Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om puddelfrisyrer


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

T-60 frisyren på pudler.. Nå har jeg forstått det sånn at man kan ha pompom på halen og lange ører eller kortklipte ører og "terrierhale". Er det mulig å kombinere disse to? F.eks pompom på halen og kortklipte ører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns faktisk det er ganske sykt (og poengløst) at de forskjellige klippene har "regler" for hvordan de skal være i forhold til FCI, men at en klipp f.eks er "godkjent for utstilling" men ikke for

Her er mine foreldres toypuddel, Sølvi. (Escada Lucy in the Sky) Bilde tatt av Kjartan Albrigtsen. Her under forrige utstilling da hun ble BIR, fikk storcert. og CACIB på NKK Bø! Fin, sølv valpel

Drar opp denne igjen, så slipper jeg å lage nytt emne. SÅ denne på facebook idag. Har aldri sett noe lignednde før! Må være vanskelig å klipp slik! Litt tøft da

Posted Images

Det står ikke skrevet noe sted at det er feil å kombinerer pompom på halen og korte ører, men det er ikke pent... Så nei, vil vel jeg si. Den uskrevne reglen er at ører og hale skal matche. Når det er sagt ser jeg flere pudler med korte ører og ikke fullt så korte haler - hvor halen ikke har pompom, men er stramt formklippet. Jeg synes det er feil jeg da.. Korte ører = korte haler. :P

Om du tenker utstillingsklipp så vil det nok bemerkes at totalinntrykket mangler symmetri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Takk for svar! Det er vel kanskje ingen hemmelighet at jeg har begynt å sikle på disse fluffy sakene nå i det siste (og har egentlig gjort det i et par år nå) og jeg vil jo ha puddærn i en klipp som er fci godkjent samtidig som jeg selv liker den. T-60 er jo den jeg synes er penest i det hele tatt, men greit å vite hva som er "akseptabelt" og ikke :) Jeg er bare en sucker for pompomer :P

Bare for moro skyld, er det noen puddelfrisyrer som, hvordan skal jeg si det, "vinner mest" på utstilling? Det ble teit å si det sånn, men håper det gir litt mening. Får vi puddel i fremtiden vil jeg stille for moro skyld, men av ting jeg har lest litt rundt fra forskjellige folk så var det f.eks en som skrev noe om at da hun hadde hunden sin i en t-60 gjorde hun det ikke så veldig bra, men så fort hun fikk hunden i en kontinental så gikk det plutselig bra.

Slenger på en kjapp edit: Om man vil ha en t-60 med pom, må ørene være kjempelange? Jeg liker veldig godt hvordan denne puddelen er ordnet på hodet

http://www.youtube.com/watch?v=MjhM0su9TaM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har god smak Michellus ;) Nå må du bare slutt å sikle på puddel, men kjøpe deg en! :)

Karakul er forresten også en godkjent frisyre, den kan minne litt om Bedlingtonklipp, dvs hårete ansikt. Jeg får ikke linket til den, men du finner et heller dårlig bilde i Puddelklubbens rasepresentasjon som kan lastes ned her.

Ang premiering og klipp så har det vel vært en felles forståelse om at valpeløve og continental er de frisyrene som får best premiering, det er er heldigvis i ferd med å endre seg. Engelsk løveklipp er såpass vanskelig å klippe at det er få som stiller i den, karakul er det omtrent ingen som stiller i, siden den klippen rett og slett ikke er pen.. Hårete ansikt på en puddel..! :shocked: Isjameg.

Det er stadig flere som stiller i T-60, men av de jeg kjenner er det continental og valpeløve det går mest i. En god venninne av meg stiller helst i continental fordi hun mener pelsstellet er mye lettere i den sveisen, så T-60 er ikke nødvendigvis den letteste klippen å holde pen. Det kommer helt ann på hund, pels og stell. :)

EDIT: Slik ser karakul klippen ut:i22266441._szw530h275_.jpg

Den er ikke godkjent for CACIB, men det er hunder som har fått championat i denne frisyren. Bilde og tekst klippet fra Fidel-pudddel.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Joda, har fortsatt planer om groenendael neste år. Det vil nok alltid være en svarting i hus :) Men man skal ikke se bort ifra at det kommer en krøllete en inn senere i fremtiden. En hvit en kanskje som en kontrast til de svarte.. *Drømme seg bort*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har god smak Michellus ;) Nå må du bare slutt å sikle på puddel, men kjøpe deg en! :)

Karakul er forresten også en godkjent frisyre, den kan minne litt om Bedlingtonklipp, dvs hårete ansikt. Jeg får ikke linket til den, men du finner et heller dårlig bilde i Puddelklubbens rasepresentasjon som kan lastes ned her.

Ang premiering og klipp så har det vel vært en felles forståelse om at valpeløve og continental er de frisyrene som får best premiering, det er er heldigvis i ferd med å endre seg. Engelsk løveklipp er såpass vanskelig å klippe at det er få som stiller i den, karakul er det omtrent ingen som stiller i, siden den klippen rett og slett ikke er pen.. Hårete ansikt på en puddel..! :shocked: Isjameg.

Det er stadig flere som stiller i T-60, men av de jeg kjenner er det continental og valpeløve det går mest i. En god venninne av meg stiller helst i continental fordi hun mener pelsstellet er mye lettere i den sveisen, så T-60 er ikke nødvendigvis den letteste klippen å holde pen. Det kommer helt ann på hund, pels og stell. :)

EDIT: Slik ser karakul klippen ut:i22266441._szw530h275_.jpg

Den er ikke godkjent for CACIB, men det er hunder som har fått championat i denne frisyren. Bilde og tekst klippet fra Fidel-pudddel.net

Hallo! Den det var jo dritkul! Får jeg meg puddel engang vet jeg hvilken klikk den skal ha! Kunne vært med i star wars eller noe :D Nå fikk jeg faktisk akutt lyst på puddel, bare pga. den frisyren! Har aldri helt hatt sansen for den brå overgangen fra helt snauklipp i ansiktet til afro på ører og hode. Denne så litt mer naturlig ut, på en måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T60-en som vises på bildet (og ja, det ER en pen hund det der, og han er veldig pent klippet av Lina Moe, innehaver av Kennel Engine, som tidligere hadde oppdrett av veldig fine aprikose mellompudler) har for kort pels på ører og hale til å gå gjennom på utstilling. Noen dommere kan la det gå, men noen kan dømme ham helt ut. Ører og hale får ikke være barbert hele veien. Det kan tillates at toppen av øret barberes, og halerot. Resten skal ha "fluff". 1,5-2cm lang pels bør de nok ha, på ørene kan denne tynnes med effileringssaks så ørene ikke ser ut som baller.
Det er nok stor forskjell på hvor stram en T60 bør være, både på ulike individer (en meget pen hund tillates det mer på) og for ulike dommere. Noen dyktige handlere med pene hunder plukker nesten hva som helst selv nesten uten pels. Og storpudler tillates det mer på enn de små, av en eller annen grunn. Men skal man ha de store titlene bør hunden ha pels, og bli klippet veldig godt. Dessverre.

Selv mener jeg T60 er utrolig lekkert, og har selv min dverg i dette om vinteren. En dverg kan jeg klare å holde i halvvegs pels liksom. Det beste med T60 er at man slipper strikker og styr, pelsen kan være så kort på hodet og nakke at den står av seg selv og ikke må strikkes i dagliglivet. Den er også lettere å "klippe ned mellom utstillingene", ved at man kan klippe ned mye av kroppspelsen og kun spare hode, nakke og hasepels, og likevel være i utstillingspels på ganske kort tid om man vil stille igjen. En løvemanke kan det ta et år å gro ut igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det fineste jeg har sett iallefall :lol: (sånn hund generelt!) Om flere hadde klippet puddelen sin slik vedder jeg på at dere kan fange inn mange potensielle doodle-eiere (for den klippen viser jo at en puddel både kan være tøff og fin, uten å være "utstillingsjålete".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Den det var jo dritkul! Får jeg meg puddel engang vet jeg hvilken klikk den skal ha! Kunne vært med i star wars eller noe :D Nå fikk jeg faktisk akutt lyst på puddel, bare pga. den frisyren! Har aldri helt hatt sansen for den brå overgangen fra helt snauklipp i ansiktet til afro på ører og hode. Denne så litt mer naturlig ut, på en måte.

Det er godt smaken er som baken sier jeg bare :P Puddel med hårete fjes er liksom ikke puddel for meg, alt annet ved klippen er fint synes jeg - men for et ansikt.. :|

Jeg synes puddel er nydelig i continental, valpeløve, engelsk løve og T-60 så jeg har heldigvis mye annet å velge mellom om jeg skulle velge å stille. Ikke det at Sølve løper rundt i noe annet enn hjemmeskrellet frisyre for tiden, men hårete ansikt har han ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stille en puddel her i landet i det amerikanerne kaller "historically correct continental"?

Hvordan ser den ut da? Jeg prøvde å google, men det kom ikke opp så mye annet enn "vanlig" kontinental, så vidt jeg kan se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser den ut da? Jeg prøvde å google, men det kom ikke opp så mye annet enn "vanlig" kontinental, så vidt jeg kan se?

Den er vel ikke så veldig annerledes fra "vanlig" kontinental, men har betydelig kortere pels på manke, mansjetter, og ikke minst hode og ører enn det man er vant til å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er ganske sykt (og poengløst) at de forskjellige klippene har "regler" for hvordan de skal være i forhold til FCI, men at en klipp f.eks er "godkjent for utstilling" men ikke for CACIB er jo helt teit? Det ligger jo i klippen, ikke i hundes eksteriør?.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel ikke så veldig annerledes fra "vanlig" kontinental, men har betydelig kortere pels på manke, mansjetter, og ikke minst hode og ører enn det man er vant til å se.

Jeg mener at det står at pelsen skal være minst 1 cm lang eller noe sånt i rasestandarden, men det anbefales vel minst 5 cm, så jeg antar at de kan være betydelig kortere særlig på hode/ører/manke enn det er i dag, og allikevel være godkjent klipp. Men som på alle andre raser med lengde på pelsen, så er mer pels mer flashy. Det ser man på briard, beariser, cockerne, langhårsbelgerne osv..

Jeg syns faktisk det er ganske sykt (og poengløst) at de forskjellige klippene har "regler" for hvordan de skal være i forhold til FCI, men at en klipp f.eks er "godkjent for utstilling" men ikke for CACIB er jo helt teit? Det ligger jo i klippen, ikke i hundes eksteriør?.

Pelsen skal være lang nok til å kunne bedømmes, hvordan den står, hvordan den reiser seg igjen etter at du har klemt den sammen, hvor stri den er, sånne ting. Da er det greit at det er litt lengde på pelsen. At det er visse klipp som er puddelklipp, er ikke noe rarere enn at det er visse klipp som er vannhundklipp, spaniel-klipp osv. At de nordiske dommerene har lettere for å premiere f.eks en stram T60 betyr ikke noe mer enn at det er "kulturforskjeller" eller hva jeg skal kalle det.

Jeg kan si det samme om terven, f.eks.. Nora har forholdsvis kort tervpels, ved siden av ei tispe med lenger og mer pels vil Noras pels se puslete ut. Det kan være forskjellen på cacib og reservecacib, selv om det strengt tatt er eksteriøret som skal bedømmes. At dere henger dere opp i klippen til puddelen, er bare fordi de klippes sånn. Det er ikke noe dere ville tenkt over to ganger engang på en ikke-klippe-rase :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...