Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til sunne godbiter?


maysofie
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har oppdaget at min kjære tispe har lett for å legge på seg når vi driver mye med innlæring av nye triks og kommandoer, og ettersom hun tenner mer på godbiter enn leker, er det ganske uheldig. Prøver å regulere fór og mosjon i disse periodene, men likevel ser det ut som bare lukta av godbitene legger seg på kroppen! Kanskje er det enda noen endringer jeg må gjøre med fóret?

Hun er av medium størrelse, blanding mellom puddel og cocker. Kanskje ikke av de mest energihøye typene, men har likevel litt spenning og iver i seg. Generelt holder vi på med litt triks ved siden av lydighet, dette som oftest ved hjelp av klikkertrening/shaping. Bruker en miks av egenstekte leverbiter og fabrikkerte pølser eller karbonader som godbit per dags dato. Leverbitene blir helst værende, ettersom det er jackpotten hennes!

Lurer på om noen har innspill til litt "sunnere" godbiter eller andre problemløsninger? Alle forslag mottas med åpne armer! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager godbiter av rent kjøtt - kylling, biff, svin, reinkjøtt, lam.... Kjøttet kjøper jeg inn til meg selv, men jeg tar alltid av litt til hunden og legger det i fryseren før jeg tilbereder min mat. Det høres dyrt ut, men det er ikke spesielt dyrt sammenliknet med kiloprisen på ferdige godbiter (ihvertfall ikke hvis man bruker Let's bite o.l. - altså dyrere godbiter fra dyrebutikken). Det er også mye sunnere :)

Når det gjelder tilberedning brukte jeg før å tørke det i steikovnen. Nå er jeg lat (og har ikke steikovn), så da bare koker jeg det og lar det renne av på kjøkkenpapir. Hunden synes det blir like godt (kanskje faktisk bedre), eneste ulempen er at det blir mer klissete og ikke like holdbart (derfor lager jeg bare litt om gangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke den mest magre godbiten, men du kan lage bittesmå biter: Tørket storfelever lager jeg masse av. Dvs jeg koker den først (tar bare noen minutter å få gjennomkokt når jeg skjærer i tynne skiver) og tørker etterpå. Jeg har erfart at det går raskest. Blir de ikke helt tørre tvers gjennom bare oppbevarer jeg dem i frysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever er vel ganske mye kalorier i har jeg hørt, så om du bruker det ville jeg ihvertfall brukt det i små mengder. Likeså pølser og kjøttboller med mye fett i.

Kylling liker de fleste hunder, er magert kjøtt, og kan være billig i innkjøp om du passer på tilbudene i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever er vel ganske mye kalorier i har jeg hørt, så om du bruker det ville jeg ihvertfall brukt det i små mengder. Likeså pølser og kjøttboller med mye fett i.

Kylling liker de fleste hunder, er magert kjøtt, og kan være billig i innkjøp om du passer på tilbudene i butikken.

Lever er magert, det er nesten rent protein. Det lille som er fett er synlig og kan skjæres bort om man vil.

MEN, man skal være forsiktig med hvor mye lever man bruker, da det inneholder veldig mye A- og D-vitamin som rettogslett er skadelig for hunden i store doser. Dobbelthusk at kokt/tørket lever er mer potent enn rått iom at væsken er borte og det derfor er mer konsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...