Gå til innhold
Hundesonen.no

Hårsekkmidd/demodex?


Spazmo
 Share

Recommended Posts

Noen som har noe erfaring med det her?

Kom akkurat fra dyrelegen med min nakne Malgus, for han har fått kløende utslett omtrent på hele seg. Det vil si, det er mest konsentrert på begge forbeina og på brystkassen/halsen. Begynte som et lite utslett på ene forbeinet, men jeg tenkte at han sikkert bare hadde vært borti en brennesle eller noe når vi har vært ute og gresset. Men i går spredte det seg altså utover hele brystkassen og andre beinet, og det klør ganske mye virker det som. Så mye at han har klødd opp hele området på halsen, som nå er ordentlig hovent.

Dyrelegen mente iallefall at dette kanskje kunne være en form for midd, og han har fått antibiotika, antiseptisk shampoo (høhø, til hårløs gutt) og kur mot midd. Det var ikke noe særlig utslag på hår- og hudprøven, men kollegaen til dyrelegen vår mente også at det kunne være det selv om det ikke var noe tydelig utslag. Oppdretter syntes det hørtes rart ut med midd på en nakenhund, og skulle sende bildene videre til oppdretteren i Sverige som eier faren og se om hun hadde noe erfaring med dette.

Min største frykt akkurat nå er jo at det ikke er noe midd-relatert i det hele tatt, men heller en ordentlig allergisk reaksjon og at han må mates med allergifór resten av livet og slikt. Eller om han er allergisk mot noe veldig vanlig utendørs!

2-2.jpg

Sånn ser iallefall babyen min ut akkurat nå, ikke noe pent syn. Som om han ikke så skabbete nok ut fra før med hårflekken sin og hårstråene nedover ryggen og på potene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt demodex på vår rottweiler og dyrlegen mente demodex kan være vanskelig å få påvist og det er vanskelig å bli kvitt. Spesielt på gamle hunder :/ Det startet med en liten hårløs flekk i ansiktet og utviklet seg raskt. det klødde mye og hunden vår så ikke ut etter kort tid! Han var hårløs i halve ansiktet, klødde på seg mye sår, allmenntilstanden var elendig og han var opphovnet... Vi er nå kvitt demodexen virker det som men han gikk på behandling i månedsvis!!

Det positive er at det er noe de kaller "valpedemodex" :) Som man ofte blir kvitt lettere og aldri ser noe til igjen!

Ut fra bildene kan jeg ikke si hva det er, men håper boffen blir fort frisk :-) God bedring!

Red: jeg tror muligens ditt tilfelle har utviklet seg for fort til å være demodex?? Kan han ha fått i seg noe på tur? At dette er Elveblest? e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har vist bildene til hun som eier faren i Sverige, hun hadde hatt midd på to pelsede mexere og mente heller ikke at det så slikt ut. Han kan ha vært borti brennesle ja, og mygg har det vært litt av. Skal på apoteket og hente Advokat nå, skader jo ikke å prøve om det faktisk viser seg å være midd.

Han har ikke fått kortison nei, bare antibiotika til de sårene han har klødd sånn på og fått bittelitt infeksjon i. Så krysser fingrene for at det roer seg innen et par dager! Og at det ikke er allergi mot helt latterlige ting som ikke går an å unngå, for da blir jo hundeholdet plutselig et slit.

Så ja, krysser fingrene for enten valpedemodex eller at han bare har vært borti noe teit utendørs. Skal vaskes med allergisjampo også nå får å få bort eventuelle greier som ligger på huden, om det er noe han har vært borti.

Heldigvis er ikke allmenntilstanden noe dårlig. Han spiser masse, leker masse og biter masse i hender - helt normal valp med andre ord! Ikke klør han seg bedervet hele tiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene udyret mitt får noen ganger noe som ligner på vannblemmer. Dette kommer av brennesle eller at hun løper rundt i gress med harde strå slik at hunden blir sår. Dette på områder hun har lite pels. Disse varer noen dager før de popper.. Det kan være noe så enkelt som dette ja..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Hvis denne hunden/dens søskne og foreldre skal avles på så ikke behandl med advocat! Vent å se om det går over av seg selv, behandling med advocat gjøres kun hvis det er generell demodex og da skal ikke den hunden/søsknene eller foreldrene avles på. Og aldri i verden om jeg hadde behandlet såfremt det ikke er påvist demodex.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde ikke tatt sjansen på å ventet å sett det an når jeg først har sett utviklingen og resultatet av demodex hos hund. Når vår hund såg frisk ut og veterinær tok hudskraper så fant ikke veterinær noe mer demodex MEN hun sa at hun ville fortsette behandling litt ekstra siden det ikke alltid vises på hudskrapene.

Men jeg synes ikke bildene ser ut som demodex :P har aldri sett demodex på nakenhunder sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Hvis denne hunden/dens søskne og foreldre skal avles på så ikke behandl med advocat! Vent å se om det går over av seg selv, behandling med advocat gjøres kun hvis det er generell demodex og da skal ikke den hunden/søsknene eller foreldrene avles på. Og aldri i verden om jeg hadde behandlet såfremt det ikke er påvist demodex.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Hvorfor ikke hva da? At man ikke avler på demodex? Eller at man ikke behandler før man har påvist midden? Hvorfor man ikke avler sier seg selv, og man behandler ikke før man har påvist midden av samme grunn, dvs at man ikke veit om det er generell eller lokal. Er det lokal går det bort av seg selv, generell trenger nesten alltid behandling, og har en hund generell så skal ikke hunden/dens søskne eller foreldre avles på. Da er det vel dumt å behandle hvis det ikke er det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke hva da? At man ikke avler på demodex? Eller at man ikke behandler før man har påvist midden? Hvorfor man ikke avler sier seg selv, og man behandler ikke før man har påvist midden av samme grunn, dvs at man ikke veit om det er generell eller lokal. Er det lokal går det bort av seg selv, generell trenger nesten alltid behandling, og har en hund generell så skal ikke hunden/dens søskne eller foreldre avles på. Da er det vel dumt å behandle hvis det ikke er det?

Vet om flere tilfeller der dyrleger har foreskrevet advokat til hunder med lokal demodex..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange dyrleger er kjappe med å skrive ut advokat til hunder som kun har et par små flekker. Jeg
er enig i det Stineogstaffene skriver, at du bør vente en liten stund og se om dette går over av seg selv, før du
evt. begynner på behandling. Skulle det være demodex og du behandler nå, så får du ikke svar på om det faktisk var
lokal eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det lille jeg vet, siden det ikke har verken vært min rase eller hunder, så utfra størrelsen på utbruddet og alder på hund osv.

Man veit ikke det hvis man behandler. Valper kan også få generell demodex, det kan også begynne med et par små flekker for så å eskalere etterhvert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man veit ikke det hvis man behandler. Valper kan også få generell demodex, det kan også begynne med et par små flekker for så å eskalere etterhvert.

Jeg vet ikke hvorfor det ble gjort som det ble gjort osv., Men diagnosen ble lokal i alle fall og utskrevet advokat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor det ble gjort som det ble gjort osv., Men diagnosen ble lokal i alle fall og utskrevet advokat..

Det synes jeg er rart siden man ikke kan vite hva det er og man heller ikke skal behandle lokal. Men så finnes det en hel haug av veterinærer her i landet som ikke alltid er like dyktige på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke hva da? At man ikke avler på demodex? Eller at man ikke behandler før man har påvist midden? Hvorfor man ikke avler sier seg selv, og man behandler ikke før man har påvist midden av samme grunn, dvs at man ikke veit om det er generell eller lokal. Er det lokal går det bort av seg selv, generell trenger nesten alltid behandling, og har en hund generell så skal ikke hunden/dens søskne eller foreldre avles på. Da er det vel dumt å behandle hvis det ikke er det?

Sorry, bare jeg som klarte glemme å skrive resten. Hvorfor ikke bruke advocat om det ikke er påvist generell. Altså, jeg tekte på om det var farlig eller skadelig med mindre det ikke var påvist generell. For enkelte veterinærer skriver jo ut dette over en lav sko.

I tillegg syntes jeg det du skrev var litt rart å skrive: Hvis denne hunden/dens søskne og foreldre skal avles på så ikke behandl med advocat! Det er jo ikke sikkert at det er oppdaget noe på hverken foreldre eller søsken. Voksen gd kan svjv oppstå spontant.

At man ikke avler på det burde være en selvfølge, men dessverre er det ikke slik blandt alle oppdrettere. Det er tross alt en grunn til at mange hunder sliter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvis du behandler med advokat så finner du aldri ut om det er lokalisert eller generalisert demodex. (Lokalisert går over av seg selv)

Dermed bør man utelukke hund og familie fra avl, da man bør være på den sikre siden og heller gå ut fra at der var generalisert, siden man tross alt ikke vet.

Det kan være lurt å gi en hund med utslag av demodex sjansen til å ordne opp i dette selv før man medisinerer av flere årsaker, det med avl er en av dem, overmedisinering er en annen. Generalisert demodex signaliserer en svikt i immunforsvaret og kan bli svært alvorlig. Det skal tas seriøst i avl, jeg er helt enig i at om man er usikker på lokalisert/generalisert, så bør man handle etter verste utfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvis du behandler med advokat så finner du aldri ut om det er lokalisert eller generalisert demodex. (Lokalisert går over av seg selv)

Dermed bør man utelukke hund og familie fra avl, da man bør være på den sikre siden og heller gå ut fra at der var generalisert, siden man tross alt ikke vet.

Ah, da forstod jeg bedre hvorfor det ble nevnt dette med advocat og er helt enig. Men, dessverre er det veterinærer som skriver ut dette over en lav sko, da mange ikke helt (virker det som) kjenner godt nok til gd.

Ja, som jeg har nevnt, så burde det være en selvfølge at man ikke avler på gd, da tenker jeg ikke bare på selve individet, men på søsken og foreldredyr. Men, dessverre er det nok av de som mener at så lenge man ikke ser det hos egen hund, så feiler de ingen ting, og man kan fint avle på dem. Oppdretter jeg hadde hund fra påstod da min og en kullbror fikk påvist gd at det var vår skyld pga dårlig inneklima, foring og ene med det andre. Det at flere avkom etter ene linjen til oppdretter fikk gd, det hindret dessverre ikke denne fra å avle videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man behandler da ikke en hund for ting uten at det er en 100% sikker diagnose?

Jeg har hatt valpedemodex på noen av groenendaelvalpene og det går over av seg selv, dog skal det sies at det på linjene til disse hundene er immunrelaterte sykdommer - så demodex skal man ikke kimse av.

Ifølge veterinærene jeg har vært hos så skal ikke demodex hos valp/unghund behandles - man skal se om det går over av seg selv, hvilket det bruker å gjøre.

Jeg ville aldri gitt hunden min advocat om jeg ikke var 100% sikker på at det var midd den hadde (selv ikke da ville jeg gitt advokat faktisk, men heller dryppet med Stronghold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med Demodex. Jeg har en valp som sliter med det. Diagnosen ble stilt med hudskrap prøver. Tok hudskrap fra tre angrepne områder, og var ingen tvil om at det var det. Syntes ikke det var vanskelig å få stilt diagnose når jeg først kom meg til en dyrlege som visste hva hun gjorde. Den første behandlet henne feil, så stakkars lille hunden ble mye værre enn hun hadde trengt før hun fikk skikkelig behandling. Har nå gått på behandling siden 6 juni. Behandlingen hun får er ukentlige dråper med advocate, penicilin for infeksjon i huden, atarax mot kløe, og en spesial shampo hun skal bades med en gang i uka. Er langvarig behandling, og advocate er dessverre ikke et veldig effektivt middel om hunden er hardt angrepet som vår er. Dyrlegen vil nå sette henne på Ivermectin fordi Interceptor som blir sett på som det mest effektive midlet ikke er i produksjon nå pga produksjonstopp på fabrikken. Har undersøkt litt angående dette og funnet ut at samme firma produserer ett annet produkt som inneholder samme virkestoff. Dette produktet heter Milbemax. Anbefaler deg å si dette til dyrlege om hunden får diagnose demodex. Teknisk support på Novartis som er produsent er veldig serviceinstilte og informerer gjerne veterinærene om dette alternative produktet som finnes. Var en lettelse for meg da jeg fant ut dette for jeg er litt skeptisk til bruk av Ivermectin i og med at hundene kan reagere litt forskjellig på dette middelet.

På vår hund så vi det pga at hun fikk mange hårløse partier, hun hadde også nupper/byller flere steder. Det utviklet seg videre til å bli væskende partier, og enkelte steder ble det skorper i huden. i starten var hun mest angrepet på hodet, hals, buken og rygg. Etter ho kom igang med advocat ble det bedre i starten, og hun har fått igjen håret en del steder, men nå virker det som effekten har stoppet opp og demodexen har blusset opp en del igjen. Nå er det mest bakbeina, rygg og buken som er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milbemax ormtablettene?

Ja Milbemax ormetablettene :) Milbemax har samme virkestoff som Interceptor: Milbemycinoksim. Må selvfølgelig ta dette med veterinær for å få riktig styrke på de osv, og doseringen blir jo en helt annen enn til ormbehandling for dette er snakk om daglig bruk. Jeg har vært i kontakt med Novartis som produserer Interceptor, og hun sa at Milbemax kan erstatte Interceptoren, men dette blir jo en litt of label use i og med at de ikke er registrert for det :)

Her er ett utdrag av mailen jeg fikk fra Novartis :)

Det er trist å høre at hunden din sliter med demodex. Når det gjelder Interceptor er det riktig som 
veterinæren din sier, 
det er helt umulig å få tak i det for øyeblikket. Det kommer også til å bli en stund til det er tilbake.
Vi har et annet produkt, Milbemax, som inneholder samme virkestoff, men også har et annet komponent. 
Milbemax er ikke registrert for bruk mot demodex, men mot diverse innvollsparasitter. Jeg synes du skal
diskutere dette nærmere med din veterinær, få evnt vedkommende til å kontakte meg hvis du ønsker det. 
Jeg ønsker deg og hunden lykke til og håper dere sammen med veterinæren finner en løsning som passer 
dere. 
 
Med vennlig hilsen
 
Kristine Steinsland
Veterinær/Teknisk support

Milbemax er på samme måte som Interceptor et dyrt produkt, men så lenge hunden blir frisk og dette har best effekt så synes jeg dette er viktig informasjon for de med hund som har demodex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...