Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasende schæfer angrep syklist under ritt


Artemis
 Share

Recommended Posts

Du leste ikke linken jeg la ut til syklistene om hvordan de hater hunder? Du mener de er i sin fulle rett til å pigge hunder med skistaver og slakte de med kranken?

Jeg er ganske sikker på at det ville blitt er helsikes rabalder om folk begynte stå på skateboard, rollerblades o.l. på veiene.. Hvorfor det skal være greit med sykkel å sperre for normal trafikk er for meg ubegripelig og særlig når vi har sykkelstier men de er jo ikke bra nok for de talentløse racersykkeldekka som ikke tåler en flis i veibanen.. De oppfører seg ofte svært hensynsløst. De færreste er f.eks klar over at bilister ikke har vikeplikt for sykling over forgjengerfelt osv.. Nei, de har ikke min sympati.

Nå har jeg en far som er aktiv syklist, så jeg har hatt noen samtaler med han både om hvorfor de sykler som de gjør, og hvordan det arter seg å ha sykling som hobby. Hvis du tror det er ille å være schäfereier, så kan du jo prøve å ta en runde på disse talentløse racersykkeldekka som ikke tåler en flis i veibanen, så tipper jeg du kanskje får satt ting litt i perspektiv. Det er enn så lenge ikke en sport å tvinge hundefolk i renna med skadedyra sine.

Og sorry.. Syklister oppfører seg ofte svært hensynsløst? :lol: I motsetning til hundeeiere liksom, som lar bikkjene sine pisse og drite all over the place, lufter bikkjene på kirkegårder og i barnehager, for ikke snakke om på sauebeiter, og som ikke klarer å holde kontroll på firfotingene sine, sånn at de får bitt både andre hunder, mennesker og bufe.. Tipper at hvem som oppfører seg "svært hensynsløst" er ganske subjektivt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hunder som dette kan selvfølgelig ikke gå løse omkring, uansett rase. Det er vel alle enige om?

Men ida da, du må jo skjønne at det bare skal nevnes hvis det er en golden eller andre "snille" hunderaser. Hvis det er en "farlig" hunderase så må det for all del ikke fremheves.

Avisoverskriften skulle vel strengt tatt være - "Hund angrep en sykkel" og underteksten si at dessverre var sykkelen m/rytter med i et sykkelritt og syklistene falt av og skadet seg? Ellers - LOL

Guest Kåre Lise

Nå har jeg en far som er aktiv syklist, så jeg har hatt noen samtaler med han både om hvorfor de sykler som de gjør, og hvordan det arter seg å ha sykling som hobby. Hvis du tror det er ille å være schäfereier, så kan du jo prøve å ta en runde på disse talentløse racersykkeldekka som ikke tåler en flis i veibanen, så tipper jeg du kanskje får satt ting litt i perspektiv. Det er enn så lenge ikke en sport å tvinge hundefolk i renna med skadedyra sine.

Og sorry.. Syklister oppfører seg ofte svært hensynsløst? :lol: I motsetning til hundeeiere liksom, som lar bikkjene sine pisse og drite all over the place, lufter bikkjene på kirkegårder og i barnehager, for ikke snakke om på sauebeiter, og som ikke klarer å holde kontroll på firfotingene sine, sånn at de får bitt både andre hunder, mennesker og bufe.. Tipper at hvem som oppfører seg "svært hensynsløst" er ganske subjektivt jeg.

En far som syklist forklarer jo saken.. Jeg og kjenner til hvorfor disse tullingene sykler som de gjør.. Sist jeg hadde en episode med 2 i bredden lå jeg bak to sånne tullinger hvor den ytterste lå å vingla midt i veien så jeg ikke kom forbi, når jeg tuta for å gjøre han oppmerksom på meg fikk jeg finger og stygge blikk nei sånn kunne jeg jo ikke gjøre.. :lol: make my day.. Og nei jeg tror ikke noe om hvordan det er å være sch eier, jeg vet etter godt å vel ti år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far som syklist forklarer jo saken.. Jeg og kjenner til hvorfor disse tullingene sykler som de gjør.. Sist jeg hadde en episode med 2 i bredden lå jeg bak to sånne tullinger hvor den ytterste lå å vingla midt i veien så jeg ikke kom forbi, når jeg tuta for å gjøre han oppmerksom på meg fikk jeg finger og stygge blikk nei sånn kunne jeg jo ikke gjøre.. :lol: make my day.. Og nei jeg tror ikke noe om hvordan det er å være sch eier, jeg vet etter godt å vel ti år..

Veit du hvorfor de ligger to i bredden da, allvitende Snusken? Det er fordi at bilister flest ikke legger seg langt nok ut i forbikjøringer når de ligger på rekke - og hvis du ikke hadde plass til å komme forbi de to i bredden, så hadde du neppe hatt den plassen du skulle hatt for å ha kjørt forbi en og en heller. Så bilister kan faktisk skylde seg sjøl, hadde det ikke vært om å gjøre å snidde de i alle forbikjøringer, så hadde de turt å kjøre på rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Veit du hvorfor de ligger to i bredden da, allvitende Snusken? Det er fordi at bilister flest ikke legger seg langt nok ut i forbikjøringer når de ligger på rekke - og hvis du ikke hadde plass til å komme forbi de to i bredden, så hadde du neppe hatt den plassen du skulle hatt for å ha kjørt forbi en og en heller. Så bilister kan faktisk skylde seg sjøl, hadde det ikke vært om å gjøre å snidde de i alle forbikjøringer, så hadde de turt å kjøre på rekke.

Nå skrev jeg vel at jeg kjenner til det gjorde jeg ikke? Når to biler kan møtes i bredden så kan selvfølgelig en bil passere hadde det ikke vært for at de vingler midt i veibanen i testosterontåke.. Hvis du forhører deg med pappa så vil du nok få høre at det ikke er intensjonen.. Intensjonen er at biler bakfra skal måtte ta en normal forbikjøring som om det var en bil de kjørte forbi, altså unngå farlige forbikjøringer forbi enkeltsyklister eller flere som ligger på rekke på kanten..

Greit at vi har dårlige veier her til lands men de har faktisk en viss bredde og det funker det om folk holder seg på rett side av veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en kjøre tur nedover Sørkedalen. Syklister og folk på rulleski an mass hele tiden. Må kjøre forbi og styre hele tiden.

Men mange av de tar hensyn og vinker oss forbi osv. Ikke alle er duster.

Dog jeg er redd jeg får stavene til rulleski folket i grillen på bilen en dag :-P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste syklister er helt ok :) Det vil jeg tro om hundeeiere også. Det er ikke ofte jeg blir irritert på syklister på veiene.

2ne, når de sykler to og to i bredden, så vil jo bilen som skal forbi (og ikke kjører langt nok ut for en) heller ikke kjøre langt ok ut og den ytterste er jo dermed i fare. Skjønte ikke helt logikken der. Pr i dag ser det mest ut som de sykler slik for å peppe hverandre og skravle litt om dustekjærringa i bilen bak :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange hobbysyklister, og noen av dem er også hundeeiere. De ville selvsagt ikke drømme om å være stygg mot en hund. Selv om noen er idioter så representerer de neppe majoriteten av de som sykler. Jeg er alltid svært påpåsselig når jeg kjører forbi syklister. Venter heller litt ekstra før jeg kjører forbi enn å ta sjanser. Det skal ikke så mye til før det skjer en ulykke, og en bil vs. en syklist er rått parti.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre noen har gitt meg fil info, så er det ikke lengre lov å sykle flere i bredden.

(Foruten arrangerte ritt etc.).

Jeg har overhodet ikke lyst til å kjøre på noen, hverken syklister, fotgjengere eller dyr,

så jeg personlig blir veldig glad når folk tar hensyn til hverandre.

Hender seg jeg irritere meg veldig over en del hobbysyklister som sørger for å lage lange køer, skal innrømme det. Men det er jaggu langt fra å bli irritert til å bli ufin med dem.

Jeg (med to hunder i bånd) ble nesten syklet ned i skogen... selv om jeg sto med hundene helt ute i kanten på skogsveien.

Det var slettes ingen kjekk opplevelse, og i tillegg til å presse seg tre i bredden, så var de ekle nok til å skule på oss.

Dele på veien? Ikke pokker!

Men jeg har også truffet hyggelige syklister (og alltid har de vært kledd i noe annet enn trikot, hahaha).

Jeg skal innrømme at jeg nok er fæl til å stigmatisere en del som sykler rundt med supermanndrakt (pga. erfaringer), selv om jeg faktisk kjenner noen som driver med sykling litt utover hobbynivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne, når de sykler to og to i bredden, så vil jo bilen som skal forbi (og ikke kjører langt nok ut for en) heller ikke kjøre langt ok ut og den ytterste er jo dermed i fare. Skjønte ikke helt logikken der. Pr i dag ser det mest ut som de sykler slik for å peppe hverandre og skravle litt om dustekjærringa i bilen bak :P

Det skal være halvannen meter fra syklisten når man kjører forbi. Ligger de en og en på rad, så prøver bilister å kjøre forbi de selv om det kommer bil i mot. Da kan vi jo bare gjette på hvem som må vike eller blir skadelidende, ikke sant? Kjører de to eller flere i bredden, så må bilen legge seg lenger ut, og vil ikke prøve å presse seg forbi om det kommer bil i mot.

Det er ingen lov mot å ligge to i bredden, om det er denne trafikkloven paragraf 12 dere tenker på. Der står det:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Og det er jo fint at så mange har lest trafikkreglene i det siste. Det som er litt synd, er jo at man bare husker/leser det man vil huske/lese, ikke sant? For i den samme loven og paragrafen står det:

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a)vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

Og er veien fri for hinder når det ligger et sykkelfelt der? Nei, jeg tror ikke det..

Videre står det i veitrafikkloven paragraf 18:

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Hvilket er grunnen til at sportsyklister ikke sykler på gangfelt - det er ytterst sjeldent de sykler i "tilnærmet gangfart", selv om det helt sikkert føles sånn når man ligger bak et sykkelfelt.

Uansett, dette blir litt OT, syklister vs bilister er ikke det samme som syklister vs hund. Hund vil alltid tape mot syklist, på den ene eller den andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg ikke bil, så om en bil må ligge bak en gjeng med syklister i fem minutter, slik at køen blir lang og treig, byr jeg meg lite om. Det jeg bryr meg om er at disse birkensyklistene har tatt seg så til de grader til rette i marka, at alle andre bare må skvette ut i grøfta når de kommer susende. De peiler seg ut ei løype mellom barnevogner, bikkjer ( i bånd) og småunger som vingler av gårde på sin første sykkel og nåde den som endrer på trafikkbildet før kondomsyklisten har kommet seg gjennom.

Vi går også mye i skogen med jobben. For et par år siden løp en av elevene våre lykkelig nedover en av grusveiene ved Skullereud og før jeg rakk å se det, kom det en syklist i full fart bakfra. "Fløtt deg" brølte han til guttungen og forventet at gutten skulle hoppe til side. Nå virker ikke barn med autisme helt på den måten, så herr syklist måtte pent svinge utenom, mens den pedagogiske lærerern brølte etter ham: "Det er nå vel du som skal vise hensyn til et barn, din tulling".

Barn og hunder kan være uforutsigbare. De har også lov til å være i skogen. Et voksent menneske (på sykkel eller ikke) burde vite og ta hensyn til dette. Har de det så fryktelig travelt med å trene til merket, får de legge treningen til steder og tider der de får sykle uten å ta hensyn til andre.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Idioter finnes overalt, men blir litt feil å skjære alle i en gruppe over en kam. Har møtt idiot syklister og flinke høflige syklister, sånn som jeg gjør i alle folkegrupper.

Birkentullinger er overalt, det har du helt rett i. De er og så omfattende at de har fått definert sine egne kontroverser. Kan ikke lenger si jeg driver med terrengstykling pga disse tullingene.. :no: De burde egentlig få medalje og egen gren for bæring av sykkel i terreng.. Hva jeg personlig syns om det jeg ser på bildet under?.. :lol:

980089_10151607018782973_251452053_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi vil dømmes etter de som lufter hunden sin på sauebeite? Etter de som har hund som utaggerer på både folk og andre hunder? Etter de som lar bikkjene sine tisse på gravstøtter og bæsjer på kirkegårder? Etter de som ikke klarer å plukke opp møkka etter bikkjene sine? Etter de som lufter hundene i barnehager fordi de er inngjerda? Bare for å ta noen få eksempler på hvor idioter hundeeiere kan være? Vi på hundesonen er alle sånne idioter?

Vel, dere får snakke for dere sjøl. Jeg er ikke en sånn idiot, selv om det finnes idioter som har hund. Jeg går ikke ut fra at enhver syklist eller enhver skigåer er idiot heller, bare fordi at det finnes idioter som går på ski eller sykler (og siden dette med å se det store bildet er vanskelig innimellom - jeg drar inn skigåere fordi det er den samme greia hver vinter med skiløyper og idioter i kondomdress som tror de eier hele verden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til det med syklister i trafikken så er det vel noe sånt at saktegående kjøretøy (som syklister/hester også regnes som i trafikken) ikke skal være til hinder for andre. Det er de, overalt. Jeg irriterer meg lite over syklister i veien, møter titalls hver eneste dag. Men når de sykler flere i bredden samt flere bak der igjen så det er totalt uforsvalig å kjøre forbi, ja da blir jeg irritert. Om vi skal ta hensyn (noe vi bilister selvsakt skal, så bør de også ta hensyn og det gjør de ikke mange av de.) Jeg bruker fort over en time lenger til jobb pga syklister som nekter å slippe forbi biler, og da må jeg ligge i krypefart hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,alle skal ta hensyn,syklistene også. Men vi er faktisk "myke traffikanter" og veldig utsatte i kjørebanen. Jeg har aldri opplevd at bilister har gitt meg 1,5 meter klaring enda jeg tror faktisk de fleste bilister er mere hensynsfulle ovenfor en jente på racersykkel enn en gubbemage på 45+... Det er drita skummelt å bli omtrendt skviset av veien,spylt med vindus-spylevæske og OM man skulle være så uheldig å kjøre på en stein eller en stor sprekk i asfalten så er man faktisk død... Sykkelveiene her i landet er veldig sjeldent tilpasset sykling. Det er altfor mange farlige utfartsveier som krysser sykkelveiene. Sykkelveiene blir sjeldent feid,og de er ikke brede nok til at Bodil og Gurine kan gå to i bredden med barnevogner,Fiffi i flexi og at noen i tillegg kan passere på sykkel. Ang somling i trafikken så hadde du vel ikke kommet noe fortere frem om alle vi som sykler hadde tatt hver vår bil til jobb i steden for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,alle skal ta hensyn,syklistene også. Men vi er faktisk "myke traffikanter" og veldig utsatte i kjørebanen. Jeg har aldri opplevd at bilister har gitt meg 1,5 meter klaring enda jeg tror faktisk de fleste bilister er mere hensynsfulle ovenfor en jente på racersykkel enn en gubbemage på 45+... Det er drita skummelt å bli omtrendt skviset av veien,spylt med vindus-spylevæske og OM man skulle være så uheldig å kjøre på en stein eller en stor sprekk i asfalten så er man faktisk død... Sykkelveiene her i landet er veldig sjeldent tilpasset sykling. Det er altfor mange farlige utfartsveier som krysser sykkelveiene. Sykkelveiene blir sjeldent feid,og de er ikke brede nok til at Bodil og Gurine kan gå to i bredden med barnevogner,Fiffi i flexi og at noen i tillegg kan passere på sykkel. Ang somling i trafikken så hadde du vel ikke kommet noe fortere frem om alle vi som sykler hadde tatt hver vår bil til jobb i steden for?

Jeg hadde kommet frem, om syklistene la seg på rekke der det var oversiktlig for meg å kjøre forbi (noen gjør det, heldigvis). Og jeg kjører helt ut i andre veibanen når jeg kjører forbi. Men i stedenfor ligger de gjerne flere i bredden og mange bakhverandre så de tar opp mer plass en et kjempestort vogntog. Jeg vil tro at om syklister viser litt mer velvilje så vil mye av irritasjonen hos de som kjørerforbi slippe, og igjen vil folk kanskje kjøre forbi på en penere måte. I min perfekte verden, om ikke annet :P Og om sykkelfolka hadde kjørt bil så hadde jeg antageligvis sluppet å kjøre i 20/30 km i kilometervis fordi de ikke klarer å sykle fortere opp bakkene. Jeg er for sykling jeg, og irritere meg over at ikke det blir gjort mer for sykkelveier. Men jeg syns syklistene er teite som sykler på allerede smale landeveier hvor det er 80km/t når de ikke klarer å sykle raskere enn 30..

Det er også lov, der man ikke klarer å sykle fort, og legge seg inn i busslommer/ol. Men neida, de sneler seg bare forbi og slipper ingen fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk syter over at de ligger to i bredden. Kjempefint, la et helt treningsfelt ligge etter hverandre, så du får 30 syklister på rekke istedet for i klynge. Prøv å kjøre forbi de med halvannen meters avstand til syklisten. Lykke til med å finne ei strekke som er lang nok. Det ville sikkert ikke vært irriterende i det hele tatt.

Jeg blir kvalm av kommentarer både her og under artikkelen til Snusken. Ikke skal de sykle på landeveier, ikke skal de sykle på E6, ikke skal de sykle på sykkelstier, ikke skal de sykle i skogen. Det er rett og slett ikke plass til syklister i samfunnet vårt, så who cares att bilisten sneier et menneske - det var vel fortjent, vi skjønner godt at folk blir irriterte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst 2ne, man kan vel irritere seg uten at man snidder de i forbikjøring og ler av det etterpå? Jeg klarer å vise hensyn og være hyggelig selvom det er et irritasjonsmoment? Mange av syklistene viser ingen hensyn i skogen, på veien etc, men det er kanskje helt greit? Jeg har blitt syklet ned flere ganger på tursti, og de kommer i en rasende fart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Folk syter over at de ligger to i bredden. Kjempefint, la et helt treningsfelt ligge etter hverandre, så du får 30 syklister på rekke istedet for i klynge. Prøv å kjøre forbi de med halvannen meters avstand til syklisten. Lykke til med å finne ei strekke som er lang nok. Det ville sikkert ikke vært irriterende i det hele tatt.

Jeg blir kvalm av kommentarer både her og under artikkelen til Snusken. Ikke skal de sykle på landeveier, ikke skal de sykle på E6, ikke skal de sykle på sykkelstier, ikke skal de sykle i skogen. Det er rett og slett ikke plass til syklister i samfunnet vårt, så who cares att bilisten sneier et menneske - det var vel fortjent, vi skjønner godt at folk blir irriterte..

Bare JEG får sykle i skogen. :lol:

Klippet i artikkelen er byttet ut fra kamera bak i feltet til ett helt foran.. Fikk meg til å tenke på at i sånne situasjoner så bremser helt naturlig om jeg kommer med bilen og får noe i mot i min kjøreretning. Gjør de det her, kan de det? Nei det kan de jo ikke da får de massevelt og masse pil råtne karbonrammer som knapt tåler asfalt til 50.000,- pr.stk går i stykker og det kan vi jo ikke ha noe av.. trafikksikkert? NOT.. Det er så lite mannlig med sånne syklister jeg har ikke ord som egner seg offentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skummelt når det liksom er allment akseptert å jævles mot syklister i veibanen. Bilførere skaper så mange livsfarlige situasjoner (med vilje) at dere vil ikke tro det før dere sitter utenfor den hvite stripa på racer. Og som sagt,sykkelveiene her i landet er ikke egnet for sånne sykler. Dere ergrer dere jo også over Fiffi og Dachsnytt i flexi (uten stoppknapp)...prøv å passere sånne i utforbakke på sykkel,feks. Jeg sykler alltid alene så jeg er ikke noe felt noen behøver å ergre seg over. Allikevel har jeg et hundretalls ganger blitt forsøkt presset av veien av billister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...