Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger vi eget dyrepoliti?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har lagt merke til en trend i det siste, hvor det hver gang dyretragedier finner sted er responsen ofte at vi trenger dyrepoliti i Norge. Gjør vi det? Er dette løsningen?

Spør fordi jeg ikke helt klarer å bestemme meg selv, og er nysgjerrig på hva soniser synes?

Endret av *Nina*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke maset om dyrepoliti, jeg. De må forholde seg til samme lovverk og mest sannsynligvis like lite penger som MT, så at dyrepoliti vil gjøre noen forskjell har jeg ingen tro på.

Nei, det trenger vi ikke, m mattilsynets dyrevelferdsavdeling kan styrkes. Her sitter det veterinærer, etologer, agronomer og masse annet fagfolk. Mattilsynet kan ikke gripe inn uten videre - det må g

Bja, nå har ikke hele Amerika dyrepoliti, men enkelte rike kommuner og byer, der det fortsatt kun går rundt fordi enormt mange jobber frivillig og gratis med å stelle de vanskjøtta dyra. Veterinærer f

Guest Kåre Lise

I det siste?

Trenden har vel vart siden "animal cops" kom på tvskjermen. Snakk om "realitycheck".

Nå sier ikke jeg at vi ikke trenger det og ting kan sikkert bli bedre men trenden er vel ikke helt på nett..

Å skrike om dyrepoliti bare fordi man har sett det på TV uten å ha satt seg inn i hva vi har og hva som faktisk blir gjort og ikke gjort blir bare barnslig, mildt sagt.

Temaet har vel vært oppe en trillion ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Temaet har vært oppe før. Men hvor mange dytepoliti folk er det i statene per vanlige folk. Tror det er lavere enn her i Norge. Vi trenger altids et bedre lovverk for både produksjonsdyr og kjæledyr .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp at hvor mange katter som kommer inn til DB hele året, og mtp at vi bare her i Bergen har to DB avdelinger, en Katten vern, og 2 hundeavdelinger, så tror jeg absolutt vi trenger det.

Det er så ufattelig mange saker som ikke kommer frem media en gang om dyr som har blitt misshandla.

DB Bergen alene har 33 katter på senteret og 70 i fosterhjem.

Denne sommeren har det kommet inn over 100 katter som folk har dumpet i skogen, det var fra mai-juni, bare her i Bergen.

I haugesund er det noen på fri fot etter å ha lemlestet 3 katter og hengt dem opp i trær på skoleveier. I Bergen er det 3 forskjellige saker om katter som har blitt drept, den ene fikk et forelegg, ene saken er henlagt og den ene har vi ikke hørt noe mer på. I nord-norge var det en som slo ihjel katten sin med hammer.

DB får inn katter som er brent, som har blitt dumpet (fordi folk skal på ferie/blitt allergiske), katter som har blitt skutt, sparket, slått.

Med alle disse sakene er det vanskelig for DB alene å gjøre noe med, og det er ikke nok ressurser for politiet å gjøre noe med dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke maset om dyrepoliti, jeg. De må forholde seg til samme lovverk og mest sannsynligvis like lite penger som MT, så at dyrepoliti vil gjøre noen forskjell har jeg ingen tro på.

Tror det er der min skepsis ligger også. Ett av argumentene som irriterer meg er at man ønsker ett dyrepoliti med folk som bryr seg om dyr. Å tro at det er mangel på vilje ene og alene som forhindrer mattilsynet i å gjøre mer er naivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Mumle Mu og Nina her.

Jeg er for dyrepoliti altså. Men i en mer inngående forstand er jeg for at vi skal ha større fokus på dyrevelferd og straff til de som ikke følger de gjeldende lovene. For såvidt jeg har forstått, så er lovene her i Norge gode for å bevare dyrevelferden, men det skorter veldig på ressursene blant de som skal håndheve lovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må i hvert fall gjøres. Hunder og katter mishandles, gårdsdyr dør av sult på båsen, Mattilsynet har selv sagt at de ikke har kapasitet. Om dette skal bli en oppgave for politiet (som allerede har kapasitetsmangel, eller om det skal bli en egen "taskforce" innen Mattilsynet i samarbeid med politi - mulighetene er sikkert mange. Men ingen må komme og si at nei, dette har ikke Norge råd til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrepoliti vet jeg ikke helt med. Men vi trenger noen som kan håndheve loven, og straffe de som mishandler dyr, strengere enn hav vi gjør i dag. Å bli fratatt retten til å eie dyr er ikke godt nok, folk flytter jo bare ut av landet. En feit bot, erstatningsansvar, samfunstjeneste og fengselsstraff er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og framst trenger Norge et velfungerende politi. Generelt. Alt for mange saker henlegges og alt for få oppringinger til politiet følges opp. Politiet får ikke god nok opplæring og vi legger stadig vekk ned flere og flere politikontor, mindre lønninger og dårligere arbeidstider gjør det til et mindre ettertraktet yrke. Regjeringen gjør en ekstremt dårlig jobb når det gjelder forvaltning av politiet, her er det M Y E som kunne vært gjort annerledes. Den dagen en regjering klarer å allokere nok penger til politiet, har jeg en personlig drøm om at politiet skal få tillatelse til å pågripe mennesker som utfører vold og drap på dyr. At man spesialutdanner en gruppe på 4-5 politibetjenter som får særområde østlandet, som blir "dyrepolitiet" i Norge - i tillegg til en generell åpning for at politiet også kan fungere som lovens arm for dyr. Hvis man gir politiet nok penger og det er GOD bemanning til alle døgnets tider, i alle politidistriktene i Norge (med en domstol som har kapasitet til å ta seg av alle saker, hvilket også krever penger) - så er det ingen grunn til at det vanlige politiet ikke skulle kunne ta seg av saker innen dyreverdenen og.

Noe så grunnleggende som et velfungerende politi er vel dessverre en utopi enn så lenge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og framst trenger Norge et velfungerende politi. Generelt. Alt for mange saker henlegges og alt for få oppringinger til politiet følges opp. Politiet får ikke god nok opplæring og vi legger stadig vekk ned flere og flere politikontor, mindre lønninger og dårligere arbeidstider gjør det til et mindre ettertraktet yrke. Regjeringen gjør en ekstremt dårlig jobb når det gjelder forvaltning av politiet, her er det M Y E som kunne vært gjort annerledes. Den dagen en regjering klarer å allokere nok penger til politiet, har jeg en personlig drøm om at politiet skal få tillatelse til å pågripe mennesker som utfører vold og drap på dyr. At man spesialutdanner en gruppe på 4-5 politibetjenter som får særområde østlandet, som blir "dyrepolitiet" i Norge - i tillegg til en generell åpning for at politiet også kan fungere som lovens arm for dyr. Hvis man gir politiet nok penger og det er GOD bemanning til alle døgnets tider, i alle politidistriktene i Norge (med en domstol som har kapasitet til å ta seg av alle saker, hvilket også krever penger) - så er det ingen grunn til at det vanlige politiet ikke skulle kunne ta seg av saker innen dyreverdenen og.

Noe så grunnleggende som et velfungerende politi er vel dessverre en utopi enn så lenge :(

Politiet har vel tillatelse til å pågripe folk som utøver vold og drap på dyr, har de ikke? Godt mulig jeg tar feil altså, men jeg gikk ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formulerte meg kanskje rart - men jeg mente altså at man kunne ringe politiet om man så vold mot dyr og det ville føre til at politiet rykket ut og pågrep personen. Så vidt jeg har forstått er det mattisynet man må ringe i dag?

Usikker på hva politiet kan gjøre hvis de "tilfeldigvis" er på samme sted som noen som utfører vold eller annen dyremishandling - hva de egentlig kan og ikke kan gjøre der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

De fleste som mener vi bør ha dyrepoliti er folk som ønsker seg en sånn jobb - de ønsker å "arrestere" folk som er "slemme mot dyr" - de færreste av disse menneskene vil være egnet til en sånn jobb fordi de rett og slett er for emosjonelle. (sorry)

Nei, vi trenger ikke dyrepoliti i Norge, vi trenger ett Mattilsyn som for tilført NOK MIDLER til å utføre oppgavene som er underlagt dem - deriblant oppgaver som omhandler dyrevelferd. Uten nok midler må de prioritere de mest alvorlige tilfellene og ellers må midlene gå til kontroll av næringsmiddelindustrien - tross alt, det er viktigere at maten vi spiser er helsosam liksom.
Nei - jeg vet at ikke alle er enige i det - men det er det som er fornuftlig.

Jeg ser gjerne at man kanskje går tilbake til den gamle typen dyrevern - da man hadde lokalt valgte representanter i dyrevernet i tillegg til distriktsveterinæren. Ordningen ble for dyr, men der sliter jeg litt med å skjønne hvorfor fordi de valgte representantene fikk bare godgjørelse i forhold til kjøring til saker osv.
Jeg skulle gjerne hatt den løsningen nå.

Et dyrepoliti vil bli langt dyrere enn det som godt her. I Norge har man ikke for vane å drive organisasjoner hvor donasjon er viktigste hovedinngrediens. Ikke er landet stort nok (nok mennesker) til at det vil kunne lønne seg heller, for det må lønne seg økonomisk - dvs. det MÅ i tillegg til begrensede statlige midler komme en rikelig dose tilskudd fra private eller næringslivet for å kunne drives.

Norge er ett langt land, ett dyrepoliti vil måtte deles inn i minst 5 regioner - hver av disse regionene vil måtte ha minst ett mottakssenter for katter, hunder, hester, kuer, griser. (alternativt kan gårdsdyr stelles der de bor, men da må noen få betalt for å reise ut morgen, middag, kveld for å stelle de - og DET er dyrt).
Hver region må ha minst EN person med da politiutdannelse og myndighet. Dernest må man ha en gruppe mennesker som jobber med tips osv. Deretter må man ha en gruppe mennesker som jobber på disse mottaksentrene. Og nei - dette kan ikke drives av frivillige, så sterk er ikke dugnadsånden i Norge at det er mulig.

5 politiudannede (pga. at det skal være mulig å pågripe osv.) - årlig kostnad kun lønn (ikke reise) inkl. sos. kost 6 500 000,-

5 veterinærer (en pr. region minst) - årlig lønnskostnad (ikke reise) inkl. sos. kost 8 000 000,-

5 veterinærer (lokalisert på senter) - årlig lønnskostnad (ikke reise) inkl. sos. kost 8 000 000,-

Dyrepleiere (mest nyttig som senteransatte) - la oss si 20 stykk - lønn inkl. sos.kost 9 000 000,-

Kontoransatte (både sentralt og lokalt) - la oss si 20 her også - lønn inkl. sos. kost 11 000 000,-

Og så kan legge til ca. 10 000 000,- til diverse, inkludert kjøregodtgjørelse, tillegg for ubekvem arbeidstid, smusstillegg osv.

......og dette er jo bare forsiktig anslag i forhold til lønn..
Så har man bygging av sentre, dift av sentrene, foring av dyrene, veterinærutgifter for dyrene, frakt av dyrene til sentrene, akutt veterinærmedisinsk behandling på sted osv. annonsering, oppfølging, advokater i tilfelle rettsaker osv. - og her vil det dreie seg om ekstremt høye utgifter. Vi snakker milliarder.

I forhold så vil det være langt mer lønnsomt og effektivt å tilføre bare en liten del av dette til Mattilsynet og øremerke midlene dyrevern. Det er en organisasjon som fungerer, men de trenger midler for å kunne gjøre en enda bedre jobb. Og så hviler det ett ansvar på oss som er ute i verden - ser vi ting vi ikke liker så må vi rapportere det - uten at våkne mennesker rapporterer det de ser så vil hverken Mattilsyn eller ett eventuelt dyrepoliti kunne gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og så hviler det ett ansvar på oss som er ute i verden - ser vi ting vi ikke liker så må vi rapportere det - uten at våkne mennesker rapporterer det de ser så vil hverken Mattilsyn eller ett eventuelt dyrepoliti kunne gjøre jobben sin.

Kanskje det viktigste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi trenger er at dyrevernet forflyttes fra mattilsynet og til en EGNET instans, nemlig politiet. Var på demonstrasjon i Bergen i går og hørte apellene - mye fornuftig som ble sagt, både av politikere og dyrevernere.

Jeg vet dessverre om litt for mange tragedier (som er blitt meldt, blant annet av meg), som er meldt til mattilsynet hvor nada er blitt gjort. Mattilsynet er ikke egnet, etter mitt syn - på ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det vi trenger er at dyrevernet forflyttes fra mattilsynet og til en EGNET instans, nemlig politiet. Var på demonstrasjon i Bergen i går og hørte apellene - mye fornuftig som ble sagt, både av politikere og dyrevernere.

Jeg vet dessverre om litt for mange tragedier (som er blitt meldt, blant annet av meg), som er meldt til mattilsynet hvor nada er blitt gjort. Mattilsynet er ikke egnet, etter mitt syn - på ingen måte.

Kan du ikke dele litt av det fornuftige som ble sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som mener vi bør ha dyrepoliti er folk som ønsker seg en sånn jobb - de ønsker å "arrestere" folk som er "slemme mot dyr" - de færreste av disse menneskene vil være egnet til en sånn jobb fordi de rett og slett er for emosjonelle. (sorry)

Nei, vi trenger ikke dyrepoliti i Norge, vi trenger ett Mattilsyn som for tilført NOK MIDLER til å utføre oppgavene som er underlagt dem - deriblant oppgaver som omhandler dyrevelferd. Uten nok midler må de prioritere de mest alvorlige tilfellene og ellers må midlene gå til kontroll av næringsmiddelindustrien - tross alt, det er viktigere at maten vi spiser er helsosam liksom.

Nei - jeg vet at ikke alle er enige i det - men det er det som er fornuftlig.

Jeg ser gjerne at man kanskje går tilbake til den gamle typen dyrevern - da man hadde lokalt valgte representanter i dyrevernet i tillegg til distriktsveterinæren. Ordningen ble for dyr, men der sliter jeg litt med å skjønne hvorfor fordi de valgte representantene fikk bare godgjørelse i forhold til kjøring til saker osv.

Jeg skulle gjerne hatt den løsningen nå.

Et dyrepoliti vil bli langt dyrere enn det som godt her. I Norge har man ikke for vane å drive organisasjoner hvor donasjon er viktigste hovedinngrediens. Ikke er landet stort nok (nok mennesker) til at det vil kunne lønne seg heller, for det må lønne seg økonomisk - dvs. det MÅ i tillegg til begrensede statlige midler komme en rikelig dose tilskudd fra private eller næringslivet for å kunne drives.

Norge er ett langt land, ett dyrepoliti vil måtte deles inn i minst 5 regioner - hver av disse regionene vil måtte ha minst ett mottakssenter for katter, hunder, hester, kuer, griser. (alternativt kan gårdsdyr stelles der de bor, men da må noen få betalt for å reise ut morgen, middag, kveld for å stelle de - og DET er dyrt).

Hver region må ha minst EN person med da politiutdannelse og myndighet. Dernest må man ha en gruppe mennesker som jobber med tips osv. Deretter må man ha en gruppe mennesker som jobber på disse mottaksentrene. Og nei - dette kan ikke drives av frivillige, så sterk er ikke dugnadsånden i Norge at det er mulig.

5 politiudannede (pga. at det skal være mulig å pågripe osv.) - årlig kostnad kun lønn (ikke reise) inkl. sos. kost 6 500 000,-

5 veterinærer (en pr. region minst) - årlig lønnskostnad (ikke reise) inkl. sos. kost 8 000 000,-

5 veterinærer (lokalisert på senter) - årlig lønnskostnad (ikke reise) inkl. sos. kost 8 000 000,-

Dyrepleiere (mest nyttig som senteransatte) - la oss si 20 stykk - lønn inkl. sos.kost 9 000 000,-

Kontoransatte (både sentralt og lokalt) - la oss si 20 her også - lønn inkl. sos. kost 11 000 000,-

Og så kan legge til ca. 10 000 000,- til diverse, inkludert kjøregodtgjørelse, tillegg for ubekvem arbeidstid, smusstillegg osv.

...og dette er jo bare forsiktig anslag i forhold til lønn...

Så har man bygging av sentre, dift av sentrene, foring av dyrene, veterinærutgifter for dyrene, frakt av dyrene til sentrene, akutt veterinærmedisinsk behandling på sted osv. annonsering, oppfølging, advokater i tilfelle rettsaker osv. - og her vil det dreie seg om ekstremt høye utgifter. Vi snakker milliarder.

I forhold så vil det være langt mer lønnsomt og effektivt å tilføre bare en liten del av dette til Mattilsynet og øremerke midlene dyrevern. Det er en organisasjon som fungerer, men de trenger midler for å kunne gjøre en enda bedre jobb. Og så hviler det ett ansvar på oss som er ute i verden - ser vi ting vi ikke liker så må vi rapportere det - uten at våkne mennesker rapporterer det de ser så vil hverken Mattilsyn eller ett eventuelt dyrepoliti kunne gjøre jobben sin.

Det er jo sjukt at Amerika, et land som er så shit-down-in-debt (gjeld, for de som ikke kan engelsk) at det er umulig å forestille seg - har råd til dyrepoliti - når Norge "verdens rikeste land" ikke har råd til småpenger som 60-70 millioner kroner året for et velfungerende dyrevern. Det er virkelig ikke mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sjukt at Amerika, et land som er så shit-down-in-debt (gjeld, for de som ikke kan engelsk) at det er umulig å forestille seg - har råd til dyrepoliti - når Norge "verdens rikeste land" ikke har råd til småpenger som 60-70 millioner kroner året for et velfungerende dyrevern. Det er virkelig ikke mye penger.

Bja, nå har ikke hele Amerika dyrepoliti, men enkelte rike kommuner og byer, der det fortsatt kun går rundt fordi enormt mange jobber frivillig og gratis med å stelle de vanskjøtta dyra. Veterinærer får et lite fradrag på skatten for å donere timer, men det gjør ikke andre yrkesgrupper som feks hovslagere, kenneleiere osv. I Norge er det "ingen" som jobber gratis, se bare på de dyreorganisasjonene vi allerede har, de er i skrikende manko på frivillige og fosterhjem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sjukt at Amerika, et land som er så shit-down-in-debt (gjeld, for de som ikke kan engelsk) at det er umulig å forestille seg - har råd til dyrepoliti - når Norge "verdens rikeste land" ikke har råd til småpenger som 60-70 millioner kroner året for et velfungerende dyrevern. Det er virkelig ikke mye penger.

Nå gikk du vel i grunn litt glipp av poenget til Belgerpia. Hun mente vel ikke at man ikke hadde 60-70 millioner kroner i året å bruke på et velfungerende dyrevern, men pekte vel heller på at det muligens er mer effektivt å sette av mer penger til mattilsynet som allerde har veterinærer og annet fagfolk ansatt. I stedet for å utdanne eget "dyrepoliti." Bruker man disse ressursene til å danne eget dyrepoliti er det ganske sikkert at en del av pengene går bort i dannelsen av ett nytt byråkrati. Personlig ser jeg ikke helt poenget med det, når det ikke er mangel på vilje og kunnskap, men heller mangel på ressurser som er det største problemet hos mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger vi ikke, m mattilsynets dyrevelferdsavdeling kan styrkes. Her sitter det veterinærer, etologer, agronomer og masse annet fagfolk. Mattilsynet kan ikke gripe inn uten videre - det må gjennom et rettssystem med politi og det hele. Det skaper faglige vurderinger mer enn emosjonelle innfall. Men det hadde vært fint om mattilsynet kunne fått LITT større rettigheter til å gripe inn i situasjoner.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk du vel i grunn litt glipp av poenget til Belgerpia. Hun mente vel ikke at man ikke hadde 60-70 millioner kroner i året å bruke på et velfungerende dyrevern, men pekte vel heller på at det muligens er mer effektivt å sette av mer penger til mattilsynet som allerde har veterinærer og annet fagfolk ansatt. I stedet for å utdanne eget "dyrepoliti." Bruker man disse ressursene til å danne eget dyrepoliti er det ganske sikkert at en del av pengene går bort i dannelsen av ett nytt byråkrati. Personlig ser jeg ikke helt poenget med det, når det ikke er mangel på vilje og kunnskap, men heller mangel på ressurser som er det største problemet hos mattilsynet.

Når man ikke har noen tro på at mattilsynet vil fungere, uansett hvor mye penger man trøkker i det, er det eneste som krystalliserer foran deg: at det er hårreisende at man ikke investerer i dyrevelferd.

Klart man kan være uenig i vegen og middelet, for meg er mattilsynet en tapt sak. Koke gourmetmiddag av råtne bein er vanskelig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...