Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få tiden til gå?


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Til dere som går å vente på å få valp/hund (over lengre tid) - hvordan får dere tiden til å gå?

Jeg er 110% innstilt på å få valp - har funnet rase, oppdretter, kjønn, navn, osv - men grunnet bosituasjon så vil jeg ikke få mulighet til å få valp før ute i neste år engang. Jeg klarer ikke å slutte å tenke på hund, være på hundeforum, se på dyrebutikker på nett, DRØMME om hund, osv! Det er helt frustrerende. Selv om jeg egentlig holder meg opptatt med studier osv så føler jeg tiden står stille!

Dette ble litt av et syteinnlegg, beklager det :P Men er det noen som har noen råd/motivasjon å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg sitter i akkuratt samme situasjon som deg!

Jeg har prøvd meg på håndarbeid, spille forskjellige spill, bare for å få tiden til å gå egentlig. Ingen konkrete tips, bortsett fra å gjøre noe du må konsentrere deg om, så du ikke tenker noe særlig på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg sitter i akkuratt samme situasjon som deg!

Jeg har prøvd meg på håndarbeid, spille forskjellige spill, bare for å få tiden til å gå egentlig. Ingen konkrete tips, bortsett fra å gjøre noe du må konsentrere deg om, så du ikke tenker noe særlig på hunden.

Hehe, ja det er skikkelig vanskelig! Aldri opplevd at tiden har gått så sent før! :P

Tvinner tommeltotter? :P

Nei altså, jobber, studerer, går tur med han vi har nå, trener med han, ja, alt man kan finne på egentlig :P

Da er du i allefall heldig som har en hund å holde på me fra før av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sett klokka på 02.00 hver natt. Gå ut. Stå der i 10 minutter før du går inn igjen og legger deg til å sove. Gjenta klokken 07.00.

- Før du legger deg, hell ut litt væske på gulvet på strategiske steder du vet du vil tråkke i når du står opp.

- Når du legger fra deg gjenstander som nøkler etc, så slipp de litt random rundt i huset. Helst steder du kan fort glemme, og må lete litt når du trenger de.

- Ut å gå tur i all slags vær. Ta gjerne med et hundebånd, og løp litt på måfå rundt i skogen og se fortvilet ut.

- Strø diverse leker rundt om i hele huset hver morgen, rydd de opp på kvelden. Gjenta neste dag.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå turer med en nabohund eller noe, da? :)

Nabolaget her består så og si kun av katter :P så d går nok ikke nei.. Har jo katt selv også da - og gleder meg så mye til hund at jeg har prøvd godbitsøk å trikslæring me katten! Haha. Men det er naturlig nok ikke så veldig givende, da katten er ganske lat :P

- Sett klokka på 02.00 hver natt. Gå ut. Stå der i 10 minutter før du går inn igjen og legger deg til å sove. Gjenta klokken 07.00.

- Før du legger deg, hell ut litt væske på gulvet på strategiske steder du vet du vil tråkke i når du står opp.

- Når du legger fra deg gjenstander som nøkler etc, så slipp de litt random rundt i huset. Helst steder du kan fort glemme, og må lete litt når du trenger de.

- Ut å gå tur i all slags vær. Ta gjerne med et hundebånd, og løp litt på måfå rundt i skogen og se fortvilet ut.

- Strø diverse leker rundt om i hele huset hver morgen, rydd de opp på kvelden. Gjenta neste dag.

Hahaha, nå måtte jeg le! ;) gleder meg så mye at til og med slikt høres kjekt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Nirm! :lol:

Jeg skriver innkjøpsliste, ser etter utstyr, henger her og tar til meg kunnskap, snakker hund med hun ene på skolen som har et lite oppdrett, er innom oppdretters nettside ca 10 ganger om dagen, ser på bilder av rasen, finner ut hvilket merke jeg vil ha av diverse utstyr, låner hund for å lufte og så jobber og studerer jeg, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet først fra august i fjor, var med på fødsel i januar, ble ingen valper jeg ville ha, ventet på nytt kull som skulle komme i juni, ble ingen valper, ventet på løpetid på ny tispe, som kom, men viste seg å være "falsk løpetid". Og nå er tispa parret og det KAN bli valp i januar. Haha. Så jeg veit akkurat hvordan det er. Har ventet i halvannet år.

Beste "medisinen" er å tvinge seg selv til å ha det moro, jobbe, finne på ting og å tenke minst mulig på valp. Ellers blir i alle fall jeg fullstendig sprø. Kan være kos å tenke litt på det innimellom, men det er ikke bra å bli helt opphengt heller. :)

Lykke til med planene dine! Jeg føler med deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet først fra august i fjor, var med på fødsel i januar, ble ingen valper jeg ville ha, ventet på nytt kull som skulle komme i juni, ble ingen valper, ventet på løpetid på ny tispe, som kom, men viste seg å være "falsk løpetid". Og nå er tispa parret og det KAN bli valp i januar. Haha. Så jeg veit akkurat hvordan det er. Har ventet i halvannet år.

Beste "medisinen" er å tvinge seg selv til å ha det moro, jobbe, finne på ting og å tenke minst mulig på valp. Ellers blir i alle fall jeg fullstendig sprø. Kan være kos å tenke litt på det innimellom, men det er ikke bra å bli helt opphengt heller. :)

Lykke til med planene dine! Jeg føler med deg ;)

Oi, ja det tok ikke lite tid heller! Creds til deg for å ikke ha blitt gal enda, hehe :) Er det en sjelden rase du skal ha, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha en til av hjerte-rasen, portugisisk vannhund. Er (heldigvis) relativt sjelden ennå, tross Obama-hysteriet :P Ventet nesten halvannet år på førstemann for snart ti år siden, så man blir god på å vente. Hehe

Det er klart at det er forskjell på å vente på en hund når man ikke har noen fra før og på å vente når man alt har to :) Men sikkert ikke en dum ide å ta kontakt med folk som driver med den rasen du skal ha og høre om noen trenger pass f.eks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha en til av hjerte-rasen, portugisisk vannhund. Er (heldigvis) relativt sjelden ennå, tross Obama-hysteriet :P Ventet nesten halvannet år på førstemann for snart ti år siden, så man blir god på å vente. Hehe

Det er klart at det er forskjell på å vente på en hund når man ikke har noen fra før og på å vente når man alt har to :) Men sikkert ikke en dum ide å ta kontakt med folk som driver med den rasen du skal ha og høre om noen trenger pass f.eks!

Kjenner folk med portugisisk vannhund - flotte hunder :)

Grunnet til at jeg ikke har hund enda er pga bosituasjon - slik at jeg kan ikke passe noen hunder heller... Og har ikke bil så kan heller ikke reise å bare lufte heller :) prøver å nøye meg med katten foreløpig - men det er vanskelig når du egentlig er et (mest) hundemenneske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det! Det virker nesten som tiden står stille og man vet ikke hva man skal gjøre for å få tiden til å gå fort nok ;)

Jeg så på hva slags utstyr jeg ville ha, hvilke treningsmetoder jeg ville bruke, om det var noe valpekurs i nærheten, også skrev jeg lister over hva jeg ville lære valpen i begynnelsen og ha fokus på. Også var jeg innom oppdrettere side hundre ganger om dagen :P

MEN jeg prøvde å finne på ting som jeg visste kom til å bli vanskeligere å få gjort i begynnelsen når valpen kom i hus. Dro på ferie til utlandet, dro på kino, konsert osv. Man kan jo gjøre slike ting selv om man har hund, men det krever litt mer planlegging i forhold til pass osv. Så nyt tiden uten hund, selv om det høres veldig rart ut ;):P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fortelle en vakker, liten historie for å sette perspektiv på min ventetid på hund..

Da jeg var tolv begynte maset på hund - eg skulle ha hund! Ønsket meg det hver bursdag, jul, ledige sekund og maset som f*** hver dag (mildt sagt). Ble det hund? Neh.. Konfirmasjonspengene mine ble satt av til hund med lovnad om at jeg kunne kanskje kjøpe hund når jeg kom litt inn i skolesystemet på videregående. Dette er da over 3 år siden.. Jeg hadde funnet den "perfekte" hund og alt så greit ut da pappa og hans nye samboer plutselig bestemte seg at de skulle få en unge til som resulterte i null hund på frk. Entertainer.

Året gikk og jeg flyttet vekk et år og med lovnad om hund begynte jeg i fjor høst på vg3. Sist jul var jeg på omplasseringssted og fant lille Linus. Stygg og skikkelig gatemix var han, men jeg var betatt.. Hvem tror du plutselig ombestemte seg? Jo, min far.

Rett over jul (tror jeg) kom jeg i kontakt med Synnøve her på sonen og vi begynte å snakke om hennes kullplaner på mail, så ble vi late og la hverandre heller til på Facebook. Helgen 6-7 april var det utstilling i Bergen og jeg fikk møte både henne og alle hundene (Kiri, Hector, Boris, Lotta og fortispe). På søndagen fikk vi sett Synnøve i action og jeg hadde tatt mitt valg - henne skulle jeg ha valp fra.

Ideelt sett skulle jo min kjære Ludvig vært født sånn at jeg nærmest hentet han dagen jeg flyttet ut, så ventetiden ble lang da Lotta hadde løpetid rundt juni en gang. Heldigvis var hun tidlig ute og valpene kom i juli, ikke august. Men jeg må si at de siste månedene fra april til dags dato har vært både fantastiske og frustrerende. Jeg ser "enden på tunnelen" ved at jeg henter han om 2 dager, men samtidig så har ventetiden vært ufattelig lang..

Men så spør jeg meg selv, var/er det verdt det? Definitivt - jeg ender jo opp med århundrets skjønneste og mest fantastiske valp i tillegg til verdens beste (og særeste til tider) oppdretter!

Så, selv om tiden er lang og veldig frustrerende/kjedelig, så BLIR DET BEDRE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...