Gå til innhold
Hundesonen.no

Keo og Lyn, border collie


maysofie
 Share

Recommended Posts

41 minutter siden, Annik skrev:

Veldig søtt anker da! :wub: 

Det gikk seg heldigvis til etterhvert! Selen plasser ikke akkurat (Keos), så mye trekking ble det ikke. Hver gang jeg hypper på Keo så snur Lyn seg, mammadalten :lol: 

 

36 minutter siden, Rocket skrev:

Altså, finnes det noe søtere enn sånnet border collie tryne som det der a? :wub: 

Hmmm, usikker! Lyn har perfeksjonert looken :wub: 

image.jpeg.874353df525ce504627174fd4ee62

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Lyn, alle sammen!  Lyn er kommet for å bli   Lyn er en snerten border collie-tispe som fylte 3 år for et par dager siden. Hun er en solid gjeterhund med godkjent prøve,

Lite bildedryss  

Navn: My Trusted Friend Kane's Glen ISDS: Trusted Friend Glen NO/332899 FCI: NO44004/13 Kallenavn: Keo Født: 8. juni 2013 Rase: Border Collie HD: B AD: A Endelig, etter år med mas og ombestemmelser b

Posted Images

33 minutter siden, Lunatic skrev:

Hun er jo bare råfin! Skikkelig flott uttrykk på henne :wub:

Uttaler du forresten navnet hennes med en lang y? For jeg har fått for meg at hun heter Lynn, ikke Lyn :P 

Det er "Lynn" som iallefall jeg sier. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lunatic skrev:

Hun er jo bare råfin! Skikkelig flott uttrykk på henne :wub:

Uttaler du forresten navnet hennes med en lang y? For jeg har fått for meg at hun heter Lynn, ikke Lyn :P 

Registrert og skrives som Lyn, men uttales Lynn på trykk på N'en, ikke lang Y som i lynnedslag. Slik som Papillon sier :ahappy: 

 

4 minutter siden, Red Merle skrev:

De er så søte sammen :wub: Hærlige !

De er blitt et lite radarpar! Så lenge Lyn ikke egler seg med å nappe bakbeina i frilek og deler leker så er de ganske harmoniske. Ikke noe knuffing eller uenigheter, bare en litt ukomfortabel Keo når Lyn er intens rettet mot han. Hun tar heldigvis retningslinjer ganske godt, så det er bare å påminne henne å ta det med ro. De eier iallefall ikke intimgrenser hva angår soving og kos, de oppsøker hverandre aktivt og stabler i høyden for å få kos fra oss :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2016 at 0:36 PM, Lunatic skrev:

Wow, haha, jeg var helt sikker på at det var Lyn, som i lynnedslag. Morsomt at jeg plutselig fikk for meg at det var Lynn. Hun ser ut som en Lynn :P 

Lynn er et av disse orginale, britiske enstavelsesnavnene rasen har så kjært :ahappy:

VIDEOSPAM

 

Lyn har fått tatt sine første steg i mot grunnferdigheter og fri ved fot. Det ble en liten sammensurium-økt på stuegulvet her om dagen som ble fanget på film, for å se hvordan vi egentlig står og hva planen fremover ville bli. Vi har 'trent' litt innsitt osv på tur for å få dette suget mot venstresiden, det ser ut til å ha festet seg litt. Lyn har nemlig vist at hun helst vil være foran, rundt eller overalt, bare ikke helt inntil om det ikke rager kos, det ser ut til å være på drastisk bedringens vei. Det er hva vi har tatt tak i nå i starten, har valgt å shape foten uten mye annen påvirkning. I tillegg starter vi rett på bakdelen, så belønningsplasseringen er for å få stumpen inn, det ser også ut til å ha en god effekt. Selv om det ser litt stygt ut nå i startgropen, så skal det bli bra! :ahappy: 

Lille frøkna har begynt å skjønne tegningen med trening, endelig! Når hun først catcher ting så går det skummelt fort :lol: Vi har gjort litt småmorsomheter med shaping av target osv på stuegulvet, lokking av stillingsskift (gjeterhunden legger seg uansett den :P), godbit på tur og generelt bygd litt forventning til godis. Det vises på videoen at hun lett kan bli litt stresset, spesielt om hun er usikker på hva man skal. I tillegg har vi selvsagt startet med å bygge litt lek, det kommer seg også godt, både kasting og direkte grep hos meg. Hun har dog funnet sine favorittleker hun kan bite ordentlig tak i, Keos favoritter som er hullete baller er ikke like kult som sauene og tenninsballer, hilsen Lyn.

Den siste tingen vi har startet med er agility og hinderinnlæring, første ordentlige økt i går. Det også for å kunne få rettet eventuelt stress som skulle dukke opp i trening til noe, selv om det er i bevegelse, og mestre det. Det gikk overraskende bra, selv om det var litt vimsing i starten, etterhvert søkte hun hopp og tunnel selv om jeg var i bevegelse og hadde ballen i feil hånd. Kjenner at man er litt bortskjemt med å ha en trent hund, Keo søker jo frem i løse lufta om jeg ber om det, når jeg ladet opp Lyn så står hun å ser forhåpningsfult på meg, ikke fremover :lol: Jeg er spent, jeg! Vi knekker koder og har fremgang hver eneste dag på noe vis.

Keo fortsetter litt agilitytrening mot NKK Bø, vår første ordentlige konkurranse sammen. I går hadde vi en god økt med svake svinger og fremmadsending, det ser ut til å løse seg litt etter litt. Får han ikke klare beskjeder på agilitybanen så koker det litt over og han viser frustrasjon mot meg, så å søke fremover eller jobbe selvstendig når man får beskjed om det har vært en liten vanskelighet. Han kan mye handling (med dyktig handler :lol:), men lite klasse 1-baner med rett frem, en ut her, svak sving her osv. Så viste han meg på det uoffisielle stevnet at han faktisk kan slalåmog finne innganger, så da ble det hele enda mer spennende. Vi håper på å få trent litt agility fremover, for det er merkelig nok veldig gøy!

 

 

 

Kunne rable avgårde i evigheter, men det er én annen ting vi vil vise video av. Lyn, som har vært så intens på Keo når løse, har vist at hun har tatt noen av retningslinjene hun har blitt gitt. Og vips, så kunne de leke på sammen på lik linje, hun er til og med grei og holder det i Keos fart :wub:

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi introduserte hopp på tirsdag, andre trening i dag, flink lita snelle! Hun dro til og med Lyn-farta frem i siste økt etter dette og tok tre hoppehinder på rappen, morro med gøy :ahappy: Keo fikk også trene en del i dag, både slake svinger og 'innkallinger' i banen. Når vi bare fikk surret oss ferdig så gikk det rett så bra, gode fremmadsendinger også. Det lille vi har gjort har skapt litt hindersug, det ekke dumt!

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lunatic skrev:

Så herlig hun er der hun snegler seg bortover på rumpa :lol: 

Det er fryktelig irriterende! :P

Heldigvis ser det ut til å ikke bli et problem, med så mye snurring i rallylydigheten og annen saktemarsj er det greit om hunden kan gå på fire stående bein :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Vips, så hadde man to treåringer i hus :blink:

Lille galemathiasen min blir i dag 3 år, hurramegrundt hvor fort disse tre årene har gått! Keo har bydd på mye utfordringer, vi har prøvd, feilet og lært en hel verden, men i all hovedsak er han bare verdens aller, aller beste gullgutt som har gitt meg så mye glede. Måtte han leve i 100 sunne og friske år til :wub: 

Akkurat nå er bursdagsbarnet og Lyn på fjelltur ved Geilo sammen med Martine i en uke - vi fikk snap med bursdagssang og Keo fikk servert kake, så aner meg at de tror de skal få bo hos henne for resten av livet også :lol: 

DSC_0032DSC_0022

13393109_10206550024333702_978734109_n.j

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Så kunne vi kanskje oppdatere :)

Siden sist har Keo hånket i land to napp til RL elite på rappen i juli, begge med 195/200p og 1./2. plass. Morro å se at han virket så godt han gjorde den helgen, brydde seg filla om tordenskrall og regn mens vi var i ringen. Siden da har vi bare gått uoffisielt agilitystevne med fint gjennomført, kost oss med å ha treningsfri og Keo har vært nesten 2mnd nordpå som selskap til familien der. Keo har fått trappet ned litt i forbindelse med at jeg enda drar igang gårdsbikkja, men han har hengt på lasset og kost seg sammen med oss uten å ha en slik seriøs sky over hodet, lært seg en neve nye triks, trasket mye tur og ellers vært sitt fine, vanlige jeg :ahappy:

Lyn derimot, her har vi dratt i gang! Hun pangstartet sportshundkarrieren med 199/200p i RL1 etter kun tre ukers trening, en måneds tid senere gikk vi NM-helga i klasse 2, og neimen meg knabba hun ikke et napp til klasse 3 på 193/200p der også. Ellers fikk hun gå uoffisielt agilitystevne som Keo, og heidundrende meg, kommer aldri til å ha sjans å følge med det lynet :lol: Hun er en utrolig morro hund å gå med, relativt miljøsterk(hvem skulle tro!?), god lek, men viktigst av alt er hun av typen som gir så ufattelig mye av seg selv og høyenergisk i alle treningssituasjoner - ny og spennende utfordring for meg som er vandt med å måtte dra i gang mine hunder selv! Så kort ellers har vi fått tilbake litt helseresultater på Lyn, hun er nå testet også IGS, TNS, CL normal i tillegg til sine tidligere frie resultater for CEA, HD og AD. Hennes mål for 2016 var å prøve debutere i en sportsgren og få godkjent gjeterhundprøve, som vi oppdaget ikke var registrert fra tidligere ettersom prøven ikke ble sendt inn til registrering.

Så har vi vårt kanskje største punkt å dra opp, Lyn er nå (offisielt) godkjent gjeterhund, ikke nok med at hun dro i land to godkjente runder og klassevinner samme helg, hun snirklet seg også frem til fylkesmester i klasse 1! Gjeting er så himla lærerikt, frustrerende og dødsmorro på samme tid, det har vell resultert i at det er hva vi har bedrevet og viet oss desidert mest til, og dermed har tatt over for det meste av annen trening de siste månedene. Lyn og jeg har fått vært med på en hel del praktisk arbeid, sanking på øyene utenfor Verdens Ende, vært back-up-hund for andre på treninger og kurs, trent i alskens vær til krampa tok oss og til sist gått vårt første kurs to dager denne uka, samt gått FM og vært tilskuere både for lokalprøver, NM og norsk unghundmesterskap. Spennende å få kjenne på at hun siger over til å bli min hund i flere aspekter, aller mest gjetingen, litt ekstra morro at hun viser seg så fint at den irske instruktøren så forsiktig spurte om han kunne få kjøpe henne :wub:

 Lyn viser seg til å være en fantastisk fin hund generelt, jeg kunne ikke vært mer takknemlig for at hun ramlet inn her!

 

13567173_10154179073787597_5535930638930

13592317_10154183072062597_8430498168549

13775462_10154208775562597_8089802852841

13935085_10154282635997597_1128332618640

14079958_10154385952582597_7318264104915

14657343_10154475587327597_1089975292205

14681880_10154481817357597_3405721947232

14225525_10154366436812597_1846780166170

14222324_10154363295362597_7672260579070

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt Keo, tjohei.

Som nevnt tidligere har ikke Keo vært den enkleste å starte i gjetingen for en uerfaren fører. I tillegg til låsninger har jeg har ikke hatt nubbesjans tidligere til å nå inn til han for å få slutt på/avbryte dårlig dyrehåndtering (merk, hverken biter eller henger, men buser uten å gjøre noe fornuftig), derfor har vi lagt fra oss gjetingen siden han var unghund. Nå ser det endelig ut til å løsne, jeg klarer å se bedre når han tenker på å gjøre noe dumt(som skjer sjeldnere og sjeldnere) og det kan avbrytes eller omdirigeres til noe fornuftig. Jeg har liksom aldri fått satt han helt ordentlig i gang, fordi det eneste man har kampet er ufornuft.

Her er en liten video fra en av dagens små runder, andre gang på sau denne uka på mange måneder, sist gang var det også lite fornuftig. I arbeidet for å få han til å jobbe samlet og riktig har vi mistet mye intensitet/interesse, det er for meg helt OK, for alternativet er å ikke kunne jobbe i det store og hele. Han er ikke helt A4, men noe har han da absolutt! Nå syntes jeg han går helt OK til å være helt i startgropa, selv om det ikke ser imponerende ut. Han får enda ingen beskjeder annet enn en smattelyd for å gå inn, en 'shhh'-lyd når han går trangt i flankene og en ligg-kommando innimellom. Seieren i dag er at Keo oppførte seg kjempefint, var samlet og rolig, sett bort fra to tulltak, det ene vises på videoen. Lot han få gå litt tett for å se om han faktisk har skjønt hva å oppføre seg betyr, da tighte situasjoner er det som har utløst busing tidligere, ser ut som vi er på riktig spor :)

Så var spørsmålet, skulle man fortsette et Prosjekt Keo eller ei??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En liten snutt av den som kan litt mer for de spesielt interesserte :)

Stakkars får 100 forskjellige fløytesignaler (ufrivillig, har fortsatt ikke teken på den greia :ike:) og litt for heit til å orke høre ordentlig, men jeg kan ikke gjøre annet enn å digge denne frøkna! Utgangene er bankers, tomme hent gir henne bare mer driv for å finne sau neste utgang og hun jobber selvstendig når jeg ikke ser, morro å kjøre litt treningspraktisk. Delingen begynner å komme seg, styrken siger inn, men fortsatt myyyye jobb igjen.

Prøvde Keo og Lyn litt sammen helt på slutten når siste gjeng skulle slippes ut for å utfordre oss med noe enkelt sammen pluss trene Lyns lydighet, Keos tålmodighet og mitt stressnivå. Tror det kan bli et morsomt prosjekt å prøve litt når Keo begynner å bli trenbar :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...