Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er så mange hundeeiere som ikke vil la hundene hilse!


Lisatittine
 Share

Recommended Posts

Jeg er og en av dem som strammer inn båndet og går forbi. Finnes ikke noe mer irriterende enn folk som slipper hunden sin bortpå uten å spørre først...

Det er veldig greit å lære hunden med en gang at den ikke trenger å hilse på alle. Mye lettere å få til en god innkalling da, og lettere å få den til å gå pent i bånd. Angrer på at jeg lot min hund svinse bort til hunder (ja jeg var en av dem :P ), det skapte jo bare forventninger hver gang vi møtte en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, nå ser jeg jo at det tydeligvis ikke er vanlig å hilse på andre hunder på tur. Gleder meg veldig til valpekurset, men synes det er litt trist at hun ikke skal få snust og hilst litt på hundene som bor rett i nærheten her som vi vil møte hver dag.

Vi kjenner jo andre hunder, men ikke som bor i nærheten som hun får hilst på ofte. :)

Hvorfor syntes du at det er trist?

Jeg tror nemlig at vi mennesker av og til tar litt av når vi hører sosialisering, jeg vet ihvertfall at jeg gjorde det med min første hund. Trodde hun måtte hilse på alt! Jeg gjorde det forøvrig med hund nummer to også, det endte med en klin kokos hund som er overstressa når han møter andre hunder.

Dermed ender vi opp med å ville sosialisere hunden med mesteparten av det vi møter på tur.

Tenk igjennom hvordan du vil ha det om et år, ved å la hunden hilse på mange hunder så risikerer du etter min mening ganske mye. Du kan få en usikker hund som er blitt angrepet, en overglad hund som tror at alle andre går tur for å hilse på nettopp din hund, selvom du helt sikkert også kan få en helt vanlig og grei hund. Dog er dette en risiko jeg må innrømme at jeg ikke hadde tatt selv.

Selv er jeg altså en av dem som ikke ser noen grunn til at hunden min skal hilse på andre. Jeg prøver å få til litt løstid med andre hunder et par ganger i uken, særlig siden hun er alene hund. Det kan være f.eks. en tur med hundene løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får heller ikke hilse på tur, og faktisk ganske sjelden ellers også. De får hilse på, og omgås, hunder jeg kjenner. Jeg går jo heller ikke rundt og hilser på alle jeg passerer, liksom. Det samme gjelder forøvrig mennesker som tror de bare kan kaste seg over hundene uten å spørre. De får ikke lov til det heller...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg kan snu på det og si at da jeg fikk Angus som var vår første hund så lot jeg han hilse på de fleste hunder som kunne hilse. Sosialisering hadde jeg på forhånd lært var viktig, men jeg trodde det betydde at han måtte hilse, ikke lære seg hvordan han skulle oppføre seg (altså passering uten å freake ut fordi han ville hilse). Jeg har nå endt opp med en hund som er overivrig og hypersosial mot alle hunder. Det har blitt bedre, men det er helt klart at andre hunder har større verdi for han enn det jeg har for han. Det har virkelig ikke vært (og er fortsatt ikke) morsomt i det hele tatt.

Finn deg noen faste hundevenner som du leker med innimellom og lær heller valpen å kunne passere fint rundt fremmede hunder dere møter på tur. Hadde jeg kunne gått tilbake i tid hadde jeg gjort det på denne måten uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nå skjønner jeg jo godt hvorfor det er og bør være sånn. :)

Hun skal tilbringe noen timer med hunden til foreldrene mine på mandag, og være en hel helg sammen med dem snart. Det tror jeg blir fint for henne. Og så er det jo valpekurs snart.

Jeg er vel av dem som har gått litt bananas når jeg har hørt ordet sosialisering, og tenkt at det må skje NÅ. Men da kan jeg slappe av litt, og heller øve på å gå pent i bånd når vi møter andre hunder. For hunden min er nettopp en av de som stopper helt opp, logrer og er forventningsfull til alle vi møter. :ahappy:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tusen takk for svar! Nå skjønner jeg jo godt hvorfor det er og bør være sånn. :)

Hun skal tilbringe noen timer med hunden til foreldrene mine på mandag, og være en hel helg sammen med dem snart. Det tror jeg blir fint for henne. Og så er det jo valpekurs snart.

Jeg er vel av dem som har gått litt bananas når jeg har hørt ordet sosialisering, og tenkt at det må skje NÅ. Men da kan jeg slappe av litt, og heller øve på å gå pent i bånd når vi møter andre hunder. For hunden min er nettopp en av de som stopper helt opp, logrer og er forventningsfull til alle vi møter. :ahappy:

Du er nok ikke alene om å holde på å gå i den fella. Og sosialisering er viktig! Men god sosialisering er ikke å hilse kjapt på alle man møter :) Sosialisering er det hundevalper og menneskebarn går gjennom når de lærer seg levereglene og de sosiale normene til sin art og den verden de skal leve i. Men ikke lag så mye oppstyr rundt sosialiseringa. Om du ikke bor alt for øde kommer dette av seg selv ved at du har med deg valpen rundt :) Valpen bør helt klart få hilse på, omgås og leke med andre greie hunder innimellom, det er viktig for å lære seg spillereglene og språket deres, men det gjøres ikke på en god måte ved disse hurtige båndmøtene langs veien :)

Få deg noen gode turkompiser med greie hunder og gå båndturer sammen hvor hundene må lære å oppføre seg rundt hverandre uten å herje og avtal turer hvor hundene får leke og kose seg løs mens dere tusler rolig innover i skogen :) Og de du møter langs veien benytter du som mulighet for å trene på gode passeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en tråd her på sonen om at du søker sosialiseringshunder til din hund og hvor du bor? :) Da er det nok flere her som kan bidra til skikkelig god sosialisering for din valp, kanskje også i flere møter?

Vi hilser ikke i bånd, spesielt ikke på valper. Det som er grunnen er at begge mine (og til tider går jeg med tre) er superglade i både folk og hunder og er litt over kanten ivrig. Dette kan skremme en liten valp, spesielt om alle vil hilse samtidig eller valpeeieren bare slipper valpen inn i min flokk, da er kaoset fullkomment. Dette skjedde forrige uke sist... Jeg var på trimtur med tre hunder der to var i trekksele og magebelte. Da en eier greide å forville sin glade dachs midt blant mine. Det var ikke vanskelig å se at det ble for mye for dachsen som raskt lå der på ryggen og virker ganske skremt selv om mine faktisk var ganske rolige... Det er slike situasjoner jeg vil unngå med min valp hvertfall :)

Utenom det så har jeg sosialisert med valper også, men da liker jeg at ting er planlagt slik at vi går litt i bånd først og kan ha de løse under kontrollerte omgivelser. mye bedre for valpen, eieren, meg og mine hunder. Å hilse i bånd er ofte veldig dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med årene har jeg blitt ganske restriktiv med hvem mine hunder får hilse på når de er i bånd, helt fra de er små valper. "Båndhilsing" kan fort bli anspent og unaturlig, og det er faktisk ikke alle voksne hunder som liker å få en spretten valp opp i fjeset . Hundene mine har sin faste gjeng de er sammen med på tur og trening, og det er hunder de er blitt kjent med over tid.

Treffer vi på løse, fremmede hunder, er det yttert sjelden det blir noe bråk, de har en ganske avslappet holdning til andre hunder. Når så folk på død og liv skal trøkke sine fremmede hunder opp i trynet på mine når de er i bånd, sier jeg pent ifra. Da kommer det som oftest : "Du må jo sosialisere hundene dine !" Tror folk virkelig at en voksen hund blir mer sosial av å vikle seg inn i fremmede hunders flexibånd, og kanskje få seg en på trynet? Eller en liten valp, for den saks skyld ? Nei, trådstarter, ta dette med " sosialiseringen" med stor ro. La gjerne valpen få hilse på greie hunder, men det er viktig at DU bestemmer hvem han skal få hilse på, og hvor lenge hilsingen skal foregå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får ikke lov til å hilse på andre hunder når vi er på tur.

Hun er ganske spesiell og liker ikke så mange av hundene vi møter på tur, derfor har hun sine spesielle hundevenner som hun får være sammen med.

Hun er sammen sine hundevenner nesten hver dag.

Noen ganger leker de litt, men mest så lukter de sammen, gjør tisseleken osv.

Jeg syntes det er slitsomt med de som kommer løpende mot deg, gjerne i flexi hvor hunden er langt foran eier og valpen er helt i 120, har absolutt ingen kontakt med eier.

Og når man sier nei til å hilse så blir de nesten irritert på deg og man får følelsen av at de syntes synd på min hund som ikke får hilse...jeg derimot syntes synd på valpen dersom den hadde hilst på Chicka, hun har absolutt ingen valpelisens innebygget i sitt lille hode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke om mine hunder kan hilse på andres, nei. Men det er fordi jeg ikke har behov for å la mine hunder hilse. Jeg synes det er mas, for min del. MEN hvis noen vil la sine hunder hilse på mine så er det helt greit. Om hundeeieren har en liten valp, så gir jeg dem beskjed om at gamlemor er gretten, men Cujo kan de gjerne hilse på. Sosialisering av det blir det neppe, men jeg tviler på at det gjør særlig skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er innmeldt i hundeklubb ja, men kan jo ikke akkurat bare komme diltende midt i agilitytreninga og forvente sosialisering. ;)

JOvisst kan du det - det er ALLTID noen der med valper osv. som vil sosialisere - nemas problemas :). Går så fint så, de har kanskje ikke tid til å snakke med deg hele tiden fordi de trener, men det er alltid nyttig å se på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOvisst kan du det - det er ALLTID noen der med valper osv. som vil sosialisere - nemas problemas :). Går så fint så, de har kanskje ikke tid til å snakke med deg hele tiden fordi de trener, men det er alltid nyttig å se på også.

Man kan jo alltids prøve å komme dit før treningen starter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, nå ser jeg jo at det tydeligvis ikke er vanlig å hilse på andre hunder på tur. Gleder meg veldig til valpekurset, men synes det er litt trist at hun ikke skal få snust og hilst litt på hundene som bor rett i nærheten her som vi vil møte hver dag.

Vi kjenner jo andre hunder, men ikke som bor i nærheten som hun får hilst på ofte. :)

Spør naboer med hund om dere kan gå noen turer sammen, uten at hundene hilser. Det er også super trening og sosialisering for valpen. Etter hvert som hundene blir kjente, hvis den andre hunden er en trygg og voksen hund, kan dere på tur finne passende sted å slippe hundene litt.

Det er ikke alle som er interessert i dette, men hvis du møter noen på tur, spør om du kan ta følge et lite stykke uten at hundene hilser. Jeg har begynt å gjøre dette selv med mine to voksne hunder, fordi jeg erfarer at det kan bli litt anstrengt mellom nabobikkjer om de kun ser hverandre i bånd uten aldri å egentlig forholde seg til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund har du og hvor bor du? Mulig det står ett sted i tråden men jeg kan ikke finne det.

Vi har rottweilertispe på 12 uker og bor i Ski. Om det passer og du har lyst så kan vi treffes. Vi har stor have og bor innerst i en liten blindvei, så her er det rolig og fint for valpetreff:)

Send meg gjerne en PM om du er interessert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke helt på fremmede hunder, eller eiere, og vet at mange konflikter fort oppstår i bånd.

Jeg pleier å si at det er greit om noen spør om de kan hilse, bortsett fra da min hund var nyoperert, men generelt så liker jeg vel best at det ikke hilses i bånd:)

Jeg stoler heller ikke på hva andre eiere sier om sin hund.

Har opplevd flere ganger at folk har såå snill hund, også sier kroppsspråket til hunden noe helt annet.

Har også opplevd en eier som sa at hunden var aggressiv til den fikk lukte den andre i rompa, fint å være ærlig altså, men ikke en hund som min hund skal være borti, hun hater lukting i rompa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...