Gå til innhold
Hundesonen.no

Lusker presenterer seg

Lene_S
 Share

Recommended Posts

Etter å ha sneket rundt på Hundesonen, Dyresonen og så Hundesonen igjen i en god del år, så har jeg nå altså fått en grunn til å melde meg inn i gjengen. Grunnen heter Ayla, og siden hun er viktigst, så presenterer jeg henne først. Møt Bernegården's Liquorice Juice:

post-12517-0-33932100-1377707190.jpg

Ayla er nå 4 mnd, og hun er min første hund. Og hun er en hund, ikke dokka mi. Hun har fire bein godt planta på jorda det meste av tiden, og vi er i gang med å lære det jeg vil kalle normal hundeoppdragelse. Jeg irriterer meg grønn over småhunder som mangler manerer kun fordi "de er jo så søte og bladiblablabla", og skal gjøre mitt absolutt beste for at Ayla ikke skal bli en av dem. Det er en læringsprosess for oss begge, men vi koser oss glugg i hjel, begge to.

Mennesket bak heter Lene, og er 29...ok da, 37 år. Jeg er gift med Marianne, og sammen har vi egen zoologisk hage. Vel, nesten. I tillegg til Ayla har vi:

10 katter, alle minus 1 er omplasserings- eller hittekatter, den siste er en Somali (årelang drøm). Alle er kastrerte og merket.

13 rotter som har eget rom. Da vi flyttet inn i eget hus over nyttår i fjor, fikk vi realisert en drøm. Det var å kunne sette av et helt rom til rottene. Der bor de fritt, med løpebaner, rør, tau og masse annet, og spesiallaget dør inn.

3 hamstere, 1 av dem Vinterhvit dverg, to av dem Syriske hamstere. De to syriske skal snart pares, så det blir forhåpentligvis flere snart.

2 ørkenrotter i 160l akvarium.

Nå har vi altså kjøpt vår første hund. Jeg har vært interessert i hund i mange år, og frekventert ulike fora samt lest masse bøker. At rasevalget ble Chihuahua var ikke opplagt, snarere tvert i mot. Jeg har hatt, og har vel fortsatt en del, fordommer mot småhunder, eller småhundeiere, rettere sagt. Med fare for å fornærme noen, så blir jeg fysisk dårlig av å se hunder utspjåket i tåpelige antrekk fulle av glitter og bling. Klær for dyrets del, helt greit, men kjoler og andre dustete oppfinnelser er så kvalmende idiotiske, for ikke å snakke om urettferdige for de stakkars hundene, at jeg ikke klarer å beskrive det.

Så fikk naboene seg en Chi-gutt, og jeg var solgt. Jeg likte mentaliteten. En stor hund i liten kropp. Jeg vil ikke ha noen liten dillebikkje, så det passer meg utmerket, samtidig som jeg liker å ha dyr i sengen og fysisk sett passer størrelsen til det formålet. Så godt likte jeg nabohunden, og spesielt fokuset til oppdretteren, at jeg kjøpte fra samme sted. Historiens moral: Livet tar noen underlige vendinger noen ganger :)

Da har jeg forhåpentligvis fått presentert meg som en potensiell urokråke med bastante meninger (dog ikke så bastante at jeg ikke endrer dem dersom motargumentene er gode nok). Have at nice day :P

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for alle velkomsthilsner :D

Velkommen skal du være! Fin frøken du har også!

Oh, but of course! Verdens fineste, må vite ;)

Velkommen hit, for nydelig lita frøken du har! :) Jeg vil se bilde av rotterommet :D

Legger bilder av rotterommet nederst :)

Velkommen! :) og godt å høre at du også mener at små hunder ikke er dullehunder :) og Ayla var jo skikkelig skjønn!

En hund er en hund, uansett størrelse, og skal behandles som en, mener nå jeg. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre, altså så lenge det ikke er fare for liv eller helse, å la henne løse sine egne problemer. Passer det sånn at hun får hilse på en stor hund, så gjør hun det stående på egne bein. Hun må lære verden å kjenne fra sin høyde, ikke min ;)

HEI! Jeg husker deg fra dyrenett. Veldig godt faktisk. Gratulere med ny hund :)

Fra dyrenett? Woops, kan ikke være bra :P Hva het du der?

----

Rotterommet slik det så ut da det var nylaget. Vi har forandret litt på det siden det, dog ikke mye. Vi skal renovere litt nå denne uken, for selv et helt rom blir kjedelig uten forandringer.

post-12517-0-33876300-1377716385_thumb.j

post-12517-0-67042700-1377716387_thumb.j

post-12517-0-38613000-1377716389_thumb.j

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, damer :D Jeg tror rottene er bra bortskjemte...thihi

Velkommen! Så søt Ayla er! Og for et rotteparadis! :D Jeg vil gjerne se bilde av Somali pusen deres også jeg da :ahappy:

Jeg er så fryktelig dårlig på å huske å ta bilder av dyra, jeg blir så opptatt av det de holder på med. Jeg har sikkert noen bilder av han fra etter han ble voksen, han er 15 mnd nå, men jeg aner ikke helt hvor de befinner seg. Så jeg håper du kan leve med noen nurkebilder fra han var liten gutt. Han var, og er, det vakreste vesenet jeg noen sinne har sett :wub:

post-12517-0-61603900-1377726516.jpg

post-12517-0-16900200-1377726518.jpg

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotterommet må være noe av det kuleste jeg har sett! :shocked:

Velkommen :D

:D Tusen takk! Det var utrolig gøy å lage. Har som sagt endret litt siden bildene ble tatt, det som var der fra starten var jo på lykke og fromme. Etterhvert så vi hva som funket, både for rottene og for oss med tanke på rengjøring. Men jeg er veldig glad for at langhalene kan boltre seg på stor plass.

Dyrene deres må være veldig heldig som har komt til akkuratt dere :D

Wow, tusen hjertelig takk, det var utrolig koselig sagt *kunne satt inn rødmesmiley, men kan ikke rødme* :hug: Vet ikke om vi er så fryktelig spesielle, men jeg spesielt er veldig sånn "la alle de fortapte barna komme til meg" når det gjelder dyr, og er totalt ute av stand til å si nei. Pussig i grunn, for jeg har null problem med det ordet når det gjelder andre ting, slenger da gjerne på en "ikke f***" for sportens del :P Men når det kommer til dyr, er jeg bløt som en nydyppa ullgenser. Er ikke uten grunn vi har så mange dyr :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen hjertelig takk, det var utrolig koselig sagt *kunne satt inn rødmesmiley, men kan ikke rødme* :hug: Vet ikke om vi er så fryktelig spesielle, men jeg spesielt er veldig sånn "la alle de fortapte barna komme til meg" når det gjelder dyr, og er totalt ute av stand til å si nei. Pussig i grunn, for jeg har null problem med det ordet når det gjelder andre ting, slenger da gjerne på en "ikke f***" for sportens del :P Men når det kommer til dyr, er jeg bløt som en nydyppa ullgenser. Er ikke uten grunn vi har så mange dyr :innocent:

Kjenner til det ja!

Nå har vi bare 3 katter da, via DB. Men er også fosterhjem innimellom for katter der!

Hadde det ikke vært for at vi ikke får lov å ha hund her, så hadde vi hatt det også. Og enda flere katter, og gnagere. Men der sier min kjære stopp desverre ._.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? :wub:

Er det rart jeg grein som en unge som hadde mista isen sin da han kom inn døra her første gangen? Jeg har sett plenty med kattunger, og de er alle übernusselige, men han her var så overnaturlig vakker. Det fineste er at han er minst like vakker på innsiden. Har ikke vært bort makan til omgjengelig katt. Han tar i mot nye katter (har fått 2 siden han kom) med å vaske dem på hodet, han lar vilt fremmede folk kose han på magen, han elsker barn, og han har tatt i mot Ayla med lek og vask. Skjønne lille Baby min <3

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart jeg grein som en unge som hadde mista isen sin da han kom inn døra her første gangen? Jeg har sett plenty med kattunger, og de er alle übernusselige, men han her var så overnaturlig vakker. Det fineste er at han er minst like vakker på innsiden. Har ikke vært bort makan til omgjengelig katt. Han tar i mot nye katter (har fått 2 siden han kom) med å vaske dem på hodet, han lar vilt fremmede folk kose han på magen, han elsker barn, og han har tatt i mot Ayla med lek og vask. Skjønne lille Baby min <3

En vakker, vakker dag skal jeg ha Somali jeg også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så heldige rotter! Lekt med tanken på å lagd noe liknende selv da jeg hadde rotter tidligere, det ble jo utført utrolig bra det dere har bygget. :)

Velkommen hit! Vil gjerne og ha flere bilder av rom/gnagere, katter og hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...