Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømming mot sau


Trixie
 Share

Recommended Posts

Vil først og fremst anbefale å vente til hunden er passert året før du strømmer, og bruke tid til å snakke med folk i miljøet om hvem de anbefaler. Ikke alle er like flinke selv om de har godkjenning til å strømme. Det handler som mye annet om veldig god timing i treninga.

Den ene dachsen vi har ble aldri sauerein, selv med gjentatte strømminger. Til slutt fant samboer ut at han bare ga det opp, ville ikke utsette henne for flere forsøk. Løsningen ble da kun jakt i sauetomme terreng.

Fuglehunden vi har fikk vi en veldig god situasjon på. Vi hadde henne i en liten innhegning med en søye med lam. Sauen ble provosert til å løpe, og hun løp da etter. Søya stanset etter få meter, og konfronterte henne. Da de stod snute mot snute fikk hunden strøm. Hun var da i full jaktmodus, og med full fokus på sauen. Neste runde var vi på et nytt sted, nye sauer. Dette for å kontrollere at hun ikke koblet stedet til strømmen.

Om du tenker du skal strømme bør hunden din få minimal erfaring med sau på forhånd. Den første reelle erfaringa bør være negativ (stømmen). Hunder som har fått interesse eller fått jaga sau (selv om det kanskje er på andre siden av gjerdet eller i bånd), er veldig vanskelig å få sauereine.

Ellers må jeg si meg enig i mange andre her angående det å ta en skikkelig vurdering om du trenger å utsette hunden din for dette. Jeg hadde nok ikke strømmet om jeg ikke hadde jakthund som jeg MÅ ha sauerein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar. Ser at strømming ikke er så enkelt.

Jeg trener positivt, og er selvfølgelig i utgangspunktet imot strømming. Har aldri hatt hund i et så sauetett område før, og vil gjøre det jeg kan for at vi likevel kan ha et normalt hundehold.

Er unødvendig å kalle meg lat på dette tidspunktet Belgerpia. Jeg ber om råd for hvordan løse dette, og valpen er enda bare 4 mnd.

Er usikker på om det er så lurt å trene inne på beitet. Dette er sauer som gjerne angriper om de føler seg truet, og væren har skikkelig store horn. Tror faktisk ikke jeg tør, og hunden ville i et slikt tilfellle sikkert sense min redsel. Tror vi får trene på utsiden av gjerdet, og kanskje ta en tur innom beitet når væren er vekk (de tar bort væren en periode på høsten for å time lamminga til våren).

Hvordan bør jeg trene?

Belønne når han ikke ser på sauene? - Det er jo stort sett hele tiden, så ser ikke helt hvordan han vil forstå poenget.

Belønne når han ser på sauene, uten bjeffing? - Vil kanskje fosterke stirring.

Si bestemt NEI hvis han ser på eller bjeffer mot sauene? - Dette er vel det som kommer mest naturlig. Han vet godt hva nei betyr i andre situasjoner, men ved bjeffing sitter det litt langt inne. Må passe meg for å kjefte, for da tror han vel jeg er med i bjeffekoret.

Hvis strømming forutsetter lite eller ingen kontakt med sauer i forkant blir det jo helt uaktuelt. Men vil gjerne ha et " bevis" likevel. Har jo et år på meg til å finne en instruktør som ikke strømmer uansett ( men kun hvis hunden jager), og har innen den tid forhåpentligvis greid å trene det bort.

Med tanke på sauer i hagen tenker jeg det kommer til å skje ganske snart. Det begynner å bli lite gress på beitet, og hagen min er full av fristelser:) Når det skjer får jeg hanke inn hunden fort som fy, og ta ham inn. Med 30 sauer i hagen er det ikke bare jaktinnstinktet som slår inn, men også vokting, varsling og redsel tenker jeg. Skulle han komme borti en sau nå er det ikke store skadene han får gjort- fremdeles valpetenner, men er redd jaktinstinktet ville fått tenning.

Skal også høre med raseklubben min, og selvfølgelig andre hundeeiere i området. Som jeg nevte tidligere ( tror jeg), så går de fleste hundene her løse til tross for helårs båndtvang. De jager ikke sau noen av dem.

Nå får vi trene litt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten oppdatering på hvordan det går med prosjekt saurein!

Ikke så bra rett og slett:( Det jeg fryktet skjedde flere ganger i høst. Sauer i hagen er ikke kult.

Første gangen kom vi hjem fra tur, og på vei mot døra hopper plutselig to årslam fram bak drivhuset! To sekund stirring før hunden eksploderer i raseri (?) og raser etter sauene i vill fart. Nedover veien vår og ut på hovedveien bar det. Jeg løp da etter med hjertet i halsen. Sauene stoppet ved et hjørne i gjerdet, og Dex holdt dem der ( var ikke borti ) til jeg kom og fikk lempa lammene over gjerdet.

Arghh, det var jo det som ikke skulle skje! Han skulle ikke få oppleve slik jakt var min plan. Skjedde vel 2-3 ganger til, med samme resultat. Snakket med bonden, og han beklgat veldig at sauene kom seg inn i hagen, og var veldig glad for at jeg fikk dem inn på beitet igjen.

Nå er sauene ikke lenger på nabobeitet, og kommer ikke tilbake før til våren. Innen den tid så kommer jeg til å strømme. Vårt nærmeste turområde som hittil har vært uten sau kommer også til å ha masse sau neste år, så det er viktig at han ikke bryr seg. Vi har en som strømmer her på øya, og jeg har hørt han er flink. Så får jeg bare håpe at det ikke har ødelagt. for mye at han har hatt kontakt med sau før ( noe jeg antar absolutt alle hunder her har før de strømmes).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mange debatter angående strømming mot sau. Trådstarter får gjerne mye motbør for at han kan være så "rå" og "lat" som ikke tar andre metoder i bruk. Jeg vil derfor komme med mine synspunkter og råd .

Hunder er ulike og vil reagere ulikt på strømming. Dette sier seg selv og er ikke så mye å kverulere og diskutere over.

Strømming skal alltid foretas av kyndige personer som virkelig vet hva de holder på med. Dette er også innlysende...

Mine erfaringer er 100% positive.

Jeg bor i område med sauer rundt meg både på beite og på fjellet.

Sauer på beite trigger ikke en hund slik som sauer i flukt på heia, det er derfor ikke alltid så enkelt å trene en hund sauerein selv om man har sauer i nærmiljøet.

Å få et lite støt ved kontakt med sau er ikke svært smertefullt. Det er mer smertefullt for en sau som blir jagd til døde, for en hund som aldri kan slippes løs og for en eier som opplever det grusomme mareritt å se hunden sin løpe etter sau.

For svært svært mange dreier det seg om ETT støt, så er problemet løst.

Det er lurt å repetere/sjekke etter en stund om effekten fortsatt er der slik at ikke beviset blir ei sovepute.

Noen hevder at hunder som opplever sauer daglig uten å få støt etter hvert vil slutte å frykte dem og kan begynne å jage igjen. Dette er absolutt ikke min erfaring.

Vi har sauer rundt oss på beite, vi treffer mange sauer på fjellet uten at hundene har fått tilbake "lysten" på å undersøke dem nærmere.

Jeg ser derfor på en strømming mot sau som et svært nødvendig tiltak for alle hunder som bor i områder der det er sauer i utmark langt utover tiden der er båndtvang. Erfaringer er dessverre at kun de med hunder som skal på rypejakt har eiere som følger opp dette, mens andre hundeeiere tenker at det sikkert går bra, hunden er jo så vant med sau..

Å strømme mot sau er IKKE latskap fordi man ikke vil jobbe positivt og trene med hunden. Jeg skal ikke påstå at det ikke er mulig å få andre metoder til å fungere som ikke benytter seg av strøm, men ikke alle hundeeiere vil lykkes med dette. Og da tenker jeg at man ikke skal risikere liv og lagnad for sau og hund ved å unngå strømming.

Trådstarter: Lykke til med å få din hund sauerein!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Prosjekt saurein hund til våren fortsetter. Tenkte å prøve "gamlemetoden" før jeg eventuelt strømmer. Er jo ikke lam enda, så sauene er ikke såå hissige, men ville nå prøve.

8 søyer og en liten vær ( med digre horn) var plassert i liten innhegning. Saueeieren tok med hunden inn. Dex løp straks lykkelig bort til sauene, og fikk straks " en på trynet" av væren. Væren stanget ham tre ganger. Da var Dex livredd, og ville ut derifra. Etterpå ble sauene sluppet ut på beitet, og vi gikk inn med Dex i langline. Så fort han så sauene bråsnudde han og gjemte seg bak beina. Ville ikke i retning sauene.

Foreløpig veldig vellykket må jeg si:) Stoler selvfølgelig ikke på ham enda, men dette er lovende. Kanskje vi slippper strømming likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt saurein hund til våren fortsetter. Tenkte å prøve "gamlemetoden" før jeg eventuelt strømmer. Er jo ikke lam enda, så sauene er ikke såå hissige, men ville nå prøve.

8 søyer og en liten vær ( med digre horn) var plassert i liten innhegning. Saueeieren tok med hunden inn. Dex løp straks lykkelig bort til sauene, og fikk straks " en på trynet" av væren. Væren stanget ham tre ganger. Da var Dex livredd, og ville ut derifra. Etterpå ble sauene sluppet ut på beitet, og vi gikk inn med Dex i langline. Så fort han så sauene bråsnudde han og gjemte seg bak beina. Ville ikke i retning sauene.

Foreløpig veldig vellykket må jeg si:) Stoler selvfølgelig ikke på ham enda, men dette er lovende. Kanskje vi slippper strømming likevel.

Syns den metoden virker myyyyye skumlere enn strømming. :|

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når vi strømmer hunden så har i hvertfall jeg fått beskjed om å bruke dummi i fjorten dager før og fjorten dager etter. Et halsband med litt tyngde på ala et c batteri teipet fast san at den ikke skal forbine det med sau og halsbandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det virker mer sikkert at hunden da definitivt kobler sau = ubehag i stedet for muligens sau + rart halsbånd = ubehag?

Har ikke uttalt meg angående effekten av treningen altså, bare at jeg syns metoden høres skummel ut (i forhold til potensielle skader på hund, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også skeptisk til å bruke vær, men dette var en særdeles liten vær med godt rulla horn. I tilegg hadde den ikke mulighet til springfart. Anså det som rimelig trygt ja, men hadde muligens ikke gjort det med en spinklere hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...