Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømming mot sau


Trixie
 Share

Recommended Posts

Hvilke erfaringer har dere med strømming mot sau?

Jeg bor i saueland, og har faktisk et sauebeite som nærmeste nabo. Det er veldig viktig for meg at jeg skal kunne stole på at hunden min ikke jager sau, så jeg vil gjerne høre deres erfaringer. Sauene er ute hele året, og vi har dermed båndtvang hele året (om den blir fulgt er en annen sak).

Hunden min er nå 4 mnd, og synes sauene er interessante:) Han ligger bak gjerdet og kikker på dem, og fant nettopp ut at hvis han ligger heelt rolig kommer de nærmere. Begynner de å løpe reiser han seg og kommer med et boff. Da styrter hele flokken ( ca 50 stk) avgårde og han ser faktisk litt skuffet ut.

Aner ikke hva som hadde skjedd hvis det ikke var noe gjerde, og har ikke tenkt å teste det.

Har planer om å teste ham/ strømme til neste vår, men vil gjerne høre om deres erfaringer. Siden vi da har beitet rett ved huset er det ikke gunstig hvis han blir så redd sau at han ikke tør være i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fuglehunder og våre er strømmet mot sau

Har nå en valp på 6 mnd som skal strømmes til høsten eller neste år.

Personlig har jeg ingen dårlige erfaring med dette, men har hørt skrekkhistorier (vet ikke hvor mye sannhet det er disse)

Noen hunder lar seg ikke strømme og blir aldri sauerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vi har fuglehunder og våre er strømmet mot sau

Har nå en valp på 6 mnd som skal strømmes til høsten eller neste år.

Personlig har jeg ingen dårlige erfaring med dette, men har hørt skrekkhistorier (vet ikke hvor mye sannhet det er disse)

Noen hunder lar seg ikke strømme og blir aldri sauerene.

Disse skrekkhistoriene tror jeg er litt overdrevet. Man hører jo om alt fra hunder som er redde blomsterenger og gjerder til hunder som er ødelagt for alltid etter strømming. Det er nok ikke umulig at det skjer, men da tror jeg det sier det noe om hundens mentalitet i utgangspunktet eller udugligheten til de som har skullet strømme den :) Jeg har aldri møtt noen som virkelig har blitt ødelagt. Jeg har dog møtt noen som etter strømming er så redd sau at det er vanskelig å passere sauer fordi hunden vil flykte, men det gjelder nok heller ikke flertallet.

Problemet med strømming er at folk har en tendens til å tro at hunden aldri vil jage sau fordi den hadde god effekt av strømminga når den ble utført. Om folk begynner å slippe hundene sine i saueområde fordi den har sauerenhetsbevis, så risikerer man mange døde sauer. For det første fordi redsel kan bli borte i det hunden slår over i jakt. Om jakta plutselig blir tirra, så er den så sterk hos mange hunder at de glemmer alt annet. For det andre fordi hunden etterhvert får veldig mange flere erfaringer med at sauen ikke gjør vondt enn at den gjør vondt. At hunden ble strømma en gang kan ha begrensa virkning når den daglig går forbi sau uten å få noe støt når den fokuserer på dem. Ihvertfall når hunden har mange erfaringer med at sauer er spennende før strømminga. Som jeg nevnte i den andre tråden. Jeg har selv sett hund som var vellykka strømma på sau jage og drepe et stort lam. Eierne mente det var umulig at den hadde gjort det, siden den hadde blitt vellykka strømma på sau...

Og så har man noen hunder som strømminga ikke har noen som helst effekt på da.

Så jeg har ikke noe problem med strømming i seg selv, men jeg har litt problemer med folks naivitet etter strømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strømmet alle mine 4 hunder mot sau i fjor.

.Alle 4 fikk et støt første gangen i fjor, og var redd sauen andre gangen.

I går var vi tilbake for å fornye bufebevisene deres

Alle 4 viste tydelig ubehag så snart vi nærmet oss sauene.

De hadde null lyst å jage sau, og viste tydelig usikkerhet når vi kom for nært sauene.

Så de fikk alle sammen nye bufebevis og er regnet som sauereine.

Men man skal uansett ikke slippe hunden der det beiter bufe og vilt!

Det er fuglehundgruppa i hundeklubben her som har disse aversjonskursene mot sau.

Dette er erfarne instruktører som har drevet på lenge.

Jeg har en shiba, dette er en rase som mange mener ikke lar seg strømme.

Så vi snakket en del om dette i går kveld, og ble fortalt at såfremst ikke hunden allerede har jaget sau, så lar de aller fleste seg strømme.

Og svært få har tilbakefall når de kommer tilbake andre eller tredje gang.

Hunder som har jaget sau allerede, er derimot ofte en hard nøtt.

Men klart, man har ingen garanti uansett rase.

I går var de fleste hundene der for re-strømming og ingen av disse ville bort til sauene.

De som var første gangen var stort sett alle samen etter de 1,2 og 3 ganger...

Dette var stort sett bare fuglehunder.

Jeg hadde ikke nølt om jeg var deg, og funnet en dyktig instruktør for å strømme hunden neste vår.

Ingen av mine hunder har problemer med å gå forbi sauer på beite, men de vil ikke ha nærkontakt.

De viker unna, og snur.

Og det er jo faktisk vitsen synes jeg, at de selv skal velge å vike om uhellet skulle skje og de kom seg løs og møtte sau.

Bonden her har sluttet å sende sauene til fjells, de lever i veigrøfta og fjæra.

Jeg orker ikke den angsten når vi for eksempel får besøk, at barn skal slippe hundene ut av hagen.

Eller at det plutselig kommer sauer vandrende når hundene går løse ut til bilen.

Jeg synes ikke at hundene får et støt er en høy pris å betale for å vite at mine hunder sannsynligvis ikke vil volde skade på sau.

Skriver sannsynligvis i og med at hunder er levende dyr, og man aldri kan være helt sikker.

Men dette, sammen med å være nøye med å ikke la hundene løpe løse i saueland, er i mine øyne gode tiltak for å slippe å være en av de som ender opp med hunder som dreper / skader sau.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg vet det finnes skrekkhistorier, og er vel redd for at en må ta risikoen. Målet er at han ignorerer sauer, uten å være livredd dem. Har også tenkt på metoden der en lar ei søye med lam " banke" hunden, men er redd hunden kan bli skadet. Min gamle hund ble skremt av en flokk sauer som omringet henne! Etter det kastet hun aldri et blikk i deres retning igjen - veldig greit, men vet ikke hvor jeg finner en flokk tøffe sauer som tør dette.

Selv om jeg ikke har planer om å slippe hunden i områder med sau, så hender det faktisk at sauene bryter seg inn i min hage. Vet ikke hvem som får ansvaret om slikt skjer, men jeg vil uansett ikke ha noen episoder.

Tror jeg skal høre med hundeklubben her om vi kan arrangere en "strømmedag" til neste år. er 1 år en grei alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve stømminga tror jeg de aller aller fleste takler helt fint, derimot tror jeg fort at man kan få mye falsk trygghet etter et slikt opplegg, spesiellt når du bor i saueland og har sauejordet som nermeste nabo så vil jo hunden din raskt lære at den faktisk ikke får støt vær gang den nermer seg sau og gradvis vil nok frykten for støt bli mindre ettersom den får mange erfaringer uten og bare en eller to med. Når det er sagt så er det jo ikke sikkert hunden din blir noen sauejager uansett (vet ikke hvilken rase du har?) og når den har de så tett på så er det jo store sjangser for at den blir vant til og ha de i nerheten, vertfall i hagen.

Ja, også er det jo forskjell på raser og hvor harde de er i toppen og hvor sterke jaktinnstinkter de har, malamutene jeg hadde hadde neppe vært sauerene en dag om jeg hadde strømmet de. De hadde nok stoppet der og da, men neste gang de hadde sett sau, i nye omgivelser så hadde de nok ikke kastet bort et halvt sekund på bry seg om de får støt eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er det så enkelt da, som å sette strøm på bikkja og så er alt greit? På dette grunnlaget?

Hva slags hund er dette, først og fremst? Og hva er målet med dette? At hunden skal springe løs på fjellet i jakta, eller at den skal ta det med ro hjemme i hagen selv om det går sau rett bortafor?

Og, hva med god, gammeldags trening? Jeg mener selvfølgelig dette kommer an på hva slags hund det er snakk om og hva målet ditt er. Ja, du risikerer at bikkja vil forbinde sauen med et visst (stort?) ubehag. Er dette særlig gunstig når det er snakk om at sauen skal beite inntil hagen din såvidt jeg forstår?

Egen erfaring; vi har inngjerda tomt, og hester som går på beite inntil gjerdet. Fikk valp tidligere i vår, og har jobba helt basic med ham og hestene - belønnet den atferden vi ønsket (overse hestene), og tatt han inn når han har prøvd seg på noe (han elsker å være ute. Bølle med hestene = inn og ha det kjedelig). Han starta tidlig å være interessert i hestene. Nå er han ca 6 mnd og det går aldeles smertefritt, han går løs i hagen og det er i all hovedsak ingen kontakt mellom ham og hestene.

Vi kunne gått for strøm eller andre voldelige metoder for å få samme resultat på overflaten, men da altså med en hund med negative assosiasjoner til hestene, noe vi ikke ønsker. Nå er det i teorien det stikk motsatte - han har lært på en stort sett hyggelig og positiv måte at hestene, de er ikke noe vi gidder å bruke tid på. Det er det stikk motsatte som lønner seg for den lille opportunisten. Så enkelt.

Det samme med bråkebøtta vi hadde med oss da vi flytta dit. Et par måneder med litt ekstra oppass ute og konsekvente påminnelser, problem solved. Hestene bryr vi oss ikke om.

Nå er selvfølgelig ikke hest og sau samme greia, men det er ikke sikkert bikkja bryr seg så innmari mye om det. Poenget er uansett det samme; de fleste hunder bør være i stand til å lære seg til å overse sauen i en slik situasjon.

Ja, det krever litt mer innsats fra deg, men ikke mye. Til gjengjeld får du en positivt innstilt hund. Med mindre du har en type eller rase med en ekstremt høy motivasjon for å jage/gjete sau, vil jeg anbefale å prøve litt på dette først. Jobb med hunden, ikke gå rett på lettvintløsninga - den er ikke alltid den beste for alle involverte parter.

Merk nå at jeg er ingen kategorisk og blind motstander av strømming, men jeg synes man alltid bør prøve noe litt hyggeligere først. Får man det overhodet ikke til, og det viser seg at du får kjempeproblemer med bikkja og sauene, ja da kan saken være en ganske annen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt det at strømming kan miste virkning hvis hunden stadig opplever at det ikke er farlig likevel, men det høres jo logisk ut. Vil gjerne høre om noen har opplevd dette.

Har ingen planer om å bruke strømming som lettvint løsning, og vil selvfølgelig prøve å unngå det. Valpen er enda bare 4 mnd, så jeg kommer til å bruke mye innsats på å jobbe med ham før han er 1 år. Det beste ville vært om vi kom på "strømmekurs" og ser at støt ikke er nødvendig.

Han er av rasen portugisisk vannhund, altså ingen utpreget jakthund eller gjeter. Han er veldig cool av seg til vanlig, men har sett han lettere girer seg opp hvis det er andre hunder sammen med ham.

Jeg tror faktisk det en ganske stor forskjell på hest og sau når det gjelder dette. Hesten vil vel sjelden regnes som et byttedyr, og vil heller ikke flykte på samme måte som sau.

Til neste vår kommer det små lam igjen, og valpen har sikkert vokst seg stor nok til å hoppe over gjerdet. Innen den tid må jeg være helt sikker på at han har 0 interesse for sau. Klarer jeg det ikke med trening, noe jeg selvfølgelig håper, så får det bli litt strøm.

Men er det andre som har erfaring med at hunden blir skremt av sau, og siden ikke har vist interesse. Tenker at det egentlig er en mer " naturlig" metode hvor det er vanskeligere å påføre hunden psykiske skader ( hørtes rart ut, men håper dere forstår hva jeg mener).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har lest om det her inne, men jeg kjenner/vet av flere som har måttet strømme hunden flere ganger og én som måtte avlive hund etter mange år fordi den plutselig en dag fant det for godt og ta sau etter flere problemfrie år. Dette er hyttefolk som har sau tett på hytta og hunden får derfor en del kontakt med sau. Selv har jeg som sagt hatt hunder som neppe hadde tatt lærdom av og få et støt eller to så jeg har aldrig selv strømmet hund. Men det er jo ment som en nød hjelp om jakthunder skulle løpe seg på sau på fjellet en og annen gang ikke som trening for hunder som skal gå løse på sauejordet på fast basis.

Hver enkelt får nå se an sin hund og bestemme selv hvor mye man tørr stole på at den ikke jager sau, men når alt kommer til alt så er det eneste sikre bånd eller gjerder hunden ikke kan hoppe, og for min del så er det eneste alternativ med tanke på konsekvensen av en evt jaging. Én gang kan være nok til at hunden blir krevd avlivet, det er liksom ikke verdt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har du en BC? I så tilfelle så er det gjeterinstinktene du strømmer for syntes det er galt men vet at det blir gjort på noen BC for dem vil ha alt annet som følger med. VIlle ikke latt valpen lige og kikke elelr vise interesse for sauen i det heletatt.

Jeg har strømmet FLatcouted retrievere strihåret vorstehere og skal strømme valpen nå i løpet av høsten ser det ut til. Han jeg bruker sier at det gir best effekt hvis hunden ikke har sett sau fra før av. I løpet av de årene som jeg har hatt hunder til strømming så syntes jeg det har blitt en kvalitetsheving på instruktørene. Her i huset har alle hunder utenom BC blitt strømmet. BC jobbet sønnmed lydigheten i steden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en BC? I så tilfelle så er det gjeterinstinktene du strømmer for syntes det er galt men vet at det blir gjort på noen BC for dem vil ha alt annet som følger med. VIlle ikke latt valpen lige og kikke elelr vise interesse for sauen i det heletatt.

Jeg har strømmet FLatcouted retrievere strihåret vorstehere og skal strømme valpen nå i løpet av høsten ser det ut til. Han jeg bruker sier at det gir best effekt hvis hunden ikke har sett sau fra før av. I løpet av de årene som jeg har hatt hunder til strømming så syntes jeg det har blitt en kvalitetsheving på instruktørene. Her i huset har alle hunder utenom BC blitt strømmet. BC jobbet sønnmed lydigheten i steden

Står at det er en portugisisk vannhund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt og fiske-magasinet gjorde i 1989 en utredning av 568 hunder som ble "behandlet" med strømming mot jaging av sau.

Resultatet var en forbedring av uønsker adferd på 78 %, med store forskjeller mellom rasene, der schæfer kom på bunn. 67 % av schæfere jaget sau etter strømming. Støverne kom best ut med 100 % forbedring, mulig fordi de er myke hunder.

1/3 av hundene i studien fikk adferdsforandringer, derav ble 27 % redde og unnvikende, 30 % ble redde for sau - noe som ble ansett som positivt av saue-eierne. Bare 50 % av hunde-eierne stolte på at hundene sluttet å jage sau etter strømmingen.

Hundens redsel for å jage sau ble ikke overført til andre klovdyr, feks rådyr eller hjort.

Det er vel kjent at mange hunder må strømmes gjentatte ganger gjennom livet for å "opprettholde" effekten, i den grad man oppnår effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er av rasen portugisisk vannhund, altså ingen utpreget jakthund eller gjeter. Han er veldig cool av seg til vanlig, men har sett han lettere girer seg opp hvis det er andre hunder sammen med ham.

Med andre ord bør det være helt fint mulig å få en nærmest 100% "saue-rein" hund helt uten bruk av vold. Tren godt, sikre gjerdet og bruk bånd når det trengs, så slipper bikkja å gå gjennom den påkjenninga det nødvendigvis må være å assosiere sauen med smerte for deretter å måtte ha dem tett innpå seg hele tida.

Min anbefaling altså. Du er selvfølgelig helt i din rett til å gjøre noe annet. Men merk at unntaket fra forbudet mot bruk av strøm gjelder for nødvendig aversjonstrening, altså ikke nødvendigvis for familiehunden det ellers er mulig å sikre mot jaging på annet vis.

Det er bra du satser på trening fram til neste vår i alle fall, det er et godt utgangspunkt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supra bryr seg filla om sau, og dette er en hund som syns toppen av lykke er å jage katter, fugler og alt som beveger seg i naturen. Når vi møter på sau på fjellet, kommer ørene opp og hun blir spent i kroppen i et tiendedels sekund, så "detter" hun sammen igjen. Jeg ser på hele henne at hun tenker: åh, var det bare disse ulldottene igjen.

Nå kom hun ferdig oppdratt til meg, og hvordan forrige eier har trent henne vet jeg ikke, men hun har tydeligvis gjort noe riktig. Poenget mitt er at når en hund, med så mye jakt som Supra har, kan trenes til å ikke bry seg om sau, så må det være muligheter for andre også uten å bruke strøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Supra bryr seg filla om sau, og dette er en hund som syns toppen av lykke er å jage katter, fugler og alt som beveger seg i naturen. Når vi møter på sau på fjellet, kommer ørene opp og hun blir spent i kroppen i et tiendedels sekund, så "detter" hun sammen igjen. Jeg ser på hele henne at hun tenker: åh, var det bare disse ulldottene igjen.

Nå kom hun ferdig oppdratt til meg, og hvordan forrige eier har trent henne vet jeg ikke, men hun har tydeligvis gjort noe riktig. Poenget mitt er at når en hund, med så mye jakt som Supra har, kan trenes til å ikke bry seg om sau, så må det være muligheter for andre også uten å bruke strøm :)

Enig :)

Når TS er så heldig at du bor rett ved sauebeitet så burde det for søren være NULL problem å lære hunden å la være å bry seg eller? Uten å måtte strømme?

Det føyer seg inn i rekken av totalt unødvendig inngripen spør du meg - alt du trenger å gjøre er å snakke med bonden og spørre om du kan få gå inne på beitet (med hunden i bånd) og jobbe med at den skal overse sauene. Når sauene går ute hele året i tillegg så er det jo bare tull å ikke benytte anledningen.

Tips nummer 1 er i så fall uansett og IKKE la valpen ligge på utsiden og så få "skremme" dem til å løpe, da trigger du jo hunden - belønn at hunden ignorerer istedet. Jeg er rimelig sikker på at om du gjør en innsats ett par tre måneder fremover nå så kommer du til å ha en så sauerein hund du bare kan UTEN å måtte ty til strøm. Tyr du til strøm så er det bare fordi du er dritlat og ikke gidder å trene hunden. (sorry - men du har sauen utforbi stuevinduet - bruk det til noe vettugt).

Jeg har strømmet EN hund mot sau og jeg gjør det ikke igjen - det ble gjort av en autorisert strømmer - og bare fordi han EIDE sauene som gikk på beitet utenfor huset. Bikkja brydde seg ikke om sauene i utgangspunktet, og selv inne på beitet var det ingen reaksjon fra bikkja - dusten med fjernkontrollen jobba hardt for å få provosert hunden til å reagere - til slutt tok han en pinne og kasta inn blant sauene - hunden, som likte pinner - elga etter og ble da strømma for å jakte pinne - sauen brydde han seg ikke om.

Jeg reiv strømhalsbåndet av bikkja og fortalte idioten hva jeg mente om han og hvor inkompetent jeg mente han var.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strømmet EN hund mot sau og jeg gjør det ikke igjen - det ble gjort av en autorisert strømmer - og bare fordi han EIDE sauene som gikk på beitet utenfor huset. Bikkja brydde seg ikke om sauene i utgangspunktet, og selv inne på beitet var det ingen reaksjon fra bikkja - dusten med fjernkontrollen jobba hardt for å få provosert hunden til å reagere - til slutt tok han en pinne og kasta inn blant sauene - hunden, som likte pinner - elga etter og ble da strømma for å jakte pinne - sauen brydde han seg ikke om.

Jeg reiv strømhalsbåndet av bikkja og fortalte idioten hva jeg mente om han og hvor inkompetent jeg mente han var...

Da var du uheldig og traff en dust

Jeg har opplevd flere ganger at hunder som ikke viser intr for sau i innhegning får sauebeviset uten å ha blitt strømmet. Så en må ikke ha blitt strømmet for å få beviset. Hele poenget er å se om hunden er intr i sau. Er den intr i sau så skal den skremmes ved bruk av strøm.

Som ved alt annet gjelder det å finne en som er dyktig og flink.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det andre som har erfaring med at hunden blir skremt av sau, og siden ikke har vist interesse. Tenker at det egentlig er en mer " naturlig" metode hvor det er vanskeligere å påføre hunden psykiske skader ( hørtes rart ut, men håper dere forstår hva jeg mener).

Beklager dobbeltpost men vil svare på dette

Det som er skummelt med å la sauen banke hunden er at man har null kontroll

Hunden kan virkelig bli skadet og det er ikke så lett å gripe inn. Det er en grunn til at man gikk bort fra dette og startet med strøm, hvor man har full kontroll.

Jeg tenker at så lenge hunden omgår sauer til stadighet, så vil nok det beste være å trene på overse sau. Mulig han blir vandt til sauene av seg selv og ikke vil bry seg heller. Min gamle golden jaget sau på fjellet når han var 1 år (jeg var 13år og han dro meg overende og kom seg løs) og ble ganske ivrig på sau etter dette. Noen år senere var vi daglig i en stall som hadde sauer. På vinteren var de inne, så han så de aldri, men luktet de. Når våren kom og sauene var på inngjerdet jorde så brydde han seg ikke om de. Var tydeligvis blitt vandt med lukta og at de ikke var noe spesielle. Men det kan ha vært kun han. Alle hunder er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med å la sauen banke hunden er at man har null kontroll

Hunden kan virkelig bli skadet og det er ikke så lett å gripe inn. Det er en grunn til at man gikk bort fra dette og startet med strøm, hvor man har full kontroll.

*klippe*

Alle hunder er forskjellige.

Jeg har opplevd at hundene mine har blitt angrepet av sau på beite - skikkelig mosa, faktisk - men det trigget hundene bare enda mer. De ble kjempegira - så det kan ha motsatt virkning også.

Og ja, jeg tror mange glemmer at alle hunder er forskjellige. At Supra ikke er interessert i sau, men lett jager andre ting, trenger ikke å ha noe som helst med oppdragelse å gjøre engang, det kan ha med hvilke anlegg som ligger i henne. Man ser jo at jakthunder er spesialisert på jakt på enkelte dyrearter og ikke andre, sant? Det kan ligge noe der.

Jeg er jo litt i samme situasjon som TS her (eller - det er jo forskjell siden jeg har voksen hund, hun har valp). Jeg bor nå midt i utmarksbeite for sau, og selv om det ikke går sau rundt hos oss daglig, så er de enten på trasketur forbi huset eller slår seg til for kortere eller lengre tid ganske ofte. Guttungen i huset er jo helvill etter sau, så jeg har vurdert strømming, men har vel slått det fra meg fordi jeg ikke tror det vil ha den effekten jeg ønsker. Han ble tent på sau da han tok gjeteranleggstest - og etter det var intensiteten i dyret ekstremt mye høyere mht sau enn før (og ja, jeg kjenner jeg angrer litt på at vi tok den testen). Jeg TROR ikke han vil reagere på å bli strømmet når han er så høy, så min løsning er at han står i bånd i inngjerdet hage når jeg hører sauen i nærheten av huset, ellers får han gå løs i hagen når sauene ikke er der (men jeg er jo alltid ute sammen med ham da). Åpenbart har det fungert bra at han har fått sett sauer i rolig gange utenfor gjerdene våre, for når han har stått i bånd og sauene passerer, så har han faktisk bare stått eller ligget helt i ro uten å stresse seg opp - etterhvert (første gangen i sommer var han jo litt ekstatisk, men han roet seg fort).

På tur er det kraftig halsbånd og leiebånd, OG GRIME som jeg bruker når jeg hører sau i nærheten. Uten grime har jeg faktisk problemer med å holde dyret om de kommer overraskende på oss. Det er krefter i 40 kg entusiasme og jaktlyst, og jeg har ikke tenkt å bli en i statistikken over idiotiske hundeeiere som får bikkja avlivet pga at den jager sau.

.... OK - noen putta penger på meg :aww:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har vist - eller - fått anledning til å vise interesse for sau. Og jeg elle meller stadig med tanke på strømming. Men jeg tror jeg har konkludert med at eventuel strømming kun vil ha effekt om de er en og en på jakt. Når de er to/tre sammen så tror jeg faktisk at de vil gire seg så vanvittig opp av hverandre at strømmen vil være glemt, og er redd at det vil bli en falsk trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo har vært mye rundt sau siden han var valp, ene søya "banka" han, det er den eneste søya han er redd for og ungår, de andre er kule ig han vil gjerne hilse på de, noe han ofte får og da er han rolig rundt dem, vi kjenner hun som eier sauene. Men begynner de å løpe girer han seg opp. Er vi på fjellet hopper han gjerne rundt på 2 når han ser sau, han vil gjerne bort men er ikke i jaktmodus selvom han er mer gira på de sauene enn de som han ofte ser. Hun som eier sauene vi ofte er hos har 2 lapphunder selv, ingen av dem er strømmer mot sau, men de går sammen med sauene og er avslappet rundt dem. Men møter de sau på fjellet er de som Leo, mye mer gira. Så her er det tydelig at de skiller på sauene. Vi vingler litt frem og tilbake om vi skal strømme Leo, men han har jo hatt mye nærkontakt med sau så sansynligvis har det ingen effekt. Han får uansett ikke springe løs når det er båndtvang og sauer ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg tror mange glemmer at alle hunder er forskjellige. At Supra ikke er interessert i sau, men lett jager andre ting, trenger ikke å ha noe som helst med oppdragelse å gjøre engang, det kan ha med hvilke anlegg som ligger i henne. Man ser jo at jakthunder er spesialisert på jakt på enkelte dyrearter og ikke andre, sant? Det kan ligge noe der.

Selvfølgelig er det individavhengig. Stitch var helt idiot når det kom til sau. Bare lyden av bjeller (selvom det var på TV) gjorde at han ble totalt låst. Han tok omtrent baklengs salto og hylte og skreik, og det var umulig å nå inn til han. Han første jeg hadde var også veldig gira på sau, og hadde han fått sjansen, er jeg ganske sikker på at han hadde jaget dem.

Nå vet jeg at Elin har trent Supra på at sau er "off limit". Jeg ble nemlig veldig overraska over at hun var så likegyldig til sauen rundt hytta, så jeg spurte Elin om dette. Så det er ikke en umulig oppgave, mener jeg :)

Nå skal det sies at jeg er veldig påpasselig når vi går i fjellet. I.o.m at hun har det jaktinnstinktet hun har, mener jeg at jeg aldri kan stole 100 % på henne. Så møter vi på sau, kaller jeg henne inn og hun får gå ved siden av meg, eller jeg klipser på langlina. For uansett hvor godt trent hun er, så er hun en hund med sterke drifter og da kan man aldri være for trygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at Elin har trent Supra på at sau er "off limit". Jeg ble nemlig veldig overraska over at hun var så likegyldig til sauen rundt hytta, så jeg spurte Elin om dette. Så det er ikke en umulig oppgave, mener jeg :)

Nei, jeg sier heller ikke at det er en umulig oppgave - men på enkelte hunder KAN det være en umulig oppgave å trene dem på å ikke få lov.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har planer om å slippe hunden i områder med sau, så hender det faktisk at sauene bryter seg inn i min hage. Vet ikke hvem som får ansvaret om slikt skjer, men jeg vil uansett ikke ha noen episoder.

Kanskje litt på siden av temaet, men dette synes jeg var en svært interessant problemstilling. Hvem får ansvaret hvis en hund angriper sau som har forvillet seg på hundeeiers eiendom?

Ozu har liten jaktlyst generelt - jeg har hatt ham løs når både et rådyr og en katt løp rett forbi snuten hans, og det var ikke mye iver å spore. Katten jogget han etter noen meter før han stoppet av seg selv, og rådyret kikket han bare etter. Det er selvsagt ikke noen garanti for noe som helst, men jeg kommer aldri til å ha ham (eller noen annen hund) løs i beiteområder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...