Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp må ut OFTE..


Koxer
 Share

Recommended Posts

Vår mellompuddelvalp på 4 mnd er så og si husren. Sier fra når hun må ut og treningen har gått relativt fint :rofl:


''Problemet'' vårt nå er at hun må ut VELDIG ofte for å ikke tisse inne.. da snakker vi en gang i halvtimen/timen MINST.. er dette normalt for en valp på 4 mnd?? I løpet av 1,5 time kan hun tisse inne tre(!) ganger om vi ikke følger godt nok med henne..

Kjenner jeg blir litt oppgitt :no: Hun sover natta gjennom i valpe-gården sin uten å gjøre fra seg.. :icon_confused:



Edit: For at ingen skal misforstå; hun er selvfølgelig ikke uten oppsyn i 1,5 timer mens vi er hjemme ;) Var bare for å påpeke hvor ofte hun faktisk må tisse...

Endret av Koxer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke normalt. Sjekk for urinveisinnfeksjon og om det ikke et noe der så må du rett og slett passe på litt bedre. Iom at hun sover natten igjennom uten og gjøre fra seg så spørs det da om det er noe galt.. en ting du kan gjøre er jo og begrense henne inne en periode i valpegård eller i et bånd så hun får brutt uvanen og kommet inn i en bedre flyt. En annen ting er og slite henne ut litt mer hver gang dere er ute slik at hun sovner/slapper av når hun kommer inn, da vil hun ikke gå og tisse over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt at det kan være urinveisinfeksjon, men så holder hun seg hele natta uten et eneste uhell og da avkreftet jeg det sånn smått :icon_confused: Burde kanskje levere prøve til vet uansett!

Vi følger med henne som hauken, men nå som hun har skjønt hvordan hun skal ''få oss'' til å gå ut med henne, utnytter hun dette litt vel mye for å få dra ut å leke i gresset :lol:

Og selv om vi har vært ute og hun har vært flink å gjøre fra seg, går det 20 minutter før hun springer til trappa igjen for å være ute å leke :icon_confused: Hun er som regel veldig flink å gjøre fra seg hver gang vi er ute, men tisser inne igjen kort tid etterpå.. Synes dette er så rart fordi hun holder seg 7 timer om natta (og hun har god plass å gå rundt på om natta) :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet og fikk konstantert urinveisunnfeksjon, hun ble veldig fort bra igjen (en dag eller noe) ved hjelp av antibiotika.

Åja, okei! Nesten så jeg ''håper'' at hun også har UVI og blir fort bra igjen med medisiner :icon_redface: Slitsomt dette, egentlig! føler det senker hele prossessen med å få henne husren :|

Holdt deres valp seg hele natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: hvor lenge kan en ''forvente'' at en 4 mnd gammel valp klarer å holde seg? :P finnes det en tommelfingerregel?

hun kan jo holde seg i 7 timer, det sier du jo selv. Mine valper har i den alderen måttet holde seg i 4 timer vertfall og det har ikke vært noe problem.

Edit : Ang varsling så har jeg aldrig tatt ut mine valper en gang i halvtimen. Vet jeg at de har vært ute nettopp får de rett og slett beskjed om og legge seg om de maser, og ligger de så tisser de heller ikke, om de virkelig må på do så merker du det. Ellers så er jeg fan av og slite de ut litt når vi er ute, slik at de da sover når de kommer inn og dermed ikke får hverken behov for eller mulighet til og gå og mase til stadighet. Og du sier selv at hun ikke tisser i valpebingen på natten, prøv og ha henne der litt på dagen også, som sagt bare for og forsøke og bryte vanen. Og for og være sikker bør du selvfølgelig ta turen til vet med en urinprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, okei! Nesten så jeg ''håper'' at hun også har UVI og blir fort bra igjen med medisiner :icon_redface: Slitsomt dette, egentlig! føler det senker hele prossessen med å få henne husren :|

Holdt deres valp seg hele natten?

Ja hun holdt seg hele natten. Derfor ble jeg litt oppgitt da hun begynte å tisse inne etter å ha vært husren. Hun rakk ikke si i fra og bare tisset der hun sto selv om vi nettopp hadde vært ute. Jeg bare nevnte det i en bisetning til veterinæren da vi var der i et annet ærend så flaks var det at hun skjønte hva det var, ellers hadde jeg nok drøyd med å gå til vet. Jeg trodde jo det bare var et tilbakesteg i prosessen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blærefunksjonen er nedsatt når vi sover, hundene også. Nå husker jeg ikke hva det heter men det er ett eller annet hormon som styrer det.
Jeg har hatt uvi mange ganger (kronisk) og jeg klarer fint å sove natta igjennom selvom jeg på dagtid er på do veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her inne. Jeg har selv hatt noen perioder jeg bokstavelig talt ikke har kunnet forlate toalettet, men våkner ikke på nattestid fordi jeg må på do av den grunn.

Så anbefaler å teste det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er også 4 mnd, og vi følger enda valpereglene. Ut etter valpen har sovet, spist, drukket eller heftig lek. Valpen holder seg igjennom natten, samt den tiden hun er alene på dagtid, men vi prøver å være nøye på å ta valpen ut en gang i timen resten av tiden. Det virker som at hunden forstår at gresset er den ultimate tisseplassen, og rommet hvor hun sover/er alene ikke skal tisses i, men stuen og gangen er ok alternativer hvis hun må på do og det ikke er gress tilgjengelig. Og det er strengt tatt vår egen feil. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...