Gå til innhold
Hundesonen.no

Du Putle, du Putle, du er ikke god!


Mari
 Share

Recommended Posts

  • Svar 448
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har VERDENS beste hund!!! Dette blir ikke noe problem. Hun vil jo bare hilse og leke!

Gah, det er irriterende å måtte gjøre dette på mobilen, dere får unnskylde alle skrivefeil og autokorrekturer. Men ja, Putle har vært helt utrolig flink i dag! Vi har jo hatt noen gode dager, og hu

Snart skal jeg slutte å spamme. Eller, sannsynligvis ikke, men jeg kan late som. A w e s o m e Putle-dag! Sett to hunder uten å utagere, bare litt pip og bust, ga seg med et kremt. Vært på besøk

Ja, jeg har tenkt på det. Jeg er redd for livmorbetennelse, det er innvendingen der. Hun har hatt det tidligere.

Ringte Heimdal i dag og kastrering er dyrt. 7500,-... Hadde vært greit med litt tid til å spare opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Strinda og Trondheim dyrehospital også?

Prøv også Melhus dyreklinikk, det er bare 20-25 min herfra :)

Takk for tips :) Blir å ringe rundt om/når det blir aktuelt.

Synes det var vanvittig dyrt, det er ikke så mange år siden jeg kastrerte Fyda og det var ikke i nærheten av den prisen.

Men men, vi får det til altså, det er ikke det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Blir å ringe rundt om/når det blir aktuelt.

Synes det var vanvittig dyrt, det er ikke så mange år siden jeg kastrerte Fyda og det var ikke i nærheten av den prisen.

Men men, vi får det til altså, det er ikke det. :)

Lurt å ringe rundt, gjorde det samme i forbindelse med kattepusene her, og den dyreste var nermere 6000,- for begge og den billigste nermere 3000,- Så ganske store prisforskjeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig Nowisclee, så er min største frykt ved en evt kastrering at hun skal bli verre. Økte sjanser for kreft hist og her blir veldig sekundært fordi det ligger så langt fram i tid og det er i hverdagen min nå at hunden min tar vedig mye plass.

Det er bra å være skeptisk til utbredt kastrering, det er jeg også, men i mitt eget tillfelle så havner akkurat disse tingene ganske langt ned på lista. Om du skjønner? :)

Aww, Pippin&Symra, du får meg alltid til å smile. :heart:

Ja, jeg skjønner veldig godt at din frykt er det. Og som jeg sa, jeg er ikke mot kastrering av tisper ved behov. Som det kan se ut som det er for Putle. Men både for andre som leser tråden, som kanskje ikke er medlem på sonen engang, og fordi jeg synes det er viktig å sette lys på alle kjente fordeler og bakdeler ved kastrering, så sier jeg det. IKKE for å rokke ved ditt valg. I det hele tatt.

Og jeg kjenner flere tisper som er kastrerte, og som kun har hatt positiv effekt av det, utenom pelsmessig på hunder med pels som gordon setter og springere, og lengre pels.

Jeg håper inderlig at det kan hjelpe Putle, jeg har sittet og lest hele tråden og hun virker jo SÅ søt når hun kommer ut av skallet sitt og jeg er så glad for den framgangen dere har hatt. Herlige, herlige Putle :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på det. Jeg er redd for livmorbetennelse, det er innvendingen der. Hun har hatt det tidligere.

Ringte Heimdal i dag og kastrering er dyrt. 7500,-... Hadde vært greit med litt tid til å spare opp.

Omdet blir aktuelt, så ta en ringerunde som andre nevner.

For hd og ad røntging, patellasjekk og kastrering av krypt hannhund betalte jeg rett i overkant av 5600 :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på det. Jeg er redd for livmorbetennelse, det er innvendingen der. Hun har hatt det tidligere.

Ringte Heimdal i dag og kastrering er dyrt. 7500,-... Hadde vært greit med litt tid til å spare opp.

Ring!

Jeg sjekket med Blaze som ikke var noe akutt, og min flaks var "min" veterinær billigst. Noe jeg ble lykkelig for, de kjente min probelmatiskk og Blaze tok det med epidural bla og slapp full narkose.

Prisene jeg fikk var 5700-14000,- De har økt litt nå til 6100,- pga de måtte ha endel nye utstyr som røntgen apperat o.l. men det er store sprang mellom prisene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte nærmere 10 000 for å kastrere Ems, men det var nok fordi de fant en del snusk inni der. Prøver ble sendt, operasjonen ble lenger enn planlagt, og ja.

Hun har utelukkende bare blitt bedre etter operasjonen. MYE sprekere, enda mye gladere, og ja. Jeg angrer ikke et eneste sekund :) Nå skal det være sagt at det viste seg at hun var plaget av mye cyster inni der, men det var hun visst ikke alene om å slite med. Pelsmessig ingen forandring - hun klippes helt ned en gang i mnd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie ble kastrert fordi det minsket faren for flere jursvulster og hun hadde en begynnende livmorbetennelse som ville skape problemer allerede ved neste løpetid. Så der har du flere fordeler ved kastrering. Hun hadde ingen endring i gemytt, men så hadde hun ikke noen problemer før heller. Hun har fått en litt annen pels, men jeg tror ikke det vil påvirke noe på en utstilling. Det virker som at hun har mer underull, for hun ser litt mer fluffy ut.

Men se det an på neste løpetid, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe når hun har hatt livmorbetennelse en gang før hun ble forsikret?

De kan nekte da ja. De har jo tom nekta på tisper som ikke har hatt bet før, de mener at det bør medisineres først. (jeg har da altså hørt om begge deler, noen ganger dekker de uansett, andre ganger er de veldig på bakbena) Det er jo et hint om at hun er meget utsatt, iom at det er uvanlig at de yngste tispene får det. Men det kan du jo sjekke med forsikringsselskapet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Neppe når hun har hatt livmorbetennelse en gang før hun ble forsikret?

Kan du ikke bare la henne få en løpetid og se om det er ett problem?

Det er ikke sikkert hun får livmorbetennelse, det kan være uheldige omstendigheter som gjorde at hun fikk det den gangen - f.eks. flere hunder, mer bakterier osv.

Og gi litt ekstra C-vitaminer rundt løpetiden f.eks. eller noe som "forsurer" litt akkurat i den perioden - det hjelper mot bakterier og kan forhindre livmorbetennelse dersom hun har lett for å få det.

Jeg har hatt tispe med livmorbetennelse - oppdaget det tidlig, fikk antibiotika - ble bra, fikk aldri livmorbetennelse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på det. Jeg er redd for livmorbetennelse, det er innvendingen der. Hun har hatt det tidligere.

Ringte Heimdal i dag og kastrering er dyrt. 7500,-... Hadde vært greit med litt tid til å spare opp.

5000 på røros. Såpass mye å spare at det kan være verd turen? om det lar seg gjøre i praksis da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare la henne få en løpetid og se om det er ett problem?

Det er ikke sikkert hun får livmorbetennelse, det kan være uheldige omstendigheter som gjorde at hun fikk det den gangen - f.eks. flere hunder, mer bakterier osv.

Og gi litt ekstra C-vitaminer rundt løpetiden f.eks. eller noe som "forsurer" litt akkurat i den perioden - det hjelper mot bakterier og kan forhindre livmorbetennelse dersom hun har lett for å få det.

Jeg har hatt tispe med livmorbetennelse - oppdaget det tidlig, fikk antibiotika - ble bra, fikk aldri livmorbetennelse igjen.

Absolutt, og jeg har det. Hun er nettopp ferdig med løpetiden nå. Ga ikke c vitamin da, litt sent nå, men kan jo bare starte.

Hun brukte veldig lang tid på å bli frisk sist gang. Alt dette er jo en avveining tenker jeg, sjanse på at det går bra og risikere hasteoperasjon, eller operere preventivt. Samme gjelder atferden, det kunne ut som mye er hormonelt, men det er jo en sjanse å ta.

Sånt er vanskelig. Gode argumenter på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her har det vært stille lenge nå... håper det betyr at Putle har vært bare fin?

Nei, det vil jeg ikke si. Hun har stagnert veldig synes jeg. Evt kanskje blitt litt verre, hun stresser mye ute på tur. Vi er usikre på Putles fremtid her hos oss. Vi har kommet inn i en ganske ond sirkel føler jeg. Jeg klarer ikke helt å gi henne det hun trenger fordi hun er som hun er og jeg har barn samtidig, og siden hun ikke får det hun trenger (eksponering, eksponering, evig eksponering) så blir hun heller ikke bedre. Jeg føler jeg kommer veldig til kort og har mye dårlig samvittighet. De som kjenner oss sier det ikke er synd på henne, men det gnager alikevel. Hun er veldig rolig og behagelig inne, så hun er vel ikke understimulert heller.

Har flere her i huset å ta hensyn til og Marimannen begynner vel for lengst å ha fått nok. Nei, jeg vet rett og slett ikke.

Så, ikke så positiv oppdatering som jeg skulle ønske. Jeg synes det er vanskelig, og det blir ikke lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...