Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker ikke hunder i hjemmet, hvordan forklare?


Rikke 2
 Share

Recommended Posts

Nå er hund aldri eller skjelden får være med inn til andre, lærer den seg heller ikke hvordan den skal oppføre seg. Den er ikke hjemme hos seg selv, og det kan stresse den. Hjemme har den en fast plass, og kjenner husreglene. Om eieren ikke gidder å stille krav til hunden når den er på besøk (f.eks ligge ved eieren sine ben), så får man lett en maste bikkje. Spesielt om de man er på besøk hos ikke respekterer hundens grenser.

Å ikke kunne ha med hunden til andre blir en litt ond sirkel for hundens del : du slipper å ha hunden i huset ditt, men hunden lærer ikke hvordan den skal oppføre seg hos deg. Men unntak om at eieren ikke gidder å trene bikkja da, da er man like langt.

Hva mener du med å respektere hundens grenser? Er det min oppgave å fremme grensene i mitt hjem? Da blir jeg springene frem og tilbake mens hunde eierne drikker opp min kaffe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg anser huset mitt som Tommyland. I Tommyland er det et autoritært styre hvor den selvtitulerte baronen, Tommy von Jeg Bestemmer er den lovgivende makt, den dømmende makt og den utøvende makt. Mitt

Du har ikke mulighet til å skrive ut en diagnose på psykopati? Det hadde vært kjempegenialt. Da kunne jeg hengt opp det arket på døra mi, så hadde jeg sluppet besøk av all slags uttyske. Ikke så mye b

Hjertlig takk for alle svar. Tror jeg må anbefale siden deres til alle hunde eiere jeg kjenner. Mange gode råd og vennlig tone tiltross for at jeg verken har hund eller er spes. glad i de. Det hjelpe

Hvordan sier jeg på en skånsom måte at jeg ikke ønsker deres 4 beinte venn på besøk? Av en eller annen grunn virker det som de fleste tar det personlig at jeg ikke ønsker hunden deres i mitt hjem.

Du trenger ikke å si det på en skånsom måte. Si det på en normal måte. En hundeeier skal skjønne at ikke alle ønsker hunder på besøk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å respektere hundens grenser? Er det min oppgave å fremme grensene i mitt hjem? Da blir jeg springene frem og tilbake mens hunde eierne drikker opp min kaffe :lol:

Hvordan forklare dette. For at ikke du skal missforstå, så sier jeg med en gang at jeg kun har med meg hunden min til folk som synes dette er greit. Men med å ikke respektere hundens satte grenser så mener jeg f.eks :

Min hund får ikke lov til å hoppe opp i sofaen hos folk. Husets eier synes dette er teit, og får hunden til å hoppe opp, enda hundeieren sier at 'nei, det får han ikke lov til'. Vips, da har husets eier ikke respektert hundens satte grenser.

Min hund skal ligge ved bena mine når vi er borte hos folk. Hun får ikke lov til å vele rundt som hun vil. Husets eier synes dette er rart, for får bikkja til å vele rundt ved å si navnet hennes, klappe henne, og oppmuntre henne til å vele rundt. Vips, da har husets eier ikke respektert hundens satte grenser.

Nå sier ikke jeg at du gjør dette, men det er mange andre som gjør dette, helt ubevisst, fordi de rett og slett ikke vet at hundens regler bør holdes, uansett hva som er ok for husets eier eller ikke.

:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen stor fan av hund. Jeg hilser men blir kun med det. Av en eller annen grunn henger hunder på meg som en magnet. De fleste hunde eiere blir forfær over hvor klengette hunden deres blir med meg...iallefall sier de det. Min bedre halvdel overser og hundene...og han får være i fred.

Grunnen til at jeg spør her inne er å få råd av dere hunde eiere selv. Det ber jo dere som er spesialister på adferden til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen stor fan av hund. Jeg hilser men blir kun med det. Av en eller annen grunn henger hunder på meg som en magnet. De fleste hunde eiere blir forfær over hvor klengette hunden deres blir med meg...iallefall sier de det. Min bedre halvdel overser og hundene...og han får være i fred.

Grunnen til at jeg spør her inne er å få råd av dere hunde eiere selv. Det ber jo dere som er spesialister på adferden til hunden.

Jeg ønsker å forstå hunden siden så å si alle mine venner har hunder i alle forskjellige former. Noen veloppdradde og noen ufyslige småe kjeftsmeller som eier huset mitt så snart de trør over terkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen stor fan av hund. Jeg hilser men blir kun med det. Av en eller annen grunn henger hunder på meg som en magnet. De fleste hunde eiere blir forfær over hvor klengette hunden deres blir med meg...iallefall sier de det. Min bedre halvdel overser og hundene...og han får være i fred.

Grunnen til at jeg spør her inne er å få råd av dere hunde eiere selv. Det ber jo dere som er spesialister på adferden til hunden.

Igjen, da er det bare å si det som det er. Du ønsker ikke hund i hjemmet ditt, og slik er det. Den får enten blir hjemme, være i bilen eller stå bundet uten. Akkurat som jeg ikke ønsker andres hunder i hjemmet mitt, selv om jeg har hund selv.

At hundene du har hatt hos deg har masa mye på deg, er ene og alene hundeieren sin feil, så lenge du selv ikke oppmuntret hunden til det selv. Noe jeg tror du ikke har. Et godt råd, ikke hils på hunden i det hele tatt :)! Overse den totalt, og gi beskjed om at du ikke ønsker hunden i huset ditt. Evnt kan du si at de kan ha den med inn, men da skal den ligge på ett angitt sted, og eieren får ta annsvar for at den blir der. En normal hundeier bør ikke ha problemer med å forstå at bikkja ikke alltid er ønsket :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, da er det bare å si det som det er. Du ønsker ikke hund i hjemmet ditt, og slik er det. Den får enten blir hjemme, være i bilen eller stå bundet uten. Akkurat som jeg ikke ønsker andres hunder i hjemmet mitt, selv om jeg har hund selv.

At hundene du har hatt hos deg har masa mye på deg, er ene og alene hundeieren sin feil, så lenge du selv ikke oppmuntret hunden til det selv. Noe jeg tror du ikke har. Et godt råd, ikke hils på hunden i det hele tatt :)! Overse den totalt, og gi beskjed om at du ikke ønsker hunden i huset ditt. Evnt kan du si at de kan ha den med inn, men da skal den ligge på ett angitt sted, og eieren får ta annsvar for at den blir der. En normal hundeier bør ikke ha problemer med å forstå at bikkja ikke alltid er ønsket :)

Har du noen tips på hvordan jeg tar kontroll over hjemmet spes. mtp urolige hunder? De hundene har som oftes eiere som missliker at jeg blander meg inn...På en måte reagerer om jeg sier at de skal gå bort når de overfaller meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tips på hvordan jeg tar kontroll over hjemmet spes. mtp urolige hunder? De hundene har som oftes eiere som missliker at jeg blander meg inn...På en måte reagerer om jeg sier at de skal gå bort når de overfaller meg?

Det er litt vanskelig å svare på når jeg ikke har sett situasjonen. Men alt i alt, så ville jeg ikke hilst på de hundene som er slik. Når du hilser på hunden, så får den belønning for at den oppfører seg dust (hopper, maser osv). Da vil den gjøre det samme igjen, og igjen, og igjen, hver gang den ser deg. Den får jo belønning, og en tror det er greit å oppføre seg slik. Hunder er enkle i hodet sånn sett. Krev av eieren at i ditt hjem, skal hunden holdes under kontroll, om den så må være i bånd inne hos deg. Om hundeieren ikke har forståelse for dette, så er det rett og slett bare å nekte disse hundeeierene å ta med seg hunden hjem til deg. Kanskje de da forstår?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min bror er hundene i gangen, hos min søster også. Hos svigers og hos mamma etc går de løs. Men jeg spør alltid når jeg er på besøk hos nye om de kan bli med inn hvis ikke står de i åpen bil ute. Men mine må ligge i ro inne og får ikke stime rundt.

Er bare å si beklager jeg vil ikke ha hundene inn. Som de fleste sier, vi bryr oss ikke om hvorfor :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som hundeeier, spør alltid om det er greit at jeg tar hunden inn på besøk. Jeg har faktisk alltid fått ja. Men jeg har også stålkontroll på dyret fra dens aller første besøk (altså allerede som 8-10 uker gammel valp), den må ligge på anvist plass så lenge besøket varer, før valpen har forstått konseptet så blir det korte besøk, eller den blir satt i bilbur når det ikke går å holde den i ro lenger. Er vi ute på terrassen eller grilltur så er det en selvfølge at pelsen ikke skal presse seg rundt "spiseplasser", og har jeg ikke mulighet å passe på så settes hunden fast. Å vise hensyn åpner Flere dører enn de lukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som hundeeier, spør alltid om det er greit at jeg tar hunden inn på besøk. Jeg har faktisk alltid fått ja. Men jeg har også stålkontroll på dyret fra dens aller første besøk (altså allerede som 8-10 uker gammel valp), den må ligge på anvist plass så lenge besøket varer, før valpen har forstått konseptet så blir det korte besøk, eller den blir satt i bilbur når det ikke går å holde den i ro lenger. Er vi ute på terrassen eller grilltur så er det en selvfølge at pelsen ikke skal presse seg rundt "spiseplasser", og har jeg ikke mulighet å passe på så settes hunden fast. Å vise hensyn åpner Flere dører enn de lukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke kunne ha med hunden til andre blir en litt ond sirkel for hundens del : du slipper å ha hunden i huset ditt, men hunden lærer ikke hvordan den skal oppføre seg hos deg.

Det er derfor jeg liker å ta hunden min med på besøk (selv om jeg ikke tar det som en selvfølge at den alltid kan det). Jeg vil at han - som min forrige hund - skal bli vant med besøk og kan finne roen hos andre. Hvis jeg sjelden får ta ham med, så vil han heller ikke bli vant og ha vanskeligere for å finne roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg liker å ta hunden min med på besøk (selv om jeg ikke tar det som en selvfølge at den alltid kan det). Jeg vil at han - som min forrige hund - skal bli vant med besøk og kan finne roen hos andre. Hvis jeg sjelden får ta ham med, så vil han heller ikke bli vant og ha vanskeligere for å finne roen.

Samme her. Jeg spør alltid om det er greit om bikkja er med, uansett hvem vi skal til. Og hun har vært med til de fleste jeg kjenner (De fleste synes det er greit at hun er med), så hun er vandt til å oppføre seg pent. Men jeg blir ikke fornærmet om de vi evnt skal besøke sier at de ikke vil at jeg skal ha henne med inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri med hundene mine på besøk, eller, jeg har ikke gjort det hittil. For meg blir det så slitsomt å passe på de at jeg ikke klarer å nyte besøket. Hadde jeg hatt bil og kommet meg litt lettere rundt hadde jeg nok tatt de med helt fra de var små, men da til andre hundemennesker eller folk som er glade i hunder :)

Om det var meg du skulle gitt beskjed til hadde jeg syntes det hadde vært greit å feks høre at jeg kan ta med hunden inn, men da må den ligge i bånd ved beina mine på gulvet. Forutsatt at du synes selv det er greit da :) Ellers får du bare være ærlig og si at du ikke klarer å slappe av når hunden er på besøk og at det da er bedre at en kommer uten hund. Så får man som hundeeier tåle det, det er nok uansett veldig sårt for mange, men det er jo ditt hjem og du bestemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skånsom måte? Hm.. Jeg tar det som en selvfølge at man som hundeeier ( det samme gjelder forresten også for barn, i min bok..) spør FØR man tropper opp, om det er greit at man tar Fido eller Ole med..

Gjør de ikke det, så bør de tåle det, hvis du på en høflig måte sier i fra, at du ikke ønsker hunder ( eller barn) på besøk. :)

Jeg tar sjelden eller aldri hunder med på besøk og jeg ville ikke mene det var ok, at noen bare tok sin( e) hund med, uten å spørre først.

Seriøst? Blir jeg invitert og har hund så spør jeg om det er ok med bikkja. Blir jeg invitert ( utenom typisk etter leggetid aktiviteter) tar jeg det som en selvfølge at ungen er inkl med mindre det er noe formelt.

Man kan ikke legge unger i bilen eller la de være alene før de nær en rimelig høy alder. Vil folk ha meg på besøk følger ungen med.

Det samme gjelder forøvrig bikkje også hvis det er lang reisevei. Jeg har forsåvidt aldri opplevd at det ikke har vært greit å ta med hverken hunder eller barn, bortsett fra hos mamma som har allergi.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å si ifra på en normalt, høflig måte? Folk må da tåle såpass uten at det gjør noe?

Forøvrig syns jeg det er uhøflig av hundeeiere å ta med seg sine hunder inn til andre uten å avklare at dette er ok før man drar hjemmefra.

Mine får være med inn til alle som syns det er ok. Men jeg tar de ikke med meg inn til folk som ikke har hund selv når de røyter en del eller når tispen har løpetid, uansett om de får lov av huseier. Det er liksom ikke så kult å legge igjen en halv kilo pels eller 5 dråper blod...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk for alle svar. Tror jeg må anbefale siden deres til alle hunde eiere jeg kjenner. Mange gode råd og vennlig tone tiltross for at jeg verken har hund eller er spes. glad i de.

Det hjelper veldig mye å vite at rådene kommer fra hunde eiere selv.

Ha en super kveld dere med hundene deres. :bye: Mvh Rikke

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Blir jeg invitert og har hund så spør jeg om det er ok med bikkja. Blir jeg invitert ( utenom typisk etter leggetid aktiviteter) tar jeg det som en selvfølge at ungen er inkl med mindre det er noe formelt.

Man kan ikke legge unger i bilen eller la de være alene før de nær en rimelig høy alder. Vil folk ha meg på besøk følger ungen med.

Det samme gjelder forøvrig bikkje også hvis det er lang reisevei. Jeg har forsåvidt aldri opplevd at det ikke har vært greit å ta med hverken hunder eller barn, bortsett fra hos mamma som har allergi.

Ja, helt seriøst. Meget mulig ditt barn er både veloppdragent og hundevennlig( dvs. nei, det er IKKE tillatt og plage hundene , det er heller ikke fritt fram for å plukke på/knuse alt som er innen rekkevidde).

Men jeg kan forsikre om at så slett ikke alltid er tilfelle..

Som jeg oppfattet trådstarter, så var det snakk om vanlige 'kaffebesøk' , ikke folk langveisfra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt seriøst. Meget mulig ditt barn er både veloppdragent og hundevennlig( dvs. nei, det er IKKE tillatt og plage hundene , det er heller ikke fritt fram for å plukke på/knuse alt som er innen rekkevidde).

Men jeg kan forsikre om at så slett ikke alltid er tilfelle..

Som jeg oppfattet trådstarter, så var det snakk om vanlige 'kaffebesøk' , ikke folk langveisfra.

Da foreslår jeg at du ikke inviterer småbarnsforeldre med mindre du er en så fantastisk vert at du er verdt å styre med barnevakt, savnet av barnet osv.

Selv før jeg fikk barn skjønte jeg at barna kom med på lasset liksom.

Ja. faktisk. Barnet mitt oppfører seg eksemplarisk når han er på besøk, bedre enn mange voksne. Men selv om han ikke gjorde det hadde jeg regnet med at folk skjønte at han faktisk ikke kan være alene hjemme og er uendelig mye viktigere for meg å tilbringe tid med enn en venn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du ikke inviterer småbarnsforeldre med mindre du er en så fantastisk vert at du er verdt å styre med barnevakt, savnet av barnet osv.

Selv før jeg fikk barn skjønte jeg at barna kom med på lasset liksom.

Ja. faktisk. Barnet mitt oppfører seg eksemplarisk når han er på besøk, bedre enn mange voksne. Men selv om han ikke gjorde det hadde jeg regnet med at folk skjønte at han faktisk ikke kan være alene hjemme og er uendelig mye viktigere for meg å tilbringe tid med enn en venn.

Det gjør jeg heller ikke. ;) Det er kjent blant mine bekjente at barn under en viss alder, ikke er ønsket her. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør alltid om det er greit om hundene blir med, når jeg drar på besøk. Unntaket er jo venninder som har hund, og bestemor og når jeg flytter ut - pappa :)

Men, hadde jeg fått en unge (la det bli lenge til!) hadde jeg sett det som en gedigen selvsagthet at den ungen ble med, og jeg hadde mest sansynelig heller ikke omgått noen som syntes det var ugreit at ungen ble med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er hos mamma og pappa spør jeg aldri, men det er sjeldent alle 4 er med. Til andre folk tar jeg aldri med alle, jeg ville ikke hatt besøk av den firerbanden så da skal andre få slippe det og :P Hvis dem er med så sitter dem som regel i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...