Gå til innhold
Hundesonen.no

tilbud om vaksinering mot borrelia


Anette
 Share

Recommended Posts

Her kryr det av flått, så sånn sett hadde en vaksine vært supert.. Men jeg er skeptisk til bivirkninger fra sånne nye vaksiner også da.. Hmm.. Det står jo at de har brukt den i Amerika i mange år, men fortsat kjenner jeg at jeg er skeptisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksine mot en bakterie? Trodde bare det var mot virus jeg. Har selv tatt vaksinene mot TBE, skumle sykdommer tuller man ikke med når man bor i flått-land.

Stivkrampe er da forårsaket av en bakterielusk også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sjanse er det egentlig for å få borrelia? Leste at 50% av borrelia tilfellene endte opp med andre diagnoser.... I år virker det dessuten å være minimalt med flått,gjør det ikke? Jeg bor midt i flåttrike men det er ikke mange jeg har plukket i år i forhold til åra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksine mot en bakterie? Trodde bare det var mot virus jeg. Har selv tatt vaksinene mot TBE, skumle sykdommer tuller man ikke med når man bor i flått-land.

Vaksiner brukes også mot en del bakterier. Feks pneumokokk-lungebetennelse hos eldre og de med immunsvikt.

Men bakterier er ofte lettere å BEHANDLE enn virus. Så behovet er størst for vaksiner mot virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sjanse er det egentlig for å få borrelia? Leste at 50% av borrelia tilfellene endte opp med andre diagnoser.... I år virker det dessuten å være minimalt med flått,gjør det ikke? Jeg bor midt i flåttrike men det er ikke mange jeg har plukket i år i forhold til åra før..

Borrelia er en vanskelig diagnose å stille fordi symptomene er veldig lik mange andre nevrologiske og revmatologiske tilstander. Så det blir oftest en ekslusjonsdiagnose - det vil si det man sitter igjen med når alt annet er utelukket som årsak til symptomene.

Ikke alle flott er bærere, og andelen smittet flott (bærer av bakterien)varierer fra år til år og fra sted til sted.

Stadium 1 med utslett er det som er enklest å ta - mes typisk utslett som brer seg i ringform utover fra bittstedet. Da skal man behandle med antibiotika, og man regnes da som behandlet med svært lav sannsynlighet for å utivikle senere faser av sykdommen.

Mange blir bitt av flott, kun en liten andel får bakterien overført. Og enda færre utvikler senskader. Men fordi mange av oss tester postivt ved blodprøver som viser tidligere gjennomgått infeksjon blir det for mange lett å forklare symptomene som borrelia.

Omdiskutert, og mange kvakkere som tjener penger på dette. Og altfor lite klare svar ennå fra forskning.

Syns denne artikkelen beskriver problemet på en bra måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er det og når bare en liten prosentandel av dem som blir bitt får overført bakterien og såpass mange av dem igjen er "umulige" å diagnostisere.... Jeg er ihvertfall skeptisk til alle mulig nye vaksiner mot alt og ingenting som popper opp overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er det og når bare en liten prosentandel av dem som blir bitt får overført bakterien og såpass mange av dem igjen er "umulige" å diagnostisere.... Jeg er ihvertfall skeptisk til alle mulig nye vaksiner mot alt og ingenting som popper opp overalt.

Ja jeg tror det er sunt å være litt skeptisk. Spesielt mot slike sykdommer som blåses veldig opp i media.

Borrelia er ikke den tilstanden vi ser mest av og som fyller avdelingene på sykehusene våre…..

Selv er jeg veldig lite bekymret for flott og borrelia, selv om jeg daglig er i skog og mark og bor i rådyr-hjort-og elgland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det er sunt å være litt skeptisk. Spesielt mot slike sykdommer som blåses veldig opp i media.

Borrelia er ikke den tilstanden vi ser mest av og som fyller avdelingene på sykehusene våre…..

Selv er jeg veldig lite bekymret for flott og borrelia, selv om jeg daglig er i skog og mark og bor i rådyr-hjort-og elgland.

Jeg vurderer vaksine mer fordi jeg er i skogen 5-6 dager i uken, flere timer. Ikke fordi folk flest ikke blir bitt av flått. Det har vel litt å si hvor mye man er ute i skogen? Jeg har riktig nok selv kun funnet en flått på meg, men en drøss på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...