på mandag gikk over all forventning, Keo gikk inn med hodet høyt heva selv med brumling i gruppa, mange energiske hunder og helt ny plass, jobba som en gud og vi dansa ut med et smil om munnen begge to! Han er så herlig når han fungerer :wub:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 185/200p på Keo i dag, helt OK. Det var litt skummelt i ringen da der ble krangling på utsiden, som er Keos aller største svakhet. Så stolt over han for det! Vi jobba oss gjennom pissværet, og vi kan virkelig ikke klage på tross :ahappy:

Gøy å se dere live:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er litt dumt at mye av bildene i tråden har falt ut, men det får vi ta igjen siden :)

I det jeg startet nytt skoleår ble man plassert i klasse hvor jeg kjenner få. Keo har vært en kjær icebreaker tidligere, men dette er hovedsaklig et teoretisk år, så jeg kan ikke alltids dra han med meg. Da vi skulle på tredagers klassetur stod man plutselig uten pass, og han fikk være med i Skrimfjella uten strøm eller vann sammen med 20 fremmede jenter. Vi tok en rekke forsøk både hva gjelder vann, fisk, fugl og flora, dermed tilbrakte vi dagene ute. I regnet.

Keo er virkelig en drøm å ha med seg på tur, går løs, hører på alle, koser seg og er verken i veien, er til plage eller bråker (bortsett fra at han i et galskaps øyeblikk vekte hele hytta fordi det var et spøkelse utenfor romdøren vår... Da fikk man sove på stua, gitt). Jeg trodde vi skulle få vanskeligheter med badenymfa og vannet, men det gikk fik bare man fikk beskjed første gang man prøvde seg. Det var mye frem og tilbake, mye nye folk, utstyr og ikke minst mat overalt, til og med et elghode midt på stuegulvet. Keo sklei rett inn i dagene våre og knuste masse is for meg, så det var en hyggelig tur på tross av været! :ahappy:

12019802_10153530116672597_5958859067270

Nå skal vi gjøre klar for stevnehelg i Vennesla neste helg og vurdere melde på Drammen :)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at turen gikk fint, og at Keo var til god hjelp :ahappy:  Han høres så herlig ut, og jeg digger snappene jeg før av deg :D han er så kul!

du har poppa opp som venneforening på face hele tiden i det siste. Vi har en felles venn, men du har aldri kommet opp før. Lurer på om face vet om sonen  :lol: 

 

Venneforslag såklart! :P 

Endret av Monikawt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at turen gikk fint, og at Keo var til god hjelp :ahappy:  Han høres så herlig ut, og jeg digger snappene jeg før av deg :D han er så kul!

du har poppa opp som venneforening på face hele tiden i det siste. Vi har en felles venn, men du har aldri kommet opp før. Lurer på om face vet om sonen  :lol: 

 

Venneforslag såklart! :P 

Farlig å si slikt om snaps, da bruker man ende opp med x3 enn vanlig dose! :lol:
Bare å trykke på plusstegnet om man dukker opp ved flere anledninger :ahappy:
 

 

Keo var med på en grusomt kort cachetur i går hvor vi møtte på flere titalls svaner, så det ble han stående på en stein (to steiner, faktisk!) og se på dem leeeenge. Etter det bad man så hjerteligst om å hive pinne i vannet så han fikk bade, eieren var derimot ikke overbevist om bading og våt hund i bilen hjem :wacko:
21732456240_e4aa84f01b_o.jpg
21299386683_1d8c45ba86_o.jpg
21894353096_80374af95b_o.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig å si slikt om snaps, da bruker man ende opp med x3 enn vanlig dose! :lol:
Bare å trykke på plusstegnet om man dukker opp ved flere anledninger :ahappy:
 

 

Keo var med på en grusomt kort cachetur i går hvor vi møtte på flere titalls svaner, så det ble han stående på en stein (to steiner, faktisk!) og se på dem leeeenge. Etter det bad man så hjerteligst om å hive pinne i vannet så han fikk bade, eieren var derimot ikke overbevist om bading og våt hund i bilen hjem :wacko:

 

det går helt fint :D  og Keo er som alltid like fin :wub: 

Oh, har du snap? :D Adde meg? MissHeike :P

 

adder deg jeg også :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Snapchat: maysofie :ahappy:

Skriver dette egentlig mest for min egen del, det er litt morsomt å se tilbake i disse trådene.

Den er ganske flott i grunnen den der gulingen - forrige helg var vi i Østfold en tur og gjetet litt. Vi har vell innsett at vi ikke på noen år kan satse ordentlig på å flytte disse ulldottene i mangel på lappen og bil, men vi tar de mulighetene vi har når vi kan for å lære begge to. Det er trivelig å møte så mange av Keos slektskap  med eiere på disse gjetedagene, mange like grønne som oss, samt veldig morsomt å se fremgangen deres mellom hver gang :)

Vi har hatt et lite problem med lydigheten oss mellom når det kommer til gjeting, Keo har tidligere hatt null respekt for hva jeg ber om, og har ofte tatt saken i egne hender, som ikke alltid har like greit utfall. De siste turene har dette begynt å løsne, da med hjelp av oppdretters samboer som Keo elsker og respekterer, noen som også klarer å holde seg rolig som dagen er lang selv om det blir litt oppilt. Keo er uerfaren, og trang, spesielt om han får muligheten til å spise seg inn i flankene/utgangene. I tillegg har han trykk så det holder, så vi jobber en god del avstand bare for å få dette til å funke. Det hjelper ikke at jeg blir stressa, Keo lukker ørene for stopp-kommandoen (guri land, vi skal trene ligg fremover...), så det hele starter egentlig med meg.

image.jpeg.434437b1fb458e77c45af723fa425

Jeg har ingen tillit til Keo på jordet, jeg er livredd for å gjøre noe feil, at han skal jage eller bite. Og det er egentlig historien med oss. Jeg har ingen tillit til Keo generelt. Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg sett ut som han gamle mannen borti gata som surrer båndet rundt hånda sju ganger og tviholder på 20cm line når de går tur. Så det er hva vi har jobbet med på flere plan! 

- I gjetinga har dette vist seg gjennom at vi har startet mye lydighet i innkalling fra sauen, noe som har løsnet veldig så lenge han er samlet. Vi har også tatt våre første skritt hva gjelder driving (Instagram-video), altså at Keo fører sauen bort fra meg. Dette med løs hund, hjelpes så godt det føltes å ha kontroll på han i den situasjonen. Vi vokste mye sammen bare på noen timer.

- På trening og kurs er han løs når det jobbes, båndet slakt uten å kreve oppmerksomhet og gi belønning i stillestående situasjoner. Vi har blitt mer komfortable å trene fellesøvelser og linjearbeid, fellesdekken begynner nå å bli tryggere selv med forstyrrelser i hunder som løper, baller, lyder og morsomheter. Jeg ser enda at han ikke er komfortabel, men han slapper mye bedre av og vier sin fulle oppmerksomhet til meg. Han får til og med lov å hilse på et par hunder om jeg ser det går bra. Deriblant var Skip til Soppen veldig søt!

- På stevneområder er vi mer avslappet. Jeg går ikke med godbiten trykt ned i snuta når vi skal bevege oss, jeg klarer slappe litt mer av og tenker at han takler dette bra selv. De to siste stevnene har han ikke brydd seg videre om at andre hunder har bråket på området, han blir satt ut, men kobler på igjen. Han liker selvfølgelig ikke å bli kjefta på selv i passeringer osv, men det er ikke værre enn at jeg ber han søke til meg. Siste stevnedag i Vennesla kom hunden som gikk før oss ut av ringen i full iver og rettet seg inn på Keo, selv om den hadde høy haleføring, snuffet Keo bak og generelt viste han all sin oppmerksomhet klarte vi komme oss gjennom det uten noen sure miner (HALLELUJAH!). Dog fikk det blodpumpa mi til å gå, så da gikk runden vår skitt, jaja.

Hele helga i Vennesla gikk skitt, egentlig. Det er et område og stevneoppsett Keo ikke er komfortabel med og kobler ut. Vi gikk til 17ognoe poeng på lørdag med en 4. plass og disket på søndag på dobbelthopp. Jeg startet også en venninnes jaktgolden i Elite, vi diska på siste skilt på lørdag som var fremmadsending, der røk hennes første CERT. Jeg hadde lagt ballen i korga ved briefing, den luktet hun og hentet så fint til meg. Vi disket også søndag på samme øvelse fordi hun ikke fant kjegla. Begge dagene valgte jeg å la henne lykkes med fremmadsendinga før vi gikk ut, så forhåpentligvis er hun litt tryggere på øvelsen neste gang. Helga kan oppsummeres i en smiley - :lol::lol::lol:

Turtleduene hadde iallefall en trivelig helg sammen :wub:
12115839_10153570778352597_2745308588644

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør litt ekstra klar til vinteren og det lille vi har igjen av høsten.  I dag har jeg laget dekkdrag, 50cm sykkelstrikk og 3m strikk til magebelte. Mangler refleks til dekket og noe over endene på strikken, men ellers ferdig.

Alle strikk med refleks og alt til under 100-lappen! :ahappy:

image.jpeg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk vi registrert Keos (og min!) første stamtavletittel! 

Det tok nesten tre måneder, men nå er han offisielt RLII My Trusted Friend Kane's Glen :wub:

10013361_10154048787190072_4319364889205
Bilde fra debuten vår i LP for halvannet år siden, tatt av JeanetteH om jeg ikke husker veldig feil.


Men Keo er ikke den eneste som har skaffet seg litt titler. Jeg mangler litt oppdateringer av søsken, men tror det står slik:
RLII MTF Kane's Glen, Keo (NOR) - Startet LP1, AG1, RL3
MTF Kane's Oscar, Meeko (SWE) - Startet AG1
MTF Kane's Leeloo, Leeloo (SUI) - Startet AG2

MTF Kane's Trixie, Ezy (NOR) - Startet AG1, RL2, opprykk LP2
BH MTF Kane's Weni, Mace (GER) - Startet AG1, lurer på om hun ikke har gått lydighet og gjeterhundprøve også(?)
BH TK1 TK2 MTF Kane's Wicky, Possu (FIN) - Startet NBF rapport D, opprykk LP3(internasjonal)

Masse informasjon og bilder av dem alle finnes her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Keo har jo som tidligere nevnt hovedsakling vært trent i agility av Martine, vi sammen har i grunnen gjort lite annet enn innlæring av spesialhindre. Jeg har ikke snøring på føring! Ettersom man skal ta over stafettpinnen fremover må vi kanskje starte med å lære meg litt.

Som fersking ser jeg lite selv hva jeg gjør feil der og da, så filming er alltid kjekt. Vi hadde en relativt enkel kombinasjon jeg satte opp i går på 5/12 hinder, men bakhinder er og har alltid vært noe herk med Keo, han er ganske innprenta på 'ut'. Vi fikk til til slutt, når jeg bare så at jeg var alt for langt opp og klar til å stikke før han fikk hentet hindret. Da tok vi hele kombinasjonen med bytter, bakhinder, serpentin og diskriminering, dessverre fri for strøm så det ble ikke filmet :lol:

 

Av annet så var vi på besøk hos Papillon forrige helg for litt trening og gjeting, veldig hyggelig dag i idylliske omgivelser! Keo fikk prøve seg på riktig stor flokk for første gang, men heit som fy så ble det litt strevete, men gav mersmak. Keo har jo hatt sine utfordringer med andre hunder, spesielt stirrekålliser som han selv, hannhunder har vært umulig å omgås. Første treningsrundene i Lierbyen startet med litt vandring, ikke en eneste sur mine mot de tre fremmede hundene, den ene hannhunden har hatt samme innstilling til Keo som Keo hadde til han tidligere, så det var litt spennende. De oppførte seg eksemplarisk! Senere skjedde dette:
23000017352_406de5502e_b.jpg
:|:blink::w00t:

Keo lekte med fremmede hunder, to stirrekålliser, en hannhund(!), uten ETT ENESTE knuff eller knurr! Den dagen trodde jeg aldri skulle se sitt lys! Løpte lykkelig rundt i jaktlek, flørtet med tispa og dro masse i pinnen (busken han så fint apporterte) sammen med den andre hannen med lekeknurrelyder. Ååååh, så lykkelig!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor lite du har gått med han selv i agility, så ser det jo bra ut! :D satser på at det holder seg snøfritt og frostfritt en stund til, for da kan engla få begynne med litt innlæring, og dere får selskap:) er hjemme frem til søndag, så hvis du er hjemme på lørdag så kanskje vi kunne tatt en økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...