Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg skal dra til veterinær og ta en grundig undersøkelse av min 9 år gammel border collie tispe som peser mye. Jeg vil gjerne ha noen innspill på hva jeg burde be veterinæren om å undersøke!

Hun er svært aktiv, logrer masse, har enorm matlyst (den har økt jevnt de siste par årene), god konsentrasjon og er gjerne med et par mil på tur. Hun drikker ganske mye, men det har hun "alltid" gjort (ihvertfall de siste årene) og det er ikke noe ekstremt. Hun viser ikke tegn til smerte. Tennene er dårlige (nedslitt), men hun har trukket alle som var FOR dårlige. Avføring o.l. er normalt. Hun er ikke sterilisert og hadde løpetid i slutten av februar. Altså virker det som om hun er i super form, det er bare at hun de siste ukene har begynt å pese veldig masse!

Hun peser ikke bare når det varmt. Hun peser vel så mye på kvelden. Jeg har lurt på om det for å få oppmerksomhet, fordi hun peser og smisker veldig med en gang jeg ser på henne. Den atferden bare overser jeg, eller ber henne om å gå vekk/slutte. På LP-konkurranse denne helgen var hun peste og smiskete, men løp sakte og peste uvanlig mye under fri ved fot (som ikke akkruat er noen hard øvelse for en god trent hund...).

Det virker litt unødvendig med grundig undersøkelse, men hun er gammel og har aldri blitt undersøkt skikkelig, og når jeg har en ekkel følelse så føler jeg at det er bedre å sjekke en gang for mye, enn en gang for lite.

Så, hva ville dere bedt veterinær om å undersøke?

Skrevet

Jeg ville bedt veterinær om å undersøke hjertet. På folk er det vel sånn at man blir tungpustet av at vann samler seg rundt lungene av at sirkulasjonen blir dårlig hvis man får en hjertesvikt mener jeg å ha hørt så da tenker jeg det ikke er så usansynelig på hund også? :)

Håper det ikke feiler henne noe <3

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Guest Jonna
Skrevet

Blaze er jevngammel med Amira og tiltross for at hun til nå har hatt jevn trim på liklinje med Talli så er kondisjon og muskler gått ned siste året.

Hun er ikke så trekkvillig som før (men før var det galskap trekkning) og bruker lengre tid på å ta seg inn etter fysisk dvs peser lenge, Talli har gjene kommet så langt som å vippe seg på rygg og Steinsover innen Blaze har roet seg.

Blaze har hatt ett tøft liv med 2 akutte snitt og fjerning av jurlist.

Tok full sjekk på henne med også kiropraktor uten at noe var feil og hun var fysisk mer muskulert ++ enn de fleste i sin alder.

Men jeg fikk også beskjed om å huske at jeg nå har en hund som er over gullalderen sin og ting vil faktisk saget men sikkert forfalle, det heter vist alderdom..

Men jeg syns det var veldig kjekt å sjekke med tanke på forskjellen jeg begynnte legge merke til.

Skrevet

Jeg har en 6 år gammel border collie mix som er akkurat som din, TS.

Hun peser og kunne til tider virke slapp men sånn bortsett fra det var allmenntilstanden super. Jeg dro til dyrelegen når jeg merka at hun var noe dårlig en kveld og hostet tre ganger. Vi tok blodbilde og prøver på alt fra stoffskifte til kreft. Og når veterinæren skulle lytte på lungene fant hun en ulyd på den ene siden. Vi tok bilde av lunger og hjertet og det viste seg at hun hadde en lunge med noe masse/vann i. Hjertet var normalt, heldigvis. Vi begynte medisinering mot lungebetennelse etter at vi hadde fått svar på prøvene :) skal inn på ny sjekk nå på fredag og håper hun er frisk da. Men hun virker helt frisk så jeg må ofte begrense hun og folk så hun ikke overanstrenger seg :)

Skrevet

Jeg tenkte også på hjertet. Jeg hadde selv noe grums med hjertet for noen år siden, og da ble jeg anpusten av den minste lille bagatell. Hadde sikkert blitt utslitt av å gå fri ved foten også, om jeg hadde vært hund :-)

Hvordan gikk hun på de andre øvelsene, da? Var hun generelt tregere enn vanlig?

Klart, hun er jo godt voksen, men siden du sier at dette har kommet relativt plutselig støtter jeg deg i å sjekke det opp. Har selv hatt flere gamle hunder, men de har blitt gradvis eldre og mer skrøpelige, ikke noe som bare dukket opp "over natta".

Skrevet

Syns ikke det er overkill med ordentlig undersøkelse - ting skjer med hunder, spesielt gamle hunder, gjerne også fort. Det kan hende at hun bare begynner å trekke på åra og varmetoleransen går ned, og man bare må ta hensyn til det. Men jeg hadde absolutt sjekket ut mer.

Hjerte/lunger er min første tanke, men jeg vet også at væske/trykk i buken kan føre til økt pesing.

Skrevet

Minner endel om Pippin også, han blir ni til høsten. Peser mye og er tregere på tur. Jeg må brøle for å få han ut av sengen om morgenen, han vil helst bare bli liggende han. Samtidig kan han fortsatt få raptuser og leke som en gal valp med en ball eller lignende. Jeg går ikke veldig lange turer pga knærne mine, men eksgubben sier at etter noen kilometer stopper han og vil snu. Pippin spiser også normalt, drikker mye han også, men ikke abnormt mye.

Det er vel kanskje bare sånn halvgamle hunder er? Spent på å høre hva vet'en sier om Amira!

Skrevet

Labbisen min fikk konstatert bilyd på hjertet i sine gamle dager, tror hun var rundt 9-10 år da. Ingenting alvorlig, hun skulle brukes som normalt, men da peste hun ihvertfall mer enn hun hadde gjort tidligere.

Håper det "bare" er noe ubetydelig! :)

Skrevet

Har hun gispet mer etter pust med hevet hode siden sist? Har du prøvd å kjenne etter arytmi på hjertet når hun peser?

Ja, en gang. Pulsen var ganske høy ift at hun da bare hadde ligget stille de siste 3 timene... :/

Hun er ikke treig eller "gammel" på tur. Hun hyler som en gal når jeg setter henne i springeren og har MYE mer fart, kraft og etusiasme enn den 2-årige hannhunden. Hun er den mest aktive av hundene mine og holder tet selv om vi sykler en mil eller to og bjeffer etusiastisk om jeg tar en stopp. Pesingen under/etter aktivitet bekymrer meg ikke. Det er den pesingen som kommer innimellom etter hun har slappet av på gulvet i flere timer.

Skrevet

Det er flere ting som kan føre til unormalt mye pesing, f.eks. problemer med hjerte og/eller lunger, nydannelser/kreft, Cushings etc. Du sier at hun drikker mye, men oppfatter det ikke som en ekstremt. En idé kan være å måle nøyaktig hvor mye hun drikker på f.eks. et døgn og opplyse veterinæren om dette. Da har man en konkret mengde å forholde seg til. Økt matlyst og økt drikkelyst kan også være symptomer på Cushings, men det er jo flere andre ting som har lignende symptomer.

Har pelsen/pelskvaliteten hennes forandret seg?

Har hun hatt uhell(tisset) inne?

Har hun hatt UVI?

Har hun gått opp/ned i vekt?

Hoster hun?

Virker buken forstørret?

Har du lagt merke til noen atferdsforandringer?

Høres ikke dumt ut med en skikkelig sjekk. Har man på følelsen av at noe ikke er helt som det skal, så har man ofte rett.

Lykke til! :)

Skrevet

Noen hunder viser ikke tegn på at de er dårlige. Dachsen jeg hadde fikk påvist en hjertefeil, og hadde vann på lungene osv i tillegg, og selv om han ikke tålte overanstrengelser mente dyrlegene, så var han den hunden i huset som mente selv var den sprekeste.

• 3 months later...
Skrevet

Jeg lurer på hva dyrlegen sa, jeg? Hvis det er lov å spørre om. Og hvordan er formen hennes nå? :)

De fant ingen ting galt med henne. Tok blodprøver som var normale (kun noen små avvik), lyttet og klemte, men fant ikke noe galt. Pesingen ga seg etterhvert. Det var aldri hver dag, men helt uregelmessing i noen uker, før det ga seg.

Det er mulig hun kjedet seg og var varm (selv om det er litt rart om hun plutselig ble kald seint på kvelden når det ble kjøligere :icon_confused: ),

Skrevet

Fant innlegget fordi min hund (snart 9) også peser uten grunn i blant, og han er også til hjerteutredning for øyeblikket. De har funnet en medfødt feil, hull mellom høyre og venstre hjertekammer, som kan føre til problemer, men han har ingen symptomer annet enn pesing i blant foreløpig!

Bra å høre at det går fint med henne! :) :) :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...