Gå til innhold
Hundesonen.no

Vond nakke hos hund, råd?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Nå trenger jeg noen råd eller oppmuntrende ord...

Sist lptrening som var onsdag hylte hunden min til to ganger ved belønningslek. En gang når han hoppet til og landet i jakt på leken... tenkte det var fremfoten men han haltet ikke og viste null tegn på smerte når jeg bøyde og klemte. Jeg la han i bilen og prøvde litt til etter en stund, da var det i jakt på bakken at han hylte til. La han i bilen og lot han få lufte seg rolig uten noen kjappe bevegelser.

Tenkte ikke mer over det siden han har virket normal ellers, han har lekt med andre hunder, vært på tur o.l uten problem. Han bruker dog sele på tur eller løs, så det belaster ikke nakken...

I dag på stuen gikk jeg forbi han for å hente godbiter og jeg kom såvidt borti snuten hans med låret og han vrælte til :/ Jeg prøvde å klemme og trykke litt på snuten uten problemer! Ingenting å merke hos hunden.

I kveld når jeg fikk tenkt og grubla litt så slo det meg... Nakken!! Jeg vridde forsiktig og rolig hodet/nakken til begge sidene og når jeg vridde mot høyre så hylte han til rimelig tidlig... Jeg vet at han til nå har hatt veldig høy smerteterskel så han må virkelig ha vondt :(

Vi har time til kiropraktor 22 august, jeg bestilte faktisk før han hadde vondt fordi jeg ville ha time til gjennomgang av hunden min... Nå trenger vi tydeligvis det!

Nå har jeg alle worst case senario i hodet og er deppa :( Så noen oppmuntrende ord og mindre ille senario??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bedre å ta en gjennomgang hos dyrlege først, og så kiropraktor? Synes det blir litt fei rekkefølge jeg, er vel best å få tatt et røntgenbilde først for å utelukke forkalkninger osv. og deretter ta ham med til kiropraktor? Mulig jeg tar helt feil her, men jeg synes det høres fryktelig skummelt ut å la en kiropraktor "knekke ivei" før hunden er undersøkt.

Casper og hadde vondt i nakken her i vår, han var påvirket i hele kroppen egentlig, problemer med å reise seg osv fordi det gjorde vondt. Dyrlegen undersøkte alt mulig, inkludert blodprøve for hjernehinnebetennelse (klarer han å løfte hodet opp?), men fant heldigvis ingenting, og nakken så fin ut på bilder. Det gikk over av seg selv etter noen dager på metacam, det var nok rett og slett bare en skikkelig strekk/kink. Sånn bare for å si at det trenger ikke å være noe farlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bedre å ta en gjennomgang hos dyrlege først, og så kiropraktor? Synes det blir litt fei rekkefølge jeg, er vel best å få tatt et røntgenbilde først for å utelukke forkalkninger osv. og deretter ta ham med til kiropraktor? Mulig jeg tar helt feil her, men jeg synes det høres fryktelig skummelt ut å la en kiropraktor "knekke ivei" før hunden er undersøkt.

Casper og hadde vondt i nakken her i vår, han var påvirket i hele kroppen egentlig, problemer med å reise seg osv fordi det gjorde vondt. Dyrlegen undersøkte alt mulig, inkludert blodprøve for hjernehinnebetennelse (klarer han å løfte hodet opp?), men fant heldigvis ingenting, og nakken så fin ut på bilder. Det gikk over av seg selv etter noen dager på metacam, det var nok rett og slett bare en skikkelig strekk/kink. Sånn bare for å si at det trenger ikke å være noe farlig.

Er litt enig, men siden jeg antar at det skjedde under trening så er det mest trolig en strekk el. Men hvis det ikke går over oppsøk dyrlege.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktoren ER veterinær ;)

Får ikke fremskyndet pga jobben min :( Er avhengig av å ha senvakt på jobb...

Han klarer å løfte hodet opp. Han springer rundt på tur som en dust og virker ikke smertepåvirket utenom disse situasjonene :) Men han har som sagt høy smerteterskel.

Det kan være det er ubehagelig å bøye seg ned, men jeg vil ikke vri eller noe slikt nå som jeg vet hvor han har vondt. Men han har vegret seg på neseprøve-trening blant annet, tenker det kan ha en sammenheng...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har hatt akkutt veldig vondt i rygg/nakke, forkalkninger ble utelukket og da var det bare smertestillende, betennelsesdempende, ro og hvile som gjaldt i mitt tilfelle rett og slett.

Har ikke merket symptomer på det nå etter at det ble bra, så tar bare forhåndsregler, som at jeg ALDRI bruker halsbånd, og det fraråder jeg deg å gjøre også, og ellers bare er litt var på det, ikke hoppe ned høyt, litt ekstra nøye på å løfte riktig, ikke gå så mye i lange trapper osv. Nå er min også 10,5 år, da.

Går det ikke helt over iløpet av etpar dager ville jeg tatt vet. først, jeg, for sjekk og smertelindring/betennelsesdempende en liten stund før full utrednind for å se om det går over av seg selv, dersom vet. selvsagt også mener det bare kan være strekk eller muskulært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktoren ER veterinær ;)

Får ikke fremskyndet pga jobben min :( Er avhengig av å ha senvakt på jobb...

Får vondt langt inne i skjela faktisk av å lese dette. Har slitt lenge siden min håpløse dyrlegen aldri gjorde noe annet enn å gi hunden min rimadyl i noen dager hver gang han viste vondt i nakken så han har fått skikkelig problemer med musklaturen i nakken som har spredd seg til ene skuldere. Jeg ville gått til kiropraktor og gitt hunden smertelindring en periode. Skal det bli et vanskelig problem å bli kvitt dette så kan du sende meg en melding etter hvert så kan jeg gi deg navnet på de tabelettene som min hund nå må gå på en god stund for å bli kvitt dette. Men jeg tror du blir enkelt kvitt problemet hvis det blir tatt seriøst så tidlig :) Terapilaser er heller ikke en dum ting. Sjokkbølgebehandling er også veldig bra men det vet sikkert kiropraktoren/veterinæren din mer om og kan vurdere etter hvert om det kanskje er en løsning :)

Men frem til du får gått til behandling med han så kan du godt holde han i ro, ikke la han trekke, ikke trene LP og heller gå turer i skog og mark der kan får styre tempoet og sånn selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg ringe klinikken på forhånd? Og si at det muligens ikke er kiropraktortime men vettime vi trenger? Eller er ikke det så viktig siden det faktisk er en veterinær vi skal til? :)

Han er som oftest løs på tur eller i trekksele, de få gangene han er koblet til halsbånd så går han fint uten å stramme kobbelet. men skal passe på å ikke bruke kobbel i halsbånd i heletatt til vi har fått undersøkt...

Jeg håper det bare er en strekk eller kink... Han er ikke kjent for å være forsiktig akkurat :/ Men frykter at det er noe ille, men må bare få bort de tankene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vondt langt inne i skjela faktisk av å lese dette. Har slitt lenge siden min håpløse dyrlegen aldri gjorde noe annet enn å gi hunden min rimadyl i noen dager hver gang han viste vondt i nakken så han har fått skikkelig problemer med musklaturen i nakken som har spredd seg til ene skuldere. Jeg ville gått til kiropraktor og gitt hunden smertelindring en periode. Skal det bli et vanskelig problem å bli kvitt dette så kan du sende meg en melding etter hvert så kan jeg gi deg navnet på de tabelettene som min hund nå må gå på en god stund for å bli kvitt dette. Men jeg tror du blir enkelt kvitt problemet hvis det blir tatt seriøst så tidlig :) Terapilaser er heller ikke en dum ting. Sjokkbølgebehandling er også veldig bra men det vet sikkert kiropraktoren/veterinæren din mer om og kan vurdere etter hvert om det kanskje er en løsning :)

Men frem til du får gått til behandling med han så kan du godt holde han i ro, ikke la han trekke, ikke trene LP og heller gå turer i skog og mark der kan får styre tempoet og sånn selv :)

Takk. :)

Veterinæren har også kurs innen akupunktur så mulighetene er mange. Jeg bare håper det er noe som kan fikses :)

Skal ikke trene LP før undersøkelsen, det er tydelig vegring hos han så det skal han slippe...

Han har innprintet at sele = trekk?! men hvor belastende er det på nakke? hvis ikke så tar vi løsturer i terreng og skog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

Veterinæren har også kurs innen akupunktur så mulighetene er mange. Jeg bare håper det er noe som kan fikses :)

Skal ikke trene LP før undersøkelsen, det er tydelig vegring hos han så det skal han slippe...

Han har innprintet at sele = trekk?! men hvor belastende er det på nakke? hvis ikke så tar vi løsturer i terreng og skog :)

Ville tatt det med ro og pustet :) det ordner seg nok. Hunder kan få en skikkelig trøkk, løsning og vonde muskler akkurat som oss.

Ville gått for løse turer men hvis han ikke drar i båndet så er nok det bedre enn sele ja. Pass gjerne litt på i hverdagen på noen "rutine" tingene også. Av og på med utstyr kan gjøre vondt hvis det må dras over hode og er stramt. Ting som har overasket meg er at min har av og til fått vondt når jeg har gitt han noe snop og gjerne holde det på siden av han så han har måtte vri nakken. Hilsing på folk har et par ganger også gjort vondt for de har vært litt "hardhendte" med han og han er så utrolig ivrig selv. Lek med andre hunder der de drar i hver sin ende av et tau feks. har ført til at han har vridd nakken og fått vondt.

Nå har min hatt vondt så lenge fordi ingen tok tak i det eller fant ut hva det var og han har fått en "kronisk" betennelse. Alle dyrlegene som har vært i bilde har sakt at dette kunne lett blitt fikset med rett behandling tidlig. Nå skal det sies at min har gått med dette i et par år før endelig det ble tatt på alvor av nye dyrlegen og han gikk fra å ha vondt av og til, til å ha vondt ofte etter et par år. Så han blir nok bra igjen din også. Nå er min snart god etter en god kur med vidundermedisin som dyrlegen min kaller det. Jeg ramste bare opp disse tingene sånn at du er klar over at det er ting som kan gjøre vondt for jo mer "skaden" blir irritert jo større sannsynlighet er det for betennelse og da sitter det i lengre. Ring dyrlegen din og forklar problemet og si at du ikke helt vet hva som må gjøres med det men du ser ikke bort fra at han burde hatt en kiropraktorbehandling :)

Har du back on track produkter så bruk de gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får helt frysninger når jeg leser dette, Slush, akkurat samme sympt. gamlefar her hadde før han ble diagnostisert med wobblers...

Ville vært forsiktig med kiro. og gjort vet. oppmerksom på det, ihvertfall (Nico har uansett ikke wobblers, jeg har bestemt at det er en strekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt det med ro og pustet :) det ordner seg nok. Hunder kan få en skikkelig trøkk, løsning og vonde muskler akkurat som oss.

Ville gått for løse turer men hvis han ikke drar i båndet så er nok det bedre enn sele ja. Pass gjerne litt på i hverdagen på noen "rutine" tingene også. Av og på med utstyr kan gjøre vondt hvis det må dras over hode og er stramt. Ting som har overasket meg er at min har av og til fått vondt når jeg har gitt han noe snop og gjerne holde det på siden av han så han har måtte vri nakken. Hilsing på folk har et par ganger også gjort vondt for de har vært litt "hardhendte" med han og han er så utrolig ivrig selv. Lek med andre hunder der de drar i hver sin ende av et tau feks. har ført til at han har vridd nakken og fått vondt.

Nå har min hatt vondt så lenge fordi ingen tok tak i det eller fant ut hva det var og han har fått en "kronisk" betennelse. Alle dyrlegene som har vært i bilde har sakt at dette kunne lett blitt fikset med rett behandling tidlig. Nå skal det sies at min har gått med dette i et par år før endelig det ble tatt på alvor av nye dyrlegen og han gikk fra å ha vondt av og til, til å ha vondt ofte etter et par år. Så han blir nok bra igjen din også. Nå er min snart god etter en god kur med vidundermedisin som dyrlegen min kaller det. Jeg ramste bare opp disse tingene sånn at du er klar over at det er ting som kan gjøre vondt for jo mer "skaden" blir irritert jo større sannsynlighet er det for betennelse og da sitter det i lengre. Ring dyrlegen din og forklar problemet og si at du ikke helt vet hva som må gjøres med det men du ser ikke bort fra at han burde hatt en kiropraktorbehandling :)

Har du back on track produkter så bruk de gjerne :)

Har back on track dekken, men det hjelper nok ikke på nakke :/ Men dette har han brukt daglig siden onsdag :) Venter på minifilt i posten.

Jeg må bare satse på at det er strekk eller kink :) Det er ikke vår faste veterinær vi skal til, men skal fortelle i starten av timen jeg så får veterinæren vurdere selv. Usikker på om dette bør vris på men jeg vet ikke :/ Jeg vet selv hvor vondt det er å ha vondt i nakken...

Må bare huske å ta hensyn til han selv om han virker normal selv mesteparten av tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da, at dyrlege er kiropraktor og, da er du i gode hender vil jeg tro :-) Dyrlegen min sa at Casper bare skulle ha rolige turer i bånd (sele selvsagt), ikke noe løping løs og store anstrengelser. Også passet jeg på å holde ham varm.

Har du ikke en sele som han ikke forbinder med strekk?

Dette går helt sikkert bra, som regel er det jo bare en liten filleting, hunder får jo strekk og kink rett som det er, akkurat som oss! Og hos hunder som blir trent med som Nico er det ikke så rart at det kommer en liten yrkesskade av og til (tenker jeg).

Men uansett, ikke noe halsbånd, vanlig tursele, og ikke noe herjing med lillebror før du får sjekket ham ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ring på, forklart situasjonen og muligehten for å få noe smertestillende som du evt tar han av en dag før behandlingen som er avtalt.

Om hunden har så vondt så burde han få noe smertestillende før den 22. Om det er muskulært så kan han gjøre det værre ved å gå å spenne seg slik.

Om du har rimadyl/metacam liggende så hadde jeg ringt akutt vakten og hørt om mulighet for å gi det om hunden din ikke har reagert på den medisineringen før.

Quote

Har back on track dekken, men det hjelper nok ikke på nakke :/ Men dette har han brukt daglig siden onsdag :) Venter på minifilt i posten.

Dropp bukremen, dra det helt opp til ørene på hunden og fest ett halsbånd med spenne helt øverst ved ørene med dekkenet under. Har funket her holdt seg der i allefall 15 min før det løsnet. Eller rett og slett legge det som "sjerf" rundt hunden om den har lagt seg til rette.

Edit:

Har du headover til deg selv? Feks i ull? Sett det på hunden og hold nakken/halsen varm.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ring på, forklart situasjonen og muligehten for å få noe smertestillende som du evt tar han av en dag før behandlingen som er avtalt.

Om hunden har så vondt så burde han få noe smertestillende før den 22. Om det er muskulært så kan han gjøre det værre ved å gå å spenne seg slik.

Om du har rimadyl/metacam liggende så hadde jeg ringt akutt vakten og hørt om mulighet for å gi det om hunden din ikke har reagert på den medisineringen før.

Dropp bukremen, dra det helt opp til ørene på hunden og fest ett halsbånd med spenne helt øverst ved ørene med dekkenet under. Har funket her holdt seg der i allefall 15 min før det løsnet. Eller rett og slett legge det som "sjerf" rundt hunden om den har lagt seg til rette.

Edit:

Har du headover til deg selv? Feks i ull? Sett det på hunden og hold nakken/halsen varm.

Problemet er at han ikke virker til å ha vondt? Jeg klarer ikke å se noen tegn til smerte utenom de 3 episodene siden onsdag. I går f.eks var han på tur og da sprang han selv rundt på et jorde, la seg ned å rullet ved bena mine slik han bruker og virket normal :/ Hmm! Så det er tydelig noen bestemte bevegelser som utløser smerte. men slik er det jo ofte med folk når de har kink og :)

Han har aldri gått på smertestillende før... Men jeg ser han an og ringer min faste veterinær angående smertestillende :) Det er ikke vår faste vi skal til på torsdag. Og skulle han virke å ha ubehag så ringer jeg veterinærvakta pronto!

Takk for tips til innpakking av nakke med BOT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han ikke virker til å ha vondt? Jeg klarer ikke å se noen tegn til smerte utenom de 3 episodene siden onsdag. I går f.eks var han på tur og da sprang han selv rundt på et jorde, la seg ned å rullet ved bena mine slik han bruker og virket normal :/ Hmm! Så det er tydelig noen bestemte bevegelser som utløser smerte. men slik er det jo ofte med folk når de har kink og :)

Han har aldri gått på smertestillende før... Men jeg ser han an og ringer min faste veterinær angående smertestillende :) Det er ikke vår faste vi skal til på torsdag. Og skulle han virke å ha ubehag så ringer jeg veterinærvakta pronto!

Takk for tips til innpakking av nakke med BOT :)

Min erfaring, nå vet jeg ikke om det stemmer med din, er at de få tilfellende du beskriver her hadde betydd at mine hunder hadde meget vondt ett sted.

Det skal MYE til før de viser smerte, feks løpte Blaze rundt med en stor flis gående i bryste og eneste gangen hun vist smerte var når jeg tok henne i brystet (og da fant den) ellers noen pittesmå signaler. Eller Talli som spjelet poten og grunnen til at jeg merket det var at foten var dobbelt så stor. Ellers haltet hun ikke og runderte som før... (jeg oppdaget det 11 på kvelden dette hadde antagelivis skjedd 12 timer før det).

Så min erfaring er at det er slike små situasjoner som viser at hunden faktisk har vondt ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, nå vet jeg ikke om det stemmer med din, er at de få tilfellende du beskriver her hadde betydd at mine hunder hadde meget vondt ett sted.

Det skal MYE til før de viser smerte, feks løpte Blaze rundt med en stor flis gående i bryste og eneste gangen hun vist smerte var når jeg tok henne i brystet (og da fant den) ellers noen pittesmå signaler. Eller Talli som spjelet poten og grunnen til at jeg merket det var at foten var dobbelt så stor. Ellers haltet hun ikke og runderte som før... (jeg oppdaget det 11 på kvelden dette hadde antagelivis skjedd 12 timer før det).

Så min erfaring er at det er slike små situasjoner som viser at hunden faktisk har vondt ett sted.

Skriver under på denne for akkurat sånn har det vært med min hannhund også. Når han får vondt så har han mye smerter og det skal mye til for at han viser at han har vondt. Det er der hele tiden med de få episodene der jeg ser at han har vondt så har har skikkelig vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har du time hos dyrlegen/kiropraktor?

Jeg ville dratt asap, helst mandag dersom hunden har smerter ;)

Torsdag, jeg jobber som sagt dagvakter mandag-onsdag :/ men kveldsvakt torsdag derav time torsdag 9:30 :) Og foreløbig ser det ut til at det går bra å vente, hvis ikke kontaktes veterinærvakt før den tid selvsagt!

Luften han nå nylig hvor han travet elegang over plena og virket så fornøyd før han la seg ned på gresset og rullet og gnikka seg slik han elsker å gjøre i solen :)

Takk for alle svar her inne!

Prøver å være optimistisk nå på at dette ikke er noe kjempealvorlig. men han skal få ro og gå løs frem til han er undersøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke noe gøy når de har vondt.

Etter du har vært hos vet./kiropraktor anbefaler jeg å gi han en massasjetime eller fler (om det ikke er noe annet galt enn strekk/kink selvfølgelig)

Håper han blir bra fort igjen! :)

Har gått en liten tur i dag, han er løs og bestemmer tempo :) Merker ingenting på han, han virker ikke stiv og han virker til å snu hodet normalt, kanskje litt mindre mot høyre.

Nå ligger han med Back on track-dekkenet surret rundt halsen og sover :)

Hundemassør ja. hmm :/ vet bare av kiropraktor og akupunktør i mitt område...

Har selvsagt kjøpt inn tyggebein som lørdagsgodt :) Håper han blir frisk fort fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag, jeg jobber som sagt dagvakter mandag-onsdag :/ men kveldsvakt torsdag derav time torsdag 9:30 :) Og foreløbig ser det ut til at det går bra å vente, hvis ikke kontaktes veterinærvakt før den tid selvsagt!

Luften han nå nylig hvor han travet elegang over plena og virket så fornøyd før han la seg ned på gresset og rullet og gnikka seg slik han elsker å gjøre i solen :)

Takk for alle svar her inne!

Prøver å være optimistisk nå på at dette ikke er noe kjempealvorlig. men han skal få ro og gå løs frem til han er undersøkt!

Jeg så ikke at du skulle jobbe dagvakter, da får det holde seg til torsdag ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...