Gå til innhold
Hundesonen.no

Bli kvitt kattene i hagen?


Anette
 Share

Recommended Posts

Det finnes noe lignende som er bare mot katt.

Sånn angående lov, så har vel ikke borettslaget noe mer lov til å forby kattehold enn de har hundehold, tror jeg. ;)

Tja,står i ordensreglene. Alle brudd på disse kan føre til evnt utkastelse osv. Hundene må alltid holdes i bånd og katter skal holdes inne.

Men hvor kommer de inn i hagen? Hopper over gjerdet, eller går under?

Vel før hadde vi jo ikke gjerde, men nå hopper de over, er tett i bunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,står i ordensreglene. Alle brudd på disse kan føre til evnt utkastelse osv. Hundene må alltid holdes i bånd og katter skal holdes inne.

Vel før hadde vi jo ikke gjerde, men nå hopper de over, er tett i bunn

Høyere gjerde da. :aww:

Men tenkte at om de krøp under, kunne man jo satt noe mer stengsel der, men hjelper jo ikke når det er tett der. :P

Nei. Vannslange er nok tingen. :lol:

Helte vann i hodet på en hund som hang utenfor der jeg bodde i Særp hver gang Vida hadde løpetid. Snakka til eieren flere ganger, og påpekte bl.a. båndtvang. Men siden hunden var i bånd, så mente han at han overholt den, så da måtte jeg si at man skal holde i andre enden også... Etter bøtta med vann, så så jeg aldri hunden noe mer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere gjerde da. :aww:

Men tenkte at om de krøp under, kunne man jo satt noe mer stengsel der, men hjelper jo ikke når det er tett der. :P

Nei. Vannslange er nok tingen. :lol:

Helte vann i hodet på en hund som hang utenfor der jeg bodde i Særp hver gang Vida hadde løpetid. Snakka til eieren flere ganger, og påpekte bl.a. båndtvang. Men siden hunden var i bånd, så mente han at han overholt den, så da måtte jeg si at man skal holde i andre enden også... Etter bøtta med vann, så så jeg aldri hunden noe mer. :P

vi har jo alt laget gjerdet høyere enn det skal være :P

Men har kjøpt gel og legger ut etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang vann, så synes jeg du skal være forsiktig med det etterhvert som det blir kaldere ute. Katter takler ikke kulde så bra, og våt katt+kaldt vær er ikke noen god kombo. Det er ikke sikert katten har et sted å være inne, eller det kan være den er tvunget til å være ute over lenger tid( må være ute om natten f.eks). Du kan jo henge opp lapper i nabolaget og spørre hvem sin katt det er, og skrive at Dyrebeskyttelsen e.l vil bli kontaktet om eier ikke melder seg (kanskje greit å holde engrei tone i lappene, lat som du er bekymret for katten elns, fremfor å kjefte/ha irritert tone;) ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,står i ordensreglene. Alle brudd på disse kan føre til evnt utkastelse osv. Hundene må alltid holdes i bånd og katter skal holdes inne.

Vel før hadde vi jo ikke gjerde, men nå hopper de over, er tett i bunn

Slike ordensregler er ikke automatisk gyldige. kilde 1, kilde 2,

Når det er sagt, bør man som katteeier prøve å samarbeide med naboer. Vi har 10 katter, og vi har en åpen dialog med naboer, selv om vi har enebolig, og ingen regler å forholde oss til. Vi er ikke mer interessert i at våre katter skal plage naboene enn de er i å bli plaget. Vi setter grensen ved å tvinge kattene til å være inne, fordi det for det første er ulovlig, og for det andre mener vi at katter ideelt sett skal få være ute. Bortsett fra det, gjør vi vårt beste for å hindre at kattene er plagsomme for andre. Vi kan ikke hindre dem i å gå på do, men dersom noen skulle begynne å ødelegge blomsterbed, så vil vi kjøpe eller på andre måter komme opp med midler som hindrer dette. Vi har gått til innkjøp av vanngevær til en nabo der et par av kattene gjerne jakter på fuglebrettet (personlig synes jeg det, uavhengig av våre katter, er litt ubetenksomt å ha fuglebrett som er 70 cm høyt). Stort sett så plager kattene våre naboene veldig lite, og vi snakket med alle da vi flyttet inn her, slik at vi fra starten skulle ha en god dialog. Vi vil gjerne vite om problemer før de vokser seg så store at de blir eksplosive. Om ikke annet er det enklere å gjøre noe med et problem jo tidligere man er klar over det ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slike ordensregler er ikke automatisk gyldige. kilde 1, kilde 2,

 

Når det er sagt, bør man som katteeier prøve å samarbeide med naboer. Vi har 10 katter, og vi har en åpen dialog med naboer, selv om vi har enebolig, og ingen regler å forholde oss til. Vi er ikke mer interessert i at våre katter skal plage naboene enn de er i å bli plaget. Vi setter grensen ved å tvinge kattene til å være inne, fordi det for det første er ulovlig, og for det andre mener vi at katter ideelt sett skal få være ute. Bortsett fra det, gjør vi vårt beste for å hindre at kattene er plagsomme for andre. Vi kan ikke hindre dem i å gå på do, men dersom noen skulle begynne å ødelegge blomsterbed, så vil vi kjøpe eller på andre måter komme opp med midler som hindrer dette. Vi har gått til innkjøp av vanngevær til en nabo der et par av kattene gjerne jakter på fuglebrettet (personlig synes jeg det, uavhengig av våre katter, er litt ubetenksomt å ha fuglebrett som er 70 cm høyt). Stort sett så plager kattene våre naboene veldig lite, og vi snakket med alle da vi flyttet inn her, slik at vi fra starten skulle ha en god dialog. Vi vil gjerne vite om problemer før de vokser seg så store at de blir eksplosive. Om ikke annet er det enklere å gjøre noe med et problem jo tidligere man er klar over det ;)

Men jeg vet ikke hvor katten hører til........

Bor i et stort borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. DYREHOLD Det er tillatt å anskaffe og holde hund.

    Det er ikke tillatt å anskaffe katt eller medbringe katt ved innflytting i borettslaget. Forbudet gjelder ikke innekatt; en katt som ikke går ute. Forutsetningen for å ha innekatt er at øvrige beboere ikke blir påført ulempe.

    Beboere som har dyr eller som ønsker å anskaffe hund forplikter seg til å følge nedenstående bestemmelser og underskrive en "Erklæring om dyrehold". Erklæringen er tatt inn bakerst i husordensreglene. Erklæringen skal sendes styret.

    Dyret skal holdes i band på borettslagets område.

    Dyret skal ikke luftes på borettslagets område.

    Eieren skal umiddelbart fjerne ekskrementer etter dyret.

    Dyret må aldri komme i sandkasser og på lekeplasser.

    Eieren er ansvarlig for enhver skade dyret påfører person eller eiendom i borettslaget.

    Dersom det kommer berettigede klager over at dyreholdet sjenerer naboer ved lukt, bråk eller på annen måte, forplikter eieren seg til å fjerne dyret fra leiligheten, dersom en minnelig ordning med klageren ikke kan oppnås.

    Styret avgjør i tvilstilfeller om en klage er berettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH: Tenkte på hva Lene_S skriver: "Vi setter grensen ved å tvinge kattene til å være inne, fordi det for det første er ulovlig,"

Nå må jeg si jeg ikke har lest Lov om Dyrevelferd så alt for nøye den siste tiden, men det må jo stå der da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ordensregler er ikke automatisk gyldige. kilde 1, kilde 2,

Når det er sagt, bør man som katteeier prøve å samarbeide med naboer. Vi har 10 katter, og vi har en åpen dialog med naboer, selv om vi har enebolig, og ingen regler å forholde oss til. Vi er ikke mer interessert i at våre katter skal plage naboene enn de er i å bli plaget. Vi setter grensen ved å tvinge kattene til å være inne, fordi det for det første er ulovlig, og for det andre mener vi at katter ideelt sett skal få være ute. Bortsett fra det, gjør vi vårt beste for å hindre at kattene er plagsomme for andre. Vi kan ikke hindre dem i å gå på do, men dersom noen skulle begynne å ødelegge blomsterbed, så vil vi kjøpe eller på andre måter komme opp med midler som hindrer dette. Vi har gått til innkjøp av vanngevær til en nabo der et par av kattene gjerne jakter på fuglebrettet (personlig synes jeg det, uavhengig av våre katter, er litt ubetenksomt å ha fuglebrett som er 70 cm høyt). Stort sett så plager kattene våre naboene veldig lite, og vi snakket med alle da vi flyttet inn her, slik at vi fra starten skulle ha en god dialog. Vi vil gjerne vite om problemer før de vokser seg så store at de blir eksplosive. Om ikke annet er det enklere å gjøre noe med et problem jo tidligere man er klar over det ;)

Jeg reagerte også på denne.

Jeg er enig i at katter ideelt sett bør få være ute såfremt de ikke bor slik til at det vil være til fare for dem (byn, nært traffikerte veier ol), men har aldri hørt at det er ulovlig å ha katt som innekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klønete formulert, ser jeg. Det jeg mener er at det vil være ulovlig å tvinge katter som hittil har vært vant til å være ute til å bli innekatter. Det vil regnes som brudd på Dyrevelferdsloven. Altså, siden kattene våre frem til nå har kunnet være ute når de vil, så kan vi ikke nå tvinge dem til å bare være inne. Jeg mener ikke at det er ulovlig å ha innekatt som har vært vant til det fra starten av, selv om jeg personlig ikke er så begeistret, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...