Gå til innhold
Hundesonen.no

Österrike förbjuder Cesar Millans träningmetoder


Nirm
 Share

Recommended Posts

Link

"Från och med i år, 2013, är Cesar Millans träningsmetoder förbjudna i Österrike. Regeringen deklarerade då att hans träningsmetoder går emot den österrikiska djurskyddslagen.

Allmänheten är nu skyldiga enligt lag att ringa polisen när de ser hundägare använda C. Millans metoder på hundar. För de som bryter mot lagen får böta mellan 7.700 och 15.000 Euro. Försäkringsbolagen kan nu också vägra försäkra hundar som är tränade med Millans metoder, eftersom det ökar sannolikheten till bitolyckor."

Linken skal virke, men litt treg. Men i tillegg til kopiert tekst, er det denne artikkelen på tysk:

http://oliversson.se/wp-content/2013/04/artikel-osteriket-bannar-cm-metoder-13mars2013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke inn på linken. Første tanken min var "yey!" Men så blir det litt mer "hva er millan sine metoder da?" For han bruker jo veldig mye forskjellig, alt i fra strøm til gobit og demping liksom. Er det konkretisert hva som er forbudt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Interessant. Så om man går på gata i Østerrike med sin hund, den gjør noe du ikke ønsker, du korrigerer den med "Cesar-lyden", hunden avbryter den uønskede adferden og man går videre så kan man altså risikere å få 15.000 euro (120 000kr ca?) i bot for brudd på dyrevernloven? Du sparker ikke, napper ikke i båndet, slår ikke, hever ikke stemmen, tar ikke i nakkeskinnet eller andre ting man kan forbinde med lite grei hundehåndtering, men du lager en kort og konkret lyd. En lyd som uten tvil er ett av Cesars kjennetegn.

Håper for all del at Østerrike har sykt gode lover for alt annet dyrehold, siden det tydeligvis er så strengt med hvordan dyr får håndteres. Antar de ikke har industriproduksjon av noe slag, verken egg, kyllinger gris eller annet, at kue får beholde kalven etter fødsel, at hester ikke må stå på stall osv osv.

Dette må jo være tull! Greit nok at man kan forby visse typer håndtering av dyr, men å forby all form for trening/håndtering en person viser? Virkelig rare greier. Jeg må passe på å ikke håndtere hunder i Østerrike, for den lyden ligger ganske løst hos meg. Ikke sparkingen, ikke rykkingen i båndet, ikke knøvlingen, men lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, Stella - den lyden er veeeeldig lett å bruke for å få oppmerksomhet..

Jeg skjønner ikke tysk, så ingen vits for meg å prøve å lese teksten det er linket til, dessverre. Men håper det er forklart eller spesifisert der hva som egentlig er "Millans metode"..

Hvis det er båndet oppi halsen, så blir det interessant å se hva som skjer på utstillinger der... (En dullion utst.hunder som har båndet helt oppe bak ørene, liksom). Da kan jo bare politiet komme med en bunke ferdiskrevne bøter og sette seg ringside...

Hvis det er oppmersomhets"sparket" - så er det allerede dekket av norsk dyrevernslov, vil jeg tro..

Er det "rykk i halsbåndet" ?

Jeg har aldri sett han har slått en hund, så det er det neppe heller..

Er det bruk av diffuse forklaringer av energier og sinnstemninger, så vil det være meeeeget vanskelig å "straffe" i alle fall..

Håper noen som kan lese linken kan forklare hva det egentlig er som er forbudt der - og hvordan det skal håndheves (hvis det står forklart)..

Interessant å høre mer...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tja. Vi har jo her til lands også forbud eller restriksjoner i ft pigghalsband, strømhalsband og "dressurhalsband", usynlige "elektroniske gjerder" etc i hverdagsdressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tysk er ikke helt stø, men det artikkelen skriver om som Milan's metoder er at han "kveler hundene med tynne halsbånd, sparker de i lysken, bruker pigg og strømhalsbånd" og at det å bruke ulovlige hjelpemidler (jeg antar da de tildligere nevnte strup, strøm og pigg variantene) som tar sikte på å påvirke adferd er forbudt"

edit: "struping er ikke bare faglig forkastelig, men også klart forbudt. Å påføre disse smertene er også helt undøvndig da det finnes nok belønningsbasserte metoder å velge mellom" (sånn ca)

Artikkelen snakker om at Millans metoder ikke er trening, men at dyrene blir så redde/undertrykt at de ikke våger annet enn å alyde, samt at den oppfordrer til positive treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tja. Vi har jo her til lands også forbud eller restriksjoner i ft pigghalsband, strømhalsband og "dressurhalsband", usynlige "elektroniske gjerder" etc i hverdagsdressur.

Men dette er jo ikke spesielt Milan sine metoder. Disse metodene ble brukt lenge før han ble kjent og Milan bruker mange metoder som ikke er i nærheten av noe av dette.

Jeg innser at lyden min for stille antagelig vil bli tolka som et lovbrudd der. Jeg sier tyst så fort at det høres mer ut som tsst. Sikker Milan. Gi bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Men dette er jo ikke spesielt Milan sine metoder. Disse metodene ble brukt lenge før han ble kjent og Milan bruker mange metoder som ikke er i nærheten av noe av dette.

Jeg innser at lyden min for stille antagelig vil bli tolka som et lovbrudd der. Jeg sier tyst så fort at det høres mer ut som tsst. Sikker Milan. Gi bot.

Men artikkelen nevner jo spesielt bruk av aversive midler som struphalsband (strangulering) og strømhalsbånd, altså den type fysiske hjelpemidler som Milan er kritisert for å bruke i TV-showene sine. Jeg vil anta at spark og klyp også vil defineres som "Milan-metoder" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men artikkelen nevner jo spesielt bruk av aversive midler som struphalsband (strangulering) og strømhalsbånd, altså den type fysiske hjelpemidler som Milan er kritisert for å bruke i TV-showene sine. Jeg vil anta at spark og klyp også vil defineres som "Milan-metoder" :)

Nå er jeg ikke sterk nok i tysk til å diskutere hva som står der, poenget mitt er at det ikke bare er Milan som driver med det. Og sånne metoder har enkelte mennesker brukt lenge før Milan ble kjent. Så å si at Milan sine treningsmetoder blir forbudt er idiotisk. Har jeg lov å strupe eller sparke hunden min om jeg aldri har hørt om Milan?

Edit:

Sku gjerne likt å lest den opprinnelige lovteksten og hvorvidt den i det hele tatt omhandler CM.. Aner meg at dette er omskrevet av noen fanatikere.

Det er vel mye mulig du har rett i det. Og i såfall har de bare innført en fornuftig lov om dyrevernshensyn i hundetrening :)

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sku gjerne likt å lest den opprinnelige lovteksten og hvorvidt den i det hele tatt omhandler CM.. Aner meg at dette er omskrevet av noen fanatikere.

Nei det gjør ikke det, de bruker Millan som et eksempel på en hundetrener som bruker disse midlene. Jeg får også inntrykket fra avisartikkelen at forbudet ikke er nytt, men at det har vært forbudt en stund allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sku gjerne likt å lest den opprinnelige lovteksten og hvorvidt den i det hele tatt omhandler CM.. Aner meg at dette er omskrevet av noen fanatikere.

Hehe, spot on my thought. Østerrike og Sveits har mye bra dyrevernslovgivning, men dette virker noe overilt.

Noen som forøvrig har kunnskaper om nivåene på bøter i Østerrike, for jeg synes de satsene oppgitt i Euro var rimelig "over the top". Mulig noen har oversatt direkte fra NOK til EUR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

FN-INTERVJU. veterinær og beskyttere Erik Schmid (56) og atferdsmessige biolog Ursula Aigner (32) "Cruel treningsmetoder"

av Verena tommel-Kuzmanovic

Dyrs rettigheter aktivister gå mot den kjente TV "Dog Whisperer" Cesar Millan før.

SCHWARZACH. Som veterinær, dyrs rettigheter aktivister og medlemmer av eksamenskommisjon for dyrevelferd kvalifisert hundetrener på Messerli Institute Erik Schmid føler seg forpliktet til å gi en klar advarsel til de uønskede dyrevelferd metoder for Mr. Millan. "Jeg vil refundere vedkommende distrikt administrative skjermen for å stoppe disse uholdbar praksis i alle fall på den administrative stoppe opp."

Kvelning er ikke bare teknisk feil, men også klart forbudt.

ERIK SCHMID,
VETERINÆR

Den såkalte TV "Dog Whisperer" Cesar Millan bruker i sine show, i henhold til "American Veterinary Society of Animal Behavior" på dyr tortur metoder, som hundeeiere er helt misforstått.

AIGNER: Cesar Millan annonserer for å gjøre det gjennom hans opplæring "farlige" hunder rolig igjen. I virkeligheten, oppnådde han det motsatte: Hans metodikk består av tvang og straffemetoder. Hundene blir kvalt av tynne krage og gjort kompatibel med spark til nyrene. Millan også brukt - i veldig smertefullt for hunden stikket og elektriske støt krage - forbudt i Østerrike. Hans hvislelyd for straff skremme dyrene så mye at de tør ikke noe mer. Dette representerer Millan deretter som avslapning representerer faktisk hundene i den såkalte "lært hjelpeløshet" (http://de.wikipedia.org/wiki/Erlernte_Hilflosigkeit) er overfylt og faller ut av frykt for straff i en depressiv-apatisk tilstand.

Kunnskap om behovene til hunden garanti dyrevelferd og sikkerhet.

URSULA AIGNER, ATFERDSMESSIGE BIOLOG

SCHMID: Bort fra denne dyremishandling, men det er en risiko for at hundene begynner å slåss en gang ut av denne frykten, de er tikkende bomber: vold avler vold, og som starter med bånd rykk. Det finnes utallige videoer på internett for å se hvor Millan selv er bitt. Bad Dog? Nei, faktisk, rent selvforsvar. Problemadferden verre.

Hier-wird-der-Hund-stranguliert-und-gibt Her hunden er kvalt og fra choking på er hva som er feiltolket av Millan som "avslapping."FOTO: YOUTUBE

Mr. Millan reklamerer for konsernet Merial. Det handler om narkotika for kjæledyr. "European Society of Veterinary Clinical etologi" fordømmer TV-kanaler som forplanter denne grusomheten.

AIGNER: Millan Dog bryter gjennom frykt. En hund med makt til å "undertrykke" er åpenbart TV-kompatibel, for å forsterke ønsket atferd, for eksempel positivt med godbiter. Bare belønning-orientert opplæring endret sammenslutninger av hund på en positiv måte. Men det krever mer kunnskap om uttrykket og læring oppførsel av hunder, har som i denne overføringen format sin plass. Dessverre imitere hundeeiere Millan metoder etter en skremmende utvikling, som de er potensielt en fare for miljøet! Dette er den eneste trening med motivasjon og belønning, bruk av hund-vennlig utstyr som sele i stedet for halsbånd og kunnskap om behovene til våre hunder garanti dyrevelferd og sikkerhet.

SCHMID: Selv BHV (Professional Association of lærere og atferd konsulenter hunder eV) og IBH (International Association of Professional Dog Trainers) avviser hans tilnærming fra enstemmig mot dyrevern og offentlig fare.Legemiddelindustrien er naturligvis interessert i så mange psykofarmaka for hunder for salg. Millan metoder garantere at innehaveren engasjere seg i sin desperasjon for å beroligende for deg selv og hunden, for mange hunder betyr det slutt giftsprøyte.

Hvordan kan du sette en stopper for dette maset?

SCHMID: I henhold til § 5 para 2 element 3.a. er bruk av verktøy rettet mot oppførselen til et dyr av av hardhet eller kriminelle stimuli som påvirker forbudt. Hva Mr. Millan her presenteres offentlig og stolt - som med "uendelig Strangler" / kvelning - er ikke bare teknisk død galt, men klart forbudt. Å påføre smerte er også helt unødvendig, ettersom det er nok ikke-voldelige alternativer for å belønne basis. De som søker Millan metoder bryter dyrevernloven og må vises på politiet offentlige veterinæren eller BH. Straffen er 7500-15000 euro. Ved skade ansvarsforsikring kan komme ut fordi skaden hendelsen, bite såret, ble utfordret av feil håndtering av hunden. Dette kan være livstruende på omtrent skade til et barn med permanent skade i tillegg til psykologiske effekter. Derfor publikum om farene ved bruk av disse metodene må bli belyst.

Personen

Mag Ursula Aigner atferdsmessige biolog og hundetrener, sverget og juridisk sertifisert for hunder og katter, Mail: info@canis-sapiens.at; web: www.canis-sapiens.at; www.canissapiens-hundetraining.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Altså, det står ingenting i artikkelen om at Milans metoder har gitt opphav til en NY lov, men at (de aversive) metodenee som Milan bruker er i strid med den østeriske dyrevelferdsloven og at brudd på loven kan medføre bøter. Videre skrives at folk som ser at loven overtres må melde dette til myndighetene. Dette er vel det samme som vi har i vår egen lovgiving, forbud mot enkelte dressurmidler og at overtredelse av dyrevelferdsloven skal meldes politi eller mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, jeg synes nå det er positivt med den type negativ omtale av CM i media. Får vi mer av slikt så kan det være at hele showet hans blir nedlagt.

Til din store forlystelse er hundehviskeren nedlagt. Siste sesong ble produsert i fjor høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det vel egentlig bare en "god" gammeldags dressurmetode? Norges største hundeskole for noen tiår siden spred akkurat samme lære uten at noen engang hevet et øyebryn. Til tross for at man hørte om hunder som besvimte på dressurkurs et og annet brekt ben og litt andre sånne "uhell"..

Historisk sett har ikke vi mennsker vært så "snille", akkurat. Men heldigvis går det meste fremover med tiden og det inkluderer også hva man kan tillate seg i oppdragelse av både barn og dyr.

Her i landet har vi også lover som skal forhindre kveling, slag og sparking av hunder, og om noen tiår blir det sikkert like lite akseptert som rising av små barn er i dag.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og jeg tenker at Østerikerne klarte fint å være ufine med hundene sine lenge FØR CM ble poppis..... det har vært lagt ut nok av skrekkens treningsvideoer fra Østerike som viser både lydighetstrening og IPO trening - videoer som har gjort meg kvalm langt inn i margen. Kanskje de burde gå etter de først.

Jeg har ikke tid til å leite opp youtube videoer nå, får se når jeg komme hjem i kveld - jeg tror kanskje jeg har link til ett par tre stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lyden: Jeg kan være enig i det som står om at denne lyden vil virke skremmende dersom hunden forbinder den med smertefull behandling, men det vil jo gjelde alle lyder brukt i en slik sammenheng. Om man denger dyret og sier "NEI" eller om man sier "TSSST" så er det jo lyden som lages i forbindelse med plagingen som er skremmende - ikke lyden i seg selv.

Jeg kan godt finne på å søke jentenes oppmerksomhet med "CM"-lyden, men mine hunder forbinder den ikke med annet enn "Hei, vesla - se hit, jeg har noe som er mye morsommere enn den kongla du spiser på!" og det har jeg ikke oppnådd med voldsomme metoder, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg har brukt en veldig lik lyd som "Cesar-lyden" som kontaktlyd på mine hunder lenge før jeg hadde hørt om CM. Første hunden jeg brukte den på hadde jeg fra -99 til -04. Den er ikke trent inn som en skremmelyd, men en "følg med her"-lyd, og er trent inn ved å belønne ønsket adferd.
Hvordan vil Østerrike skille på dette? Lyden er jo den samme, og jeg vil tro at hundens respons kan se noe lik ut, spesielt for et mindre spesialtrent øye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det han gjør er veldig riktig. ser på folk som klager på hans metoder ofte mener hunden sin er deres lille beby. dette er totalt feil!!! Man må ikke glemme at dette er rovdyr som har instinkter. Tenk dere om før dere klager på hans metoder og få dere litt erfaring og forståelse for hva andre hunder gjør med hverandre. Når alfa hund ikke liker det en underdog gjør så får han et klyp som oftest i nakkeskinnet (da han klyper svakt i nakken) eller ved låret ( det lille sparket han gjør) ser sikkert litt brutalt ut, men hvis man følger med så er dette aldri gjort med store krefter.

Blir så forbanna over folk som referer til sin hund som deres lille barn! tenk på dette. hvis du dør i huset og hunden ikke har noen andre muligheter for og få i seg næring så blir DU maten!

Synes hans mening om at en hund er et dyr først og fremst er helt riktig.

Folk som klager på hans metoder, klager kun pga de er uvitende om et dyrs egentlige levemåte! bruker selv hans metoder og min hund er vel noe av det man kan kalle en kontrolert hund som vet hvem som er sjefen i huset.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo-Tyson: Hvis du skal argumentere for Milans metoder, så vil jeg anbefale deg å

a) ikke vise dine fordommer mot dine motdebattanter så tydelig som du gjør, det fører bare til at folk tar deg mindre seriøst og

b) lese deg litt opp om nyere forskning om hunder og hundehold.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alfa hund ikke liker det en underdog gjør så får han et klyp som oftest i nakkeskinnet (da han klyper svakt i nakken) eller ved låret ( det lille sparket han gjør) ser sikkert litt brutalt ut, men hvis man følger med så er dette aldri gjort med store krefter.

Blir så forbanna over folk som referer til sin hund som deres lille barn! tenk på dette. hvis du dør i huset og hunden ikke har noen andre muligheter for og få i seg næring så blir DU maten.

LOL - "mat" blir man til vennene dine også hvis nøden er stor nok - men jeg prøver ikke å "kaldkvæle" dem sånn i forkant for det...

Men joda, de største og mest fanatiske CM-motstanderne har neppe sett så mange episoder av det, kun sett "skrekk-eksemplene" fra YouTube. Jeg synes mannen har mye fornuftig å si, jeg. Men man må virkelig forstå seg på hunder for å kunne gjøre dette riktig - og DET gjør dessverre ikke de aller, aller fleste hundeeiere!

Folk flest blir like lite automatisk bra hundeeiere bare fordi de har en hund eller tre - som de blir bra foreldre.. Og det er vel ingen tvil om at læringsfilosofi har beveget seg med stormskritt de siste 10-årene når det gjelder barn og avstraffelse av disse? Men hundeeierne henger litt etter, såklart.. Dog har de fleste av oss i alle fall kommet forbi "sammenrullet avis", dytte nesen til valpen i tissedamm og sånne ting - så det går jo framover i alle fall!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...