Gå til innhold
Hundesonen.no

Regler ang. husleie og oppsigelse


Snickers
 Share

Recommended Posts

Jepp, jeg lurte på en ting, og siden ingen andre kan svare på dette og jeg ikke finner info på nett, så prøver jeg her.

Husverten banket på hos oss den 25. Juni og sa at vi hadde 2 mnd på å finne oss ett nytt sted, pga. at plenen ikke var blitt klippet (dette hadde vi ingen avtale om). Men det er ikke cluet da. Vi vil flytte uansett da de er skikkelig uhøflige, feks. så banker de bare plutselig på døra helt uanmeldt og titter inn gjennom vinduene. De krever også at når huset skal males, så skal de ha FULL rett til huset, dvs toalett og stue, både mens vi er hjemme og ikke. Dette gjelder de selv og 8 stk. hjelpere.

De er et pirkete, overlegent ektepar på ca 60 år, og ja, vi vil komme oss vekk.

Men saken er den at vi har avtale om forhåndsbetaling av husleie hver 16. i måneden. Altså, hvis vi betaler 16. Juli så "varer" den til 16. August. Men siden de sa oss opp den 25. Juni, så skal vi jo flytte senest den 25. August. Men det føles så dumt å betale FULL husleie for 9 dagers leie (fra 16. August-25. August). Husverten mener at vi må betale full leie.

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke noe i husleieloven om at en oppsigelse gjelder fra den første?

Om de sier opp 25. Juni så begynner den først å løpe 1. Juli.

I tillegg skal vel oppsigelsen være skriftlig?

Uansett betaler dere ikke for mer enn dere skal bo. Så da tar du full husleie, deler på antall dager i mnd og så betaler du dagsraten for de dagene dere bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende husleien hadde jeg delt summen på 30 og betalt da frem til dagen dere flytter, altså for 9 dager.

Når det gjelder måten utleier sa opp på, så er jo ikke den ihht loven da, med mindre dere hadde fastsatt leietid.

Ifølge husleieloven (lov om husleieavtaler av 26. mars 1999 nr. 17) har leietakeren i en leieavtale som er inngått for ubestemt tid krav på en skriftlig oppsigelse fra utleieren. Utleieren må forholde seg til den oppsigelsestid som er avtalt mellom partene. Med mindre noe annet er avtalt, er fristen etter husleieloven § 9 – 6 tre måneder ved leie av vanlig leilighet eller hus. Ved leie av hybel, garasje eller bod er oppsigelsestiden en måned.

Det er krav om at utleieren må gi en begrunnelse for oppsigelsen. Begrunnelsen må være skriftlig. Det må av oppsigelsen fremgå at leietakeren kan protestere skriftlig til utleieren innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt. Videre må det gjøres klart at dersom leietakeren ikke protesterer innen fristen, taper han eller hun retten til å hevde at oppsigelsen er i strid med husleieloven.

Som leietaker kan man si opp leieforholdet uten å angi noen grunn. Oppsigelsen kan gjøres skriftlig eller muntlig.

En oppsigelse som ikke oppfyller disse kravene, er ugyldig. Men hvis leietakeren likevel flytter ut, vil oppsigelsen bli ansett som godtatt. Hvis leietakeren har fulgt lovens bestemmelser, må utleieren eventuelt gå til søksmål innen tre måneder.
------

Skjønner godt dere vil vekk derfra,

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens. Skal prøve å spørre om vi ikke kan få betale for bare de dagene vi bor der. Er fullt klar over at oppsigelsen deres egentlig ikke er gyldig, men siden vi har lyst til å flytte, så er det jammen meg greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør... Bare fortell dem at de kun får betalt for dagene dere bor der..

Nemlig. Ikke spør, bare gjør det. Sier de noe, så viser du til loven og informerer dem om usaklig og ugyldig oppsigelse av leieavtale, selv om dere ikke vil bo der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier av en stor utleier, Studentsamskipnaden i Ås. Der er ting på stell. Vi fikk siste faktura nå på 9 dager, fordi vi skal bo 9 dager ut i den måneden som skal forskuddsbetales, akkurat som dere. Det skal være sånn! Ikke godta å betale for lengre tid enn det dere bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge loven og kontrakten dere har signert, vil jeg tror at dere skal betale for to mnd (fra den 16. og til neste 16.), og dere har krav på å få bo der ut tiden. Dvs at dere ikke trenger å være ute før den 16. om to mnd. Oppsigelsen skal også være skriftlig, og er dere lure, leverer dere den selv til de; da vil de ha mindre å komme med dersom det skulle bli en sak. Jeg har selv vært gjennom et leieboer-******* nylig (da som leietaker), og er det èn ting jeg vet, så er det at det er smart å ha ting skriftlig, og det er smart å følge kontrakten og loven til punkt og prikke. Hvis dere kun betaler for 9 dager, så vil de kunne ha et krav mot dere senere, fordi det faktisk ikke er regulert slik gjennom lovverk. Sure penger å betale.. Regner også med at dere har betalt depositum, og de kan trekke den resterende husleia herfra, men må da først via Husleietvistutvalget. Det blir dyrt, for begge parter, med advokat osv. Og mest sannsynlig tror jeg dere kommer tapende ut derfra, pga loven.

Alternativt kan dere snakke med husverten og spørre om når de mener dere skal være ute, og si da klart ifra om at dere ikke kommer til å betale husleie for den perioden dere evt ikke får lov å bo der. Så lenge dere har lov å bo der, skal dere nemlig betale. Og så lenge dere betaler, skal dere få bo der. Spørsmålet her blir om dere kan komme til en enighet om noe annet; at dere betaler for en kortere periode. Mange vil synes det er ok, men jeg har mine tvil om at disse er såpass ok. Når det gjelder Studentsamskipnaden, så har de egne kontrakter som er til veldig fordel for studentene, og det kan ikke sammenlignes med det private markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge loven og kontrakten dere har signert, vil jeg tror at dere skal betale for to mnd (fra den 16. og til neste 16.), og dere har krav på å få bo der ut tiden. Dvs at dere ikke trenger å være ute før den 16. om to mnd. Oppsigelsen skal også være skriftlig, og er dere lure, leverer dere den selv til de; da vil de ha mindre å komme med dersom det skulle bli en sak. Jeg har selv vært gjennom et leieboer-******* nylig (da som leietaker), og er det èn ting jeg vet, så er det at det er smart å ha ting skriftlig, og det er smart å følge kontrakten og loven til punkt og prikke. Hvis dere kun betaler for 9 dager, så vil de kunne ha et krav mot dere senere, fordi det faktisk ikke er regulert slik gjennom lovverk. Sure penger å betale.. Regner også med at dere har betalt depositum, og de kan trekke den resterende husleia herfra, men må da først via Husleietvistutvalget. Det blir dyrt, for begge parter, med advokat osv. Og mest sannsynlig tror jeg dere kommer tapende ut derfra, pga loven.

Alternativt kan dere snakke med husverten og spørre om når de mener dere skal være ute, og si da klart ifra om at dere ikke kommer til å betale husleie for den perioden dere evt ikke får lov å bo der. Så lenge dere har lov å bo der, skal dere nemlig betale. Og så lenge dere betaler, skal dere få bo der. Spørsmålet her blir om dere kan komme til en enighet om noe annet; at dere betaler for en kortere periode. Mange vil synes det er ok, men jeg har mine tvil om at disse er såpass ok. Når det gjelder Studentsamskipnaden, så har de egne kontrakter som er til veldig fordel for studentene, og det kan ikke sammenlignes med det private markedet.

Men det er jo ikke her snakk om at de skal betale for mindre enn de 2 mnd de skal bo. Poenget her var vel at siste husleien de skal betale er en ukes tid før de flytter, og at de på den dermed ikke skal betale full pris da de ikke får bo ut den mnd de betaler for.

Men du har mye rett i at man kan få problemer når de sier opp på den måten de gjør. Så kanskje det hadde vært lurt å få det skriftlig fra de så de ikke har noe å gå tilbake på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke her snakk om at de skal betale for mindre enn de 2 mnd de skal bo. Poenget her var vel at siste husleien de skal betale er en ukes tid før de flytter, og at de på den dermed ikke skal betale full pris da de ikke får bo ut den mnd de betaler for.

Men du har mye rett i at man kan få problemer når de sier opp på den måten de gjør. Så kanskje det hadde vært lurt å få det skriftlig fra de så de ikke har noe å gå tilbake på .

Jeg mener at de skal betale full pris for den siste uken, men at de har da krav på å få bo der ut den mnd (til den 16.). Det kan i praksis bety at de betaler for nesten tre uker de ikke bor der, men sånn er det bare. Alternativt må de avtale en pris for de ni dagene som kommer utenom. Noen huseiere vil synes det er ok at de betaler for de ni dagene, men ikke alle, og jeg mistenker at disse havner i sistnevnte gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de skal betale full pris for den siste uken, men at de har da krav på å få bo der ut den mnd (til den 16.). Det kan i praksis bety at de betaler for nesten tre uker de ikke bor der, men sånn er det bare. Alternativt må de avtale en pris for de ni dagene som kommer utenom. Noen huseiere vil synes det er ok at de betaler for de ni dagene, men ikke alle, og jeg mistenker at disse havner i sistnevnte gruppe.

Men blir ikke det feil? At de må betale husleie utover de dagene huseier har sagt de kan bo? Altså, om de sier de opp den 25. så skal de ut den 25. to måneder senere. Da kan ikke husier kreve betalt for den 26, 27, 28, osv?

Eller er det noe jeg misforstår veldig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all engasjement og svar :)

Vi fikk snakket med husvertene med sms i går (De kan ikke ringe, og det er jo greit, for da får vi det skriftlig..). Og de sa seg enig i at vi betaler kun for de 9 dagene ekstra, ikke full leie, når vi ga dem et forslag med regnestykke :P Puh, skal bli godt å å komme seg bort! Da begynner letingen etter noe nytt, for real. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke det feil? At de må betale husleie utover de dagene huseier har sagt de kan bo? Altså, om de sier de opp den 25. så skal de ut den 25. to måneder senere. Da kan ikke husier kreve betalt for den 26, 27, 28, osv?

Eller er det noe jeg misforstår veldig nå?

Som Line sier; oppsigelsen gjelder ikke fra den dato den blir gitt, men i dette tilfellet fra den 16., dvs at det er nesten tre uker før den trer i kraft, og deretter har de to mnd igjen. Strengt tatt. Men nå fikk de jo en annen løsning, og det er jo kjempeflott. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...