Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om puddelfrisyrer


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Det er visst for en toy i full utstillinsklipp ;) Og sånn klipper du en toy:

http://youtu.be/e8rbg0LRubM

- Må gi folk noe mer å snakke om vøtt ;)

Nydelig :wub: Men tenkte mer på om det er lettere å klippe pent på større varianter, siden de blir så små dissa små. Men de blir jo ikke såååå små med så mye pels. :wub:

Bonden bare ler og sier "jaja" han. Det får bli når jeg er ferdig med å ha flere hunder, ferdig med hest, høns og kaniner og unge® har flyttet ut. Daaa skal muttern ha seg en liten toypuddel som tror den eier hele verden. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns faktisk det er ganske sykt (og poengløst) at de forskjellige klippene har "regler" for hvordan de skal være i forhold til FCI, men at en klipp f.eks er "godkjent for utstilling" men ikke for

Her er mine foreldres toypuddel, Sølvi. (Escada Lucy in the Sky) Bilde tatt av Kjartan Albrigtsen. Her under forrige utstilling da hun ble BIR, fikk storcert. og CACIB på NKK Bø! Fin, sølv valpel

Drar opp denne igjen, så slipper jeg å lage nytt emne. SÅ denne på facebook idag. Har aldri sett noe lignednde før! Må være vanskelig å klipp slik! Litt tøft da

Posted Images

Nydelig :wub: Men tenkte mer på om det er lettere å klippe pent på større varianter, siden de blir så små dissa små. Men de blir jo ikke såååå små med så mye pels. :wub:

Bonden bare ler og sier "jaja" han. Det får bli når jeg er ferdig med å ha flere hunder, ferdig med hest, høns og kaniner og unge® har flyttet ut. Daaa skal muttern ha seg en liten toypuddel som tror den eier hele verden. :ahappy:

Nå har jeg som nevnt ikke prøvd å klippe toy, så jeg veit ikke :) Det ser ikke sånn ut når man ser videoen, selv om jeg sitter litt med hjertet i halsen når hun bare veiver den lange saksa rundt kroppen på den lille hunden :lol: Men det er lite hund altså, de veier ikke mer enn 2-3 kg.

Jeg har sagt jeg skal ha toy en gang, men det må nok bli når jeg ikke har store hunder i huset/omgangskretsen. Jeg ser for meg Nora og Leah i full fart bare feier over en stakkars toy fordi den sto i veien og de ikke hadde tid til å se seg om.. Jeg har full forståelse for at småhundeiere ofte bærer på hundene sine når de møter andre.

Hva er egentlig årsaken til at pudler klippes sånn som de gjør? Altså med de dottene på rumpa og sånn? Ja, som dere skjønner har jeg ingen peiling på pudler :P

Manken var for å beskytte lunger, pompongene på beina for å beskytte ledd, pompongene på hoftene for å beskytte nyrer, toppen på hode og hale for beskyttelse og synlighet i vannet, sånn ca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg som nevnt ikke prøvd å klippe toy, så jeg veit ikke :) Det ser ikke sånn ut når man ser videoen, selv om jeg sitter litt med hjertet i halsen når hun bare veiver den lange saksa rundt kroppen på den lille hunden :lol: Men det er lite hund altså, de veier ikke mer enn 2-3 kg.

Jeg har sagt jeg skal ha toy en gang, men det må nok bli når jeg ikke har store hunder i huset/omgangskretsen. Jeg ser for meg Nora og Leah i full fart bare feier over en stakkars toy fordi den sto i veien og de ikke hadde tid til å se seg om.. Jeg har full forståelse for at småhundeiere ofte bærer på hundene sine når de møter andre.

Manken var for å beskytte lunger, pompongene på beina for å beskytte ledd, pompongene på hoftene for å beskytte nyrer, toppen på hode og hale for beskyttelse og synlighet i vannet, sånn ca :)

Allright! Takk for info :) Så de var opprinnelig ikke selskapshunder, men vannhunder? Det er jo veldig interessant, jeg tror jeg må lese meg litt opp på pudler, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er det virkelig en Toy i videoen? Så mye mer ut som en Dverg i mine øyne. :) Vet om 2 Toy og de er mye mindre enn den hvertfall, men kanskje den bare såvidt var under grensen for Dverg, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig en Toy i videoen? Så mye mer ut som en Dverg i mine øyne. :) Vet om 2 Toy og de er mye mindre enn den hvertfall, men kanskje den bare såvidt var under grensen for Dverg, da?

Jeg lurer på om de bare har stor, mellom og dverg/toy-inndeling? Det var bare tre størrelser på Crufts ihvertfall :) Men ja, det er jo bare cm som skiller, toy er 24-28 cm, dverg er 28-35 cm, mellom 35-45 cm og storpuddel 45-60 cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de bare har stor, mellom og dverg/toy-inndeling? Det var bare tre størrelser på Crufts ihvertfall :) Men ja, det er jo bare cm som skiller, toy er 24-28 cm, dverg er 28-35 cm, mellom 35-45 cm og storpuddel 45-60 cm :)

Det er bare den franske puddelklubben og de nordiske klubbene som bruker toy - dverg - mellom og stor inndeling. De andre klubbene bruker toy, miniature (som er dverg og mellom) og standard.

Men puddelen på filmen synes jeg så ut som en "stor" toy - om pelsen hadde blitt klippet av hadde det nok vært tydeligere toypreg. :)

EDIT: Jeg tok feil. Inndelingen er

toy - miniature - standard (mellom og stor er slått sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare den franske puddelklubben og de nordiske klubbene som bruker toy - dverg - mellom og stor inndeling. De andre klubbene bruker toy, miniature (som er dverg og mellom) og standard.

Men puddelen på filmen synes jeg så ut som en "stor" toy - om pelsen hadde blitt klippet av hadde det nok vært tydeligere toypreg. :)

Så det er dverg og mellom som er slått sammen? Går grensa fra 28 til 45 cm da? For det er jo ganske stor forskjell på en liten dverg og en stor mellom.

Jeg syns også puddelen på filmen ser ut som toy, men som sagt, grensa er jo "flytende". Jeg syns jo et par mellom ser ut som dverger også, selv om de bare er 3 cm lavere enn Leah.. Men det har kanskje noe med vekta å gjøre, Leah er jo dobbelt så tung som hun ene jeg tenker på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Den klippevideoen har jeg glodd på hvert fall 1000 ganger og konkludert med at det ser morsomt ut å "leke" frisør :D

Angående karakulklippen, så er det helt ærlig sambis som vil ha puddærn sånn, om vi skulle hatt en. Jeg ville kjørt T-60 eller kontinental (faktisk!), men sistnevnte hadde jeg blitt skjelt ut av sambis + at han hadde trua med å barbere den ned om jeg hadde gjort det :|

Sånn for interessanthetens skyld, hvor like er pudler og belgere gemyttmessig? Og finnes det vannapportprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Manken var for å beskytte lunger, pompongene på beina for å beskytte ledd, pompongene på hoftene for å beskytte nyrer, toppen på hode og hale for beskyttelse og synlighet i vannet, sånn ca :)

Det må vel også sies at klippen er en del videreutvikla siden den gang da :) Opprinnelsen var at de skulle ha pels på de stedene av de grunnene som du sier, men de ble ikke holdt i like lang pels den gang som på utstilling i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er dverg og mellom som er slått sammen? Går grensa fra 28 til 45 cm da? For det er jo ganske stor forskjell på en liten dverg og en stor mellom.

Jeg syns også puddelen på filmen ser ut som toy, men som sagt, grensa er jo "flytende". Jeg syns jo et par mellom ser ut som dverger også, selv om de bare er 3 cm lavere enn Leah.. Men det har kanskje noe med vekta å gjøre, Leah er jo dobbelt så tung som hun ene jeg tenker på :lol:

Nei nå blingset jeg! Det er mellom og stor som er slått sammen.

Så det er toy - minature - standard (mellom og stor). Sorry!

Miniature er fra 28 til 38 cm. Så grensen for standard er fra 38 cm og oppover.. Så en "standard poodle" kan være alt fra en mellom til en sværing. Forvirrende system synes nå jeg.

Klubbenes inndeling er å finne her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel også sies at klippen er en del videreutvikla siden den gang da :) Opprinnelsen var at de skulle ha pels på de stedene av de grunnene som du sier, men de ble ikke holdt i like lang pels den gang som på utstilling i dag :)

Helt riktig det, og med tanke på hvor mye jobb det er med en puddel i utstillingskondisjon, så syns jeg ikke det er så rart at en puddel som jobber har kortere pels.

Nei nå blingset jeg! Det er mellom og stor som er slått sammen.

Så det er toy - minature - standard (mellom og stor). Sorry!

Miniature er fra 28 til 38 cm. Så grensen for standard er fra 38 cm og oppover.. Så en "standard poodle" kan være alt fra en mellom til en sværing. Forvirrende system synes nå jeg.

Klubbenes inndeling er å finne her

Høres ulogisk ut for meg, det naturlige ville jo være å slå sammen toy og dverg, da er det 24 til 35 cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den terrierklippen hadde ei jeg trente med på sin hvite storpuddel innimellom. Syns det var tøft, men fryktelig uvant. :wub:

Jeg har sagt jeg skal ha toy en gang, men det må nok bli når jeg ikke har store hunder i huset/omgangskretsen. Jeg ser for meg Nora og Leah i full fart bare feier over en stakkars toy fordi den sto i veien og de ikke hadde tid til å se seg om.. Jeg har full forståelse for at småhundeiere ofte bærer på hundene sine når de møter andre.

Samme her, skal ikke ha så smått sammen med mynder eller riesendyr. Tilogmed basenjien blir jo stor i forhold til 2-3kg.

Så får bli når jeg blir pensjonist og skal ha en liten sak som eier hele verden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke fikk det til å stemme med Crufsvinneren. Betegnelsen standard brukes om mellomstørrelsen på schnauzer, mens den puddelen jeg så var jo vitterlig ikke mellom :lol:

Nei, standard poodle er storpuddel :) Mulig det og er forskjellig fra FCI-rasestandarden, for der skal storpuddelen være en forstørret versjon av mellompuddelen og dverg/toy forminsket utgave av mellompuddelen, mens her går tydeligvis mellom- og stor i samme kategori og er standard.. Jeg foretrekker FCIs oppdeling, kjenner jeg :)

Samme her, skal ikke ha så smått sammen med mynder eller riesendyr. Tilogmed basenjien blir jo stor i forhold til 2-3kg.

Så får bli når jeg blir pensjonist og skal ha en liten sak som eier hele verden. :D

Nei, 2-3 kg er jo ingenting. Det er jo større forskjell på en toy på 3 kg og Leah, enn det er på Leah og Nora, liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin den var! :ahappy:

Hvor lang tid bruker man på å holde en mellompuddel i utstillingskondisjon med denne "frisyren"? :)

Som før nevnt, det kommer an på pelsmengde og kvalitet, og hva du utsetter den for. En mellompuddel med denne pelslengden som er på skogstur hver dag, et kvarters tid etter hver skogstur. Børsting, bading og blåsing vil vel ta sånn ca et par timer i mitt tempo i hvert fall :)

Det morsomme er at denne klippen krever mer stell enn kontinentalen alle liker å kalle latterlig, fordi det er mye mer pels på beina. Det er ikke manken og hode-pelsen som er tidkrevende, det er beina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som før nevnt, det kommer an på pelsmengde og kvalitet, og hva du utsetter den for. En mellompuddel med denne pelslengden som er på skogstur hver dag, et kvarters tid etter hver skogstur. Børsting, bading og blåsing vil vel ta sånn ca et par timer i mitt tempo i hvert fall :)

Det morsomme er at denne klippen krever mer stell enn kontinentalen alle liker å kalle latterlig, fordi det er mye mer pels på beina. Det er ikke manken og hode-pelsen som er tidkrevende, det er beina ;)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine foreldres toypuddel, Sølvi. (Escada Lucy in the Sky) Bilde tatt av Kjartan Albrigtsen. Her under forrige utstilling da hun ble BIR, fikk storcert. og CACIB på NKK Bø! 

 

Fin, sølv valpeløve!  :wub:

 

Postet bilde

Såå fin :) Gleder meg til jeg orker å spare pelsen til Enya for å stille ut. Da skal hun se akkurat slik ut :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååh. En gang SKAL jeg ha en dvergpuddel i sølv med valpeløve :wub: Fantastisk nydelig!

 

Veldig fine, ja! 

 

Såå fin :) Gleder meg til jeg orker å spare pelsen til Enya for å stille ut. Da skal hun se akkurat slik ut :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Takk!  :)  Ja, det blir mye pels Ã¥ holde orden pÃ¥ (selv nÃ¥r de er smÃ¥), men det blir veldig fint pÃ¥ utstilling, da! Er en grunn til at vi har klippet ned SPen, det tar mye tid med full pels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere spørsmål som dukket opp :)

Dersom man klipper ned en puddel (mellom eller stor), hvor lang tid vil det gå før den er tilbake i utstillingskondisjon, da t-60?

Er valpeløve også godkjent på utstilling?

Er oppdrettere positiv til å selge hund til noen som kommer til å holde pelsen nedklippet mesteparten av hundens liv, kun ha den i korrekt pels i korte perioder for en utstilling i ny og ne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...