Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Læreryrket er absolutt ikke ensomt, det meste av tiden samarbeider man med kolleger på en eller annen måte. Har man gode og dyktige kolleger så er det veldig givende, hver eneste dag! Jeg tror du hadd

Gøy! Jeg elsker sånne tester (selv om jeg er ferdigutdannet)! Men Ja/Nei spm er ikke alltid lette: "Verner du om natur og miljø?" Svar "nei" på den liksom... Men Mari; hva interesserer du deg for

Vernepeier er noe man blir etter en treårig høyskoleutdannelse. Mange får jobb som miljøterapeut i boliger for mennesker med utviklingshemminger, institusjoner innenfor barne- og ungdomspsykiatri, i s

Skrevet

Hehe.. Jeg er heller ikke noe særlig glad i barn, men jeg elsker å være barneskolelærer. Man blir jo kjent med barna man jobber med fort. Det å jobbe med å veilede og hjelpe andre mennesker er veldig givende. Det er absolutt ikke ensomt. Mye samarbeid og planlegging sammen med andre. Særlig når jeg jobber med elever med spesielle behov så er det en del møter om ulike fremgangsmåter. Det kan være utrolig interessant! Jeg er som oftest i litt utfordrende klasser og da flyr dagene forbi. Det er en veldig spennende jobb! Du vet aldri hvordan dagen vil bli.

Dessuten har jeg lært mye hundetrening av pedagogikken. Den er ganske lett å kombinere. (Særlig etter Horten ble PALS - kommune.. :P )

Skrevet

Hehe.. Jeg er heller ikke noe særlig glad i barn, men jeg elsker å være barneskolelærer. Man blir jo kjent med barna man jobber med fort. Det å jobbe med å veilede og hjelpe andre mennesker er veldig givende. Det er absolutt ikke ensomt. Mye samarbeid og planlegging sammen med andre. Særlig når jeg jobber med elever med spesielle behov så er det en del møter om ulike fremgangsmåter. Det kan være utrolig interessant! Jeg er som oftest i litt utfordrende klasser og da flyr dagene forbi. Det er en veldig spennende jobb! Du vet aldri hvordan dagen vil bli.

Dessuten har jeg lært mye hundetrening av pedagogikken. Den er ganske lett å kombinere. (Særlig etter Horten ble PALS - kommune.. :P )

Det kjenner jeg meg igjen i, at man får mye igjen av å ha holdt på med hund i den type jobber. Faktisk har de jeg har jobbet med kommentert det (spesielt da jeg jobbet med en autist som hadde strenge rammer hvor man selv måtte være konsekvent og gi forsterkere i forhold til hvor bra han fulgte planen sin og utførte oppgavene sine). Gøy at flere opplever det sånn også :)

Skrevet

Hm, kanskje jeg skal vurdere en årsenhet i pedagogikk da? De må kunne brukes til noe sammen med kunsthistorien, evt ta noe smått i praktisk kunst og håndverk på høyskolen eller noe slikt. Jeg ser for meg å undervise et slikt type fag må være greit. Ungene synes sikkert det er slack og deilig. Hører at det er litt satsing på estetiske valgfag også? Har arbeidserfaring med grafikk også, så det må telle for noe? Vetta pokker. Har hørt det er vanskelig å få jobb som lærer i Trondheim.

Rødhette, jeg tenker at jeg trenger ikke jobbe med det jeg brenner for. Så lenge det er givende nok og jeg har et godt arbeidsmiljø så er ikke arbeidsoppgavene helt avgjørende. Jeh kan ha det jeg brenner for som hobby, da er det også mye lettere å beholde engasjementet tenker jeg. Hvem jeg er? Føler ikke jeg er den beste til å svare på det, hvor enn snålt det høres ut. Men alle spørsmålene dine er kjempebra og jeg skal tygge godt og lenge på de alle.

Jeg har ikke lyst til å starte masterløpet nå nei. Det må jeg innrømme. Slipper jeg unna med et år ped og ellers noen småfag så hadde det vært perfekt.

Skrevet

Snakk med PLU, men jeg anbefaler deg veldig å ta en årsenhet i et annet fag også. Bare k&h vil gjøre det ekstremt vanskelig å få seg jobb. Ettertraktede fag er engelsk, norsk, og matte.

Skrevet

K&H er et nisjefag, vanskelig å få jobb der. Man trenger noe skolene trenger i tillegg.

Pr i dag så underviser jeg veldig lite i engelsk men veldig mye k&h, men det har ikke vært slik før de siste par årene.

Skrevet

K&H er et nisjefag, vanskelig å få jobb der. Man trenger noe skolene trenger i tillegg.

Pr i dag så underviser jeg veldig lite i engelsk men veldig mye k&h, men det har ikke vært slik før de siste par årene.

Skjønner. jeg er veldig flink i engelsk, både skriftlig og muntlig. Men har ikke så lyst til å studere det må jeg innrømme.

Hm, tygge videre. Et yrke kan uansett ikke tilby alt liksom.

Skrevet

Uhm, lege/veterinær/tannlege/sykepleier... I don't think so.

Hihi, fikk noe i den duren jeg også :P Men jeg ville virkelig sett litt på sosionom altså, de har vel det i Trondheim også? Feltet er jo kjempe variert :)

Skrevet

Skjønner. jeg er veldig flink i engelsk, både skriftlig og muntlig. Men har ikke så lyst til å studere det må jeg innrømme.

Hm, tygge videre. Et yrke kan uansett ikke tilby alt liksom.

Du trenger bare en årsenhet, dvs 60 stp. Er man noenlunde stø i språket og samfunnsmessig oppdatert er det easy peasy å komme seg gjennom det. Du kan helt sikkert ta det samtidig som du jobber uten for store vanskeligheter, for så å søke deg inn på PPU neste år igjen. Mao så kan du være ferdig utdannet om to år.

  • Like 3
Guest Gråtass
Skrevet

Hvorfor ikke sykepleier? Det er alltid jobb å få, både administrativt, prakisk innen mange retninger og man har utallige valgmuligheter. Man må ikke ha fått ett Florence Nightingale- kall, selv om det sikkert hjelper ;)

Guest Michellus
Skrevet

:offtopic: (hvorfor ser den smilyen så forbanna sur ut? :lol: ) Jeg fikk Tekniske Thea og det er vel langt unna den retningen jeg kunne tenke meg å gå i.. Så perfekt er den ikke :) Sivilargonom, now that's more like it :D

Skrevet

Oi, jeg hadde faktisk ikke sett for meg deg jobbe med grafisk design. Jeg har alltid sett for meg deg som en slags helsefagarbeider/miljøarbeider av noe slag. Uten at jeg vet helt hvorfor (men tror aldri jeg har spurt deg om hva du jobber med heller når vi har vandret i skogen!). Da er det vel der jeg plasserer deg. Du er flink til å prate, du er flink til å skrive (og lage spanske kjøttboller!) og er generelt en veldig god og omgjengelig person å være rundt.

... hva med industriell design?

  • Like 1
Skrevet

Sosionom blir mye av det samme som vernepleier, bare kjedeligere synes jeg :P Men det kommer an på hva man liker :) De blir veldig gode på det som har med NAV å gjøre :)

Det stemmer vel ikke heelt - eller er en veldig forenklet versjon av sannheten. Bare en av de drøssevis av sosionomene jeg kjenner jobber med NAV-relatert arbeid. De andre jobber med veiledning av mennesker i vanskelige situasjoner, det spenner seg fra eksrusmisbrukere som skal stable seg på beina igjen, familier og gravide/nybakte mødre med rusproblematikk og ungdom med rusproblematikk. Det går altså ikke på miljøarbeid eller på NAV-arbeid, men mer i terapautisk/veiledningsretning.

Mari: Når jeg tenker på deg er det to retninger som slår meg. Det ene er at du er skarp, kritisk og interessert i å ta til deg kunnskap - altså den perfekte forsker (særlig ift sosiale/samfunnsmessige utfordringer). Ulempen er at det er mange år med skole og kan være mange om beinet, men fy søren så mye spennende man kan jobbe med. Det andre er at du er motiverende, oppmuntrende og en kul person - en person som helt sikkert vil ha lett for å nå inn til ungdom - og som derfor må være perfekt for læreryrket.

  • Like 1
Skrevet

Det stemmer vel ikke heelt - eller er en veldig forenklet versjon av sannheten. Bare en av de drøssevis av sosionomene jeg kjenner jobber med NAV-relatert arbeid. De andre jobber med veiledning av mennesker i vanskelige situasjoner, det spenner seg fra eksrusmisbrukere som skal stable seg på beina igjen, familier og gravide/nybakte mødre med rusproblematikk og ungdom med rusproblematikk. Det går altså ikke på miljøarbeid eller på NAV-arbeid, men mer i terapautisk/veiledningsretning.

Mari: Når jeg tenker på deg er det to retninger som slår meg. Det ene er at du er skarp, kritisk og interessert i å ta til deg kunnskap - altså den perfekte forsker (særlig ift sosiale/samfunnsmessige utfordringer). Ulempen er at det er mange år med skole og kan være mange om beinet, men fy søren så mye spennende man kan jobbe med. Det andre er at du er motiverende, oppmuntrende og en kul person - en person som helt sikkert vil ha lett for å nå inn til ungdom - og som derfor må være perfekt for læreryrket.

Jeg vet at de ikke bare jobber med NAV, men der jeg jobbet så var det sosionomene vi spurte om vi trengte hjelp til lovverk, stønader og andre ting som hadde med NAV å gjøre :) Ellers hadde de samme arbeidsoppgaver som vernepleierne (mye av det var som du beskriver ovenfor), men vernepleierne kunne ikke like mye om selve systemet i NAV. Altså at en kan jobbe med mye av det samme som en vernepleier, men en har mer en litt annen vinkling.

Skrevet

Jeg vet at de ikke bare jobber med NAV, men der jeg jobbet så var det sosionomene vi spurte om vi trengte hjelp til lovverk, stønader og andre ting som hadde med NAV å gjøre :) Ellers hadde de samme arbeidsoppgaver som vernepleierne (mye av det var som du beskriver ovenfor), men vernepleierne kunne ikke like mye om selve systemet i NAV. Altså at en kan jobbe med mye av det samme som en vernepleier, men en har mer en litt annen vinkling.

Ja, absolutt, sosionomene har jo 20 stp juss, og endel politikk og administrasjonsfag og sånt, så de vet jo gjerne litt om det - måtte bare poengtere at de ikke er utdannet "nav-arbeidere". Når det gjelder veiledningsstillinger skilles det veldig lite mellom vernepleier, barnevernspedagog og sosionom har jeg inntrykk av, det er kun når det gjelder institusjonsarbeid med medisinansvar eller rent faglig arbeid med barn.

Skrevet

Jeg tok testen og fikk forslag om nesten bare type ledelse, økonomi og jus. Fader, da bommet jeg med den landskapsarkitektutdannelsen skjønner jeg :P

Men!

Jeg kan virkelig se for meg Mari som helsesøster eller u.skole-lærer! Helsesøster er en lang vei, da. Men ppu kan jo være noe :) Spennende tråd!

Skrevet

Veldig enig med Line. Jeg fikk jobb på vgs med kun lærerskolen. Det vil si, kun årsenhet innenfor faget mitt (mediefag). Etter å ha undervist tre ulike klasser (ca 80% stilling) så dukket det opp et vikariat i samfunnslære som jeg fikk. Dermed hadde jeg en fot innenfor et til fag uten formell kompetanse. Etterhvert har jeg spedd på med å få ferdig årsenheter i engelsk og norsk. Litt tungt og usikkert i lengde å ha bare ett fag i vgs.

Jeg jobber med 16 årige gutter på elektro. Herlige rampunger som jeg prøver å lære litt engelsk og norsk. Og så har jeg mediefag i tillegg.

Jeg er heller ikke glad i små barn.

Skrevet

Veldig enig med Line. Jeg fikk jobb på vgs med kun lærerskolen. Det vil si, kun årsenhet innenfor faget mitt (mediefag). Etter å ha undervist tre ulike klasser (ca 80% stilling) så dukket det opp et vikariat i samfunnslære som jeg fikk. Dermed hadde jeg en fot innenfor et til fag uten formell kompetanse. Etterhvert har jeg spedd på med å få ferdig årsenheter i engelsk og norsk. Litt tungt og usikkert i lengde å ha bare ett fag i vgs.

Jeg jobber med 16 årige gutter på elektro. Herlige rampunger som jeg prøver å lære litt engelsk og norsk. Og så har jeg mediefag i tillegg.

Jeg er heller ikke glad i små barn.

Men de blir strengere på det. Du skal helst ha fagene og PPU nå. Du kan få jobb først, og eventuelt fullføre utdanning mens du er i jobb, men hvis du ikke får tatt utdanningen kan du risikere å miste jobben senere.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...