Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av katt


Rocket
 Share

Recommended Posts

Hei! Når anbefaler dere å kastrere kattunger? Variere dere på tidspunkt om det er hannkatt eller hunnkatt? Vet 6 mnd gjerne er standard tidspunktet.

Har dere erfart at det koster mer å kastrere hunnkatt ift hannkatt? (tenker da på at inngrepet jo er større hos hunnene ift hannene)

Hva gjør dere for å tilrettelegge best mulig etter inngrepet? Har dere brukt body eller krage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig som overhode mulig. Her går de på vekt,ikke alder. Ser ikke vitsen med å vente til pus er 6mnd gammel hvis den veier nok til å tåle narkosen ved 5mnd.

Det koster alltid mer å kastrere hunnkatter enn hannkatter nettopp fordi ingrepet er større.

Her var det ikke krage en gang, men var hannkatt som lot ting være i fred.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å gjøre det så fort som mulig, min pusi ble 7 eller 8 mnd og da fikk hun løpetid og herrefred for ei bæljing - jeg trodde jeg skulle dø. Bikkja grov seg dypt ned i senga og jeg vurderte hørselsvern. Så gjør det før den starter er mitt tips :P

Dyrere å kastrere hunnkatt ja. Når min ble kastrert skulle hun ikke bruke verken body eller krage etterpå og det gjorde ikke noe at hun slikka på såret så lenge jeg fulgte med at hun ikke beit opp stingene. Hun ble sydd både på innsida og utsida med tråd som forsvinner av seg selv så måtte ikke tilbake etter operasjonen :) Og det ble et utrolig lite sår!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig tenker dere når dere sier så tidlig som mulig? Og når dere nevner vekt, har dere anelse på hva den burde ligge på for å tåle narkosen?

Kattungene er 3mnd gamle om et par dager, hannkatten er noe skral, så har ikke hastverk med han helt enda. Hunnkatten derimot er i mye bedre hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig tenker dere når dere sier så tidlig som mulig? Og når dere nevner vekt, har dere anelse på hva den burde ligge på for å tåle narkosen?

Kattungene er 3mnd gamle om et par dager, hannkatten er noe skral, så har ikke hastverk med han helt enda. Hunnkatten derimot er i mye bedre hold.

Så tidlig som katten er stor nok. Veterinærer mener jo forskjellig, men Fredrik var vel 5mnd ca og 1,5-2kg når han ble kastrert. Nå er han voksen og veier ca 3,5. Med hannkatter er det bare lett doping, ikke full narkose, så de kan ofte kastreres tidlig.

Ta en telefon til dyrlegen din du og hør hva de mener om hvor stor pus skal være. Men venninna mi tok sin hunnkatt når den var 16 uker gammel, da hun var stor nok da. Ei annen måtte vente til pusen var 7mnd da hu var alt for liten (og er det enda, på størrelse med en kattunge nesten).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det gikk på vekt! Jeg hørte flest anbefale rundt et halvt år, for det var før de fikk noe særlig med kjønnsdrifter, så min ble kastrert da han var et halvt. Lite inngrep, ikke noe krage, men veldig rar og sløv katt resten av dagen. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det gikk på vekt! Jeg hørte flest anbefale rundt et halvt år, for det var før de fikk noe særlig med kjønnsdrifter, så min ble kastrert da han var et halvt. Lite inngrep, ikke noe krage, men veldig rar og sløv katt resten av dagen. :P

Ikke alle gjør det, noen er fortsatt bastante på 6mnd grensa. Men min veterinær og noen andre her i området går på vekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hankatter kan i grunnen kastreres tidlig, men enkelte hunkatter blir veldig "små innvendig" og det er rett og slett vanskelig å operere på veldig unge hunkatter. Så kommer vel vekt og narkose også med.

Det er dyrere å kastrere hunkatter enn hankatter. Sist jeg kastrerte hunkatter så lå det på 1200 - mens hankatten vi kastrerte i vår betalte vi rett under 600kr for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det med oppdrettere som selger kattunger ved 12 ukersalder som er ferdig kasterert?

Her oppe koster det iallefall en drøy 1000 lapp for kastrering av hannkatt :)

Tror de fleste dyrleger nå kastrerer fra kattungene er mellom 1-3 mnd? Det må de jo fordi jeg ser ofte at kattunger selges ferdig kastrerte ved 12 ukers alder :)

Her koster det 300 pluss moms å få kastrert hankatt, 800 pluss moms for hunnkatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sier vi rundt 6 mnd alder, men det kan gjøres tidligere om det er spesielle grunner til det. Feks oppdretter som skal selge ferdig kastrerte dyr. Alle mine ble tatt ved 6 mnd alder.

Pris der jeg jobber er 1650 (mener jeg) for hukatte og 790 for hannkatt. Fritt etter minnet, etter å hatt 1 ukes ferie :P

Vi bruker sjelden hverken skjerm eller body. For ofte plages kattene mer av det enn av selve såret. I noen få tilfeller har eier måtte komme tilbake for å få skjerm eller body, men det hører til sjeldenhetene.
Syr kun innvendige sting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så lave priser dere nevner! Det billigste jeg har funnet på kastrering av hankatt her i Bergen er rundt 1200 kr! Og hokatt - noe over 2000 ...

Noen som har billige veterinærklinikker å anbefale i Oslo? Hankatten vår er nemlig 4 mnd og over 2 kg tung. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger har blitt kastrert helt ned i 3 ukers alder uten noen som helst komplikasjoner. Det er en myte og tullball at katten må være så-så stor. Det eneste det går på, er at det er mer pirkearbeid jo mindre katten er, og derfor er ikke alle veterinærer like komfortable med det. Jeg har kastrert alle kattungene herifra ved 12 ukers alder, og har bare kjempegode erfaringer med det. Kattunger helbredes mye raskere enn voksne, og tåler narkosen bedre.

http://niliv.net/helse_kastrering.php

Eneste som kan være greit, er å vente til begge testiklene er nede på hannkattene. Det gjør operasjonen mye enklere enn å fjerne de før de er nede i pungen. Men dette skjer gjerne når de er mellom 2 og 3 måneder gamle (med noen unntak selvsagt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det hadde noe med hvor knotete det var å kastrere de å gjøre jeg, jeg trodde de hadde en nedre grense fordi det er vanskelig å beregne riktig dose bedøvelse til så små dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...