Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til fysisk trening av dachs.


LilleZara
 Share

Recommended Posts

Zara er blitt feit. Stakkars blubba. Hun har allerede gått ned i vekt,men nå er det harde kår fremover.

Og jeg kunne tenkt meg å gi henne en del fysisk utfordring,spesielt frem til båndtvangen er over,jeg føler ikke det er nok å bare gå og gå. Vil ha noe litt mer intenst.. Men det er så begrenset hva jeg kan gjøre med henne pga. den lange ryggen(mulig jeg er for redd),spesielt nå når hun har ekstra belasting pga. vekten.. Ikke kan jeg bruke kløv eller noe heller :hmm:

Noen som har tips? Kan jeg la henne dra kjetting f.eks?

2013-08-06210315_zps7a1f16ab.jpg

2013-08-06211626_zpsf0914d96.jpg

(Hengepuppene er etter innbilt,så hun er egentlig mer opptrukket i buken enn på bildet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer i skogen gjerne utenfor sti og i ulendt terreng san etter formen til hunden varierer du fart og lengde

Ja,vi gjør dette så og si hver dag. Men blir bedre når hun kan springe løs og "jakte" ,og slippe å dra på meg som er treig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke kjetting.
Hvorfor kan hun ikke bruke kløv? (trenger jo ikke være tung kløv)
Kjøpe 1 eller 2 sånne: http://www.gmax.no/produkt/131728(BC_1)/casall-balance-cushion/ og trene balansetrening?
Eller en pilatesball og trene balanse på den.
Gå i mer utfordrende terreng?

Svømmetrening, det skal man helst ikke gjøre hver dag uansett.
Sykle med henne? (er en nabo her som sykler nesten hver dag med sin dachs, da i et tempo hunden er komfortabel med)
Rollerblades? Sparkesykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ikke svømme hver dag? Issi gjorde det en periode hver kveld Hun. Og doffen tror jeg lever i vannet :-P

Det var det jeg lært på fysiokurs til hund ihvertfall. :P At man skal ha en hviledag eller 2 hver uke. Hviledag trenger ikke bety være helt i ro, men at man tar en rolig dag med tusletur i skogen i bånd eller noe sånt, hvor man ikke overanstrenger hunden.

I tillegg er det greit å ikke svømmetrene hver dag i begynnelsen av sommeren når det er lenge siden hunden svømte sist.

Så det er bare for å unngå skader og å overanstrenge hunden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kløv,så må det være en som hun bærer vekten på skuldrene og ikke legger mye vekt på ryggen.

I dag har vi prøvd å trekke kjetting! :D Og det var gøy! Så vi skal fortsette med det! :) (Ble en veldig hjemmelaget løsning,da vi bare tester at det er noe for oss før vi kjøper trekksele )

1150190_10151506050826981_1654977081_n.j

1005348_10151506050886981_1253085849_n.j971062_10151506051001981_129440205_n.jpg

Tusen takk for mange gode tips! Skal prøve oss på flere av de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ang. kløv,så må det være en som hun bærer vekten på skuldrene og ikke legger mye vekt på ryggen.

Alle kløver skal legge vekten på hundens skuldre, det er aldri hundens rygg som skal belastes. Disse kvasikløvene som ser fancy ut og ligger bakover på hundens rygg gir feilbelastninger om det legger noe vekt i den. Så det skal ikke være noe problem med en god kløv i riktig størrelse. Men jeg tror ikke jeg ville lagt noe ekstra vekt på en overvektig hund som allerede har mye ekstra vekt å bære på. En hund bør være godt muskulert og i god form før man begynner å belaste den med kløv med vekt. Jeg ville heller økt intensiteten på turene gjennom høyere tempo, mer krevende terreng og lengre turer. Veldig gjerne med innslag av svømming flere ganger i uka. Begynne å jogge med hunden? Variasjon er et stikkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kløver skal legge vekten på hundens skuldre, det er aldri hundens rygg som skal belastes. Disse kvasikløvene som ser fancy ut og ligger bakover på hundens rygg gir feilbelastninger om det legger noe vekt i den. Så det skal ikke være noe problem med en god kløv i riktig størrelse. Men jeg tror ikke jeg ville lagt noe ekstra vekt på en overvektig hund som allerede har mye ekstra vekt å bære på. En hund bør være godt muskulert og i god form før man begynner å belaste den med kløv med vekt. Jeg ville heller økt intensiteten på turene gjennom høyere tempo, mer krevende terreng og lengre turer. Veldig gjerne med innslag av svømming flere ganger i uka. Begynne å jogge med hunden? Variasjon er et stikkord.

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...