Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk bulldog


Poter
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Det som bekymrer meg med rasen er nettopp helsen deres. Jeg har egentlig ikke lyst å støtte avelen på pusteproblemer og ikke selvfødende tisper. Hvor utbredt er dette?

Først - jeg ELSKER frallen min. Og da mener jeg virkelig ELSKER frallen min over alt på denne jord. Hun er en fantastisk liten personlighet og jeg må innrømme at jeg selv er litt overrasket over hvor indelige følelsene er for det lille klumpete dyret som ser ut som en gris og snorker og fiser som en mann.

Jeg har jo bare hatt henne i drøye to år, så jeg skal ikke påberope meg all verdens kunnskap om rasen - men jeg er ikke oppdretter av rasen og har heller ikke tenkt å bli det - så jeg tenkte jeg skulle gi deg litt info sett fra en "valpekjøpers" side, en valpekjøper - hvis andre rase er en rase som i det store og det hele regnes som svært sunn og frisk, er aktiv og førerorientert osv. Frallen er min maskot.

NEI - fransk bulldog er ingen frisk rase på noen som helst måte. Det ER helsemessig utfordringer med rasen, og det gjelder så og si alle individene - men det er selvsagt varierende grader av plager. Men de er flatnesa og har tildels utstående øyne - bare der er jo utfordring nummer 1, de har karpet rygg og stumphale - utfordring nummer 2. Hjerte og patella problemer forekommer - dog finnes det oppdrettere som rutinemessig sjekker dette på sine avlsdyr - så noen tar dette på alvor.

Pusteproblemer - vel, dette har de i større eller mindre grad alle sammen - og det har jo med konstruksjon å gjøre. Min Hermine er ikke ille - men hun snorker når hun sover, og hun tåler varme ekstremt dårlig - når det er varmt og hun blir utsatt for fysisk påkjenning (det holder med en vanlig tur) så får hun problemer, dette til tross for at hun er en frøken med god kondisjon - konstruksjonen gjør imidlertid at hun ikke har evne til å kjøle ned lufta hun trekker inn fordi nesa er for kort og da blir hun for varm rett og slett. Sånn sett trives vi best i temperaturer fra 0 og opp til 20 grader. Dvs. hun takler lange turer i -20 hun altså, men vinterstid er det jo det samme problemet - lufta blir ikke varm før den treffer lungene og dermed er det alltid en fare for forkjølelse, lungebetennelse osv. Det skal imidlertid sies at Hermine aldri har vært plaget av dette. Ikke fryser hun ute heller selv om det er svinkaldt sålenge vi beveger oss.

Fysikk - Hermine er lett med på sykkelturer - hun takler greit 5 kilometer i maksfart trav uten å slite - etter det får hun sitte i kurven sin bak mens vi kjører litt høyere tempo på terven. Hun er med på joggeturer - dog må jeg se an temperaturen, nå sommerstid blir det turer morgen og sen kveld pga. varmen.

Hun takler greit flere timers skogstur uten problemer - så sant temperaturen er ok.

Så - kort oppsummert, hun er med på alt vi gjør - men vi tar noen hensyn sommerstid.

Trenbarhet - overraskende nok er franske bulldogger både treningsvillig og svært lettmotivert - dog hender det nok at hun ser på meg og lurer "what's in it for me" - for meg er dette mer en tispe greie enn en bulldog greie - alle tispene jeg har hatt har vært sånn -med ett unntak. Hun lærer ikke like raskt som belgeren, men når hun kan noe så kan hun det skikkelig. (belønning for helt korrekt utført øvelse er lurere enn delvis belønning for forsøket - hun tror lett at det da skal være sånn).

Humør - altså, jeg ler ofte av hundene mine - det har jeg alltid gjort, men frallen får meg til å le HØYT hver dag. Hun er bare morsom. Det som overrasker meg mest egentlig er alle utrykkene hun har - jeg trodde ikke de var så utrykksfulle. Fraller liker å være nær deg, de vil gjerne ligge inntil - kroppskontakt er viktig - og det er kos med en liten kropp tett inntil i sofaen.

Fraller går som regel godt med andre hunder også av samme kjønn, min er overraskende språkfør og fornuftig til tross for at hun er 12 kilo "pure determination" - dvs. det er jo ikke noe som stopper den om den vil noe - dog er hun ikke kørka og møter hun motstand som er uoverkommelig så trekker hun seg bort. Hvilket jeg ser på som en smart greie.

Hun leser andre hunder godt og tar fornuftige valg - dog blir hun fort bulldog om hun skjønner at hun har overtaket. Men hun er lydig og stopper når hun blir snakket til - *ler* - men uttrykket forteller ofte hva hun mener om det.

Helse i det daglige

Sånn bortsett fra at man tåler varmen dårlig, så er min fralle en relativt frisk frøken - joda, hun får sopp i neserynkene og de må vaskes regelmessig, og innimellom så klør hun litt sånn diffust overalt, men ett bad fikser som regel det helt greit. Utover det så er det lite planger med min i hverdagen. Hun er utrolig robust, snorkingen har jeg blitt vant til - dog føler jeg innimellom trang til å dytte til henne fordi hun høres ut som om hun har tenkt å slutte å puste *ler*

Min Hermine skal pares til høsten, jeg skulle ønske jeg visste med sikkerhet at hun kunne føde normalt - jeg er skrekkslagen med tanken på keisernsitt, narkose osv. - men oppdretterne hennes har holdt på en stund og de bruker veterinær med erfaring så det vil vel helst gå bra. Hvorvidt de føder naturlig kommer jo helt an på hvor mange valper det er osv. (jeg tror også at kondisjon har en innvirkning) - men det finner vi ut til høsten.

Oppsummering

Jeg digger frallen min, jeg elsker personligheten, jeg elsker innsatsviljen (det er full spiker hele tiden om man ber om det), jeg elsker humøret hennes, jeg elsker alle hennes morsomme krumspring - hun er kanskje ikke bygd som en gaselle - men det har ingen fortalt henne, hun drømmer om å bli ballerina - og akkurat den biten er det som gjør at man hver dag ler høyt av henne.

Ville jeg hatt fralle igjen?

Uten tvil - JA, og det til tross for helseplager og annet. Verdens beste terapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På utstilling i går var jeg borti en dommer som ga blått til alle frallene pga for trange nesebor og for inntrykket nese. Og forklarte med at hadde dette vært i sverige ville han gitt dem 0 på utstill

Sto det i den allert første standarden for fralle at nesa nesten skulle mangle? Om man ser på bilder for bare 50 år sia, så hadde både mops, pekineser, fralle, boston og eng bulldog noe mer nese enn i

Huff, jeg kjenner jeg blir litt deprimert av denne tråden. Det er altså greit å fortsette å avle hunder med usunne trekk fordi "de skal være sånn" og fordi "alle raser er syke"? Joda, det er fint med

Jeg vet av en oppdretter som røntger rygg, sjekker HD, patella, tar ultralyd med doppler av hjertet og øyelyser fransk bulldog. Så det er ikke slik at de ikke finnes. Noen har helse som største fokus og velger alikevel å drive med fralle, jeg antar de ser det samme som Belgerpia gjør.

Men klart, man har et dårlig utgangspunkt når det kommer til helse, selv om man tester i huet og pompen, så kan det dukke opp grums alikevel. Ting tar tid å rydde opp i.

Forfriskende ærlig men alikevel lite dømmende tråd forresten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av en oppdretter som røntger rygg, sjekker HD, patella, tar ultralyd med doppler av hjertet og øyelyser fransk bulldog. Så det er ikke slik at de ikke finnes. Noen har helse som største fokus og velger alikevel å drive med fralle, jeg antar de ser det samme som Belgerpia gjør.

Men klart, man har et dårlig utgangspunkt når det kommer til helse, selv om man tester i huet og pompen, så kan det dukke opp grums alikevel. Ting tar tid å rydde opp i.

Forfriskende ærlig men alikevel lite dømmende tråd forresten. :)

Og det er her valpekjøperens makt kommer inn. Om man tar seg tid til å leite, og ikke minst vente på valpen, og kun kjøper fra de som faktisk innrømmer rasens problemer og tester for det som kan testes, må andre oppdrettere følge på om de skal få solgt valper. Dessverre er det for få som er villige til å leite uttafor sitt nærområde, og ennå færre som vil vente på valpen...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er her valpekjøperens makt kommer inn. Om man tar seg tid til å leite, og ikke minst vente på valpen, og kun kjøper fra de som faktisk innrømmer rasens problemer og tester for det som kan testes, må andre oppdrettere følge på om de skal få solgt valper. Dessverre er det for få som er villige til å leite uttafor sitt nærområde, og ennå færre som vil vente på valpen...

Og det er også mange som er rett og slett uvitende til hvilke spørsmål de skal spørre om, eller hvordan man finner kunnskap nok til å lære. Siden det er så liten åpenhet og mye unnvikelse i rasemiljøet, så er det ikke lett å være en flink valpekjøper heller. Med mindre man allerede har vært hundenerd i noen år liksom. Det er ikke noe man kan forvente av folk.

Det er et sammensatt problem tenker jeg, alle parter må ta ansvar. Og man må tillate at ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er også mange som er rett og slett uvitende til hvilke spørsmål de skal spørre om, eller hvordan man finner kunnskap nok til å lære. Siden det er så liten åpenhet og mye unnvikelse i rasemiljøet, så er det ikke lett å være en flink valpekjøper heller. Med mindre man allerede har vært hundenerd i noen år liksom. Det er ikke noe man kan forvente av folk.

Det er et sammensatt problem tenker jeg, alle parter må ta ansvar. Og man må tillate at ting tar tid.

Ja jo, men se på feks det å kjøpe mobil, kjøleskap eller bil. Folk vil ha spinn og sånn, slike og datten og dutten. Da er det vel samme prinsippet å spørre om det samme på hund? Og sjekke flere forhandlere/oppdrettere? Men en hund er bare en hund liksom, ikke så "viktig" som en mobil.. De fleste kan å bruke google, og bare derfra vil det dukke opp ting som det kan være lurt å merke seg bak øret. Joda, det kan gå gale veien lell, men da er de iallefall ikke helt uforberedt på at rase sånn og slik har den og den sykdommen som et problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta lapphund som et eksempel, vi visste om nattblindhet på rasen omtrent før øyelysinga ble oppfunnet. Så man gjorde sitt beste for å ikke blande hunder man visste hadde nattblindhet i forfedrene, og iom at jobbet sammen i siidaer (mange familier) var det umulig å holde det skjult, alle og enhver så jo at bikkja ikke fungerte i mørket. Så da parret man feks ikke barnebarn av to slike sammen, uansett hvor gode gjetere de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser gjennom denne tråden, så synes jeg kanskje frallen får litt ufortjent mye pepper for sin helse. Nei, den er langt i fra perfekt, men når jeg leser her, så fremstår den egentlig som så sykelig at det er i det hele tatt er et under at den eksisterer. Det blir litt som å lage en tråd; "labradoren - hvilke helseproblemer finner man hos den?" Eller schæferen for den del. Det vil automatisk dukke opp en rekke helsegreier i en slik tråd, som får en hver rase til å fremstå som et vandrende lik. Men så er det også liksom litt forutbestemt at diskuterer man en brakycefal rase, så skal man trekke frem, ikke bare nesen, men absolutt alt av potensielle helseproblemer.

Noen av de individene jeg har kjent og kjenner har hatt noe helsegreier, deriblant allergi og hale som vokser innover. Men pustevansker har de ikke hatt, ikke som jeg har registrert. De har knapt pest, selv under voldsom aktivitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Når jeg leser gjennom denne tråden, så synes jeg kanskje frallen får litt ufortjent mye pepper for sin helse. Nei, den er langt i fra perfekt, men når jeg leser her, så fremstår den egentlig som så sykelig at det er i det hele tatt er et under at den eksisterer. Det blir litt som å lage en tråd; "labradoren - hvilke helseproblemer finner man hos den?" Eller schæferen for den del. Det vil automatisk dukke opp en rekke helsegreier i en slik tråd, som får en hver rase til å fremstå som et vandrende lik. Men så er det også liksom litt forutbestemt at diskuterer man en brakycefal rase, så skal man trekke frem, ikke bare nesen, men absolutt alt av potensielle helseproblemer.

Noen av de individene jeg har kjent og kjenner har hatt noe helsegreier, deriblant allergi og hale som vokser innover. Men pustevansker har de ikke hatt, ikke som jeg har registrert. De har knapt pest, selv under voldsom aktivitet.

Jeg er litt enig med deg *ler* - men altså, om jeg sammenligner med terven så er det jo forskjell.

.....og med mindre det er varmt så peser ikke min heller, det er kun når det blir for varmt for henne at hun peser. Bortsett fra det så er hun jo med på alt terven gjør, og hun gjør jo alt med 100% innsats og vel så det uten at det plager henne. Men jo, hun snorker og fiser som en mann. De får ofte problemer med ryggen, patella og hjerte er utsatt for dysfunksjoner (i ganske stor grad faktisk), og ja, de blir fort overopphetet. Så nei, det er ingen sunn og frisk rase - men døden nær er de ikke. Man skal bare være obs på at defekter av ett eller annet slag forekommer relativt ofte pga. konstruksjon rett og slett.

Jeg synes jo at min fralle er en av de friskeste jeg har møtt - og jeg har enda tilgode å møte en fralle som kan trave i det tempoet hun kan f.eks. - men om jeg sammenligner henne med Noah så ser jeg jo at hun har issues om du skjønner?

Men jeg sier det igjen - jeg ELSKER frallen min - hun er helt vidunderlig med både vind og lyd - og om noe skulle stoppe meg fra å ha fralle i fremtiden så ville det antagelig være frykten for ikke å få en Hermine igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo, men se på feks det å kjøpe mobil, kjøleskap eller bil. Folk vil ha spinn og sånn, slike og datten og dutten. Da er det vel samme prinsippet å spørre om det samme på hund? Og sjekke flere forhandlere/oppdrettere? Men en hund er bare en hund liksom, ikke så "viktig" som en mobil.. De fleste kan å bruke google, og bare derfra vil det dukke opp ting som det kan være lurt å merke seg bak øret. Joda, det kan gå gale veien lell, men da er de iallefall ikke helt uforberedt på at rase sånn og slik har den og den sykdommen som et problem.

Jeg er helt enig med deg. Jeg bare tenker at uvitenhet også er en grunn til at folk kjøper valp uten den beste research, ikke bare vil ha-faktoren. Noen ganger glemmer vi her inne at folk flest ikke har forutsetningen til å vite så mye om hva som skiller seriøst oppdrett fra useriøst, og at det ikke for alle er åpenbart hvor man finner den informasjonen heller. Det blir jo enklere og enklere, og det er bare positivt.

edit: Og for mange så vil det høres utelukkende positivt ut når oppdretter sier at det ikke finnes helseproblemer på linjene, ikke grunn til bekymring.

Når jeg leser gjennom denne tråden, så synes jeg kanskje frallen får litt ufortjent mye pepper for sin helse. Nei, den er langt i fra perfekt, men når jeg leser her, så fremstår den egentlig som så sykelig at det er i det hele tatt er et under at den eksisterer. Det blir litt som å lage en tråd; "labradoren - hvilke helseproblemer finner man hos den?" Eller schæferen for den del. Det vil automatisk dukke opp en rekke helsegreier i en slik tråd, som får en hver rase til å fremstå som et vandrende lik. Men så er det også liksom litt forutbestemt at diskuterer man en brakycefal rase, så skal man trekke frem, ikke bare nesen, men absolutt alt av potensielle helseproblemer.

Noen av de individene jeg har kjent og kjenner har hatt noe helsegreier, deriblant allergi og hale som vokser innover. Men pustevansker har de ikke hatt, ikke som jeg har registrert. De har knapt pest, selv under voldsom aktivitet.

Jeg leser egentlig ikke tråden slik, jeg. Jeg leser bare folk som åpne om helseproblemene rasen har, jeg leser ikke at folk maler dem som døden nær. Tvert imot beskriver både Belgerpia og L8 aktive liv med franske bulldogger som både kan og klarer å leve både aktivt og normalt. De er supre bikkjer, det er det ingen tvil om. Det er helsen som er deres største ankepunkt, mentalt er de veldig bra. Føler at det er naturlig at det kommer fram, spesielt også siden TS stimulerer til mer diskusjon rundt temaet.

Men at de er sykere enn mange andre raser, og at det har utgangspunkt i dens mer karikaturiske fysiske trekk og stor popularitet er bare å være ærlig. Noe som igjen er første steg for positiv endring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser gjennom denne tråden, så synes jeg kanskje frallen får litt ufortjent mye pepper for sin helse. Nei, den er langt i fra perfekt, men når jeg leser her, så fremstår den egentlig som så sykelig at det er i det hele tatt er et under at den eksisterer. Det blir litt som å lage en tråd; "labradoren - hvilke helseproblemer finner man hos den?" Eller schæferen for den del. Det vil automatisk dukke opp en rekke helsegreier i en slik tråd, som får en hver rase til å fremstå som et vandrende lik. Men så er det også liksom litt forutbestemt at diskuterer man en brakycefal rase, så skal man trekke frem, ikke bare nesen, men absolutt alt av potensielle helseproblemer.

Noen av de individene jeg har kjent og kjenner har hatt noe helsegreier, deriblant allergi og hale som vokser innover. Men pustevansker har de ikke hatt, ikke som jeg har registrert. De har knapt pest, selv under voldsom aktivitet.

Nå snakket ikke jeg om frallen alene, men om alle kortnesehunder, og det er svært langt mellom eiere av kortnesehunder som syns at hundene deres snøfter og peser mye. Det er normalen. For sånne hunder. Hvis mine hunder hadde hørtes sånn ut, så ville jeg jo blitt veldig bekymra. Fordi det ikke er normalen. Så når folk med kortnesehunder sier at de ikke snøfter og grynter og peser mye, og jeg hører hundene deres hele tiden, så tenker jeg at det kanskje har noe med vane å gjøre.

Det er ikke bare frallene som sliter med dette. Jeg passet en boston terrier et døgn (valpen som var her en måned, var forholdsvis lydløs, men han var 4-5 mnd når han var her), og han pusta og grynta så mye at jeg faktisk ble bekymra når han ikke gjorde det, jeg vurderte å dytte bort i ham for å sjekke at han virkelig pusta fortsatt. Nå ble han rett nok kalt ekstrem for rasen, men herremåne.. En hund du tror har dødd når du ikke hører den snorke og grynte lenger - det skulle bare mangle at den ikke var ekstrem.

Det er det samme med mops. Vi satt ved siden av noen med mopser på en forelesning en gang, og jeg hørte hundene bedre enn foreleseren i de 3 kvarterene forelesninga varte. Eieren syns ikke det var mye lyd. Så hvor mye lyd som er mye lyd, er åpenbart subjektivt. Groenendaelen som lå under min stol, peste ikke engang i de tre kvarterene.

Jeg har ikke kommentert hvordan det er med resten av helsa på frallene, det veit jeg lite om, men akkurat det der med luftveiene skjønner jeg ikke helt at kan anses som normalt eller sunt. Ikke så lenge vi hadde fått hetta om de samme lydene kom ut av en hund med et normalt hode.

Og jeg får presisere at jeg ikke har noe i mot fraller eller boston terrier, Hermine til Belgerpia er en av de kuleste bikkjene jeg veit om, og jeg har seriøst vurdert å skaffe meg boston terrier sjøl, men jeg syns det er kjipt at hunder som burde vært ansett som ekstreme, er normalen eller bedre enn flertallet av rasen. Det må være lov til å synes det uten at man nødvendigvis mener at rasen er dødssyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg mener ikke at frallen er superfrisk, og jeg synes det er helt supert at folk er ærlige og åpne om helseproblemer knyttet til rasen. Jeg følte bare for å påpeke at sammenlignet med tilsvarende beskrivelser av andre raser, så ser frallen ekstremt utsatt ut. Ja, den har sine greier, noen mer alvorlig enn andre, men hadde vært fint om folk var like åpne om andre rasers helsesituasjon. Bare ved å vite hva som er galt, kan man gjøre det bedre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)snorker og fiser som en mann.(..)Min Hermine er ikke ille - men hun snorker når hun sover, og hun tåler varme ekstremt dårlig - når det er varmt og hun blir utsatt for fysisk påkjenning (det holder med en vanlig tur) så får hun problemer(...) Sånn bortsett fra at man tåler varmen dårlig, så er min fralle en relativt frisk frøken - joda, hun får sopp i neserynkene og de må vaskes regelmessig, og innimellom så klør hun litt sånn diffust overalt, men ett bad fikser som regel det helt greit.

Det er klart, om man velger å se bort fra alle helseplager, så er jo alle hunder relativt friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av en oppdretter som røntger rygg, sjekker HD, patella, tar ultralyd med doppler av hjertet og øyelyser fransk bulldog. Så det er ikke slik at de ikke finnes. Noen har helse som største fokus og velger alikevel å drive med fralle, jeg antar de ser det samme som Belgerpia gjør.

Men klart, man har et dårlig utgangspunkt når det kommer til helse, selv om man tester i huet og pompen, så kan det dukke opp grums alikevel. Ting tar tid å rydde opp i.

Forfriskende ærlig men alikevel lite dømmende tråd forresten. :)

Per dags dato er det ingen oppdrettere av fransk bulldog som sjekker alt dette du ramser opp på alle sine avlsdyr. I hvert fall ikke offisiellt. Uoffisiellt vet jeg naturlig nok ingenting om, men om det gjøres uoff. så ser jeg ikke helt vitsen hvis alt er bra hvis du skjønner hva jeg mener :)

På ett år er det HD røntget 6 stk franske bulldogger offisiellt (som er regget i dogweb), og med tanke på det høye registreringstallet så er jo det nesten som ingen å regne.... Og AD er jo minst like viktig, om ikke viktigere med tanke på den tunge fronten som må "ta av for alt".

Ryggrøntgen, hjerte og patella kan man jo uansett ikke finne offentlig hvis ikke oppdretter skriver det på for eksempel hjemmeside. Voksende hjerte har jeg faktisk ikke hørt om, de jeg har hørt om har hatt bilyd på hjertet. Det er vanlig at veterinær lytter på hjertet ved patella sjekk. Flott at noen sjekker dette nøyere! Vedder på at nå som du har nevnt det om voksende hjerte så hører jeg om noen som har fransk bulldog med nettopp dette... ;)

For å komme tilbake til noen av dine spørsmål, Poter: Jeg opplever dem som varierende mot andre hunder. Med det så mener jeg at det kan være en del samkjønnsaggresivitet, men noen er fullstendig blottet for det og er svært omgjengelige. Dog blir det litt som Belgerpia (supert innlegg!) skriver, de er vanligvis greie å snakke til om ting tar litt av.

Stødige i gemyttet vil jeg absolutt si de er, ikke så mye som vipper de av pinnen. Eller mente du på en annen måte?

Selv er jeg oppvokst med div terriere og sier ofte at det er mye terrier i de franske. De kan være litt stormannsgale, har ikke helt begrensning på hva de kan mestre og ikke. Og de kan fort vekk "eie" mye... En del vokter eieren sin, eller alt av ting de anser som sine. Liten hund, store meninger! Igjen- store variasjoner innenfor rasen her og.

Nei jeg synes egentlig ikke de har lett for å lage lyd, men noen er mer vokale enn andre. Mine er fullstendig forskjellige fra hverandre der.

Mistet quotene, derfor blir det litt rotete her, men Bones- ang keisersnitt kan du lese om det i linken her: http://www.norskbulldogklubb.net/etikk.php

I likhet med Belgerpia så elsker jeg mine bulldogger veldig høyt, jeg ler også mye av dem hver eneste dag! Og jeg tror helt ærlig på at mine hunder lever liv med mye kvalitet og får være mer aktive enn de aller fleste "vanlige" familiehunder.

Men ja, rasen har en del helse-issues og jeg er glad for at jeg ikke skal kjøpe min første franske nå som de har blitt så populære og mange som ikke kjenner rasen så godt avler på det de har helt ukritisk. Det er reine labyrinten å finne gode oppdrettere som setter fokus på det jeg synes er viktig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert sette meg ned på dogweb og dobbelsjekke opp mot opplysningene jeg har fått. :) Det er ikke min rase og har derfor ikke hatt noen grunn til å dobbelsjekke, men jeg vet at alle får se papirer.

Hel enig i at det er en knall rase. Helsen er deres ankepunkt, for mentalt er de bare billeder på sitt beste. Tøffe, lekne, aktive og stappfulle av personlighet. :) De har vært høyt oppe på vurderingslista mi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel enig i at det er en knall rase. Helsen er deres ankepunkt, for mentalt er de bare billeder på sitt beste. Tøffe, lekne, aktive og stappfulle av personlighet. :) De har vært høyt oppe på vurderingslista mi. :)

Ikke sant? Akkurat de kravene er jo egentlig en knallhund, hvorfor må de pakkes inn i et dysfunksjonelt ytre? Hva slags mål eller funksjon har det at den franske bulldoggen skal ha stumphale, brachycepalt ansikt og diverse andre helsemessige plager som er direkte knyttet til dens konstruksjon? Hva hadde vært galt med å ha en tøff, leken, aktiv hund med mye personlighet med lang snute og sunn konstruksjon? (Det slår meg at det finnes mange raser som oppfyller de kriteriene, men :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, *billeder* skulle være *bullehunder*. :lol:

Ikke sant? Akkurat de kravene er jo egentlig en knallhund, hvorfor må de pakkes inn i et dysfunksjonelt ytre? Hva slags mål eller funksjon har det at den franske bulldoggen skal ha stumphale, brachycepalt ansikt og diverse andre helsemessige plager som er direkte knyttet til dens konstruksjon? Hva hadde vært galt med å ha en tøff, leken, aktiv hund med mye personlighet med lang snute og sunn konstruksjon? (Det slår meg at det finnes mange raser som oppfyller de kriteriene, men :P )

Jeg tror det finnes sunne fraller jeg da, og med tanke på åpenheten i denne tråden så tror jeg det er håp for rasen yet. :)

Populariteten er en stor utfordring, den fører som L8 L påpeker til at alle avler på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, *billeder* skulle være *bullehunder*. :lol:

Jeg tror det finnes sunne fraller jeg da, og med tanke på åpenheten i denne tråden så tror jeg det er håp for rasen yet. :)

Populariteten er en stor utfordring, den fører som L8 L påpeker til at alle avler på alt.

Det er mulig jeg har et i overkant negativt syn på det, men jeg er av oppfatning at brachycepale hunder er usunne. Det er ikke sunt å ha snuten inne i trynet sitt, period (for min del iallefall). Og når det kan føre til helseproblemer, hvorfor skal det avles videre på? Annet enn at mennesker synes det er "pent" eller "søtt"? :P Finnes det overhodet noe mål og mening med å ha den snuten, vil bulldoggen (av div varianter) miste sin "tøffe, artige og rike personlighet" hvis de ikke er brachycepale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har et i overkant negativt syn på det, men jeg er av oppfatning at brachycepale hunder er usunne. Det er ikke sunt å ha snuten inne i trynet sitt, period (for min del iallefall). Og når det kan føre til helseproblemer, hvorfor skal det avles videre på? Annet enn at mennesker synes det er "pent" eller "søtt"? :P Finnes det overhodet noe mål og mening med å ha den snuten, vil bulldoggen (av div varianter) miste sin "tøffe, artige og rike personlighet" hvis de ikke er brachycepale?

Det kan jeg ikke svare på. Den hunden jeg hadde som var brachycephal (om hun i det hele tatt var det, for hun hadde abslutt snute), fikk jeg slengt i fanget mitt. Jeg har ingen planer om å sitte og forsvare en type avl som jeg ikke engasjerer meg i, og som jeg derfor heller ikke har så mye kunnskap om. Det er også synd om tråden går dit, for da er det vanskelig å holde den konstruktiv tror jeg.

Men jeg kan si en ting, at selv om min hund kunne hatt bedre luftveier, så levde hun et veldig godt og aktivt liv sammen med oss. Hun var med på alt hun, ga 100%, og det var kun da hun hadde lungekreft at jeg merket at hun begynte å senke tempoet. Da var hun også ni år gammel, og jeg trodde det var alderen. I hennes forrige hjem var hun kjent for å ha sinnsykt mye motor, energi og ståpåvilje, og hun hang i springpolen i timesvis om hun fikk mulighet. Den staminaen har ikke de fleste hunder, og det krever god fysikk.

Selv om hun kunne vært sunnere, så betyr det ikke at hun ikke var sunn.

Men nå begynner vi å bevege oss litt bort fra den forfriskende åpne og lite dømmende tråden jeg satte slik pris på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fralle er en herlig rase! Vi har et par kunder med fralle på jobben, som kommer inn regelmessig. Det er fantastiske hunder, så fulle av hengivenhet! Skikkelig morsomme små klovner :) De individene jeg kjenner har bløt gane og det kommer lyder når de peser, og de må vaskes i hudfoldene under øynene/rundt halestumpen for å unngå sopp.

Det virker som det er litt uklart hva som betegner en brachycephalic hund, og det er ikke bare snutelengden som spiller inn, det er hele skallefasongen og forholdet mellom snute og skalle. Staffer er også brachycephalic ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært noen mulighet for at jeg kunne møte boston terrieren din? Jeg bor jo i Tromsø jeg også. Hadde vært stas! Jeg har aldri møtt en boston live før.

Ja klart du kan få møte Gåttfred. :)

Det er forresten meldt på 5 boston på utstillinga her 15 juni, og det er minst 7 påmeldt 16 juni.

Den er på kunstisen.

Der vil du jo kunne se Fransk bulldog også, så det var 7 påmeldt lørdagen om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart du kan få møte Gåttfred. :)

Det er forresten meldt på 5 boston på utstillinga her 15 juni, og det er minst 7 påmeldt 16 juni.

Den er på kunstisen.

Der vil du jo kunne se Fransk bulldog også, så det var 7 påmeldt lørdagen om jeg ikke husker helt feil.

Så fint! Vi får finne en dag som passer :) Utstillingshelga er jeg desverre bortreist, om ikke skulle jeg absolutt tatt turen innom!

Setter pris på så mange fine svar her i tråden :D

Først blir jeg litt matt av hvor dårlig det virker som om det står til med helsa til frallen. Så blir jeg glad for at det er åpenhet om det. Men så tenker jeg; er det vilje til å forbedre avelen på rasen og er det etisk bra å støtte en slik avl? Jeg synes de har fantastisk herlige personligheter og jeg må si som Kang: går det ikke an å avle det inn i et mer sunnere ytre?

For egen del er det viktig å ha en rase som er sunn, mye fordi jeg har hatt syke hunder før. Og da kjøpe en rase som er kjent for å ha mange svakheter synes jeg blir litt... bakvendt, kanskje. Vil jeg med god samvittighet kunne gjøre det? Vil det gjøre vondt i hjertet mitt når jeg hører at min elskede hund har luftveisproblemer? Eller når den får sopp? Eller når den får problemer når det er over 20 grader (fint jeg bor i Tromsø :P)? Eller hvis halen vokser innover? Å vite at her har jeg vært med på å gi liv til denne herlige kosegrisen også skal den plages. Er det noe jeg kan leve med og ha samvittighet til? Hvordan tenker dere rundt dette? Selvsagt kan jo alle raser bli syke og ting skjer jo, men når noen har oddsen i mot seg, så vet man jo til dels hva man går til. Jeg vil gjerne at vi fortsetter å snakke åpent og ufordømmende om temaet :)

Hva er en frisk fralle? Hvor frisk kan de bli? Eller det er vel rettere sagt: hvor sunn er frallen og hvor sunn kan den bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...