Gå til innhold
Hundesonen.no

Lang biltur.


VivHel
 Share

Recommended Posts

Mitt spørsmål er ganske enkelt: vi skal kjøre oppover til vestlandet i morgen. Turen tar ca 7 timer. Det jeg da lurer på er om hunden skal/bør få et fullt måltid før vi drar, og i tilfelle, hvor lenge før? Eller, hva med å gi han et måltid (kanskje et mindre) underveis når magen hans har vendt seg til turen? Hva mener dere? Spørsmålet er mest i henhold til bilsyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å følge vanlige rutiner når vi er på bilferie som ellers.

3 måltider om dagen.

Tur før vi kjører, små lufteturer under veis, samt en god tur midt på dagen.

Fungerer bra på våre hunder, og vi kjører ofte veeeeeeeldig langt når vi er på bilferie.

Dette med foring må du nesten se an hva som passer din hund.

Også i forhold til om den reagerer på bilkjøring?

Blir han bilsyk?

Om den ikke er vant til tidlig frokost, så er det jo kanskje like greit å gi litt utpå dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@husvarm Takk for svar. Han får 3 måltider per dag- begynt såvidt å gå over på 2. Han er 10 måneder. Reagerer ved å kaste opp hvis måltidet er ganske nærme før vi drar. Vet ikke hvordan det er om han får måltidet ett par timer før. Han har vært kun på 1 langtur siden vi hentet han i Bergen (vi bor på østlandet).

Tenkte kanskje at det kunne være en løsning å gi han et lite måltid en stund før vi drar, slik at magen ikke er helt tom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. trodde "husvarm," var et nick :icon_redface: Helt ny her i dag. Takk Hampus!

@KristinR- føler egentlig at det å ikke gi han noe passer han best. I så fall bare noe lite. Som sagt, han har tendens til å bli bilsyk, men håper det gir seg i løpet av turen siden vi nå skal kjøre ganske langt, og han får litt tid til å venne seg til bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir han bilsyk hadde jeg ikke gitt mat før dere dro (ingen hunder tar skade av litt faste innimellom) men tilby han vann når dere stopper :)

Vi pleier å kjøre langt ofte, vi følger vanlig rutine alltid. Men ingen av mine blir bilsyke. Vi har kun et par luftepauser, men de får alltid tilbud om vann når vi stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er som ulv. De er egentlig konstruert for å gå perioeder uten mat. Så det å ikke gi mat på selve turen skulle kanskje være det beste. Ulver kan gå dagevis uten mat, når de har tilgang til mat spiser de mye. Mange hunder kan spise masse hvis man ikke begrenser mattilgangen. NB. Jeg er ingen hundeekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...