Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk bulldog


Poter
 Share

Recommended Posts

En gang i tiden drømmer jeg om å få en fransk bulldog... må jo ha en maskothund etter hvert :P Kan dere fortelle litt om rasen? Om helsa, gemytt, ulike typer/linjer, hva man bør være obs på, er det noe samskjønnsagressjon, andre tips? Setter stor pris på svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På utstilling i går var jeg borti en dommer som ga blått til alle frallene pga for trange nesebor og for inntrykket nese. Og forklarte med at hadde dette vært i sverige ville han gitt dem 0 på utstill

Sto det i den allert første standarden for fralle at nesa nesten skulle mangle? Om man ser på bilder for bare 50 år sia, så hadde både mops, pekineser, fralle, boston og eng bulldog noe mer nese enn i

Huff, jeg kjenner jeg blir litt deprimert av denne tråden. Det er altså greit å fortsette å avle hunder med usunne trekk fordi "de skal være sånn" og fordi "alle raser er syke"? Joda, det er fint med

Min inntrykk av rasen (har aldri eid en selv, men gjennom venner som eier fransk bulldog og gjennom jobb på dyreklinikk) er følgende:

Jeg synes at det er morsomme hunder med herlig personlighet!

Helsemessig så er det jo en brachycephal rase med alt det kan føre med seg. Forlenget bløt gane, stenotiske (trange) nesebor etc.(brachycephalic airway syndrome) er vanlig på rasen, det høres jo også fort når de puster (langt innpust med lyder pga. problemer med å trekke luft inn). Mye grynting og snorking. Det er nok slett ikke så uvanlig å operere franske bulldoger pga. dette. Graden av pusteproblemer varierer selvfølgelig fra individ til individ. Ellers så har jeg ikke inntrykk av at de trives i kulden, og de sliter fort i varmen.

Andre helsemessige greier på rasen er patella luksasjon, HD og øyeproblemer etc. Når det gjelder sistnevnte så foruten arvelige ting så har jo rasen et flatt ansikt med øyne som gjerne er ekstra utsatt for skader. Har også inntrykk av at det forekommer en del allergi/hudproblemer på rasen.

Dette var det jeg kom på i farten, andre kan sikkert gi deg mer informasjon om hverdagen med en fransk bulldog. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svenske raseklubbenes RAS-dokumenter er ofte et godt sted å starte for lære om helse på den enkelte rase.

Men akkurat her ble jeg litt skuffet. Grunnlaget virker litt tynt og underkommunisert, og klubbens holdning nokså tannlaus:

http://www.fbksverige.se/RAS

Jeg blir egentlig bare lei meg når jeg ser hvordan slike rasers popularitet bare øker i takt med det økte fokus på deres skrale helsetilstand. All PR er visst god PR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg med rasen er nettopp helsen deres. Jeg har egentlig ikke lyst å støtte avelen på pusteproblemer og ikke selvfødende tisper. Hvor utbredt er dette?

Jeg synes som sagt svenske RAS er vanskelig å lese, men det står i hvert fall at bare knapt halvparten av kullene fødes naturlig. Og da lurer jeg litt på hvordan de tispene som føder naturlig har det under fødselen.

Det er et diagram der det står noe om pustevansker, men om det som står der betyr at fransk bulldog har 50 ganger eller 50 % økt sjanse for å få pusteproblemer sammenlignet med andre raser, er jeg jammen ikke sikker på. Jeg er barje sikker på at det ikke er bra, uansett hvordan man snur og vender på det.

tillegg: det skulle være VEL halvparten som føder naturlig - 52,8 prosent, for å være nøyaktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg med rasen er nettopp helsen deres. Jeg har egentlig ikke lyst å støtte avelen på pusteproblemer og ikke selvfødende tisper. Hvor utbredt er dette?

I en artikkel publisert av British Small Animal Veterinary Association (BSAVA) i 2009 hvor forekomsten av keisersnitt for ulike raser ble sammenlignet (ved å bruke data samlet sammen gjennom 10 år), så var fransk bulldog på topp 10-listen over raser med høyest forekomst av keisertsnitt. Det var tre raser hvor mer enn 80% av kullene ble født ved hjelp av keisersnitt, og disse var bulldog, boston terrier og fransk bulldog. Vet ikke om det finnes noen tilsvarende tall for Norge.

Pusteproblemer (nå har folk ulike tanker om hva "pusteproblemer" innebærer da) har vel alle franske bulldoger i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på Boston Terrier og Fransk Bulldog? Boston Terriern har jo ikke like ekstrem nese, bare!

Nå møter jeg bare disse rasene på utstilling stort sett, men jeg vil si ja.

Er ofte bortom og ser på Fransk bulldog, og det er dessverre mange individer som har "pusteproblemer!

Hender en gang i blant at det dukker opp en boston med samme problem, men sjelden egentlig.

Men klart, det er en del ekstrem avel på begge disse rasene, og de har begge en hel del sykdommer.

Mange synes jo dette er to veldig like raser, men når man ser de ved siden av hverandre, så er de jo faktisk ganske forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske Boston terrierklubbens RAS er om noe enda mer omtrentlig enn tilsvarende for fransk bulldog. Det står bare at keisersnitt er et "stort problem" og at pusteproblemer "forekommer". Det er henvist til en studie på fødselsvansker, men står ingenting om resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt fransk bulldog i 8 år, men til gjengjeld har jeg vært mye rundt og sett mange individer da utstilling er en av mine største hobbyer og jeg naturlig nok er veldig interessert i rasen.

Det er mange typeforskjeller! Noen er tyngre i kroppen, noen er lettere, noen er lange på beina noen er korte, noen har lengre neser, noen har korte osv osv. Jeg synes ikke at hverken den ene eller andre typen er spesielt bedre eller sunnere enn den andre. Men igjen som på alle andre raser- kondisjon kan absolutt være innvirkende. Mange franske bulldogger lever ikke spesielt aktive liv..........

Det jeg kanskje synes folk burde være flinkere på er å helseteste. Det å røntge rygg for eksempel! Mange franske har problemer med ryggen, nettopp fordi de kan ha en ekstrem overlinje og kort hale. Se bulldogklubbens ryggprosjekt: http://www.norskbulldogklubb.net/sunnhetsutvalget.php (fikk ikke til å linke til bare ryggprosjektet, men bla nedover).

Og ja det er en del keisersnitt på rasen som nevnt over. I mange tilfeller tror jeg at dårlig kondisjon kan være medvirkende årsak til at det blir keisersnitt, men dette er bare en teori. Det er jo helt umulig å si på forhånd om en tispe vil føde naturlig eller ikke. Grunnen til keisersnittet kan være mange (det skjer jo også på andre raser at for eksempel en valp ligger feil osv). Personlig synes jeg at et keisersnitt er nok, de fleste synes 2 er greit. Jeg synes nok at andre helseaspekt er viktigere å belyse enn om valpen har blitt født med keisersnitt eller ikke.

Min erfaring er at de fleste bulldoger er mer aktive enn man skulle tro, mine henger fint med på alt av aktiviteter jeg gjør med de "ordentlige" hundene (spor, agility, skogsturer osv). Men de er vant til å henge med fra de var små, mulig det har noe å si? Jeg har ikke så mye begrensning på mine hunder. De lever et mer aktivt liv enn de fleste andre hundene rundt her.

Mine er ganske moderate i typen, ikke spesielt tunge og ikke så lette at de ser ut som Bostons. De ser ut som franske bulldogger helt enkelt.

Javisst lager de lyd innimellom! Men pusteproblemer har de ikke. Og det er ikke nødvendigvis sånn at jo lenger nese jo mindre pusteproblemer. De kan fint se ut som en fransk bulldog og puste fint!

Noen avler sikkert på hunder med pusteproblemer (noen folk avler jo på alt i alle raser har jeg inntrykk av) men det eneste man kan gjøre med dette er jo å møte mor (og ev far), noe jeg ser på som en selvfølge når man kjøper valp uansett rase. Og som førstegangskjøper av fransk bulldog så ville jeg helt klart ikke tatt sjansen på å kjøpe fra utlandske oppdrettere i land hvor man ikke får fulgt opp foreldre og valper som man får gjort i for eksempel de nordiske landene. I norden har faktisk raseklubbene avlskrav og det er det ikke alle andre land som har.

Jeg syntes fransk bulldog er en rase man må kjenne en del individer av for å bli skikkelig kjent med rasen, det er store individforskjeller. Og det er alltid greit å ha noe å sammenligne med.

Dessverre så har fransk bulldog blitt en meget populær rase, så det meste som er fertilt avles på........

Hmmm, vet ikke om dette bare ble vas egentlig? Vær så snill og spør mer så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Dessverre er jeg ikke så flink til å utrykke meg skriftlig :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst lager de lyd innimellom! Men pusteproblemer har de ikke. Og det er ikke nødvendigvis sånn at jo lenger nese jo mindre pusteproblemer. De kan fint se ut som en fransk bulldog og puste fint!

Noen avler sikkert på hunder med pusteproblemer (noen folk avler jo på alt i alle raser har jeg inntrykk av) men det eneste man kan gjøre med dette er jo å møte mor (og ev far), noe jeg ser på som en selvfølge når man kjøper valp uansett rase.

Pardon my direct french (le pun intended) - men hvor har du grunnlaget for disse uttalelsene? Hva mener du egentlig, hvor har du påstandene fra og på hvilken basis gjøres disse påstandene? Hvilke kliniske undersøkelser er gjort, hva er statistikken på dette, og hvordan avgjør man at en brachycepal hund IKKE har pusteproblemer? Jeg håper det er mer til påstanden enn "man hører det på lyden"? Le dang. Det var liksom bare litt mye påstander uten at jeg ble hellig overbevist av deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pardon my direct french (le pun intended) - men hvor har du grunnlaget for disse uttalelsene? Hva mener du egentlig, hvor har du påstandene fra og på hvilken basis gjøres disse påstandene? Hvilke kliniske undersøkelser er gjort, hva er statistikken på dette, og hvordan avgjør man at en brachycepal hund IKKE har pusteproblemer? Jeg håper det er mer til påstanden enn "man hører det på lyden"? Le dang. Det var liksom bare litt mye påstander uten at jeg ble hellig overbevist av deg :)

Som jeg skreiv så er jeg ikke så flink til å utrykke meg og her du har uthevet mener jeg mine egne hunder, muligens klønete formulert av meg.

Hvilke kliniske undersøkelser tenker du på burde være gjort? Dyrlege? (ev har du en egen Kang-check kanskje?)

Hva tenker du skal til av kliniske undersøkelser? Enlighten me, please :)

Noen statistikk på dette føres nok ikke noe sted.

Jeg avgjør at mine brachycepale hunder ikke har pusteproblemer fordi de ikke behøver noen begrensning i hverdagen.

For ja- det er fortsatt mine egne hunder jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er skrekkelig mange helseproblemer her. Synes jeg virkelig ikke høres bra ut! Det er jo helt unaturlig at de ikke kan føde selv. Og det med pusteproblemer... njai, kan man støtte slik avl med god samvittighet, da?

Nå møter jeg bare disse rasene på utstilling stort sett, men jeg vil si ja.

Er ofte bortom og ser på Fransk bulldog, og det er dessverre mange individer som har "pusteproblemer!

Hender en gang i blant at det dukker opp en boston med samme problem, men sjelden egentlig.

Men klart, det er en del ekstrem avel på begge disse rasene, og de har begge en hel del sykdommer.

Mange synes jo dette er to veldig like raser, men når man ser de ved siden av hverandre, så er de jo faktisk ganske forskjellige.

Hadde det vært noen mulighet for at jeg kunne møte boston terrieren din? Jeg bor jo i Tromsø jeg også. Hadde vært stas! Jeg har aldri møtt en boston live før.

Jeg har bare hatt fransk bulldog i 8 år, men til gjengjeld har jeg vært mye rundt og sett mange individer da utstilling er en av mine største hobbyer og jeg naturlig nok er veldig interessert i rasen.

Det er mange typeforskjeller! Noen er tyngre i kroppen, noen er lettere, noen er lange på beina noen er korte, noen har lengre neser, noen har korte osv osv. Jeg synes ikke at hverken den ene eller andre typen er spesielt bedre eller sunnere enn den andre. Men igjen som på alle andre raser- kondisjon kan absolutt være innvirkende. Mange franske bulldogger lever ikke spesielt aktive liv...

Det jeg kanskje synes folk burde være flinkere på er å helseteste. Det å røntge rygg for eksempel! Mange franske har problemer med ryggen, nettopp fordi de kan ha en ekstrem overlinje og kort hale. Se bulldogklubbens ryggprosjekt: http://www.norskbulldogklubb.net/sunnhetsutvalget.php (fikk ikke til å linke til bare ryggprosjektet, men bla nedover).

Og ja det er en del keisersnitt på rasen som nevnt over. I mange tilfeller tror jeg at dårlig kondisjon kan være medvirkende årsak til at det blir keisersnitt, men dette er bare en teori. Det er jo helt umulig å si på forhånd om en tispe vil føde naturlig eller ikke. Grunnen til keisersnittet kan være mange (det skjer jo også på andre raser at for eksempel en valp ligger feil osv). Personlig synes jeg at et keisersnitt er nok, de fleste synes 2 er greit. Jeg synes nok at andre helseaspekt er viktigere å belyse enn om valpen har blitt født med keisersnitt eller ikke.

Min erfaring er at de fleste bulldoger er mer aktive enn man skulle tro, mine henger fint med på alt av aktiviteter jeg gjør med de "ordentlige" hundene (spor, agility, skogsturer osv). Men de er vant til å henge med fra de var små, mulig det har noe å si? Jeg har ikke så mye begrensning på mine hunder. De lever et mer aktivt liv enn de fleste andre hundene rundt her.

Mine er ganske moderate i typen, ikke spesielt tunge og ikke så lette at de ser ut som Bostons. De ser ut som franske bulldogger helt enkelt.

Javisst lager de lyd innimellom! Men pusteproblemer har de ikke. Og det er ikke nødvendigvis sånn at jo lenger nese jo mindre pusteproblemer. De kan fint se ut som en fransk bulldog og puste fint!

Noen avler sikkert på hunder med pusteproblemer (noen folk avler jo på alt i alle raser har jeg inntrykk av) men det eneste man kan gjøre med dette er jo å møte mor (og ev far), noe jeg ser på som en selvfølge når man kjøper valp uansett rase. Og som førstegangskjøper av fransk bulldog så ville jeg helt klart ikke tatt sjansen på å kjøpe fra utlandske oppdrettere i land hvor man ikke får fulgt opp foreldre og valper som man får gjort i for eksempel de nordiske landene. I norden har faktisk raseklubbene avlskrav og det er det ikke alle andre land som har.

Jeg syntes fransk bulldog er en rase man må kjenne en del individer av for å bli skikkelig kjent med rasen, det er store individforskjeller. Og det er alltid greit å ha noe å sammenligne med.

Dessverre så har fransk bulldog blitt en meget populær rase, så det meste som er fertilt avles på...

Hmmm, vet ikke om dette bare ble vas egentlig? Vær så snill og spør mer så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Dessverre er jeg ikke så flink til å utrykke meg skriftlig :)

Hvordan er fransk bulldog mot andre hunder? Hvordan er de i gemyttet, er de stødige? Har de lett for å lage lyd (bjeffe, pipe)? Har du noen bilder hvor du kunne vist ulike varianter av rasen? De hadde vært veldig interessant å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trooor vi kan nevne hjerte som nødvendig helsetest også. Ultralyd med Doppler (det siste er visst viktig). Voksende hjerte forekommer i følge bulldog-folk jeg kjenner. Korriger meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at når man eier en flatnesehund så blir man en anelse døv for prusting og pesing. Det er stort sett ingen som har en flatnesehund med pusteproblemer, helt uavhengig av hvilken flatnese-rase det er. Bare for å ha nevnt det. Og til tross for at ingen har hunder med pusteproblemer, så er det ganske mange av de som lager lyder som hadde bekymret meg hvis det var puddelen eller belgeren som støyet sånn (føler at jeg forklarte meg svært dårlig nå? :P ).

Dette med keisersnitt, der har jeg inntrykk av at de er litt føre var, de fleste oppdretterene? De prøver ikke en naturlig fødsel engang, fordi at hastekeisersnitt har høyere risiko enn et planlagt keisersnitt? Jeg er litt usikker på om jeg håper at det er riktig eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst lager de lyd innimellom! Men pusteproblemer har de ikke. Og det er ikke nødvendigvis sånn at jo lenger nese jo mindre pusteproblemer. De kan fint se ut som en fransk bulldog og puste fint!

Noen avler sikkert på hunder med pusteproblemer (noen folk avler jo på alt i alle raser har jeg inntrykk av) men det eneste man kan gjøre med dette er jo å møte mor (og ev far), noe jeg ser på som en selvfølge når man kjøper valp uansett rase.

For meg er ikke "pusteproblemer" bare det å ligge gispende på bakken med blå tunge (for å sette det på spissen), men også dette med lyder. Sammenligner man med f.eks. en husky så vil jo ikke en husky lage slike lyder, fordi de har en normal snute. Det er ikke normalt for en hund å lage slike lyder. Brachycephale hunder har jo ekstra langt innpust i forhold til utpust for å klare og trekke inn nok luft. Det er helt klart at snutelengde har noe å si når det gjelder pusten (igjen, sammenlign en husky og en bulldog), men at det ikke alltid er slik at hunden med aller kortest snute som er den med dårligst pust, ja det kan godt hende.

Interessant det du skriver om keisersnitt forresten. Har raseklubben noen anbefalinger/regler der egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at når man eier en flatnesehund så blir man en anelse døv for prusting og pesing. Det er stort sett ingen som har en flatnesehund med pusteproblemer, helt uavhengig av hvilken flatnese-rase det er. Bare for å ha nevnt det. Og til tross for at ingen har hunder med pusteproblemer, så er det ganske mange av de som lager lyder som hadde bekymret meg hvis det var puddelen eller belgeren som støyet sånn (føler at jeg forklarte meg svært dårlig nå? :P ).

Dette med keisersnitt, der har jeg inntrykk av at de er litt føre var, de fleste oppdretterene? De prøver ikke en naturlig fødsel engang, fordi at hastekeisersnitt har høyere risiko enn et planlagt keisersnitt? Jeg er litt usikker på om jeg håper at det er riktig eller galt.

For meg er ikke "pusteproblemer" bare det å ligge gispende på bakken med blå tunge (for å sette det på spissen), men også dette med lyder. Sammenligner man med f.eks. en husky så vil jo ikke en husky lage slike lyder, fordi de har en normal snute. Det er ikke normalt for en hund å lage slike lyder. Brachycephale hunder har jo ekstra langt innpust i forhold til utpust for å klare og trekke inn nok luft. Det er helt klart at snutelengde har noe å si når det gjelder pusten (igjen, sammenlign en husky og en bulldog), men at det ikke alltid er slik at hunden med aller kortest snute som er den med dårligst pust, ja det kan godt hende.

Interessant det du skriver om keisersnitt forresten. Har raseklubben noen anbefalinger/regler der egentlig?

Edit: Ja der kom 2ne og skrev det samme om pusteproblemer igrunn. :P

Fyda hadde lang nese i forhold til fransk bulldog, hun levde et aktivt liv og var superivrig på å løpe etter ballen selv i varmt vær og ga seg aldri. Jeg var happy og bikkja var happy.

Så så jeg den videoen fra SKK og innså at Fyda hadde pusteproblemer. :( Videoen var kjempebra synes jeg, og veldig viktig. For jeg anser meg selv for å være over gjennomsnittet oppegående på hund og helse, og til og med jeg ble "lurt" av min hunds pågangsmot og ståpåvilje. Fysikken hennes jobbet mot henne.

Lurer på om pusteproblemer er et voldsomt ord å bruke, siden det jo er helt riktig det som sies at det handler ikke om hunder som ligger der med blå tunge. Kanksje luftveisproblemer er et bedre ord?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trooor vi kan nevne hjerte som nødvendig helsetest også. Ultralyd med Doppler (det siste er visst viktig). Voksende hjerte forekommer i følge bulldog-folk jeg kjenner. Korriger meg om jeg tar feil :)

Ultralyd med doppler eller Holter 24timers EKG er det eneste som kan si noe om fremtidig hjertehelse. Alle andre undersøkelser sier kun noe om hjertet akkurat den dagen testen gjøres, dagen etterpå kan du ha knallsyk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyda hadde lang nese i forhold til fransk bulldog, hun levde et aktivt liv og var superivrig på å løpe etter ballen selv i varmt vær og ga seg aldri. Jeg var happy og bikkja var happy.

Så så jeg den videoen fra SKK og innså at Fyda hadde pusteproblemer. :( Videoen var kjempebra synes jeg, og veldig viktig. For jeg anser meg selv for å være over gjennomsnittet oppegående på hund og helse, og til og med jeg ble "lurt" av min hunds pågangsmot og ståpåvilje. Fysikken hennes jobbet mot henne.

Lurer på om pusteproblemer er et voldsomt ord å bruke, siden det jo er helt riktig det som sies at det handler ikke om hunder som ligger der med blå tunge. Kanksje luftveisproblemer er et bedre ord?

Luftveisproblemer er nok bedre et bedre ord, ja. :)

Ja, man kan fort bli blind på egen hund/rase. Brått tenker man ikke lenger på hva som er normalt for en hund, men normalt for rasen/den type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd med doppler eller Holter 24timers EKG er det eneste som kan si noe om fremtidig hjertehelse. Alle andre undersøkelser sier kun noe om hjertet akkurat den dagen testen gjøres, dagen etterpå kan du ha knallsyk hund.

Ja. Det var slik jeg forstod det, men var ikke skråsikker. Når man skriver ultralyd av hjertet så ser det fint ut, men det kan være helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftveisproblemer er nok bedre et bedre ord, ja. :)

Ja, man kan fort bli blind på egen hund/rase. Brått tenker man ikke lenger på hva som er normalt for en hund, men normalt for rasen/den type hund.

Noe med det ja. Det var fin lærepenge å få. Men Fyda hadde det veldig fint altså. Hun kunne bare hatt det enda bedre. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det var slik jeg forstod det, men var ikke skråsikker. Når man skriver ultralyd av hjertet så ser det fint ut, men det kan være helt meningsløst.

I endel land skryter folk av at hjertet er scannet.

Dvs de har tatt et enkelt rtgbilde av hjertet. Jupp, kjempegaranti det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttaler meg på grunnlag av et individ, men til gjengjeld har jeg kjent han fra han var valp og så vært sammen med han ca 2 -4 dager i uka i et og et halvt år.

Han lager gryntelyder og snorker mye ja. Men turene jeg har tatt han med på er ganske harde, og han har alltid løpt konstant fra start til slutt, og det i variert terreng. Overraskende sprek, hopper over trær som for han er høye, opp og ned bakker, gæern etter vann og gjørme - må uti alt han ser. Veldig lite pysete på været, blir ikke lei seg av regn eller kulde han nei.

Vi har jo med forskjellige raser som er lekne og holder høyt tempo, og han har alltid vært blandt de 'gærneste' som løper hele tiden og måå leke hele turen.

Han eeelsker mennesker og vil bort til alle han ser av barn og voksne, og kan kose i evigheter. Han er den du må kaste deg over med en gang du ser et menneske; 1.fordi han måå bort og kose / hoppe på folk med skitne labber og 2. fordi han er fryktelig ulydig! *ler*

Veldig sosial med andre hunder også, men da han ble kjønnsmoden gikk det ikke greit med alt av andre hannhunder lenger. Han yppet litt til bråk og ble håpløs med tisper som lukter godt. Låser seg fullstendig på tisseflekker og umulig å dra med seg da. Da bare legger han seg ned. Han er sta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...