Gå til innhold
Hundesonen.no

Rotta Pac-Man


puddellover
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått rotte i hus igjen, etter noen års opphold: Pac-Man (Cinnamon Irish rex), opprinnelig en dansk import opprinnelig tiltenkt i avl, men det ser ut til at de planene har gått i vasken.

Han ble omplassert til meg fordi han er sosialt tilbakestående (hvis man kan kalle en rotte det) og ikke trives i nærheten av andre rotter (selv den minste lukt er nok til at busten står). Siden Pac-Man foretrekker eget selskap eller menneskekontakt får han bo hos meg, som alenerotte.

Vi holder fortsatt på å bli kjent, men når han har slått seg til ro, blitt interessert i annet enn å utforske og tar i mot mat utenfor buret, skal jeg forsøke meg på klikkertrening, så han får brukt hodet litt. Hadde i utgangspunktet tenkt til å potte-trene han, men han bæsjer jo oppi dokassa som om han aldri har gjort annet, så da er det bare å finne andre ting å lære han.

Kunne tenkt meg å pelle av han markeringen, og få han til å sitte i ro i hetta i tillegg til noen morsomme triks. Det er bare å komme med forslag til hva han burde lære seg!

IMG_3832-2.jpg

IMG_3833-1.jpg

IMG_3834-1.jpg

IMG_3841-1.jpg

IMG_3842-1.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig fyr! Han var virkelig søt!

Triks: Dytte ball med nesen/snuten (hva heter det på rotter?), balansere på ball (litt større enn den nevnt i sted?), nesetarget? Post it lapp target, high five osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt han litt ute i snuggle-skjerfet, men han viser tegn til å føle seg usikker og utrygg, så jeg tror vi har en lang vei å gå. Den dagen han tar i mot mat og spiser det når han sitter i skjerfet, da skal vi begynne å trene :D

Herlig fyr! Han var virkelig søt!

Triks: Dytte ball med nesen/snuten (hva heter det på rotter?), balansere på ball (litt større enn den nevnt i sted?), nesetarget? Post it lapp target, high five osv

Takk :D Target-stick har jeg faktisk bestilt på Ebay, jeg tror det blir det første han får lære seg. Enkelt for meg og enkelt for han!

Gleder meg til å se hva du får til med han :D kom klikkerne frem?

Klikkerne kom fram, (måtte rope ut om det i AN, men jeg tror ikke du så det :D ) så nå verker jeg etter å trene han, men han er ikke mye førerorientert (hvis en rotte kan være det da) for å si det sånn. Må vente tålmodig til vi har blitt venner. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Pac-Man vært her i noen dager, og vi har blitt bedre kjent. Det som har overrasket meg er at han ikke er så opptatt av meg, men synes likevel jeg er veldig ålreit. Jeg tror at han er litt "kort" og derfor trives veldig godt i sitt eget selskap. Han henger ikke i buret når jeg kommer bort, men lager koselyder når jeg er i nærheten eller holder på i buret. Han liker seg faktisk like godt i buret som han liker seg utenfor det (et sikkert tegn på at han trives er at han ikke barberer seg for pels).

Ellers viser han ikke lenger noen tegn til å være redd og usikker, heller tvert i mot, nå er verden (les: rommet mitt) hans.

IMG_3900.jpg

IMG_3862.jpg

IMG_3861.jpg

Kaos er veldig opptatt av han, og det gjør ikke Pac-Man noe, han vasker seg mens Kaos stikker snuten borti og biter ikke Kaos når han står klin inntil buret.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Pac-Man vært her i noen dager, og vi har blitt bedre kjent. Det som har overrasket meg er at han ikke er så opptatt av meg, men synes likevel jeg er veldig ålreit. Jeg tror at han er litt "kort" og derfor trives veldig godt i sitt eget selskap. Han henger ikke i buret når jeg kommer bort, men lager koselyder når jeg er i nærheten eller holder på i buret. Han liker seg faktisk like godt i buret som han liker seg utenfor det (et sikkert tegn på at han trives er at han ikke barberer seg for pels).

Ellers viser han ikke lenger noen tegn til å være redd og usikker, heller tvert i mot, nå er verden (les: rommet mitt) hans.

IMG_3900.jpg

IMG_3862.jpg

IMG_3861.jpg

Kaos er veldig opptatt av han, og det gjør ikke Pac-Man noe, han vasker seg mens Kaos stikker snuten borti og biter ikke Kaos når han står klin inntil buret.

:wub: Noe annet enn rottene jeg hadde, hadde schnauzer samtidig - og ene rotta mi ble dritlei av den bikkja som satt og siklet og stirra inn i buret mens de sov. Så han vraltet bort i halvsøvne og tygde til henne i snuta. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Noe annet enn rottene jeg hadde, hadde schnauzer samtidig - og ene rotta mi ble dritlei av den bikkja som satt og siklet og stirra inn i buret mens de sov. Så han vraltet bort i halvsøvne og tygde til henne i snuta. :lol:

Haha, rotta tok ansvar! Det er jo faktisk det jeg er vant til - at rottene ikke finner seg i alt - men han her er ganske tålmodig må jeg si. Men Kaos får ikke lov til å henge over han hele tiden som han faktisk vil da, Pac-Man har nok ikke evig-lang lunte :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så søt! Savner den tide jeg hadde rotter og pusla med oppdrett. Synd en sånn dum filleting som tid og allergi skal tulle det til. Jeg hadde også en sosialt tilbakestående rotte en gang, det fantes bare to ting i verden som var bra, ostepopp og meg :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så søt! Savner den tide jeg hadde rotter og pusla med oppdrett. Synd en sånn dum filleting som tid og allergi skal tulle det til. Jeg hadde også en sosialt tilbakestående rotte en gang, det fantes bare to ting i verden som var bra, ostepopp og meg :P

Ja, det var du som drev oppdrett under "Alvrina", var det ikke? :) Ostepop ja, det kan være en hit når jeg tenker meg om. Jeg prøver å skrive opp en (lang) liste med forsterkere til klikkertreningen. For før vi kan starte, så må jeg kartlegge hva han foretrekker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var du som drev oppdrett under "Alvrina", var det ikke? :) Ostepop ja, det kan være en hit når jeg tenker meg om. Jeg prøver å skrive opp en (lang) liste med forsterkere til klikkertreningen. For før vi kan starte, så må jeg kartlegge hva han foretrekker. :P

Stemmer. Men det er en 5-6 år siden nå. Tiden flyr :-O!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene rotta jeg hadde elska pandalakris, hihi :P Hun ble helt gal da hun hørte at jeg tok i boksen :P Jeg hadde forøvrig ikke for vane å fôre rotta mi med sånt, men han jeg fikk henne av hadde gitt henne det innimellom :)

Haha, så kult! Det smaker jo godt, så det er ikke så rart :lol:

Rotter har ganske sterke mager (eh, kropper eller noe) for de spiser jo alt de kommer over i naturen, så jeg har ikke hatt kvaler med å gi rotta snop innimellom :P

Stemmer. Men det er en 5-6 år siden nå. Tiden flyr :-O!

Ja, det husker jeg! Herregud, ja plutselig er man voksne! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker sterkt at Pac-Man har sterkt nedsatt hørsel eller er døv.
Han reagerer ikke på spikerpistoler, lokkelyder, klikker eller lyder jeg er vant til at rottene skvetter av (fordi det er en høy lyd som kommer brått). Han reagerte faktisk på to grytelokk smelt rett over han ("hørselstest"), men det kan være vibrasjonene eller rett og slett det at han er tunghørt i stedet for døv. Han skvetter ikke da heller, bare titter stussende opp med snuten og gidder ikke sjekke ut det videre. Når jeg åpner buret våkner han til (vibrasjoner ettersom buret rister).

Føler at et hørselstap kan forklare hvorfor han har fungert så dårlig i flokk og hvorfor han ikke tar i mot mat utenfor buret (han må kompensere for hørselen ved å ha øyne som alltid har kontroll på det som skjer rundt).

Skal prøve å lage en hørselstest som kartlegger hvor høye lydene må bli før han hører! Nå er jeg ganske sikker på at vi bare kan glemme klikkertrening th_Raticon_razz.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...