Gå til innhold
Hundesonen.no

Österrike förbjuder Cesar Millans träningmetoder


Nirm
 Share

Recommended Posts

:lol:

Men tipper jo egentlig, som flere andre sier, at det er et generelt forbud mot dyreplageri, inkludert harde treningsmetoder, og så har en glup journalist funnet ut at det selger om man knytter det til millans treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tabris: har ikke noen fordommer mot noen jeg. Sier ikke at det ikke fins flere effektive metoder for og skape en fredlig og trygg hund! Men ingen kan komme til meg og si at hans metoder er gale når de referer til sin hund som et menneske. da har de absolutt ikke forstått hva de har med og gjøre. Og det er oftest denne gruppe mennesker som klager på hans metoder når det kommer til fysisk irettesettelse av en hund eller noe annet dyr for den saks skyld.

Og min mening er min mening, jeg bryr meg lite hva andre mener og hvordan de tar det, men kan man dele erfaringer og meninger så kan man jo sette dette sammen til noe man selv mener fungerer godt. ;)

Leste et innlegg på en side en gang hvor en person mente at verbal irettesetelse av et dyr var like effektivt som fysisk. har noen noen gang hørt en hund si fy til en annen hund?

MIN mening er at man må se tegnene som andre hunder gir hverandre og bruke det for det vi kan, dette medfører jo at en hunds innstingter og sosiale adferd oppretholdes.

Og mange missfortår bruken hans av el halsbånd og stramme bånd! Hvis man har en stor hund som kan gjøre stor skade på et menneske så må man jo bruke de middler som er tilgjengelige for og beskytte oss og andre hunder/dyr.

hans bruk av disse hjelpemidler er jo bare til bruk frem til hunden har blitt rehabilitert og så slipper han. No pain no gain! og livet til denne hunden vil da bli mye bedre i etterkant. så en liten tid av livet men liten smerte er vel ingenting mot et liv i harmoni med verden rundt seg.

Til slutt: Husk de 4 punktene som folk flest glemmer. DYR, HUND, RASE og NAVN. ;)

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig mine hunder er skrudd sammen feil, men jeg er nå hvertfall veldig glad for at de alltid bruker blikk/lyd før de eventuelt går fysisk til verks. Alltid! Heller aldri sett de gå etter nakken på hverandre med mindre de virkelig har vært ute etter å faktisk gjøre skade. :aww: så jo, hundene sier da virkelig en hel haug, selv om det ikke kommer ord ut.

Men jeg ser jo på hunden som hund, ikke menneske- selv om de får være i sofa og senger og ikke tror at de støtt og stadig planlegger "statskupp" ved å overta verdensherredømmet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Enig der. men kan du da knurre til din hund når han nærmer seg maten din på borden feks? ;) må ikke misforstå det jeg skriver da! Vi kan ikke bruke hundelyder for og kommunisere, vi mennesker må bruke handlinger. Dette er noe de fortår bedre en om man skriker nei eller fy! Min hund også sover i senga og ligger i sofaen! Men kun når jeg gir han lov til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for over 10 år siden opplevde jeg at en av mine hunder gikk fysisk til verks på den andre. Det endte forøvrig i fullt slagsmål. Hunden som startet var en mentalt dårlig belger, som forøvrig ble avlivet under 6 mnd senere pga demens.

Nå skal det sies at jeg bare har hatt flere hunder samtidig i ca 4-5 av 15 år.

Jeg har aldri opplevd at hverken mine hunder eller hundene de har omgått jevnlig har gått fysisk til verks mot hverandre heller. Alt har blitt løst verbalt , med blikk, eller med kroppsspråk.

Edit: mine har skjønt "nei" , kremting , kroppsspråk etc fra meg. Var det ikke en artikkel nylig om at hunder faktisk forstår mennesker bedre enn hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Enig der. men kan du da knurre til din hund når han nærmer seg maten din på borden feks? ;) må ikke misforstå det jeg skriver da! Vi kan ikke bruke hundelyder for og kommunisere, vi mennesker må bruke handlinger. Dette er noe de fortår bedre en om man skriker nei eller fy! Min hund også sover i senga og ligger i sofaen! Men kun når jeg gir han lov til det!

Mine hunder og jeg må åpenbart ha misset noe vesentlig, skjønner jeg, for mine hunder forstår både knurring fra meg og hverandre, de, helt uten at noen av oss trenger å være fysisk. De forstår også masse av mine ord.... MAT f eks, trigger hunden jeg har i hus nå til å gå nesten helt i spinn, eller TUR...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Enig der. men kan du da knurre til din hund når han nærmer seg maten din på borden feks? ;) må ikke misforstå det jeg skriver da! Vi kan ikke bruke hundelyder for og kommunisere, vi mennesker må bruke handlinger. Dette er noe de fortår bedre en om man skriker nei eller fy! Min hund også sover i senga og ligger i sofaen! Men kun når jeg gir han lov til det!

nei knurring har aldri vært naturlig for meg, men et kremt/øyh/nei kombinert med blikk og kroppsspråk er da serdeles effektivt. Svært sjelden jeg fysisk må ta tak i hundene mine for å oppnå noe. Har hatt hund som gikk i forsvar om den ble tatt fysisk, og jeg ønsker da virkelig ikke å måtte basere hundeholdet mitt på å være fysisk sterkere enn hundene for å kunne ta dem.

Ingen av mine hunder som er så dumme at de ikke skjønner tilsnakk, og jeg pleier ikke påstå at mine er spesielt smarte. Er jo enkelt nok å vite om det funker eller ikke med hvilken som helst måte, blir atferden mindre i frekves, vel da funker det. Og om jeg da har hunder jeg ikke må fortelle ørtogførti ganger at maten på bordet er min, så funker det jo åpenbart, helt uten å måtte ty til fydiske virkemidler.

Faktisk er jeg veldig overbevist om at hunder leser oss mye bedre enn vi klarer å lese dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at hverken mine hunder eller hundene de har omgått jevnlig har gått fysisk til verks mot hverandre heller. Alt har blitt løst verbalt , med blikk, eller med kroppsspråk.

Edit: mine har skjønt "nei" , kremting , kroppsspråk etc fra meg. Var det ikke en artikkel nylig om at hunder faktisk forstår mennesker bedre enn hverandre?

Samme her, dvs med modifikasjoner.

Nå pdd har vi 13 hunder, har tidligere hatt 23, og stort sett er det verbalt, blikk eller kroppsspråk hundene imellom som løser klinsjene de en sjelden gang har. Vi har ei tispe som er litt mongo mot andre tisper og kan til tider drite i verbalt språk fra de andre hundene, og en hannhund som vi fikk som 4åring som ikke er flink sosialt heller og ypper til bråk. Men de kan jo ikke være riktig navla noen av de 13 hundene våre heller da, siden de gir seg med en kremt, knurr eller "øyh" fra oss? :P De har fått inn betydningen av våre verbale irettesettelser ved at vi har brukt kroppspråk som viser at det ikke er greit, vi har ikke dengt dem til å vite hva det betyr.

Syns det er merkelig at flesteparten av hundene til sonisene er så feil skrudd sammen at de skjønner ting uten å få deng :lol::sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven og folk tar ting personlig her da gitt. Må jo ikke ta alt helt bokstavelig.

På ingen måte så "denger" jeg tyson. Bruker selv lyd for og gi han en pekepin på at han da isåfall gjør noe galt. den berømte tss lyden har jeg begynnt og bruke på min nyeste hund!

spør dere da om hvordan dere har fått hundene deres til og sette sammen ordene fy eller nei med at han ikke får lov. når hunden din står på borden og spiser maten din som valp. funka det og bare si nei og fy. trur ikke det. han må sette disse lydene sammen med en fysisk tilnærming. eller hva?

Og den fysiske bruken trenger ikke være noe hardt, bare en dytt eller et lite forsiktig klyp!!!

Min hund og mine gamle hunder har aldri fått noe smerte av denne behandlignen, de har aldri gitt fra seg et klynk eller noe slik. En fysisk tilnerming får hjernen til hunden til og fokusere på noe annet!

Men legger fra meg hele diskusjonen da folk her er kun ute etter og ta andre og ikke er mottagelige for råd fra andre. leser også andre forum her da noen henger ut folk for deres måte og oppdra dyret på pga de ikke gjør akkuratt det samme som dem selv! Barnslig kalles det. De er kanskje de mins skikkede til og ha dyr da de ikke tar imot råd og veiledning fra andre!

Mvh Tyson! Må dere lykkes med deres hunder, men jeg står på det jeg mener og bruker mine metoder, hva dere gjør bryr meg lite, MEN jeg er ihvertfall åpen for forslag og veiledning!

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dæven og folk tar ting personlig her da gitt. Må jo ikke ta alt helt bokstavelig.

På ingen måte så "denger" jeg tyson. Bruker selv lyd for og gi han en pekepin på at han da isåfall gjør noe galt. den berømte tss lyden har jeg begynnt og bruke på min nyeste hund!

spør dere da om hvordan dere har fått hundene deres til og sette sammen ordene fy eller nei med at han ikke får lov. når hunden din står på borden og spiser maten din som valp. funka det og bare si nei og fy. trur ikke det. han må sette disse lydene sammen med en fysisk tilnærming. eller hva?

Og den fysiske bruken trenger ikke være noe hardt, bare en dytt eller et lite forsiktig klyp!!

Min hund og mine gamle hunder har aldri fått noe smerte av denne behandlignen, de har aldri gitt fra seg et klynk eller noe slik. En fysisk tilnerming får hjernen til hunden til og fokusere på noe annet!

Men legger fra meg hele diskusjonen da folk her er kun ute etter og ta andre og ikke er mottagelige for råd fra andre. leser også andre forum her da noen henger ut folk for deres måte og oppdra dyret på pga de ikke gjør akkuratt det samme som dem selv! Barnslig kalles det. De er kanskje de mins skikkede til og ha dyr da de ikke tar imot råd og veiledning fra andre!

Mvh Tyson! Må dere lykkes med deres hunder, men jeg står på det jeg mener og bruker mine metoder, hva dere gjør bryr meg lite, MEN jeg er ihvertfall åpen for forslag og veiledning!

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Får ikke helt dette til å passe sammen jeg? Du er åpen for forslag, men kun den måten du bruker funker?

Men ja, jeg har fint klart å lære de at ordet "nei" betyr "slutt med det du gjør nå" uten verken det ene eller andre du nevner :)

Kan fint hviske ordet "nei" veldig stille og rolig faktisk og bikkjene vet hva det betyr.

Forøvrig har jeg hatt besøk nå som har brukt den tilnærmingen der på mine hunder som du beskriver, det hadde totalt motsatt effekt og fikk bare bikkjene mine til å prøve enda hardere det de prøvde få de til å slutte med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven og folk tar ting personlig her da gitt. Må jo ikke ta alt helt bokstavelig.

Du syns det er rart når du starter med:

Tenk dere om før dere klager på hans metoder og få dere litt erfaring og forståelse for hva andre hunder gjør med hverandre.

Folk som klager på hans metoder, klager kun pga de er uvitende om et dyrs egentlige levemåte! bruker selv hans metoder og min hund er vel noe av det man kan kalle en kontrolert hund som vet hvem som er sjefen i huset.

Så basicly sier du at vi som klager på hans metoder ikke kan en dritt. Takk for den. :lol: Men nei, ikke ta ting bokstavlig... :lol:

Kanskje man skal ordlegge seg litt anderledes om man ikke vil måtte svare for det man faktisk skriver. ;)

Når det er sagt, så har jeg sett endel bra hos Millan. Hvilket jeg også skrev i min første post her. Han er langt i fra bare strøm og piggstrup lenger. Og slike "helikopter"metoder som ble vist bilde av i artikkelen har jeg ikke sett han presentere de senere årene. Så for alt jeg vet er det noe han overhodet ikke driver med lenger.

Men legger fra meg hele diskusjonen da folk her er kun ute etter og ta andre og ikke er mottagelige for råd fra andre. leser også andre forum her da noen henger ut folk for deres måte og oppdra dyret på pga de ikke gjør akkuratt det samme som dem selv! Barnslig kalles det. De er kanskje de mins skikkede til og ha dyr da de ikke tar imot råd og veiledning fra andre!

Mvh Tyson! Må dere lykkes med deres hunder, men jeg står på det jeg mener og bruker mine metoder, hva dere gjør bryr meg lite, MEN jeg er ihvertfall åpen for forslag og veiledning!

Ta i mot råd og forslag fra andre? Er det noen som har skrevet her som har fremstått som de trenger råd og forslag av den typen? :lol: Nei vettuhva - trekk til deg såre tær, les deg litt opp på forumet og se hva slags folk som faktisk her her. Og du vil forhåpentligvis innse at forumet samlet sett har en enorm kompetanse på hund (og ufattelig mye annet rart :lol: ) . Og flere enkeltbrukere som har kommet veldig langt i forskjellige hundesporter, og dette strengt tatt ikke er et forum hvor folk sliter med at hundene skal ta over lederskapet i heimen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cm har endret veldig. Kanskje han også har lært litt? Jeg var på foredrag med ham og det var genialt, det var vinklet for nye folk, lære hvordan de skal oppføre seg, jobbe med enkle problemer ol. Det var langt fra hva cm haterne har å si om han. Møtte han også etterpå og hilset på. Veldig trivelig fyr faktisk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Siste sesongen som er vist i Norge nå i det siste på kanal FEM er jo også en helt annen verden enn de første som nærmer seg ti år gamle som hele tiden brukes mot ham og enda er det flere nyere sesonger, mannen er åpenbart i utvikling..

Nye showet, packleader er vel bare enda mer førerorientert..

Folk får holde på å kritisere, jeg bare ler. De har jo åpenbart ikke sett noe annet fra mannen enn manipulerte youtubeklipp.

Tar jeg ikke helt feil er vel bildet i artikkelen fra en av de første sesongene, så kan jo trendmetodikerne og kritikerne spørre seg selv hvem som er oppdatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig lite spesifikt å forby en "treningsmetode", som ikke en gang er ÉN treningsmetode, men flere forskjellige der fellesnevneren er han som utfører dem, Cesar Millan. Kanskje man heller burde se på lovverk i forhold til dyrevelferd i stedet. Virker nå litt mer hensiktsmessig, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...